10
jan
Seneste opdatering: 11/1-15 kl. 2221
142 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Av Julia Caesar

Copyright Julia Caesar och Snaphanen. Citera gärna delar av texten men iaktta gott bloggskick och länka till Snaphanen!

paris_collage

Låt oss omedelbart upphöra med skitsnacket om islam som fredens och kärlekens religion. Skitsnackandets tid är förbi. De som ännu inte har förstått islams våldsamma agenda är försänkta i mycket djup sömn. Den islamistiska massakern mot journalisterna på satirtidskriften Charlie Hebdo i Paris  (tio journalister och två poliser dödade, fyra svårt skadade) och det efterföljande polismordet och två gisslandramer skördade sammanlagt 17 liv.

Gärningsmännen, de algeriska andragenerationsinvandrarna och bröderna Cherif Kouachi, 32, och Saïd Kouachi, 34, sköts på fredagen till döds vid ett tryckeri i Dammartin-en-Goële där de omringats av den franska specialstyrkan GIGN. Den tredje gärningsmannen, Amedy Coulibaly, 32, med senegalesisk bakgrund, som tagit femton personer som gisslan i den judiska butiken Hyper Cacher vid Porte de Vincennes i östra Paris sköts av polis vid fritagande av gisslan. Fyra personer i gisslan hade då redan dödats av Amedy Coulibaly.

“Vi är profetens försvarare”

Alla tre gärningsmännen ingick i det så kallade Buttes-Chaumont-nätverket som rekryterade stridande till al-Qaida i Irak. I telefonintervjuer som den franska tv-kanalen BFMTV lyckades få med gärningsmännen mitt under de pågående gisslandramerna sa Cherif Kouachi: 

– Vi är profetens försvarare. Jag, Cherif Kouachi, har skickats av al-Qaida i Jemen. Jag åkte dit, och det var Anwar al-Awlaki som finansierade mig.

Islamistdåden en del av al-Qaidas krig mot “otrogna”

Uttalandet ger ledtrådar till krafterna bakom dåden. De ingår i al-Qaidas krig mot “otrogna”. Anwar al-Awlaki var den mycket kände amerikansk-jemenitiske imam och chefsideolog hos al-Qaida som inspirerade bland annat några av 9/11-terroristerna i USA 2001, major Nidal Malik Hasans massaker på militärbasen Fort Hood i Texas 2009 (13 döda, 30 skadade) och Bostonbombarna  bröderna Tsarnajev, 2013 (tre döda, fler än hundra skadade).

Anwar al-AwlakiEn av de mest inflytelserika hjärnorna

Anwar al-Awlaki var en av de mest inflytelserika hjärnorna i al-Qaida och en drivande kraft bakom Inspire Magazine. I en föreläsning 2008 uppmanade han till mord på dem som avbildar Muhammed. Han sa sig vilja göra jihad “lika amerikansk som äppelpaj och lika engelsk som afternoon tea”. I september 2011dödades han av en amerikansk drönare i Jemen, men hans påverkan fortsätter alltså att skörda dödsoffer fortfarande mer än tre år efter hans död.

“Satirtecknarna var inga oskyldiga civila”

Cherif Kouachi sa också i samtalet med BFMTV att de inte alls har dödat civila, eftersom de – i likhet med Sveriges Radios korrespondent Alice Petrén –  inte ansåg de döda satirtecknarna som oskyldiga civilpersoner.

En stund senare var Cherif Kouachi död, skjuten av GIGN. Och SR Ekots chef Anne Lagercrantz hade tvingats be om offentlig ursäkt för Alice Petréns “felsägning”.

“Vi är i krig med islam”

Islamistdåden i Frankrike visar vad vi och i synnerhet våra politiker tydligen behöver påminnas om gång på gång: I samma ögonblick som västliga demokratier öppnar dörrarna för islam är det ajöss med yttrandefrihet, pressfrihet och annan frihet som vi ser som självklar. Alla med någon inblick i islams 1 400 år gamla historia av vidskepelse och utrotningskrig mot “otrogna” vet att det är en ideologi som är inkompatibel med demokrati och demokratiska värden.

“Terrorangreppet i Paris bevisar än en gång att vi är i krig med islam. Inte med ”islamister”, ”våldsamma islamister” eller ”islamistiska fundamentalister”, som vi hörde hela dagen på diverse tv-kanaler i går. Vi är i krig med islam” skriver chefredaktör Lars Hedegaard under rubriken “Idioternas triumftåg” i Dispatch International.

“Det är ett krig som har tvingats på oss”

“Det är inte ett krig vi har önskat oss, utan ett krig som tvingats på oss. För 1 400 år sedan förklarade en krigsherre och massmördare någonstans i Arabien krig mot envar som inte ville böja sig för hans rasande vanvett. Gör vi inte det ska vi dö. Det är kärnan i Underkastelsen – som på arabiska heter Islam.”

Av detta har Europas politiker har ingenting lärt och ingenting förstått. Istället för att göra motstånd mot en imperialistisk mördarideologi välkomnar de den i sina länder och lägger utan att darra på handen upp sina befolkningar som offerlamm på islams slaktbänk. Av obegripliga skäl anser de det viktigare att värna om en besinningslös våldsideologi från 600-talets arabiska sandöknar än om sina egna länders befolkningar. Trots oräkneliga bevis på motsatsen inbillar de sig att islam och demokrati kan samexistera.

Vilka har hat och iskyla i sina hjärtan?

Vilka är det som “har hat och iskyla i sina hjärtan”, för att citera Angela Merkels nyårstal, där hon försökte skrämma de tusentals tyskar som har anslutit sig till Pegida (Patriotiska européer mot islamiseringen av Väst) från att fortsätta demonstrera mot islamiseringen av sitt land.

Inte är det de vanliga tyskar som går ut på gatorna i fredliga demonstrationer i Dresden. Om de drabbade parisarna har iskyla i sina hjärtan beror det sannolikt på att de är fullkomligt skräckslagna.

När blir priset för “det öppna samhället” för högt?

Det är detta debatten efter jihadmassakern i Paris måste handla om: Hur många islamistiska terrordåd, hur många oskyldigt slaktade ska vi behöva räkna till innan Europas dhimmipolitiker inser elementära fakta och stoppar den pågående muslimska ockupationen av sina länder?

Hur många oskyldiga slaktade krävs innan Europas dhimmijournalister börjar besinna vad de inte bara medverkar till utan aktivt driver på? Hur många liv måste offras i frontalkollisionen mellan religionsfrihet och yttrandefrihet innan priset för “det öppna samhället” blir för högt? Ettusen? Tiotusen? Femhundratusen? Miljoner?

Stoppa invandringen från muslimska länder

I reaktionerna på islamistdåden i Frankrike finns ännu inga ansatser till relevanta politiska slutsatser av ytterligare ett massmord på yttrandefriheten och oskyldiga människor. Okunnigheten är kompakt, hyckleriet satt i system. Mörker vilar över den kontinent som har gått igenom Upplysningen.  Allra mörkast är det i Sverige.

Det kommer en tid när politikerna tvingas vidta obekväma åtgärder – som att stoppa invandringen från muslimska länder. De ska bara låta ytterligare ett antal tusen människoliv gå till spillo först, innan de tvingas erkänna realiteterna och handla.

Allmänheten ska förhindras att dra relevanta slutsatser

Inte bara islam utan också journalisterna visar sina rätta ansikten i samband med islamistdåden i Frankrike. Knappt hade de mördades kroppar hunnit kallna förrän media börjat lägga ut sina vanliga desinformationsslöjor. Vid det här laget har vi lärt oss att efterspelet till varje islamistiskt terrordåd följer en uppgjord och förutsägbar liturgi. Alla läser ur samma regelbok, som verkar vara en bilaga till koranen. Så också nu.

“Islam”, “islamist”, “jihad” och “jihadist” är förbjudna ord. Svenska media kemtvättar nitiskt sitt språk och undviker med stor precision ord som får människor att förknippa islamistiska terrordåd med i-ordet. Dåden har begåtts av “män” – som bara råkade vråla “Allahu Akhbar” och att de “hämnats profeten” medan de sköt eller bombade. Allmänheten ska till varje pris undanhållas relevanta fakta och förhindras att dra korrekta slutsatser om vad islam innebär.

Nu är tid för floskler och krokodiltårar

Nu är tid för innehållslösa floskler av typen “hot mot det öppna samhället” och “fruktansvärt illdåd”.

Nu “går våra tankar till de anhöriga”.

Nu är tid för krokodiltårar över en hotad yttrandefrihet från dem som i åratal inte har gjort annat än att ägna all sin kraft åt att just begränsa yttrandefriheten för oliktänkande och med hugg och slag förfölja, stigmatisera och brännmärka oss alla som har “fel” åsikter och inte får plats i den allt trängre åsiktskorridoren.

Massakern på Charlie Hebdos redaktion riktade sig mot kolleger till de svenska journalisterna. De borde känna sig djup berörda och känna solidaritet med sina mördade kolleger. I så fall döljer de det väl. Den mediala teatern är så förutsägbar att den gör mig illamående.

Bekymren gäller muslimerna – inte de döda fransmännen

I SVT Rapports 16-sändning (tidskod cirka 06:20) på onsdagen, samma dag som massakern på Charlie Hebdo, demonstrerar programledaren Ulf Wallgren att det är muslimernas väl och ve som i första hand bekymrar honom – inte de mördade och utsatta fransmännen:

“Frankrike är ju ett land där väldigt många muslimer bor. Hur kommer det här att påverka deras situation i nuläget?”

catomerisVilken fråga samma dag som tolv oskyldiga människor kallblodigt mördats! Frågan ställs till SVT:s före detta Europakorrespondent Christian Catomeris, ett av SVT:s absolut värsta vänsterelement som inte försummar något enda tillfälle att tala om den utbredda “islamofobin” i Frankrike och det förskräckliga Front National. Han tycker givetvis mest synd om islamisterna som han tror nu kommer att drabbas av mer “islamofobi”.

Islam nämns inte en enda gång

I SVT Rapports 19.30-sändning senare på onsdagen  lyckas programledaren Filip Struwe med hjälp av reportrarna Stefan Åsberg och Ulrika Bergsten ta sig igenom hela nyhetspresentationen av islamisternas massaker utan att en enda gång nämna ordet islam. Han är mest intresserad av att få veta “hur stämningen är” i Paris. Ja, vilken stämning kan man förvänta sig efter massmord på tolv personer? Ny intervju med Christian Catomeris, som kallar Charlie Hebdo “grov” och “plump”.

För varje dag förskjuts tyngdpunkten i nyhetssändningarna – bort från brottsoffren till att handla om hur muslimerna mår. Innan vi hinner blinka iscensätter svenska media sin kriminella tvärtom-agenda och gör klart att det är muslimerna som är offren fast det var franska journalister som mördades.

Det är anstötligt, det är obscent, det är vidrigt. Tro aldrig att svenska journalister har nått sin bottennivå! Deras potential att sjunka ännu lägre är utan slut

Den fredliga majoriteten är irrelevant

Punkt 2 på medias standardagenda låter inte vänta på sig. Det är alla som slår fast att islam inte har någonting alls med terrordåden att göra, att islam är “fredens religion” som inte tillåter att man dödar andra människor. Det är ren lögn. Koranen innehåller otaliga uppmaningar att döda “otrogna”, det vill säga icke-muslimer, varhelst man påträffar dem.

