Et stykke tyve Ă„r gammel, ĂŠgte radiokunst, der vandt Prix Italia i 1989. Den dedikerede radiomand Peter Kristiansen der lavede den, gjorde en radiomontage ud af sin egen dĂždelige sygdom. Jeg genhĂžrte Minefeltet forleden ved genudsendelsen. Jeg har sporadisk kendt Jurij Moskvitin, der medvirker. Det er ham der taler mest affekteret i udsendelsen. Og sĂ„ kender jeg en anden, der deltog i “festen” dengang i begyndelsen af tresserne, men undgik at drikke sig ihjel og lever i bedste velgĂ„ende. Han har kun lovord til overs for hovedpersonen, pianisten Klaus Heerfordt, der havde solistdiplom fra Konservatoriet. Han fortĂŠller at han til sin debutkoncert glemte anden satsen af et klavervĂŠrk. “Jeg syntes nok det gik lidt hurtigt.” Han har ogsĂ„ henvist mig til fotografiet her, som er taget af fotografen Herbert Strauss, der var tysk jĂžde fĂždt i Kassel, men flygtede fra Tyskland, og derefter fra Danmark til Sverige i 1943 og senere blev uddanet hos fotograf Jens Juncker Jensen i KĂžbenhavn. Man ser pĂ„ billedet af Heerfordt var glad for kvinder – OG  det i hĂžj grad var gengĂŠldt. Kvinder vil have ustyrlige mĂŠnd, og sĂ„ alligevel ikke. (foto: Herbert Strauss, Minefeltets Fotograf, Fotografisk Center.Bloggens affotografering.)
Mens ungdomsoprĂžret var i fuld gang sidst i 1960’erne – akkompagneret af supergruppernes rockmusik, blev der i det indre af KĂžbenhavn holdt klassisk salon. Det var i BrolĂŠggerstrĂŠde, hvor pianisten Klaus Heerfordt boede i en lejlighed med flyglet som eneste inventar af vĂŠrdi. Klaus Heerfordt debuterede i 1960 og regnedes for et originalt talent, men han formĂ„ede ikke at skabe sig en karriere og leve op til sine ambitioner. Skuffelsen gav sig udtryk gennem en vil, kaotisk livsfĂžrelse sammen med andre af tidens bohemer. Han nĂ„ede kun at blive 45 Ă„r, men han huskes af vennerne, der kan fortĂŠlle om alle de bizarre og hĂžjstemte stunder i den lille lejlighed, midt i det kĂžbenhavnske minefelt. Eliten fra Minefeltet, min. 45:00, MP 3 fil download, Anbefales, P1 laver ikke den slags mere. (Minefeltet = vĂŠrtshuskvarteret omkring Nikolai Plads i det indre KĂžbenhavn)
Et gennembrud: Forskere opdager ‘den velintegrerede ekstremist’
Virkeligheden bevĂŠger sig i smĂ„ ryk tĂŠttere pĂ„ mainstream, hvilket man mĂ„ formode skyldes at svĂŠlget mellem illusioner og ĂžnsketĂŠnkning pĂ„ den ene side, og begivenheder i gadehĂžjde pĂ„ den anden, er vokset for stort. Det er absolut intet i denne lille artikel der vil overraske lĂŠsere af netbĂ„rne grĂŠsrodsmedier som Jihad Watch og Gates of Vienna, men hellere at det kommer ud i smĂ„ portioner end slet ikke. Man noterer sig selvfĂžlgelig med en vis fryd den altid pludrende Lene KĂŒhles slet undertrykte rĂ„dvildhed – tĂŠnk gode tanker, ellers gĂ„r det fĂžrst galt, og ufattelige millionbelĂžb brugt pĂ„ politiarbejde skal sĂ„mĂŠnd nok sikre at det hele glider i smĂžr. Dette er Ă„benbart status for den multikulturelle drĂžm lige nu.
