10
feb
Seneste opdatering: 10/2-10 kl. 1827
8 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Torben S. Hansen: Ord som sharia og jihad er efterhĂ„nden velkendte, og det samme gĂŠlder taqiyye – bedrag eller taktisk lĂžgn. Den iranske revolution, der nu fejrer 31-Ă„rs-fĂždselsdag, blev gennemfĂžrt ved hjĂŠlp af ayatollah Ruhollah Khomeinis anvendelse af taqiyye. Fra sit eksil i en forstad til Paris sendte den gamle mand en strĂžm af budskaber til Iran, hvilket gjorde det muligt for en politiserende fraktion af mullaher at sĂŠtte sig i spidsen for oprĂžret mod shahen. Den vestliggjorte mellemklasse var holdt uden for politisk indflydelse under monarkiet og sĂ„ nu en chance for at indfĂžre demokrati og frihed. Til netop dette publikum sendte Khomeinis et budskab med sĂžde lĂžfter om rettigheder for bĂ„de arbejderklassen og kvinderne. Blandt de sidste begyndte mange at tage tĂžrklĂŠde pĂ„ som en frihedssymbol. Da shahen var borte, tĂžrnede under- og mellemklassen sammen i gadekampe. Efter ca. 18 mĂ„neders kamp vandt underklassen – herunder mange tilstrĂžmmende arabere. Frihed for arbejdere og kvinder var kun et reklameskilt, der lokkede naive kunder i ayatollahens butik. Nu kunne de revolutionĂŠre mullaher genbruge kommunismens anti-imperialistiske paroler, og i 1981 blev Iran kastet ud i krigen med Saddam Husseins Iraq. Khomeinis tyranni var konsolideret. FĂžrst med splittelsen i toppen i sommeren 2009 trues det af implosion. (Historikeren Torben S. Hansen, der var i Teheran i 1979 og overvĂŠrede revolutionen: Khomeini og venstreflĂžjens blinde Ăžje.)

Frit Iran: DEMONSTRATIONER TORSDAG D. 11. FEBRUAR 2010, demonstrationer flere steder i Danmark og i storbyer i hele Europa. LĂžbeseddel: Frit Iran – Nej til Revolutionsgardens stormoskĂ©!

Dialog pÄ ny-norsk

Jeg tror det vil bli brÄk. Det bor tross alt 150.000 muslimer i Norge. Hver enkelt av dem er sÄret. Mitt rÄd til dem, dersom de velger Ä demonstrere, er at de gjÞr det pÄ en fredelig mÄte, og at de ikke begÄr kriminelle handlinger. Det ville skade bÄde dem selv, islam, saken og det norske samfunnet. Men jeg er ikke talsmann for hele det muslimske samfunnet i Norge, og man kan ikke ha full kontroll over alle enkeltindivider.

Det er fredag ventet demonstrasjoner i Oslo. Imamen sa i etterkant av mÞtet at han fryktet demonstrasjonene ville utarte, og at en ny og mer alvorlig karikaturstrid enn den i 2006, vil kunne bli resultatet av konflikten.Denne gangen frykter vi at det kan bli stÞrre problemer enn da karikaturer av Muhammed ble trykket i 2006. Da var det menigheter og islamsk rÄd som sto bak kravene om beklagelse. NÄ er det ikke organisasjoner, moskeer og menigheter, men enkeltindivider og da kan situasjonen komme ut av kontroll, sa Mehboob-ur-Rehman. Jeg tror det vil bli brÄk, Imam skuffet etter karikatur-mÞte med Dagbladet. En kriminel pakistaner, Arfan Bhatti, der blandt andet er dÞmt for at have skudt mod synagogen i Oslo, stÄr som initiativtager til demonstrationen fredag.