Den ena lögnen efter den andra trycks ner i halsen på en okunnig allmänhet som inte har läst koranen och tror att det som sägs i media är sant. Hur många tusen döda ska islam skörda innan journalisterna slutar ljuga? Det är säkert sant att en majoritet muslimer – i motsats till den massmördare de dyrkar – är fredliga människor. Men den fredliga majoriteten är totalt irrelevant. Precis som den fredliga majoriteten tyskar var irrelevant under nazitiden och den fredliga majoriteten i Kina var irrelevant under Maos slakt på 70 miljoner kineser. Eller alla miljoner fredliga Sovjetmedborgare som levde under Josef Stalins skräckdiktatur.

“Det är fanatikerna som styr islam”

Journalisten Paul E. Marek skriver lysande om fenomenet i artikeln “Why the Peaceful Majority is Irrelevant” – en text som borde sättas i händerna på varenda journalist. Han skriver:

“Gång på gång får vi veta att islam är fredens religion och att en majoritet muslimer bara vill leva i fred. Det kanske är sant, men det är helt irrelevant. (…) Det är fanatikerna som styr islam. Det är fanatikerna som marscherar. Det är fanatikerna som driver krig över hela världen. Det är fanatikerna som slaktar kristna eller klaner i Afrika och gradvis tar över hela kontinenten. Det är fanatikerna som bombar, skär huvudet av, mördar och begår hedersmord. Det är fanatikerna som tar över den ena moskén efter den andra. Det är fanatikerna som stenar och hänger våldtäktsoffer och homosexuella.”

“De fredsälskande muslimerna har gjorts irrelevanta av fanatikerna. De har gjorts irrelevanta av sin egen tystnad. Om de inte gör sig hörda kommer de att vakna upp en dag och upptäcka att fanatikerna äger dem, och slutet på deras värld har börjat.”

Islamisterna lyder koranen

I en video från en föreläsning i USA ger journalisten Brigitte Gabriel en muslimsk kvinna ett mycket tydligt svar på tal i samma ämne.

Det är de radikala islamisterna – fanatikerna – som dödar. Det är islamisterna i IS (Islamiska staten), al-Qaida, al-Shabaab, al-Nusrafronten, Boko Haram och andra terrornätverk som visar islams rätta ansikte. Dessa satans mördare följer koranen till punkt och pricka. De gör exakt vad deras förebild Muhammed föreskriver.

En procent i Frankrike = 50 000 presumtiva terrorister

Författaren Theodore Dalrymple skriver:

“Om bara en procent av Frankrikes muslimer dras till terrorism betyder det mer än 50 000 personer, mer än tillräckligt för att förstöra ett samhälle.”

“Jihadisterna har en stor pool de kan rekrytera ur, och det finns goda skäl att tro att mer än en procent av Frankrikes unga muslimer är uttalat franskfientliga. Antalet jihadister från Frankrike som krigar i Syrien uppskattas till 1 200, lika många som en procent av Frankrikes armé.”

De som överlevt har förlorat friheten för resten av livet

Islams krig mot yttrandefriheten har skördat många offer. Massakern mot Charlie Hebdo var de senaste. De blir hela tiden fler. Salman Rushdie, Hitoshi Igarashi (1947-1991), William Nygaard, Peter Mayer, Ettore Capriolo, Flemming Rose, Kurt Westergaard, Theo van Gogh (1957-2004), Ayaan Hirsi Ali, Sooreh Hera, Geert Wilders, Lars Hedegaard, Lars Vilks – alla har de hotats till livet eller mördats av islamister. De som har överlevt har för återstoden av sina liv förlorat sin frihet. Många lever med ständigt livvaktsskydd.

Terrordåd riktade mot yttrandefriheten

Utan anspråk på att vara komplett är här en lista över de senaste årens hot och islamistiska terrordåd riktade mot yttrandefriheten, inklusive dåd som förhindrats i sista stund.

Amsterdam november 2004 – regissören Theo van Gogh mördas på öppen gata i Amsterdam av islamisten Mohammed Bouyeri. 2005-2006 – Muhammedbilderna skakade världen. Jyllands-Posten hade i september 2005 publicerat tolv satirteckningar föreställande Muhammed. Två imamer, Raed Hlayhel och Ahmed Abu Laban, åkte på lögnturné i Mellanöstern och eldade de muslimska massorna till upplopp. Resultat: mer än 300 döda. 2007 – Abu Omar al-Baghdadi, ledare för terrornätverket al-Qaida i Irak, utfäster en belöning på 100 000 dollar till den som mördar konstnären Lars Vilks. För den som mördar Ulf Johansson, då redaktör för Nerikes Allehanda som hade publicerat Lars Vilks, väntar en belöning på 50 000 dollar. 

I oktober 2009 grips en amerikansk kvinna som kallade sig “Jihad Jane” men heter Colleen LaRose, och senare också hennes kumpaner på Irland – för planer på att mörda Lars Vilks.

Chicago oktober 2009 – 49-årige David Coleman Headley grips på Chicagos flygplats när han ska stiga på ett plan mot Pakistan för att träffa den islamistiske terrorledaren Ilyas Kashmiri (1964-2011) och samarbeta om ett planerat terrorattentat mot Jyllands-Posten. Headley hade en flygbiljett bokad till Köpenhamn den 29 oktober och hade rekognoscerat på plats.

En grupp terrorister skulle ockupera tidningens huvudredaktion, mörda journalisterna och köra en lastbil fullastad med sprängmedel in i byggnaden. Ilyas Kashmiri var hjärnan bakom blodbadet i Bombay, en tre dygn lång blodig massaker mot oskyldiga civila i november 2008 som skördade 164 dödsoffer och mer än 300 skadade. Även Headley var inblandad i massakern.

Taimour Abdulwahab, självmordsbombare december 2011 (1)

Stockholm 11 december 2010 – svensk-irakiern Taimour Abdulwahab iscensätter ett självmordsattentat på Bryggargatan i centrala Stockholm. Avsikten var att ta med sig så många julshoppande människor som möjligt i döden, men han lyckades bara spränga sig själv. I ett mail avsänt till TT, Tidningarnas telegrambyrå, och Säpo en kort stund före explosionerna anger han “grisen Vilks” som en av orsakerna till dådet.

Lars Vilks är den ständiga måltavlan

Lars Vilks är den ständiga måltavlan för islamisternas hot och har utsatts för flera attentat och mordförsök. I maj 2010 överfölls han när han föreläste på Uppsala universitet.  Samma månad utsattes han för försök till mordbrand i sitt hem av två bröder från Landskrona.

Köpenhamn 29 december 2010 – svenska Säpo i samarbete med danska PET lyckas i sista stund avvärja en planerad terrorattack mot Jyllands-Posten. Fyra personer med utländsk bakgrund, bosatta i Sverige, greps och dömdes i juni 2012 till vardera tolv års fängelse; Mounir Dharhri, 46, Munir Awad, 31, Omar Aboelazm, 32, och Sahbi Zalouti, 39 år. Tre av dem har svenskt medborgarskap, Mounir Dharhri har tunisiskt medborgarskap.  Deras plan var att fullfölja det David Coleman Headley inte lyckades med.

Svenska journalister likgiltiga inför islamisthot

Att kolleger i vårt grannland Danmark hotas av att slaktas av islamister borde engagera svenska journalister. Det skulle ju lika gärna kunna vara deras huvuden som planerades att rulla utanför tidningsofficinerna i Marieberg och Globen eller radio- och TV-husen på Östermalm. Men rättegången i danska Glostrup mot de fyra terroristerna tegs ihjäl av svenska media.

Svenska journalister har genomgående visat sig likgiltiga inför de islamistiska hoten. I de högstämda deklarationerna om yttrandefrihet finns alltid en smitlucka, en reservutgång. Tydligast visar det sig i inställningen till Sveriges mest mordhotade person, konstnären Lars Vilks.

Vilks rondellhund “en usel jycke”

När sju islamistiska terrorister greps på Irland och ”Jihad Jane” greps i USA 2009 skriver en av den goda vänstersmakens representanter, kulturjournalisten Ulrika Knutson i Fokus  att hon (efter att ha dömt ut Lars Vilks rondellhund som en ”usel jycke”) ”har svårt att se den förvirrade Jihad Jane och hennes meningsfränder som ett globalt hot mot yttrandefriheten”.

Knutson drar slutsatsen att

“Det planerade dådet är alltså en isolerad idé av marginaliserade fatalister i nådens år 2010. De handlar inte på uppdrag av någon annan än sig själva.”

Samt: “Världens kämpar för Yttrandefriheten kan ägna krafterna åt värdigare uppgifter.”

“Jag vill inte betala för Lars Vilks livvakter”

I oktober 2012 skrev SR-medarbetaren Täppas Fogelberg i en debattartikel  att han har tröttnat på att betala för Lars Vilks polisskydd. “Konstnären verkar mest besatt av uppmärksamhet” påstod han.

“Jag vill inte längre avlöna hans livvakter via min skattsedel. Dra in polisbevakningen och lägg ut stormningen av Lars Vilks hus på Youtube – se det som ett konstprojekt” skrev Fogelberg. “Han borde räddas från sig själv innan han kostar oss ännu mer pengar.”

“De politiska ledarna i Väst behöver terror”

När den 28-årige somaliske terroristen Muhudiin Mohammed Geele på nyårsdagen 2010 lyckades slå sönder ytterdörren och ta sig in i Muhammedtecknaren Kurt Westergaards hus utanför Århus, beväpnad med yxa och kniv för att mörda honom, skriver Dan Jönsson, en av Dagens Nyheters talrika kulturmarxister (han fick senare sparken av Gunilla Herliz):

”Men terrorattacker drabbar nu inte vilka tecknare eller kontorsbyggnader som helst. Vill Västvärlden verkligen få slut på terrorn och göra livet tryggare för danska karikatyrtecknare finns det ett enkelt recept. Man kan i så fall lägga ner krigen i Irak och Afghanistan och montera ned det ekonomiska system som gör en liten minoritet av världens befolkning fantastiskt rik på den fattiga majoritetens bekostnad.

Fast det kanske det inte är värt? Varje gång jag hör en politiker dra den om ”ett angrepp på demokratin och det öppna samhället” förstärks mitt intryck av att de politiska ledarna i Väst egentligen behöver terror.” (Dagens Nyheter 4 januari 2010).

Thomas Mattsson slår sig för bröstet

Storhycklaren Thomas Mattsson slår sig för bröstet och publicerar Charlie Hebdo’s senaste satirteckning över hela förstasidan och tre uppslag i Expressen. Denne samvetslöse man är i desperat behov av att rentvå sig efter Expressens vidriga jihad mot yttrandefriheten i slutet av 2013, riktad mot vanliga privatpersoner som skrivit anonyma kommentatorer på nätet. Tillsammans med dömda våldsbrottslingar i den så kallade Researchgruppen röjde tidningen kommentatorernas identitet, gjorde oanmälda hembesök och hängde ut dem med namn och bild. Expressens kampanj kallades på bästa Stasimanér “Granskning av främlingsfientligheten”, men avsikten var att tysta obekväma åsikter, helst för alltid.

Jim Olsson, 67, pensionerad docent i fysikalisk kemi, var en av dem som fick hembesök av Expressens Jimmy Fredriksson med fotograf och bad dem dra åt helvete.

DN håller yttrandefrihetens fana högt

Dagens Nyheter vill inte vara sämre hycklare utan håller tillfälligt yttrandefrihetens fana högt. I en ledare  – som blir extra anstötlig för att den är skriven som en parafras på Martin Luther King’s berömda “I have a dream”-tal 1963,  – deklarerar tidningen att man “tror på flera sanningar, flera åsikter som får brytas mot varandra i öppen debatt”.

