Af Lars Hedegaard
Her er et spørgsmål: Hvor længe kan et medie blive ved med at lyve, før kunderne falder fra? Udviklingen på det amerikanske mediemarked tyder på, at løgnen og propagandaen har sine begrænsninger.
Problemet for de etablerede medier som New York Times, Washington Post, CNN, MSNBC og CBS er, at det forventede ”bump” efter Donald Trumps valgsejr er udeblevet. I årevis havde de udbredt sig om Trump som Hitler, der ville benytte en valgsejr til at dræbe kvinder og børn og spærre kritikere inde i kz-lejre. Den afsindige skuespiller Robert De Niro rejste til Washington, hvor han erklærede, at hvis Trump blev valgt, ville han aldrig forlade præsidentposten.
Men nu blev han altså præsident, og man skulle forvente, at folk ville strømme til anti-Trump medierne for at høre om alle de ulykker, som han nu ville lade regne over landet. Det modsatte er sket, for amerikanerne stoler ikke længere på medierne – i hvert fald ikke de venstreekstreme gammelmedier.
Comcast, ejeren af MSNBC, har netop meddelt, at virksomheden vil skille sig af med den tidligere så indflydelsesrige TV-kanal, som siden valget har tabt 54 pct. af sine prime time-seere. Også de øvrige mainstream-medier lider svært under kundeflugt. Den eneste undtagelse er det konservative Fox News, som bliver ved med at vokse.
Ejeren af det lidende Washington Post, Jeff Bezos, har i en opsigtsvækkende kommentar diagnosticeret gammelmediernes problem: De har ingen indflydelse, fordi de har opgivet at være objektive, og folk vender dem ryggen.
De etablerede medier har anbragt sig en umulig position: Deres underlag består af Trump-hadernes hårde kerne, og de kan ikke tiltrække nye kunder, fordi det ville få de tilbageværende til at falde fra. Hvis årene med Trump bliver en politisk succes, må mange af dem formentlig imødese deres undergang.
Indtil videre er MSNBC ikke til salg, men hvis der ikke kommer flere kunder i butikken, kan det snart blive aktuelt, og Trump har allerede sendt en hilsen til Elon Musk om muligheden for, at han kunne være interesseret i at købe det skrantende foretagende.
På X skriver han: ”Hi Elon Musk … Jeg har alle tiders sjove ide.”
”Hvor meget”, svarer Elon.
I egenskab af at være verdens rigeste mand har Musk i hvert fald pengene, og hans eventuelle køb af MSNBC ville blive venstrefløjens ultimative ydmygelse.
Den, der graver en grav for Trump …
Vedrørende MSM-mediernes fald:
Redacted 20. November:
(starter 16:23)
BREAKING! RUSSIA PREPARES FOR NUCLEAR WAR AND MASSIVE STRIKES AGAINST UKRAINE, US EMBASSY EVACUATE.
https://www.bitchute.com/video/AyXBDtrqQfO9
Hvad angår Danmark, her er et andet spørgsmål: Hvor længe kan et medie blive ved med at lyve, før kunderne aner uråd?
De er ikke fire eller tre potter pis værd. Især ikke socialdemokraterne.