Man kan mene forskelligt om tegningen – og den er led – og anledningen til at publicere den. Men det er ikke humlen.Det er: At Norge har taget imod 510.748 indvandrere (eksl. danske og svenske) pĂ„ kun ti Ă„r, og nordmĂŠndene endnu ikke taget sig sammen til at drage politikerne til ansvar for, at de lader landet kolonisere. At der vil komme Muhammedkriser som perler pĂ„ en snor, uanset hvad man mener om anledningerne. Og at der nu er omkring 800.000 muslimer i Norge, Sverige og Danmark, og hvis nogen tror det kommer til at forlĂžbe fredeligt i lĂŠngden, sĂ„ har de spist flere sĂžm, end jeg troede amatĂžrpolitikere normalt gĂžr.Kampe bliver uundgĂ„elige, men man kunne have valgt en bedre end den Dagbladet nu har valgt, det synes vores norske venner  mildt sagt ogsĂ„. At Sverige har forhalet sin egen private Muhammedkrise, kan kun tilskrives at de har ligget endnu mere pĂ„ maven for deres eget indenlandske volds- og afpresningspotentiale, der er stĂžrre end Danmarks og Norges tilsammen. Braget bliver sĂ„ meget desto stĂžrre, nĂ„r det kommer. Norges ulykke har vĂŠret, at de har haft rĂ„d til at lade sig kolonisere. Sveriges er, at de ikke har haft det, men det er den samme hasarderede naivitet der ligger bag. For nylig kunne man hĂžre SD formand Åkesson diskutere med videstatminister Maud Olofson. Seks gange pĂ„ 9 minutter siger hun “Det vĂŠrste ved jer”. Grunden til at etablissementet ikke vil have emnet pĂ„ dagsordenen er,  at de er oppe imod virkeligheden og lĂžber tĂžr for politiske argumenter pĂ„ tre minutter. Men den dag, det ikke lĂŠngere kan holdes borte som valgtema, sĂ„ rammer ekskrementerne propellen og den klĂŠge moralisme falder sammen som en punkteret soufflĂ©.

Thomas Nydahl: MöllevÄldstorget

PĂ„ bussen sitter tvĂ„ kvinnor ur den generation invandrare som deltog i bygget av landet. De Ă€r kanske dryga sextio Ă„r. Den ena, hon som sitter nĂ€rmast mig, Ă€r frĂ„n Grekland. Hon svarar i telefon pĂ„ grekiska. Den andra kommer frĂ„n det forna Jugoslavien, men hennes nationalitet blir inte klar. De börjar tala om sina jobb och det visar sig att de bĂ„da arbetar i hemtjĂ€nsten. De byter erfarenheter, talar om vardagen och livet. “Är det pĂ„ tisdagarna du brukar Ă„ka in och handla” frĂ„gar grekiskan, och tillĂ€gger “för dĂ„ kunde vi ju ses igen”. De skrattar, de viskar, de samtalar. Och jag njuter av att höra dem, tvĂ„ kvinnor frĂ„n södra Europa, lĂ€tt överviktiga och slitna av Ă„rens arbete.

Kontrasten blir sÄ stor nÀr jag stiger av bussen i centrum. Kvinnorna dÀr har i nio fall av tio slöja. MÀnnen Àr som fastvuxna i sina konversationer. De pÄgÄr dagarna i Ànda, som om stans lilla öppna plats i sjÀlva verket var ett arabiskt café för vattenpipa och manliga samtal.

SprÄken Àr arabiska och somaliska. Jag hinner tÀnka den hÀdiska tanken att ocksÄ de tvÄ kvinnorna frÄn bussen kÀnner ett slags vantrivsel och frÀmlingskap inför detta. Jag hinner tÀnka den, nÀr plötsligt I. stÄr framför mig.

Hon Àr pÄ en mÄnads semester i Sverige, sedan ska hon med sin man ÄtervÀnda till Spanien, dÀr de bor och arbetar. I. Àr dotter till ett grekiskt par i stan, de som i alla Är drivit en populÀr liten butik. NÀr de anlÀnde till Sverige pÄ 1960-talet började de arbeta dag tvÄ i fabriken i grannkommunen, den som anstÀllde sÄ mÄnga sydeuropéer de kunde. I. Àr lika svensk som hon Àr grekisk, och hennes mardröm Àr att tvingas bo i Malmö. MöllevÄngstorget kallar hon MöllevÄldstorget.

Hur mÄnga somalier, irakier eller afghaner deltar i det svenska samhÀllet alls? Hur mÄnga av dem Àr indragna i islamistiska sÀrkravskampanjer? Hur mÄnga av dem vet hur en svensk arbetsplats ser ut? Finns det alls ett liv efter SFI och introduktionskursen, ett liv bortom de statliga och kommunala bidragen?