“Vi står mot dem som vill förbjuda yttranden som just de själva ogillar. Vi står mot dem som vill garanteras en tillvaro kliniskt ren från friktion och aldrig möta något som riskerar att utmana deras egen syn på världen och sig själva.”

Jaha?

Dagens Nyheter vill

“se ett flöde av människor, varor och idéer över gränser och tror att när en kultur möter en annan blir summan större än två kulturer.”

Och visst, summan blev ju onekligen större när två kulturer möttes i Paris.

Tystnad är också mediechefernas mål

En annan storhycklare, Jan Helin, skriver i Aftonbladet:

“Terror skapar rädsla som skapar självcensur som till slut bara kan skapa tystnad. Därför måste rätten att uttrycka sig, rätten att skämta, ovillkorligen försvaras av det öppna samhället. De extremister som åberopar religion för att rättfärdiga mord och terror kan aldrig tillåtas stå oemotsagda. Tystnad är terroristernas mål.”

Tystnad är inte bara terroristernas mål. Det är också Thomas Mattsssons, Jan Helins, Peter Wolodarskis, Svenska Dagbladets ställföreträdande chef Olle Zachrissons (lyssna på lördagens P1 Medierna, (tidskod 18:50), SR-chefen Cilla Benkös, nya SVT-chefen Hanna Stjärnes och många andra mediechefers och journalisters mål.

Statliga vakthundar tillsatta för att förhindra en öppen debatt

Nu passar det att låtsas vara heroiska förkämpar för yttrandefriheten och gråta krokodiltårar över mördade journalister. Ett par dagar tills Parismassakern har klingat av. Sedan torkar vi tårarna, slår ihop klackarna och fortsätter vardagskneget med att mörklägga fakta och bekämpa yttrandefriheten.

Ni påstår att “Je suis Charlie.” Nej, det är ni inte. Det är er förbannade plikt att vara obekväma. Men svenska journalister i allmänhet (det finns enstaka undantag) är inget annat än statliga vakthundar tillsatta för att så långt möjligt förhindra en fri och öppen debatt.

“Man kränker människor i deras tro”

Nu sitter en tvättäkta islamist i den svenska regeringen, bostadsminister Mehmet Kaplan (mp). Han stöder inte yttrandefriheten.

kaplan1280-jpg

I debatten om Muhammedkarikatyrerna 2006 sa han:

“Det här handlar inte om yttrandefrihet utan att man kränker människor i deras tro. Jag kan inte se någon yttrandefrihet råda i detta. Det är en provokation som inte går att stödja. […] Det är fel att ta upp det som en yttrandefrihetsfråga. Det handlar om en maktfråga, där en utsatt grupp provocerats och där man på förhand kunde förstå att de skulle känna sig kränkta. Då kan man inte komma dragande med yttrandefrihet.”

Muslimerna får känna sig hur kränkta som helst

Men yttrandefriheten finns inte till för att hålla muslimer på gott humör. Det gives inga undantagsklausuler för muslimer i något som helst avseende. I Sverige har alla laglig rätt att kritisera och driva med alla ideologier, även islam. Muslimerna får känna sig hur kränkta som helst.

Yttrandefriheten är inte avsedd att skydda den salongsfähiga konsten och den goda smaken. De behöver inget lagligt skydd. Yttrandefriheten ska värna det tabubelagda, det smaklösa, det fula och kontroversiella. När yttrandefriheten hotas av en barbarisk och totalitär ideologi ska journalisterna självklart ställa sig på barrikaderna och försvara vår rätt att uttrycka oss fritt, oavsett om uttrycksmedlen faller muslimer i smaken.

“Uppslutningen har varit minst sagt skral”

Per Gudmundson, ledarskribent på Svenska Dagbladet, en av ytterst få svenska journalister med integriteten i behåll, gör ett dystert facit av vad som väntar efter islamistdåden i Frankrike:

“Under dessa år har uppslutningen bakom yttrandefriheten varit minst sagt skral. Tyvärr talar inte mycket heller för att onsdagens massaker kommer att ge något varaktigt stöd för dem som riskerar sina liv.

Yttrandefriheten är nämligen obekväm. Och det måste den kunna vara. Annars vore det inte yttrandefrihet.”

Av Julia Caesar

Tidligere klummer og kronikker af samme forfatter.

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

142 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Som i artikeln om islams rätta ansikte, […]

trackback

[…] Den tredje gärningsmannen, Amedy Coulibaly, 32, med ursprung från Mali, tog 19 personer som gisslan i den judiska butiken Hyper Cacher vid Porte de Vincennes i östra Paris och sköt ihjäl fyra av dem. Han sköts till döds av polis vid fritagande av gisslan. Se krönikan “Islams rätta ansikte“. […]

trackback

[…] är en tydlig repris av terrorattackerna i Paris den 7 januari och mängder av andra islamistiska terrorattacker de senaste åren.  Gemensamt för […]

trackback

[…] i två terrorattentat i Köpenhamn under loppet av några timmar. Det är en tydlig repris av terrorattackerna i Paris den 7 januari och mängder av andra islamistiska terrorattacker de senaste åren.  Gemensamt för […]

Johan West
Johan West
9 years ago

Vilket överdrivet dravel! Självklart kan islam som religion och troslära ifrågasättas och granskas, precis som många populär-ateister gnäller på kristendom och judendom m.m. Själv så gillar jag inte islam och det som man uppenbarligen “måste” göra som troende. MEN, om nu 99,9% av alla andra muslimer (d.v.s. de som inte är terroriserande idioter) hävdar att islam är fredlig etc, så får den väl vara det! Att “slänga ut muslimer” är ju bara patetiskt, trångsynt och förmodligen sagt av en icke generös människa som saknar empati. Jag vill istället ha mer öppen, intressant religionskritik där man synar religionerna och låter troende… Read more »

Urban Sandberg
Urban Sandberg
9 years ago

Mycket upplysande! Hoppas det kan bidra till en bredare syn på Invandring, Integration och Konsekvenser.

Julia Caesar
Julia Caesar
9 years ago

@ Junge. Läs texten en gång till. I en ingress sammanfattar man innebörden i hela texten, därför finns summan 17 döda där. Det framgår tydligt att tolv av dem dödades i massakern mot Charlie Hebdo. Direkt under ingressen skriver jag: Den tredje gärningsmannen, Amedy Coulibaly, 32, med senegalesisk bakgrund, som tagit 19 personer som gisslan i den judiska butiken Hyper Cacher vid Porte de Vincennes i östra Paris sköts av polis vid fritagande av gisslan. Fyra personer i gisslan hade då redan dödats av Amedy Coulibaly. Observera att krönikan är skriven fredag-lördag under löpande nyhetsrapportering om ett intensivt skeende med… Read more »

Junge
Junge
9 years ago

Jag undrar bara, i början nämner du att 17 människor mördats, men endast där. Fortsättningsvis nämner du att endast 12 människor mördats.
Väljer du att avsiktligt glömma de judar som miste livet och varför ser du inte den anti-semitism som också finns med i detta.?
Är det ämnet så känsligt att du inte vågar lyfta det?
Håller med att vi blundar för allvaret i detta som sker!

Jocke Becker
Jocke Becker
9 years ago

Om en troslära inte tål konventionell granskning eller logisk grundad kritik skall den klassificeras som en diktatorisk sekt…

Ann-Charlotte
Ann-Charlotte
9 years ago

JB: Jag är en usel liten mittenväljare men du och dina kommentarer har fått mig att skratta något vansinnigt ikväll. Inte åt dig utan för hur absurd världen är, precis som du beskriver. Jag vet fan inte vad jag tycker längre – har alltid varit positiv till mångfald och mångkultur men även jag har ett tak. Mitt tips är ändå inte att jag röstar på SD i nästa val för jag är rätt säker på att någon i allianspartierna kommer lyfta den här frågan.

Peace love and understanding!

Robin Shadowes
Robin Shadowes
9 years ago
Reply to  Ann-Charlotte

Keep on dreaming.

Ann-Charlotte
Ann-Charlotte
9 years ago
Reply to  Robin Shadowes

Jag kan medge att jag är en drömmare. Jag ser det positiva vi fått i och med mångkulturen, inte minst i min egen stad, där integrationen faktiskt har lyckats. Jag ser gulliga taxichaufförer, hårfrisörskor, spännande mat, osv. Inget är svart eller vitt och du kan inte med handen på hjärtat säga att allting är dåligt. Jag tror emellertid att man når en slutpunkt och ett tak. Sverige kan omöjligt ta ansvar för hur världen ser ut och jag tror vi måste satsa mer på U-landsbistånd och mindre på immigration. Det finns inte ekonomiskt utrymme att ta in fler invandrare. Vi… Read more »

Robin Shadowes
Robin Shadowes
9 years ago
Reply to  Ann-Charlotte

Vi ska inte ha någon invandring alls och tiotals miljoner skall repatrieras från Europa tillbaka till sina hemländer. EU och FN skall monteras ned. Organisationer som Bilderberg, CFR, Trilaterala, Romklubben och alla frimurar-grupperingar skall i lag förbjudas att verka. Deras medlemmar skall gripas och stälas inför rätta för brott mot mänskligheten. Min metod skulle skapa en betydligt bättre värld, mer human än din älskade “mångkultur” som inte är något annat än folkmord. Något du själva hade insett om du bara hade tagit bort skygglapparna.

VoD
VoD
9 years ago
Reply to  Ann-Charlotte

Mångkulturen är just bara en dröm. Det finns alltid verklighet när man vaknar ur drömmar, och tyvärr så är verkligheten i fallet med mångkulturen, en mardröm.

Tony
Tony
9 years ago

För att få sitta som minister i en Svensk regering borde det
vara av absolut vikt att veta vilka Rättigheter som folket i landet
besitter, och en sådan rätt är åsiktsfriheten, om inte Mehmet Kaplan
kan/vill acceptera detta får han väl begära sitt utträde ur regeringen?

XY
XY
9 years ago
Reply to  Tony

Och med fördel permanent utträde ur landet.