Og det mĂ„ ogsĂ„ rutinemĂŠssigt noteres, at succeskriteriet for forskere og mainstreammedier afgĂžres af vold eller ikke vold. Ikke ved opsplitning og dannelse af parallelsamfund. Ikke ved krav om sĂŠrhensyn fra et stadigt mere assertivt mindretal. Ikke ved almindelig gadekriminalitet der ikke registreres som terrorisme. Ikke ved utryghed. Som alle af denne slags artikler opereres der med en masse antagelser og ubesvarede spĂžrgsmĂ„l: Selv ved fuld succes efter gĂŠldende kriterier – millionerne brugt pĂ„ PET resulterer i nul bombesprĂŠngninger og terrorrelaterede mord – er dette nogen garanti for en sikring af det vanto samfunds overlevelse over tid? Hvad med dagligt pres og forringede levevilkĂ„r, som er medvirkende Ă„rsager til at de kristne samfund i f. eks. Tyrkiet og Egypten, engang befolkede af kristne, lever pĂ„ lĂ„nt tid?
Der er ingen lĂžsninger, og nu har vi altsĂ„ noget der ligner en indrĂžmmelse fra mainstream af at fatamorganaet ‘integration’ ikke er et succeskriterium i sig selv. Det fĂžlger implicit, at det ikke er muligt at opstille screeningskriterier for ‘med os’ kontra ‘mod os’, og at vi har et problem der ikke kan relativeres vĂŠk ved at pege pĂ„ succeshistorier. Hvis dette er et lille gennembrud er det da ikke at kimse af. Det store gennembrud venter vi sĂ„ pĂ„ nu: Erkendelsen af at ureformerbare, vantrofjendtlige tekster udgĂžr et problem der ikke kan isoleres hos “ekstremister”. Den problematiske mainstream-islam hvis angivelige ‘mangfoldighed’ ikke hjĂŠlper os en dĂžjt, nĂ„r dynamikken er ubetinget fjendtlig, og Den Gyldne Regel ikke kan fremtrylles fra en slamkiste af had (LFPC).
[…] Der findes unge muslimer i Danmark, som siger, at de med vold vil forsvare islam mod de vantro, og at sharialovgivning skal erstatte demokratiet, hvis muslimer er i flertal i samfundet. IfĂžlge en interviewundersĂžgelse fra Center for Forskning i Islamisme og Radikaliseringsprocesser pĂ„ Aarhus Universitet er de samme unge mennesker samtidig formelt set velintegrerede i samfundet:
De har en uddannelse, de har et job, de taler dansk derhjemme, de har haft danske kĂŠrester, og de ser TV-Avisen og âParadise Hotelâ. […]
»Hvis vi alle leder efter tegn pĂ„ radikalisering, sĂ„r vi et frĂž af mistillid i samfundet, og vi ĂždelĂŠgger tilliden mellem lĂŠrer og elev. Vi mĂ„ stole pĂ„, at PET tager sig af de folk, der vil gribe til vold,« siger Lene KĂŒhle. […] Integration stopper ikke ekstremister
Vidner i Odense er bange for at blive forsĂžgt myrdet igen
De israelske skudofre fra Odense er traumatiserede. BjÞrn Elmquist her i rollen som hÄrd, Radikal hund. SÄ kÊk han er pÄ vidnernes vegne:
Skyderiet i Odense var kulminationen pĂ„ lĂŠngere tids chikane af de israelske sĂŠlgere, forklarede det ene skudoffer, der mĂždte frem i retten â men som ifĂžlge bistandsadvokaten brĂžd sammen uden for retssalen, da han havde beskrevet drabsforsĂžgene. Han havde bedt om, at den 28-Ă„rige, der anklages for at forsĂžge at slĂ„ ham ihjel, ikke sad i retssalen, da han skulle vidne. Det Ăžnske afviste retten efter en protest fra den tiltaltes forsvarer, BjĂžrn Elmquist.
»Hvis vidnet ikke vil se tiltalte, kan han lade vÊre med at se pÄ ham«, lÞd kommentaren fra advokaten.»Min klient er ikke bevÊbnet. Situationen er ikke den samme som i RosengÄrscenteret«, tilfÞjede han.