Jag Àr mycket pessimistisk och tror att de avgörande skillnaderna mellan 1960-talets invandrare och dagens migranter Àr sÄvÀl religiösa som politiska, sÄvÀl sociala som kulturella. Vad som finns i vilken vÄgskÄl vÄgar jag inte ens sÀga högt.

Visst Àr det skillnad mellan 1960-talets invandrare och dagens migranter. Thomas Nydahl, Occident.

0 0 vote
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

8 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Vivi Andersen
Vivi Andersen
10 years ago

Jeg kan fortĂŠller de interesserede, at Rolf Slot-Henriksen om kort tid udgiver egen bog :

” Racisme mod danskere”.

NÄr der skulle skrives en sÄdan bog forbavser det ikke mig at det blev R.S-H. der gjorde det fÞr alle andre.

For han har om nogen forsÞgt at fÄ danerne til at blive bevidste om, hvad der efterhÄnden lÊnge er foregÄet og fortsat foregÄr med vores samfund.

Pk
Pk
10 years ago

Lyder rigtigt…kĂŠre snaphane.

Anonymous
Anonymous
10 years ago

Den lille historie fra havnen er fra PK og ikke Anonymous…
Hvad mon der er sket med overskriften?

(Du figurerer hverken med brugernavn eller mail ………feltet er blankt. mvh S)

Benjamin
Benjamin
10 years ago

AngĂ„ende disse sĂ„kaldte “muhammedkarikaturer” som anledning for muhammedanerne til at smadre for milliarder: Jeg mener at det var i Rolf-Sloth-Henriksens bog “hellig krig” at jeg lĂŠste, at der allerede i Tyskland i Ă„r 2004 (altsĂ„ et Ă„r fĂžr den sĂ„kaldte “muhammedkrise” med Westergaard) blev udgivet en bog ved navn “profetens harem” med karikaturer, der delvist var endnu vĂŠrre en Jyllandspostens. SpĂžrgsmĂ„let er sĂ„ bare: Hvorfor brokkede ingen sig over denne bog og brĂŠndte flag og ambassader af osv.pga. den? Svaret er, som jeg mener at have lĂŠst i Henriksen eller andetsteds, at Muhammedanerne pĂ„ dĂ©t tidspunkt (2004) endnu ikke var… Read more »

Anonymous
Anonymous
10 years ago

“Jeg tror det vil blive brĂ„k”stĂ„r der, og den sĂŠtning kender jeg.
For ca.5 Ă„r siden var jeg i en lille havn syd for GĂžteborg.
Faldt i snak med en svensk dame, og sagde til hende, meget forsigtigt ,
at vi i Danmark ikke rigtig forstod, hvad der skete i Sverige og hvordan sÄ fremtiden ud?
Hun sagde ganske enkelt:” Der bliver brĂ„k”.
Og der stod man i det smukkeste land…..ak ja.
Hvilken skam.

Victor
Victor
10 years ago

Nu har nordmĂŠndene da vist vĂŠret for flinke – de har gud dĂžde mig ladet Mullah Krekar bo pĂ„ et af Oslos dyreste hoteller:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=581538111

Prudentius
10 years ago

Det der er sĂ„ herligt ved de her “Muhammed kriser” er hvor let muslimerne slipper afsted med at vĂŠre de fornĂŠrmede!

Selv er ummahŽen kun til besvÊr i de lande hvor den har fÄet lov til at slÄ sig ned og den profet og religion den igen og igen tager anstÞd pÄ vegne af prÊdker det vÊrste af det vÊrste: Slaveri, kvinders mindrevÊrd, flerkoneri, hellig krig mod den urene vantro, dÞds-straf til homoseksuelle, sex med bÞrn osv. osv.

Det er meget let at vende muslimernes kanoner mod dem selv. Gad vide hvornÄr vi gÞr det?
🙂

Peter Buch
Peter Buch
10 years ago

http://tinyurl.com/yah9avb
Andelen af mennesker der Ăžnsker at forlade vesten nĂŠrmer sig niveauet i Nordafrika, intergation eller lighed, i hvert fald set herfra et nederlag der breder sig.