Angela
Angela
9 years ago

Ni som inte förstått vad IS är rekommenderar jag Dokument Utifrån.http://www.svt.se/dokumentar/ Historien om IS. Och nästa som skulle handla om Libanon. Irak är på fallrepet och kommer inte att överleva. Ej heller Syrien. Libanon är en mardröm och faller snart. Libanon är det land i Mellersta Östern som är mest likt Sverige med samma konsekvenser av migrationen. Sådan är multikulturen. Någon av presidenterna från oljeländerna kommer inte ihåg vem var lika skenheligt som imamen i SR Ring P1 ute och fördömde dådet i Paris och sa som sig bör att det inte var ett resultat av Islam eller multikulti! Ja… Read more »

Falsterbo
9 years ago
Reply to  Angela

“Eftersom partistämman spontant för tankarna till aktiespararnas årsstämma och gubbiga Sandhamns segelsällskap, dvs. dåligt pottränade analneurotiker, dvs. luftskallar med noll koll på verkligheten utanför Sveriges gränser, så renderade Kinberg-Batras NATO-appell enhälliga ovationer. Som om de församlade ignoranterna begrep vad de applåderade.”
Cello Jr

Angela
Angela
9 years ago

Ekot meddelade: I dag har 16 000 funktionshindrade personer i Sverige rätt att få personlig assistans i hemmet. Kostnaden betalas av Försäkringskassan och uppgick till 28 miljarder kronor förra året. En summa som motsvarar två tredjedelar av försvarsbudgeten. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6064772 I Sälen pågår Folk och Försvar vars namn på tillställningen börjar bli mer och mer missvisande och får ett löjes skimmer över sig. Vilket Folk och vilket Försvar. Det gäller för etablissemanget att hålla uppe skenet av ett land. ÖB intervjuades av Anna Hernek, SR, P1. Du som militärexpert och ÖB, hur bedömer du deras stridsvana? Vad är det de har… Read more »

KSD
KSD
9 years ago

Regeringen vil forbedre den grænsekontrol, som den selv har afskaffet

https://ksdha.wordpress.com/2015/01/12/regeringen-vil-forbedre-den-graensekontrol-som-den-selv-har-afskaffet/

senex
senex
9 years ago

Hur skall Julias krönikor, inte minst denna, spridas till ännu fler människor?En annan sak, som inte på något vis förtar vad Julia och de flesta kommentatorer skriver, men som handlar om hädelse. För en del år sedan hade man en fotoutställning i Storkyrkan i Stockholm, kallad “Ecce homo” – den kommer ni ihåg. Ärkebiskopen och andra biskopar i den statliga kyrkan, präster, akademiker och inte minst journalister ställde sig bakom föreställningen att Jesus Kristus kan tänkas leva som homosexuell och så vidare. Många kristna som vill ta sin tro på allvar blev sårade, eftersom de ansåg bilderna vara anstötliga och… Read more »

snowflinga
snowflinga
9 years ago

Tack Julia Caesar för att du igen pekar på någonting som många ledande politiker förnekar. David Cameron sade när en engelsk soldat blev mördad att det hade ingenting med Islam att göra fast två jihadister citerade verser från koranen efter att de mördat soldaten. Angela Merkel och Barak Obama har sagt samma sak och nu senast sade François Hollande att det hade ingening med Islam att göra fast jihadisterna ropade “Allahu Akbar” och “profeten har hämnats” när de dödat hela Charlie Hebdos redaktion. Nu bekräftade en amerikansk terrorexpert att massinvandring från muslimska länder, utanförskap och islamisk terrorismen kan betyda Europas… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  snowflinga

“…senast sade François Hollande att det hade ingening med Islam att göra” . Har du någon länk till det? Eller vad syftar du på? Har sett Hollande säga just det men kan vara manipulerat. Vet ej. I så fall är det false flag.

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Angela

Mycket propaganda men jag har hittat och lyssnat på Hollandes tal och han säger ungefärligt ” de är terrorister, dårar och fanatiker och har inget med religionen Islam att göra”. (Min översättning)

Dag Selander
9 years ago

Det inte ovanliga uttrycket bland somliga muslimer “Först lördagsfolket, sedan söndagsfolket” ser vi nu landsatt i Europa. Sveriges tur: När? inte Om…

Idag talas det om demokrati och yttrandefrihet i etermedia under och i samband med Parismanifestationen och alla andra manifestationer… Ack, hur länge?

Ludvig
Ludvig
9 years ago

Alice Petréns “Det är inga oskyldiga personer”,om de utplånade på Charlie Hebdo,kom som ett slag i ansiktet,när jag hörde henne i radions P1.Hon kallas journalist,hon har varit “hedrad” utrikeskorrespondent,men hon sällar sig till drevet,blir en del av packet i Europas eländigaste journalistkår. Hennes chefs ursäkt gör bara saken värre: Agneta Lagercrantz ansluter sig till den allmänna journalistiska undermåligheten:en hycklare till bland tusenden.Dessa som med sina lögner och förtiganden håller svenskarna i okunnighet om vad som sker i landet.Dessa lismande islamslickare,som i sin blandning av okunnighet och underdånighet inför den politiska makten stöttar västvärldens vanvettigaste invandringspolitik:ett folkutbyte med oöverskådliga följder. Som… Read more »

Ludvig
Ludvig
9 years ago
Reply to  Ludvig

Sveriges Television desinformerar vildare än någonsin nu efter Paris-massakern.I Rapport ikväll kl 19:30 nämner visserligen nyhetsankaret i korthet att militär nu bevakar judiska institutioner,men redaktionens utsända reporter ägnar sig endast och mycket utförligt åt en moské som,enligt talesmannen,fått motta grisfett och kränkande uttalanden. Inte ett ord om de många muslimska morden på judar i Frankrike under de senaste åren,vilket ju skulle förklara den massiva judiska utvandringen från landet som SvT naturligtvis inte heller talar klartext om. Nu vrider Sveriges Television alltså åter till det på sedvanligt sätt:det är muslimerna som är offren.Behandlingen av kvällens PEGIDA-demonstration i Dresden är förstås lika… Read more »

Rita
Rita
9 years ago

En av dina allra bästa Julia, och det säger inte lite, tack!

Krista
Krista
9 years ago

Så sant Julia. Svensk medias hyckleri vet inga gränser. Sanningen om invandringen och dess konsekvenser lyder undet icke yttrandefrihet liksom så mkt annat….

Peter Bergmab
Peter Bergmab
9 years ago

Kräv ett totalförbud på islam i Sverige. Låt valborgsbålen vara fulla med koranen.

norje
norje
9 years ago

Nå vil Spania og Belgia ha grensekontroller, Italia er uenig som vanlig, kanskje de tjener for mye på menneskesmugling.

JB
JB
9 years ago

Yttrandefrihet?…. 1. Familjesammanhang: Idag, kära barn och föräldrar, skall vi lära oss att håna, förödmjuka, förlöjliga, förakta och bespotta varandra, antingen med ord eller med teckningar, så mycket vi kan och har lust till. Mamma skall lära sig hata, förlöjliga, håna och pika pappa med fula kommentarer och hatiska teckningar och pappa detsamma mot mamma och ni barn kan göra detsamma mot varandra och mot både pappa och mamma, och ni föräldrar också mot er barn, naturligtvis. Men… ? Se så, det är i den heliga yttrandefrihetens namn som detta skall gälla…. 2. Skolsammanhang: Idag kära elever skall vi öva… Read more »

Nils
Nils
9 years ago
Reply to  JB

Bara muslimer blir så kränkta att de mördar en hel tidningsredaktion för några teckningar. Ja inte bara det, muslimer blev så kränkta att när Jyllandspostens karikatyrer publicerades drabbades dansk export negativt.

Vi européer vill inte ha muslimer i våra länder. Vi har av våra politiker påtvingats dessa bakåtsträvande outbildade och ofta kriminella bidragshjon. Vi påtvingas anpassning till detta nya ytterst ovälkomna, otacksamma och krävande inslag.

Jämnställ islam med nazism. Stäng alla moskéer. Förbjud muslimska symboler. Deportera utagerande muslimer.

JB
JB
9 years ago
Reply to  Nils

Har för mig, (men är inte så noga insatt i saken), att det har förekommit en bombning av någon tidningsredaktion, (också socialistisk sådan?), eller kommunistisk (?), i Norrland, för en hel del år sedan. Där sprängdes visst hela huset där redaktionen låg, och en hel del av personalen där tydligen dog…

Kommer inte ihåg namn, tid eller plats, bara att det var i Norrland och kanske någon gång på 40, 50 eller kanske 60-talet..?.(vet inte så noga, bara att det har hänt…)

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Ps.

Hittade händelsen:

“Attentatet mot Norrskensflamman var ett attentat mot den kommunistiska tidningen Norrskensflammans (senare Flamman) redaktion i Luleå, natten till den 3 mars 1940. Attentatet var det största politiska terrordåd som utförts i Sverige under 1900-talet. Fem människor dödades, varav två barn, och ytterligare fem personer skadades. Tidningshuset ödelades helt.”…

Ds.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Undrar ändå om inte den vulgaritet, råhet, hjärtlöshet, hat, billighet, grymhet, hån, förlöjligande, förakt, stillöshet och fulhet som ofta vill förmedlas i snart sagt varje tecknad film, eller politiska cartoon, eller även vanliga film, som då kan riktas åt alla möjliga håll, inte sällan islam, muslimer, svenskar, s.k. vita människor, s.k. färgade människor, judar, kapitalister, kommunister, kristendom osv., osv., om de många gånger de facto bidrar till spänningar, motsättningar och till att både barn och vuxna människor mår dåligt av allt detta föraktande, all denna råhet, brutalitet, grymhet, hån, förlöjligande och avsky som kan uttryckas inom dessa medier. De vill… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Jag förstår, som sagt, inte vad du vill framföra. Vet du ens själv, vad du landar i för slutsats?

Yttrandefrihet är en förutsättning för den demokratiska processen. Men… du kanske är beredd att offra den liberala demokratin?

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

När vapnen kommer. fram och människor massakreras ( över populära skämtteckningar !) blir all slags apogoletiik ilika irrelevant som smaklös.Våld för att tysta meningsmotståndare är aldrig accepterabelt i en civilisation och som det nu har visat sig totalt verkningslöst. Värdiga och världsomfattande demonstrationer har hållits, tidningen ges fortfarande ut så det goda samhället har ,om än inte vunnit den totala segern över barbariet , åtminstone vunnit den moraliska.

XY
XY
9 years ago
Reply to  Nils

Vi får kanske höra fler kortsiktiga ekonomiska argument för censur, så att det inte skadar affärsverksamheten med den muslimska kundkresten och exporten. Fler och fler kortsiktiga, möjligen för ögonblicket bekväma, eller minst obekväma, beslut som leder oss längre och längre ner i kvicksanden.

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  JB

Det du beskriver har ingenting med demokrati eller yttrandefrihet att göra. Det handlar om andra saker – rena trakasserier och förtalsbrott. Det är reglerat i lag och straffbart och kan leda till fängelse. Samhällsfenomen men också officiella personer, myndigheter, olika organisationer eller syndikat skall granskas. Det inte bara ingår i demokratin utan är en nödvändighet om demokratin skall fungera. Kritisk granskning måste till för att en ansvarsutkrävning skall komma till stånd. Det är faktiskt också så att olika myndigheter och arbetsplatser har sekretess. Och sekretessen får man inte bryta mot. Det finns sekretesslagar också. Om du lyssnade till Medier som… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Angela

Nu hittade jag det. När jag letade efter min kommentar i alla inlägg för att klistra in länken på rätt ställe så måste jag framföra min beundran för steen. Hans entusiasm och engagemang och förmåga att slå huvudet på spiken. Mängden material på bloggen är imponerande. Jag har inte hunnit läsa allt men över helgen kanske. 🙂 Jag hörde på SR, Studio Ett (16/1) “Fransk satir är mycket olika den svenska”.Horst Schröder, förläggare uttryckte detsamma som jag att demokrati inte är detsamma som att privat bli trakasserad eller “kränkt”. För det finns lagarna. Som jag skrev “förtalslagarna”. Satiren för framåt… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Jag förstår inte din poäng. Du kanske är motståndare till demokrati?

Yttrandefrihet är en förutsättning för den demokratiska processen.