Heller ikke den tredje sÊlger turde vise sig i Danmark, efter at hun blev mÄl for skudangrebet, hvor hun undgik at blive ramt. Det fik den tiltaltes forsvarer til at kritisere vidnerne. »Jeg kan ikke tage det alvorligt, at de er bange for at mÞde op«, sagde BjÞrn Elmquist. [..]
Angrebet var planlagt: Dagens retsmÞde afslÞrede, at politiet har fÄet flere henvendelser fra kilder i kriminelle miljÞer. De har oplyst, at angrebet var planlagt og politisk motiveret, og at det blev sat i vÊrk af bagmÊnd, der fik den tiltalte til at begÄ ugerningen, fordi han har dansk statsborgerskab. De ville sÞrge for hans familie under afsoningen og havde ifÞlge oplysningerne fÄet samlet 60.000 kroner ind. Skudofre tÞr ikke vidne i Danmark.
TĂ„krummende banaliteter fra alle journalisters moder
Tidligere afdelingsforstander ved Danmarks JournalisthÞjskole Nancy Graham Holm har fÄet stillet spalteplads til rÄdighed pÄ britiske the Guardian. Om indholdet er der kun at sige at det er en forlÊnget udgave af en type lÊserbreve man med mellemrum ser i aviserne: Folk der er gÄet mentalt i stÄ i februar 2006, og stadig anskuer Muhammedkrisen som vÊmmelige menneskers hÄn af noget der er helligt for troende over hele verden.
[…] Why did the editors of Jyllands-Posten want to mock Islam in this way? Some of us believed it was in bad taste and also cruel. Intentional humiliation is an aggressive act. As a journalist now living in the same town as Westergaard, I thought some at Jyllands-Posten had acted like petulant adolescents. Danes fail to perceive the fact that they have developed a society deeply suspicious of religion. This is the real issue between Denmark and Muslim extremists, not freedom of speech. The free society precept is merely an attempt to give the perpetrators the moral high ground when actually it is a smokescreen for a deeply rooted prejudice, not against Muslims, but against religion per se. Muslims are in love with their faith. And many Danes are suspicious of anyone who loves religion. […] Nancy Graham Holm: Prejudiced Danes provoke fanaticism
Man bemĂŠrker selvfĂžlgelig den ureflekterede generalisering af “Danes”. Dette kan hun roligt gĂžre for det pĂŠne selskab. Men dejligt befriende at se hende blive lagt verbalt pĂ„ hjul og stejle af opbragte briter i kommentarerne – and then some. Vi andre skal vel vĂŠre glade for denne sigende perspektivering af hvilken afgrund af uvidenhed, mangel pĂ„ refleksion og mangel pĂ„ integritet vi i er oppe imod hos journaliststanden, her illustreret fra toppen af fĂždekĂŠden (LFPC).
20% jihad-recidivister blandt tidligere Guantanamo-fanger
[…] As many as one in five former Guantanamo Bay, Cuba, detainees are suspected of or are confirmed to have engaged in terrorist activity after their release, U.S. officials said, citing the latest government statistics.
The 20 percent rate is an increase over the 14 percent of former inmates an April Pentagon report said were thought to have joined terrorist efforts, said the officials, who requested anonymity. The officials didn’t provide the numbers on which the 20 percent figure is based. […] More ex-detainees wage jihad
Tale ved Trykkefrihedsselskabets diskussionsmÞde i Dansk Forfatterforening
6. januar 2010, Â Af Lars Hedegaard
Jeg vil lĂŠgge ud med nogle generelle bemĂŠrkninger.
Jeg lÊser min tale op fra et manuskript, som jeg agter at holde mig til, sÄledes at der ikke bliver nogen forskel pÄ det sagte og det skrevne. Ved dette mÞdes slutning vil min tale blive udleveret til eventuelle tilstedevÊrende journalister og andre i den udstrÊkning, der er kopier nok. Desuden vil mit indlÊg blive lagt ud pÄ Selskabets og Sapphos hjemmesider, sÄledes at ingen skal vÊre i tvivl om, hvad jeg har sagt.