JB
JB
9 years ago
Reply to  Arvid Falk

Demokrati behöver alltid värnas genom att befolkningar undervisas, upplyses, informeras och ges möjlighet att välja mellan olika alternativ som kan presenteras på ett sådant sätt att människor kan ta ställning för eller emot de olika politiska alternativen. Frågan är hur just demokratiska förmågor hos befolkningar kan värnas. Värnas dessa förmågor genom hån, förakt, bespottelse, förlöjliganden och hatiska formulering i s.k. satirisk form? Underlättas demokratiska samtal genom sådant? Om olika politiska förslag förs fram, t ex SD´s förslag om en minskad invandring, och de bemöts med enbart förakt, förlöjliganden, bespottelse och epitet eller hatiskt stämplande formuleringar t ex rasist, fascist, främlingsfientlig… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Vad vill du egentligen ha sagt?

Det är inte möjligt att lagstifta och dra någon gräns mellan vad som är – och vad som INTE är – “hån, förakt, bespottelse, förlöjliganden och hatiska formulering i s.k. satirisk form”.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Nej, lagstifta kan man kanske inte. Det behövs just förmågor som insikter, lyhördhet, förstånd, vett, sans, omdöme, kunskaper och kännedom både om politik, och inte minst om mänsklig psykologi, samt en medvetenhet och förståelse kring vilka politiska konsekvenser eller effekter man vill uppnå med vad man säger eller gör. Vill man uppnå ökade konfrontationer och konflikter eller vill man uppnå ökad demokrati, och ökade förmågor att kunna kommunicera civiliserat, dvs., föra demokratiska samtal, eller vill man inte det? Förstår man inte dessa nyansskillnader och inser man inte var gränser kan gå för hån, föraktfullhet, grymhet, cynism, hat, bespottelse och förlöjligande… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Avsiktligt eller oavsiktligt har du just nu framfört ett försvarstal för demokratin.

Well done.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Ps. Forts…

Men, men det finns ju förstås faktiskt ändå en del människor som är medvetet elakartade, smädande, illvilliga, hånfulla och lustmördande i tillvaron….så man ska ju inte tro att alla människor är välvilliga, godsinta eller ens intresserade av just någon som helst egentlig form av – demokrati – ….

Nej, det finns ju också sådana människor som är just mer intresserade av både agitation, propaganda, uppvigling, smädande, hån, hat, krig, förtryck, mördande och dödande…

Tråkigt nog…

Ds.

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Nej, alla människor är inte välvilliga. Jag tror, att flera läsare (inkl. undertecknad) undrar, om du antyder, att de tecknare och journalister som dessa terrorister mördade fick vad de förtjänade?

Begrunda den här bilden; No One Murdered Because Of This Image

http://www.theonion.com/articles/no-one-murdered-because-of-this-image,29553/

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Sjuka hjärnor producerar sjuka bilder, som man så fort man får en glimt av dem, skall bortse ifrån och inte låta sig påverkas av. Detta därför att de kan just vara både själsdödande och förstöra människors sinnesförmågor, förvrida huvuden och ge mycket obehag och vara till endast för att degenerera och demoralisera. Framför allt barn behöver föräldrar beskydda från vidriga och förvridna bilder. Precis som jag skrev i en tidigare kommentar så är väldigt många massmedier av idag mycket destruktiva med sina farande och flängande bilder, sina vulgariteter, grymheter, råheter, förlöjligande, våld, perversiteter och hatiska budskap och groteska budskap. De… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

. Allt behöver man inte gilla..Det talar bara för att man i såfall ska kristisera vad somliga publicerar, inte mot deras rätt att publicera.

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  JB

JB du har många poänger särskilt i den sista kommentaren. Som borde diskuteras precis som mycket annat och som är ett led i det som händer. Det är omöjligt att påtala allt och därför får man fokusera det centrala. Satiren är förmodligen det sista i demokratin för att få människor att vakna. Jag tycker inte om alla bilder eller teckningar som de gjort. I början av deras karriär handlade det mycket om sex som var vidrigt. Humorlösa människor är farliga. Humor är intelligens för det är intelligenta personer som genomskådat världen och med några penndrag sätter fokus på just det… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Jag undrade, om du skuldbelägger de tecknare och journalister, som dessa terrorister mördade?

Du svarar inte rakt på frågan. Men du skriver: “Att försöka rättfärdiga enbart en sida i ett krig, eller en konflikt, en strid, ett bråk eller en konfrontation där det trots allt är fler än en inblandad är oftast inte i överensstämmelse med någon egentlig verklighet eller korrekt sanning….”

Ska det tolkas som ett JA?

Jag delar isf inte den inställningen – ty vid terrorism är “fler än en inblandad” på samma sätt som “fler än en” är “inblandad” vid en våldtäkt.

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Ovanstående kommentar (12 January 2015 – 15:31) var ett svar till JB.

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

J.B.
Ser du de mördade som kombattanter?

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Arvid Falk säger:…” Det är synnerligen motbjudande, att du skuldbelägger de tecknare och journalister, som dessa terrorister mördade.”…. Frågan man då kan ställa sig är den om dessa satirtecknare verkligen skulle vilja bli fullkomligt och totalt nonchalerade och fullkomligt negligerade? Att ingen som helst människa någonstans tog någon som helst notis om dem? Helt enkelt inte alls över huvud taget brydde sig om dem och deras teckningar? Alltså ignorerade dem totalt? Skulle de verkligen tycka om en sådan situation? Nej, förmodligen inte? De vill bli tagna på – allvar – ? De mest troliga är ändå att de vill bli… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

JB
Provokation är aldrig en förmildrande omständighet vid mord. Vilka avsikter tecknarna än kan ha haft ursäktar det aldrig förövarna. Jag tror inte för ett ögonblick att du är ond eller farlig men dina resonemang är psykopatiska.

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Det enda alternativet till att “fullkomligt och totalt [nonchalera] och fullkomligt [negligera]” någon är inte att döda vederbörande.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Arvid Falk: ….”Det enda alternativet till att “fullkomligt och totalt [nonchalera] och fullkomligt [negligera]” någon är inte att döda vederbörande.”… Tror nog att Arvid Falk kanske har någon föreställning om att jag på något vis försvarar, eller godkänner, att de satiriska tecknarna dödades, vilket naturligtvis isf är en total missuppfattning. Har Arvid Falk hört talas om – hämndaktioner – , vid t ex krigföringar? Ett land (eller någon enskild person, eller grupp, som inte har något godkännande av landets regering), skjuter en mindre raket över ett annat lands gräns, och kanske lyckas träffa ett hus, eller kanske skadar eller dödar… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

”Anonymous Posted: 12 January 2015 – 19:19 – ”Provokation är aldrig en förmildrande omständighet vid mord. Vilka avsikter tecknarna än kan ha haft ursäktar det aldrig förövarna. Jag tror inte för ett ögonblick att du är ond eller farlig men dina resonemang är psykopatiska”…. —- Som sagt var…… Konstens – rätt – att utöva – satir – i yttrandefrihetens namn, och avskyn för människor som går till attack mot – person – istället för att just – argumentera – mot vad som eventuellt vill försöka uttryckas genom satiriska, smädande, skändande eller oförskämda bilder, och att vara emot att någon vill… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

JB.
Du kan vara vad som helst eller vem som helst, det skiter jag i. Men dina desperata försök att bortrationalisera massakern på hjältarna ( glöm inte Ahned ) blir alltmer patetiska och skulle vara anstötligt om det nu inte rör sig om välkänd retorik ifrån islamistsiter. Det gör dig till en apologetiker, även om det troligaste är att du, av ditt beteende att döma, är omedveten om det intryck du gör.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Anonymous sa: Posted: 13 January 2015 – 09:13 – …” JB´s försök att bortrationalisera massakern på hjältarna (glöm inte Ahned ), blir anstötlig, om det nu inte rör sig om välkänd retorik ifrån islamistsidor…. En omedveten apologet”..… Anonomous säger alltså i princip följande:…”Om du inte hatar min fiende lika mycket som jag hatar min fiende så är du troligtvis automatiskt min fiendes vän, och förmodligen utan att ens veta om det själv, och därmed är du automatiskt också min fiende. Så det så….!”…? = Sandlådenivå eller flickbråk mellan tre flickkompisar?… … Man behöver inte, som kommentator på en blogg automatiskt… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Ps.

Korrigering av mening:

…”Man kan se i ett annat perspektiv som medför att man …. ställer sig frågor om både den ena och den andra ideologin, ismen, läran, eller principen osv.”…

Ds.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Ps.

Korrigering av felaktig mening, där ett – inte – , kom med som inte skulle komma med:

…”Man kan se i ett annat perspektiv som medför att man …. ställer sig frågor om både den ena och den andra ideologin, ismen, läran, eller principen osv.”…

Ds.

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

@JB
Frågan är inte om satiren är bra eller dålig, eller om satir i sig är något bra eller dåligt, utan om människors rätt till att ge ut satir utan att blli slaktade som djur.
Detta är det verkliga scenariot och frågeställningen , inte dina feberfantasier.
Attentatet var ett angrepp mot yttrandefriheten , oavsett vilka synpunker man än må ha på den användes i det här fallet.
Ord ska mötas med ord och inte med vapen.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Anonymous skriver: Posted: 15 January 2015 – 01:42 – ”Frågan är inte om satiren är bra eller dålig, eller om satir i sig är något bra eller dåligt, utan om människors rätt till att ge ut satir utan att bli slaktade som djur.”… Om Anonymous antar, tror eller föreställer sig att jag försvarar och godkänner att människor dödats för sina satiriska, hatuppviglande, smädande, föraktfulla, förlöjligande och hånande teckningar, så är det ett felaktigt antagande och föreställning. Anonymous säger: ”Detta är det verkliga scenariot och frågeställningen, inte dina feberfantasier. Attentatet var ett angrepp mot yttrandefriheten, oavsett vilka synpunkter man än må… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Korr/komplettering av mening i min tidigare kommentar till Posted: 15 January 2015 – 09:16, till Anonymous: ….”det absolut inte går att bemöta…….med annat än förklarande ord och meningar.”… Dvs., ord och meningar i betydelsen med argumenterande argument, och inte med agiterande attacker, dvs., verbala oförskämdheter, tecknade oförskämdheter och eller verbala personattacker. Utan med just argument som inte är attackerande utan resonerande, (för att därmed kunna främja just – debatterandet, resonerandet och analyserandet- , i demokratisk anda.,,,) Detta istället då för attacker och eventuella motattacker, i alla former, som då (tydligen), i värsta fall kan eskalera i all oändlighet för att… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  Arvid Falk

Var det enbart Iraks skuld, fel, brist eller ansvar, att USA, under sken av lögnen, eller missinformationen, om påstådda s.k. massförstörelsevapen, angrep och – våldtog – IRAK? Likaså Afghanistan? Var det enbart Libyens fel, brist, skuld och ansvar att USA angrep och – våldtog – Libyen? Är det enbart Syriens fel, skuld, brist eller ansvar att USA vill angripa och – våldta – Syrien? Inga muslimska nationalstater hade tidigare angripit USA, endast s.k. terrroristgrupperingar, Al Quida, osv. Ändå invaderade USA hela muslimska nationer under falska anklagelser och skapade förödelse, inbördeskrig och kaos i dessa muslimska nationer, med påföljd att en… Read more »

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago
Reply to  JB

Terrorism är en taktik. Andra taktiska grepp är t.ex. kemiska och biologiska stridsmedel. Terrorism är lika oacceptabelt som kemiska och biologiska stridsmedel.

Det är synnerligen motbjudande, att du skuldbelägger de tecknare och journalister, som dessa terrorister mördade.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Svar till denna kommentar av Arvid Falk skrevs in på annan plats. Dock kan tilläggas att offentligt verka journalistiskt såsom satirtecknare Frankrike med en agiterande agenda, som förmodligen önskar sig genomslag i samhället, kanske ändå behöver fundera över om det är så konstruktivt som man kanske och eventuellt både önskar sig, hoppas, vill och tror att det är, med sådant smädande. Frågan är som sagt vad det är som man önskar sig och hur det verkligen kan uppnås…. Att vilja mena att: – “Vi skall minsann kunna retas och räcka ut tungan, spy galla över, skälla ut, stämpla ut, störa… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Ett nytt nummer av vår älskade Charlie har redan utkommit, vilket är en seger för inte bara västerlandet utan även mänskligheten.
Je suis Charlue, je suis juif, je suis police. Våldet kan inte tysta skrattet, vårt bästt vapen mot psykopater och tyranner.

Visionären
Visionären
9 years ago
Reply to  JB
JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Oj då, Visionären är verkligen ute och – cyklar – ….

Josef Boberg är inte jag så dessvärre kan jag inte alls svara på vad Josef Boberg kan tänkas mena med ordet.

Josef Boberg tror jag har en egen bloggsida så Visionären får väl uppsöka hans sida och fråga honom vad han menar med ordet.

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Det var inte en duell som utspelade sig påmtidningsreaktion , det var en kallblodig avrättning där obeväpnade mejades ned med Kalashniikovs.
Du misslyckades i din analogi.

Ä

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Anonymous Posted: 16 January 2015 – 17:53 – ”Det var inte en duell som utspelade sig på tidningsredaktion, det var en kallblodig avrättning där obeväpnade mejades ned.”…. Sant. Ingenting jag försvarar. Kanske skulle dock möjligheterna att verkligen kunna utmana någon på duell på liv och död, på ett – öppet fält – . med valfritt – vapen – återinföras?…. Detta då när människor som bedriver förlöjligande, smädande, sårande, skändande, hånfull, pervers, grotesk, hatisk och hatuppviglande satir, skulle kunna få stå – tillsvars – , där de utsatta genom då kunde erbjudas möjligheter att, öppet och direkt, kunna försvara sin heder… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Diina sadistiska fantasier om dueller ( där Hebdo ” ska stå till svars “) förutsätter premissen att konstnärliga uttryck ska få blodiga konsekvenser..I call bullshit on that one.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Anonymous sa: ….”Dina sadistiska fantasier om dueller” ( där Hebdo ” ska stå till svars “), ( = då antaget att förolämpningar, hån, bespottelser, falska anklagelser, smädande hatuppvigling, samt agiterande attacker för att försöka – uppvigla – en hånflinande, bestialisk, rå, kall, okänslig, primitiv och hjärtlös, samt ofta också både okunnig och insiktslös pöbelmentalitet hos just en – pöbel – , en folkmassa, ur vilken det säkert med ganska stor sannolikhet kan finnas minst några besinningslösa galningar, istället för att bedriva politisk opinionsbildning med hjälp av sansade och sakliga övertygande argument, såsom just publicist eller som politisk konstnärlig journalistisk –… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

JB Det skulle göra mig ytterst besviken om Hebdo inte hade vässat sina pennor för att b.l.a förhåna en organisation som IS som för närvarande genomför folkmord. Du verkar uppröras mer över hur kritik framförs än över det som orsakat kritiken. Pedofilpräster,jihadister som tillfångatar småflickor som sexslavar, korrumperade politiker förtjänar allt hån och smädelser som kan uppbringas. Just det satiriska stilgreppet gör det också lättare för oss som publik att ta till oss hemskheter som det annars är lättare att blunda för. Och det som kan väcka och engagera har ett berättigande. Sedan är satir en renommerad västerländsk tradition ,… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  Anonymous

Anonymous skriver: ”Sedan är satir en renommerad västerländsk tradition, en del av vårt kulturarv som vi ska bevara.”… Det är sant att det har funnits länge i västerländsk tradition och jag förespråkar inte censur. Känner till en svensk konstnär som ritar fantastiska teckningar av bl a trappor, geometriska figurer, och också tillverkar fantastiska skulpturer av olika slag…. Hans målningar av bl a trappor, eller geometriska figurer, är oerhört subtila och precisa och visar på perfekta exaktheter där han samtidigt ändå lyckas åskådliggöra små, små förvridna eller luriga perspektiv, där trapporna t ex vrider sig om sig själva. Han är hos… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Allt kan inte vara allas kopp . Det gör dock inte en kallblodig massaker mer acceptabel.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Vi lever i en tid då genom massmedier är möjligt att kunna göra allt möjligt, möjligt, och det till synes omöjliga… och också ingenting kan framställas som om det verkligen vore någonting, och också allting… och kanske är i själva verket den allra första och främsta meningen med en hel del…. att just kunna skapa förvirring, misstro, rädslor, ilskor och också kanske i anslutning till det även uppgivenhet, som då kan riktas åt än det ena än det andra hållet….så till slut allting och alla kan snurra runt varandra i ständig misstro utan några egentliga förmågor att alls kunna förstå… Read more »

Anynomous
Anynomous
9 years ago
Reply to  JB

Dina desperata försök att relativiisera/ bortrationalisera / trivialisera mord på meningsmotståndare får dig att framstå som en mer absurd karikatyr än vad någon satiriker skulle kunna uppbåda.. Speciellt teckningen där en IS-slaktare står lutat över ett offer och samtidigt utbrister ” but he drew first ” kommer i åtanke.Åt satiren kan vi skratta ( och hämta tröst ) men när det gäller dig fastnar skrattet i halsen.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Det var ju tråkigt. Bilden med de två gerillasoldaterna som håller i den lilla pennan är träffande, om än inte så rolig egentligen, eftersom den inte vill inse hur enkelspårig och lättretad, hur lättsårad människan är som varelse…. Och det kan ju sägas vara en bristande insikt hos tecknaren, om människan, som denne tecknare så träffsäkert ändå har gestaltat…. Däremot är verkligheten den att de som har de mesta, största, flesta, farligaste och mest dödande vapnen, bomplan och drönare, atombomber och kulsprutor, och alla vapen som tänkas kan, dubbelt upp flera gånger om i jämförelse med ALLA ANDRA, är ändå… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Kanske det måste förklaras ? Teckningen driver med fanatikernas skuldbeläggande av offren samt deras barbariska människosyn. Det är också en ordlek på språket engelska. Tror inte att du är IS-material, däremot en person som av aningslöshet och säkerligen missriktad välvilja hamnat i fel ideologiskt läger i en fråga. Om det är du inte ensam.

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

Tvrtom visar den på en lysande insikt i psykopati och är ett kraftfullt statement för humanism och mänskliga rättigheter. Humorns retoriska och politiska värde kan inte nog överskattas. Som demonstreras här . Uppenbart varför den fruktas av tyranner och psykopater..

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Anonymous skriver, i två kommentarer sammantaget, (19:e jan, 10.33, samt 10.54),ungefär följande: ”Teckningen driver med fanatikers skuldbeläggande av offren, samt fanatikers barbariska människosyn. Det är humorns retoriska och politiska värde, som inte nog kan överskattas, som demonstreras här…” Fanatism och galna fanatiker, kan tydligen under vissa omständigheter visa sina fula sidor genom historiens gång, och var förmodligen också i farten, med sin barbariska människosyn, sitt hänsynslösa förakt, falska anklagelser, sitt hån och sitt förlöjligande även under det franska inbördeskriget, där då de fanatikerna som där var i farten, verkligen lyckades med att kunna uppvigla just psykopatisk fanatism, och uppvigla vanliga… Read more »

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  JB

JB
Vad vi har bevittnat är inte en kollaps utan ett uppslutande kring yttrandefriheten och mänskliga rättigheter, inte bara i Frankrike ( manifesterat i den värdiga demonstrationen som samlade tusentals ) utan även internationellt.
Vad de fega mördarna planerade var kaos , vad hjältarna på Hebdo stod upp och offrade sina liv för var yttrandefrihet en där den räknas, när man trampar folk på tårna.
Sedan är vi alla känsliga i varierande grad, men det finns alltid alternativ till att förvandlas till en mordisk galning. Att använda sin egen yttrandefrihet till att besvara den upplevda kränkningen.

JB
JB
9 years ago
Reply to  JB

Anonymous skrev 21 jan. 06.26, ungefär: … – Vad vi har bevittnat är en uppslutning kring yttrandefrihet – . Ja, kanske det. I alla fall har många människors samlats och ställt sig bakom att det absolut INTE är acceptabelt att skjuta ihjäl några människor enbart för att de i ord eller groteska bilder smädar, hånar, hatuppviglar och förlöjligar människor, folk, ismer eller religioner. Anonymous skriver, ungefär: – Vad de fega mördarna planerade var kaos. – Dock finns det galningar, både stora och små, både rika och fattiga, både kloka och dumma galningar, som inte klarar av att bli hånade, förlöjliga,… Read more »

Anynomous
Anynomous
9 years ago
Reply to  JB

Publiken kan endast genom att ge sitt gillande fälla sitt utslag om huruvida enskilda satiriker ha en plats i” det offentliga utrymmet”. Och de gjorde de genom att köpa Hebdo. Sedan är det en annan sak attt kvalitet inte kan mätas i publik uppskattning. Men frånvaro därav betyder intte att en konstnärliga genre eller produkter saknar berättigande. Det kan mätas objektivt ifall Hebdo gillades eller inte men det är ändå irrelevant i frågan om dess konstnärliga värde och samhällsliga berättigande. Som en konsekvens av yttrandefriheten måste den accepteras vare sig den sammanfaller med den personliga smaken eller önskemål hur debatt… Read more »

Anynymous
Anynymous
9 years ago
Reply to  Anonymous

Det franska folket smädades av de avskyvärda morden, inte av lite festlig satir. .Den härligt burleska och rabelainska satiren är ett förkroppsligande av den franska anden och esprin, och det älskades av folket vilket bevisas genom sorgemanifestationen och Hebdos popularitet och höga upplagesiffror. Sedan behöver den varken älskas eller förstås av oss icke-fransmän men satiriker väljer sin publik, liksom övriga konstnärer.. För att provoceras till mordiskt raseri, krävs att ett inneboende raseri redan finns. Då tål man inte skrattspegeln och då blir man provocerad eftersom satiren träffat rätt. Det är inte satirens fel att vettvillingar och barbarer finns, det har… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  Anynymous

Anynymous sa: Posted: 21 January 2015 – 14:20: ”Det franska folket smädades av de avskyvärda morden, inte av lite festlig satir.”… Nja, vad det – franska folket – nog främst ändå upprördes av var naturligtvis de hemska scenerna med rapporter om dödade satirtecknare och publicister, som kunde ses som en attack mot just publicisters – rätt – att uttrycka sig och publicera sig, BÅDE satiriskt och på annat vis. – Lite festlig satir – , som Anonymous skriver, är det nog trots allt ändå långt ifrån alla människor som ser, och verkligen uppskattar så särskilt mycket. Väldigt många vanliga franska… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  Anynymous

Ps./ Kompl.

Lagar kan alltid skrivas, och kan också alltid skrivas om.

Det som är förbjudet vid en tidpunkt i historien kan vid en annan tidpunkt vara tillåtet.

Och vice versa.

Ds.