DernĂŠst:  Hvad jeg siger i aften stĂ„r delvis for min egen regning. Hvor det gĂŠlder de principielle spĂžrgsmĂ„l om ytringsfriheden, forsĂžger jeg at tale pĂ„ Trykkefrihedsselskabets vegne, idet jeg forlader mig pĂ„ de konklusioner, vi gennem Ă„rene har draget i Selskabets bestyrelse, og som vi har diskuteret pĂ„ vore generalforsamlinger og Ăžvrige mĂžder. Men jeg ved, at jeg utvivlsomt derudover vil komme til at sige ting, som bestyrelsen aldrig har drĂžftet, endsige taget stilling til. Og som vi heller ikke opfatter det som vores opgave at tage stilling til som Selskab. Der vil utvivlsomt â enten i bestyrelsen og/eller blandt vore efterhĂ„nden mange medlemmer â vĂŠre nogen, der forfĂŠgter et andet syn pĂ„ noget af det, jeg siger. Og sĂ„dan mĂ„ det vĂŠre.
I modsĂŠtning til det billede af Trykkefrihedsselskabet, som nogle i pressen har forsĂžgt at sprede â og isĂŠr under den seneste tids polemik i anledning af mine udtalelser den 17. december â nemlig, at vi er en disciplineret falanks af enige â altsĂ„ nĂŠrmest en politisk bevĂŠgelse, der blot bruger kampen for ytringsfriheden som et skalkeskjul for noget, man kalder “islamofobi” â sĂ„ er der faktisk meget, vi er uenige om.
Og det er, som det skal vĂŠre.
Har man fulgt med i de seneste ugers animerede debat om Selskabet og isÊr om dets formand, vil man kunne konstatere, at formanden har fÄet ikke sÄ fÄ hug fra bestyrelsesmedlemmer, medlemmer af vores rÄdgivende rÄd og andre, der normalt har vÊret os venligt stemt.
Det betragter jeg, og det betragter vi i bestyrelsen som en styrke. Enhver, der siger dumheder, skal sÊttes pÄ plads. Og jeg kan forsikre forsamlingen om, at ingen har planer om at dÊmonisere nogen kritiker eller om at smide nogen ud.
De, der er gĂ„et â det er i Ăžvrigt kun en hĂ„ndfuld â har gjort det efter egen tilskyndelse. Til gengĂŠld glĂŠder det os, at vi har fĂ„et ikke sĂ„ fĂ„ nye medlemmer i lĂžbet af de seneste tre uger.
Det eneste, der interesserer Selskabets ledelse, er, om folk vil slÄ et slag for ytringsfriheden. SÄ kan man i Þvrigt mene om tidens store stridsemner, hvad man vil. Det gÊlder ogsÄ stÊrkt omstridte temaer som minaret-forbud, burka-forbud, udvisning af potentielle terrorister, det generelle syn pÄ islam, islams kvindesyn, EU, FNs menneskerettighedsrÄd, krigen i Afghanistan, liberalisme kontra velfÊrdsstat, universalisme kontra partikularisme og meget andet.
I Þvrigt ville det jo vÊre absurd, hvis vores fÞrste handling som ytringsfrihedsorganisation skulle vÊre at nÊgte vore egne medlemmer og ledere ytringsfrihed om de emner, der ligger dem pÄ sinde.
F.eks. krav om, at formanden ikke skal have lov at sige sin mening om islam, fordi den kunne stĂžde an mod den gode tone.
Nu hÞrer jeg f.eks., at Mchangama som et af sine hovedargumenter mod Trykkefrihedsselskabet siger, at vi jo er modstandere af burkaen, hvilket altsÄ skulle betyde, at vi ikke gÄr ind for ytringsfrihed.
Det er for det fÞrste forkert. Selskabet har som Selskab aldrig udtalt nogen mening om dette spÞrgsmÄl. I bestyrelsen mener vi i Þvrigt ikke, at vi overhovedet skal have nogen samlet mening om burkaen.
Men Êv, bÊv, siger sÄ Mchangama: Formanden har i en artikel, der i august 2009 blev offentliggjort pÄ Sappho taget til orde for et forbud. Det er rigtigt, at jeg har problematiseret det at bÊre burka. BÄde her og andre steder har jeg forsÞgt at analysere burkaens og andre former for hijabs funktion i islams strategi for magtovertagelsen.