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  Anynymous

Manifestationen var en unison solidariseing med både Hebdo och de ideal som tidningen stod för Stödet var lika mycket symboliskt som konkret. Det nya exet slog också försäljningsrekord, tydligare kan inte support visa sig. Så de kränkta i det här fallet var inte fransmännen, konservativa eller inte, utan just de grupper som tidningen så riktigt attackerat. Man är inte skyldig att gilla Hebdo pga morden och även verbalisera det, men man må ändå betänka att man i sådan fall använder sig av den rätt som Hebdo riskerade sina liv för att bevara. Det gör dem till hjältar oavsett hur man… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  Anynymous

Anonymous skriver, ungefär: ”..Konst kan inte heller berättigas genom konsensus… satir är inte mindre konstnärligt eller moraliskt försvarbar…. Ett dåligt argument för att avfärda en konstform”… Tror nog att Anonymous reagerar lite väl överkänsligt här. Det finns inget avfärdande av satir som konstform i mina kommentarer. Konstaterar endast att satir helt enkelt inte gillas av särskilt många människor. Att därför vilja avfärda, eller ännu värre, förbjuda, eller censurera, denna många gånger oförnuftiga, vidriga, smädande, fula, avskyvärda, äckelskapande, vulgära, hatuppviglande och agiterande – konstform – enbart därför att den är allt detta för just många medborgare och människor, det sägs ingenstans… Read more »

Anynomous
Anynomous
9 years ago
Reply to  Anynymous

Oops, replik på fel ställe. Ibland har man för bråttom.

Anynomous
Anynomous
9 years ago
Reply to  Anynymous

Får väl göra en j b:are och p.s-a lite.
Yttrandefriheten reglerar statens förhållande till individen och har ingen del i hur sociala nätverk byggs upp.Staten griper in först när lagar bryts, inte när vi bar är lite ohövliga. Viisst ska vi försöka skapa det goda samhället men det är rent tekniskt en fråga skild ifrån yttrandefriheten. Tror du att etiketten blomstrar i diktaturer?

Anynomous
Anynomous
9 years ago
Reply to  Anynymous

Och när jag ändå håller på. Folket tröttnade inte på Hebdo; de strömmade till begravningen och kastade sig över det nya numret, som gick åt som smör i solsken. De enda som tröttnade var terroristerna. Det var så eländet började.

JB
JB
9 years ago
Reply to  Anynymous

Har läst Anonymous – felplacerade replik – , samt de andra. Det som Anonymous inte tycks inse eller förstå är att jag ingenstans förespråkar varken censur eller förbud för satiriska konstnärer, journalister eller tecknare. Konstaterar bara att majoriteter av medborgare och människor inte alls tycker om det som är fult, förvridet, disharmoniskt, sjukt, groteskt, agiterande, demoraliserande, degenererande och smädande, aggressiv och hatuppviglande – konst – . När man vill att alla dessa majoriteter av alldeles vanliga människor skall anamma dessa förvridna bilder, så är det kanske konstnärerna själva som begär lite för mycket av vanliga människor. Att låta vanliga alldagliga… Read more »

Anynomous
Anynomous
9 years ago
Reply to  Anynymous

I ett pluralistiskt samhälle finns det plats för alla konstformer och vi ska helllre glädjas över möjligheten att njuta av den konst vi gillar istället för att gnälla över att det också medför att konst vi inte gillar finns. Allt kan inte falla alla på läppen , jag har dock lite svårt att se hur det skulle leda till de katastrofscenarion du landar i. Folk mördar inte pga konst om de inte redan är galningar eller fanatiker, de begår inte heller revolutioner eller startar krig om inte redan finns andra komponenter. Visst kan man roa sig med lite skomakarpsykologi när… Read more »

JB
JB
9 years ago
Reply to  Anynymous

Anonomous verkar vilja gnälla över att någon tar sig friheten att gnälla över att det förekommer en för stor andel av så pass mycket fult, sjukt, förvridet, perverst, groteskt, smädande, hatuppviglande, föraktande, agiterande som produceras i s.k. – konstväg – , både i serietecknarform, i barnprogramform, i teaterform, i filmform, i konstutställningsform och i reklamfilm…

Jo, jo, det var ju faktiskt skrattretande i sin alldeles egna förvridna galenhet.

Tycker det verkar som om Anonymous inte riktigt kan läsa innantill vad jag skriver i mina kommentarer så jag får nog avsluta detta – samtalande – här.

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago

Det er hårdt at være vidne til den uvidenhed, der hersker omkring Islam. Ikke mindst på baggrund af de 17 mord på civile i Paris. ” Det er tragisk for ofrene, men myrderierne har ikke noget med Islam at gøre.” Og selv om de muslimske fanatikere systematisk over hele verden slagter kristne og jøder og sytematisk hænger, stener, korsfæster og voldtager sig frem, så er resten af muslimerne i verden det fredelige og tavse flertal. De kan ikke gøre for det. De naive politikere vil ikke forstå, at vi er kommet til det punkt i historien, at det er fanatikerne,… Read more »

Angela
Angela
9 years ago

Wallström vill skicka svensk militär till Irak i kampen mot IS (SR, Ekot). För rådgivning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6064687

Och Löfven sa först nej till marschen i Paris men kom sedan på att han också ville marschera med de stora elefanterna. Och nu skall han sända trupp. Sverige som inte ens kan skydda sina egna gränser eller territorium. Eller tänker han ge dem rådet att öppna sina gränser?

XY
XY
9 years ago
Reply to  Angela

De stora elefanterna ja. Men han behöver inte åka utomlands för att möta en riktigt stor elefant här hemma: den osynliga.

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  XY

Den ser han inte eftersom han är en del av den. Förmodligen svansen!

XY
XY
9 years ago
Reply to  Angela

Eller det som ploppar ut, strax nedom svansen.

snorter
snorter
9 years ago

Som antyds i krönikan är det ofta media som sätter agendan, det är media som definierar åsiktskorridoren, det är media som håller sig med gatekeepers och det är media som manipulerar, vilseleder och censurerar. Det är media som definierar de flesta människors verklighet, och det är en falsk verklighet. Jag ser inte att detta diskuteras på allvar, inte ens i fora som Snaphanen. Är det så att det är förbjudet att tänka på vem som kontrollerar media och vad de vill åstadkomma? Idag har media makten och makten granskar inte sig själv. Visst granskar media de folkvalda, parlamentet och regeringen,… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  snorter

Javisst nu höll vi oss till medierna för det var en tidning som angreps. Helt visst. Vi är illa ute när inte medierna VÅGAR eller VILL för att de är antingen inkompetenta eller är så indoktrinerade att de tror att globalismen är den enda och rätta vägen. Man skall naturligtsvis sätta det i ett större sammanhang för att kunna se samband och sammanhang. Det är då man ser mönstret, agendan och vem som står för agendan. Syftet. I reportagen från France talade en intervjuad om kostnaderna. Vem betalar allt detta? Naturligtvis visste han det men han ville vi skulle diskutera… Read more »

trackback

[…] En ny, rykande aktuell söndagskrönika av Julia Carsar. Islams rätta ansikte. […]

Stefan K
9 years ago

Jag tror debatten om grundorsakerna kommer att debatteras flitigt, men inte i Sverige. Här ska vi nu värna om islam och inte värna oss mot islam. 200 muslimska extremister har Säpo koll på och mörkertalet är säkerligen stort. 400 svenska jihadister sägs ha rest till Syrien/Irak. 40 av dessa jihadister har kommit hem. Säpo säger att man avvärjt två islamistiska terrorattentat i Sverige de senaste åren och alla är överens om att muslimska extremister utgör den största faran för vår västliga demokrati. Ändå är det muslimerna och moskéerna man i första hand ska skydda. Prioriterar man rätt här? Julia glömmer… Read more »

Julia Caesar
Julia Caesar
9 years ago
Reply to  Stefan K

@ Stefan K.

Jag glömmer inte. Men allt får inte plats i en krönika. Den här var ändå den längsta av de närmare 200 jag har skrivit hittills.

Julia Caesar

XY
XY
9 years ago

Krigsförklaring mot yttrandefriheten är illa nog, men vad mainstreammedierna bortser från eller inte vågar erkänna är att islam förklarar krig mot hela civilisationen. Öppenhets- och toleranspläderande automater i Sverige talar till deras egna naiva föreställningar, inte till muslimer; tolerans kan inte vara enkelriktad, eftersom det utnyttjas skoningslöst av den aggressiva ideologin islam, underkastelsekulten utan respekt för demokratin eller människoliven.

Regimkritiker
Regimkritiker
9 years ago

I alla brittiska media var det självklart att nämna att mördarna var islamister. BBC lät företrädare för marginaliserade grupper av liberal islam uttala fördömanden av terrrordåden och ett försvar för yttrandefriheten. Men BBC nämnde inte att en avsevärd del av Europas muslimer ser islamisterna som hjältar.

Vad mainstream-Europa (inte dårlandet Sverige) bör göra är att sätta hård press på företrädare för mainstream-islam i Europa och kräva att de tar avstånd från terror och respekterar yttrandefrihet. Det är ett första steg, när det sen inte fungerar kan man trappa upp och införa sanktioner mot islam som sådant.

Lotta
Lotta
9 years ago

Tack Julia för en som vanligt suverän krönika. Ett litet påpekande bara, Brigitte Gabriel är inte muslim utan kristen.

Julia Caesar
Julia Caesar
9 years ago
Reply to  Lotta

@ Lotta.

Jag har inte skrivit att Brigitte Gabriel är muslim, för det vet jag att hon inte är. Jag har skrivit att hon svarar en muslimsk kvinna – som hon för övrigt läxar upp för att hon presenterat sig som muslim i första hand och inte som amerikansk medborgare.

Julia Caesar

Lotta
Lotta
9 years ago
Reply to  Lotta

Glöm mitt inlägg. Läsfesten av mig.

Lotta
Lotta
9 years ago
Reply to  Lotta

Läsfel skull det vara.

Invandrare1957
Invandrare1957
9 years ago

Tredje världskriget blir ett religionskrig. Är vi där redan nu eller försöker politiker och världens rikaste att förhindra det genom öppna gränser. Då blir det ett jättestort gerilla krig istället som pågår över hela världen. Personligen tror jag att skulle man plocka av världens rikaste globalister sina pengar så skulle vi få en tryggare värld. För många av världens rikaste personer har blivit maktgalna. Dom har så mycket pengar att dom kan sänka länder på en vecka och dom använder det som styrmedel. Många krig skulle nog kunna stoppas om man tog av dom pengarna. För dom gör inte gott… Read more »

Olav
Olav
9 years ago
Reply to  Invandrare1957

Behøver man ikke underbygge det man sier i Sverige mer?

Før innvandringen var kun barbariet..

Svensker er ikke et folk..

Svensk kultur finnes ikke.. (ja,ja, … just i den rekkefølgen blir jo det logik)

“Sverige är ett mycket bättre land att leva i nu”..

Kan man også si det regner fra klar blå himmel, så folk tror det?

PBrad
PBrad
9 years ago

Der flæbes videre , de fatter det ikke. Det er systemet islam der er fejlen og det
skal de forstå , længere er den ikke.

http://m.b.dk/nationalt/hvor-laenge-skal-vi-blive-ved-med-at-sige-fra

Ramona Fransson
9 years ago

Hej Julia!

Fantastisk analys som alltid! Lade in hela länken på min facebook sida och hoppas att alla delar och delar och delar. För om inte vi börjar tänka själva och ser det som står framför oss så är vi sålda!

Ramona Fransson

Thomas Tvivla'r
Thomas Tvivla'r
9 years ago

Till Julia Caesar och personer som kommenterar här. Den 7 januari i Svt:s aktuellt 2100-sändningen omkring 21 minuter in i sändning ställer nyhetsankaret frågan till Säpo:s Kassman och utrikesminister Wallström om vi efter mordattentaten i Paris kommer se en ökad anti-islamism nu mot muslimer generellt. Både utrikesministern och Säpo tror det. Men använder inte Svt:s nyhetsankare, utrikesminister och Säpo-representanten helt fel uttryck där egentligen anti-muslimsk ska vara ordet. Om inte dessa personer i direktsändning som kan ses av milioner svenskar kan orientera sig ens i rätt begrepp blir jag ännu mer orolig för hur politiker styr Sverige. Inklusive erkännandet av… Read more »

Per
Per
9 years ago

Jag tycker att du bör nämna att alla terroraktioner utanför den islamska världen uteslutande begås av wahabister/sunni-muslimer. . Kristna diskrimineras iof även i t.ex. Iran, men förföljs inte utan tillåts leva i sina egna lokalsamhällen. De betalar heller ingen straffskatt, jizya. Även i Libanon lever kristna under Hezbollahs beskydd, de ses som räddare av Syriens kristna och har vänt krigslyckan på andra sidan gränsen. På nationellt sinnade bloggar odyl talas alltför sällan om att det är Assad med allierade som utgör frontlinjen mot just IS och annat pack. Jag vågar hävda att Shiaislam inte är ett problem för väst så… Read more »

Hans Nilsson
Hans Nilsson
9 years ago
Reply to  Per

För att vara på den säkra sidan är det helt nödvändigt för oss Svenskar och övriga västländer att slänga ut ALLA muslimer ur våra länder. De olika grupperingarna kan inte leva tillsammans i sina hemländer utan att hela tiden bekämpa varandra. Jag anser att VI nu levande Svenskar skall återställa landet så det är någerlunda tryggt och säkert för kommande generationer att bo leva och verka i.

Katinka Glahd
Katinka Glahd
9 years ago

Ja Fredens och Kärlekens religion förnekar sig inte och har nu visat sitt rätta ansikte.
Men en sak måste Ni hålla med om.Denna religion är definivt INTE ,Humorns religion!

Nils
Nils
9 years ago

För att vara inte bara en fredens religion utan “Fredens religion” är det en skrämmande lång lista med av FN terroriststämplade grupper som varje dag i islams namn hotar, våldtar och massakrerar… Abdullah Azzam Brigades Abu Nidal Organization Abu Sayyaf Aden-Abyan Islamic Army Akhil Bharat Nepali Ekta Samaj al-Aqsa Foundation al-Aqsa Martyrs’ Brigades Al-Badr al-Gama’a al-Islamiyya Al Ghurabaa al-Haramain Foundation Al-Itihaad al-Islamiya Al-Nusra Front al-Qaeda in the Arabian Peninsula al-Qaeda in the Islamic Maghreb Al-Shabaab Takfir wal-Hijra Al-Umar-Mujahideen Ansar al-Sharia (Libya) Ansar al-Sharia (Tunisia) Ansar al-Islam Jamaat Ansar al-Sunna Ansar Bait al-Maqdis Ansar Dine Ansaru Armed Islamic Group of Algeria… Read more »

Angela
Angela
9 years ago

Tack, Julia för ännu några sanningens ord. Det är som vanligt mycket man skulle vilja spinna vidare på. Jag rycker Mehmet Kaplan. Kaplan är som han är för att citera Luther Kings tal “I have a dream” så är inte de onda människorna det värsta utan de samvetslösa gangstrar som ger dem fritt utrymme att bedriva sin ondska. Kaplan är muslim och som sådan måste väl alla ändå hålla med om att han inte utgår från Buddhism eller hinduism utan ifrån Koranen. Koranen är Kaplans bas i allt vad han tänker och därmed gör. Det är alltid tragiskt och livsfarligt… Read more »

Johan
Johan
9 years ago

Tack Julia för ännu en välskriven artikel i ett angeläget ämne!

GBJ
GBJ
9 years ago

Tack än en gång Julia för en utmärkt artikel! Angående antalet fundamentalister har nyligen publicerats en studie som visar att 44 % av muslimer från Turkiet och Marocko i sex länder (Sverige, Tyskland, Frankrike, Holland, Österrike och Belgien) svarar ja på samtliga tre frågor nedan, och de kan därmed anses vara fundamentalister: 1. Muslims should return to the roots of Islam. (60 %) 2. There is only one interpretation of the Quran and every Muslim must stick to that. (75 %) 3. The rules of the Quran are more important to me than the laws of [survey country] (65 %)… Read more »

Lightmann
Lightmann
9 years ago

Endnu en fantastisk artikel fra Julia. Off Topic, men, jeg synes lige at den her artikel fortjener opmærksomhed. På trods af, endnu en grusom handling fra udøverne af fredens religion, så har de her vist en sjældent set vilje til fortolkning af koranen. Desværre ikke til gidslernes fordel, men alligevel. Uf – Husk, det har intet med Islam at gøre! “Han anerkender, at profeten Muhammed opfordrede til ikke at dræbe fanger, men Boko Haram har overvejet sagen og er nået til den konklusion, at netop den del af profetens lære ikke er relevant for Boko Haram for indeværende.” http://politiken.dk/udland/ECE2507186/boko-haram-leder-drab-er-hellig-pligt/

Kim Rasmussen
Kim Rasmussen
9 years ago

Det varer nok ikke laenge,foer “je suis Charlie” bliver erklaeret for hets mod en
folkegruppe i Sverige……

Cyberix
Cyberix
9 years ago

SÄPO har inte en aning om vem som kan tänkas utföra nästa terrordåd i Sverige. Det är självklart helt omöjligt när regeringen/Migrationsverket släpper in precis vem som helst utan någon som helst kontroll.

Vem kommer att begå nästa terrordåd i Sverige?

Den “snälle” muslimen på asylboendet?

Muslimen på den lokala pizzerian?

Muslimen på övervåningen i ditt bostadshus?

Muslimen du möter på stan?

Vem det är får tyvärr framtiden utvisa.

Bjovulf
Bjovulf
9 years ago

Forskere advarer om pres fra flygtninge http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7350521/Forskere-advarer-om-pres-fra-flygtninge/ Tre fremtrædende forskere i befolkningsudvikling fra Danmark, Storbritannien og Holland forudser voldsomme flygtningestrømme til Europa i fremtiden og opfordrer EU-landene til at gå forrest for at få ændret FN’s Flygtningekonvention. Den nuværende strøm af asylansøgere til Europa er kun ”et skvulp” i forhold til de flygtningestrømme, der kan komme i fremtiden. Den danske demograf Poul Christian Matthiessen, professor emeritus fra Københavns Universitet, siger: »På grund af befolkningsudviklingen, borgerkrige, fattigdom og social uro i flere lande i Afrika og i Mellemøsten vil vi opleve endnu større strømme af flygtninge til Europa i fremtiden. Det… Read more »

Nils Dacke
9 years ago

Tack Julia, för en lysande sammanfattning av sakernas bedrövliga tillstånd och makthavarnas totala avsaknad av ryggrad. Man behöver inte traggla sig igenom den allt annat än lättlästa Koranen och 1000-tals hadither för att förstå vad islam handlar om. Det räcker med att ta del av två nutida dokument Kairodeklarationen och Ammanbudskapet samt ett medeltida dokument sharia, vilken de båda andra hänvisar till. “Kairodeklarationen om mänskliga rättigheter i islam” (CDHRI) antogs 1990 av samtliga medlemmar av OIC det vill säga samtliga muslimska länder. Deklarationen finns lätt tillgänglig och det är ingen svårighet att ta del av och analysera den. En analys… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Nils Dacke

Det är viktigt att du tar upp detta. Det borde delas ut till alla svenskar som gruppkorsband att läsa på ett lättfattligt sätt. Många eller kanske tom övervägande delen av svenska folket känner inte till detta. Det fladdrar bara förbi som länkar på en del bloggar och det är nästan bara de som redan vet och kan som tar del av all information på bloggar. Det borde gå ut som samhällsinformation.Bah Kuhnke har ju ett uppdrag. Det borde vara hennes skyldighet att sända ut till alla svenskar som samhällsinformation. Men det kommer hon inte att göra.

Falsterbo
9 years ago

Instämmer!
Det viktigaste nu är att få ut sanningen till folken.
Översitteri och lögner har förstört tillräckligt här på Jorden!

Hans K Nilsson
Hans K Nilsson
9 years ago
Reply to  Falsterbo

Frågan är bara hur det skall gå till att få ut detta till ett folk som är mer eller mindre hjärndöda? Jag är mer än vidöppen för ALLA upptänkliga förslag. Julia och andra bloggare lägger ett offantligt stort arbete på att ta fram fakta till sina inlägg och krönikor men har mycket lite tillbaks i form av besökare och kommentarer. Av de ca 800000 som röstade på SD i senaste valet borde en stor del vara de som var de flitigaste besökarna på dessa bloggar.De skattemedel som går åt för att göra livet lite lättare att leva för Lars Wilks… Read more »

Olav
Olav
9 years ago
Reply to  Hans K Nilsson

Man ser at for alt fler slår realitetene inn nå, blant annet som følge av Snaphanen, Avpixlat, Document og andre frie medier, og med god hjelp av virkeligheten selv.
Det synes i MSM at folk våger å uttale seg oftere.
Samtidig er “dekonstruktørenes”” billige metoder avslørt, – man kommer ikke langt med kun epitet rettet mot samfunnskritikk.
Vi skal glede oss over det!
Det må være meget utfordrende å fortsatt misbruke gammelmedia til løgn og fortielse, uten at folk ser det.

Ådärkomdenja
Ådärkomdenja
9 years ago

Om man gör tankeexperimentet att en djurhandlare äskar tillstånd att importera hundra hundar, och densamme nödgas medge att en av dessa hundar sannolikt lider av rabies, den livsfarliga sjukdomen vattuskräck. Skulle importen då godkännas och genomföras? Svarar själv, givetvis inte, hela importen skulle förbjudas. Samma resonemang borde tillämpas beträffande utövande, själverkännande muslimer. Om bara en av hundra, eller en av tusen, är en radikal, mordbenägen koranen-trogen jihadist, så bör givetvis hela numerären avvisas. Eftersom man inte vet VEM fanatikern är, bara ATT han finns mitt ibland gruppen. Statistiken talar sitt tydliga språk, våldsideologin islam hör inte hemma i moderna, västerländska,… Read more »

Pelle
Pelle
9 years ago
Reply to  Ådärkomdenja

I just love You

Arvid Falk
Arvid Falk
9 years ago

Utmärkt, som vanligt, Julia! —— “Leaked Newsroom Emails Reveal Al Jazeera Fury over Global Support for Charlie Hebdo” http://m.nationalreview.com/corner/396131/i-am-not-charlie-leaked-newsroom-emails-reveal-al-jazeera-fury-over-global-support Alltför många västerländska journalister – och i synnerhet svenska – följde Salah-Aldeen Khadrs uppmaningar: “..to ask if this was “really an attack on ‘free speech,’” discuss whether “I am Charlie” is an “alienating slogan,” caution viewers against “making this a free speech aka ‘European Values’ under attack binary,” and portray the attack as “a clash of extremist fringes.”“Defending freedom of expression in the face of oppression is one thing; insisting on the right to be obnoxious and offensive just because you… Read more »

Marit
Marit
9 years ago
Reply to  Arvid Falk

Stor takk, Julia ! Strålende som alltid !

142
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x