Min artikel refererer til en bog ved navn “1400 Ă„rs krigen”, som jeg netop har skrevet sammen med Mogens Camre. Den rummer heller ikke noget krav om et generelt forbud mod burkaer eller andre former for hijab, bortset fra at de to forfattere foreslĂ„r et forbud mod, at kvinder i offentlige stillinger bĂŠrer hijab, fordi de skal udstrĂ„le neutralitet â og i hvert fald ikke gennem deres klĂŠdedragt vise, at de er tilhĂŠngere af en anden retsorden end den grundlovssikrede.
Men selv om jeg nu skulle vĂŠre gĂ„et ind for et forbud mod burkaer â sĂ„dan som Det Konservative Folkeparti gjorde et par uger sidste Ă„r â sĂ„ ville det heller ikke tegne Selskabet. Med mindre det officielt fremgĂ„r â f.eks. af en udtalelse eller en pressemeddelelse â at et synspunkt et Trykkefrihedsselskabets, sĂ„ stĂ„r det for den person, der har afsendt det. Det gĂŠlder for formanden, som det gĂŠlder for ethvert andet medlem af foreningen.
Men den gÄr ikke, siger sÄ Mchangama. Alt hvad formanden mÄtte skrive eller sige, bÞr udlÊgges som Selskabets holdning. Det samme ville sÄ i Þvrigt gÊlde nÊstformanden, som ifÞlge vores bestyrelseskonstitution ogsÄ har ret til at udtale sig pÄ Selskabets vegne.
Det er jo aldeles absurd. Det ville indebÊre, at nÄr Katrine Winkel Holm har skrevet en af sine klummer i Jyllands-Posten om feminismen, eller den lutherske teologi, eller undervisningens begrÊdelige tilstand i folkeskolen, sÄ mÄ det ogsÄ tages som min og de andre snart 800 medlemmers mening.
Hvad er sĂ„ prĂžven pĂ„, at formand og nĂŠstformand udtaler sig pĂ„ egne vegne? Den er meget simpel. Har vi i Selskabet plads til folk, der mener noget andet end formanden, og har de lov til at fremsĂŠtte deres synspunkter i det offentlige rum uden at risikere andet end at blive modsagt â evt. af andre medlemmer?
Og det har vi. SĂ„ lĂŠnge medlemmerne gĂ„r ind for ytringsfriheden â herunder Katrines og min ret til at benytte os af vores ytringsfrihed â sĂ„ mĂ„ de gĂ„ ud og sige, lige hvad de vil. De mĂ„ hjertens gerne vĂŠre uenige i alt, hvad f.eks. jeg har sagt eller skrevet om islam.
De mÄ gÄ ind for burkaer, moskeer, minareter, imamer med lÊngere skÊg end mit. De mÄ tro pÄ jordens opvarmning, pÄ socialismen, pÄ ateismen. PÄ hvad som helst. Men de mÄ ikke, hvis de vil bevare deres medlemskab, tage til orde for ytringsfrihedens afskaffelse.
I Þvrigt forstÄr jeg pÄ Mchangama, at nÄr han skÊlder ud pÄ Trykkefrihedsselskabet, sÄ gÞr han det i eget navn og ikke som chefjurist i CEPOS. F.eks. nÄr han i en avis hÊvder, at ledende medlemmer af TFS skulle forfÊgte den absurde tese, at ytringsfriheden er et sÊrligt dansk fÊnomen. Det siger han pÄ egne vegne og ikke som chef i CEPOS. Og det skal han selvfÞlgelig have lov til, men hvorfor anvender han sÄ en anden mÄlestok pÄ os, end den han er villig til at bruge pÄ sig selv?
Lad mig sige lidt mere om burkaen og hijaben, siden det nu ligger Mchangama og hans sidekammerat, professor Stjernfelt, sÄdan pÄ sinde.
Der er nemlig rigtig mange problemer, som jeg ikke er overbevist om, at de herrer har overvejet dybden i
For det fÞrste mÄ man jo spÞrge, om en bestemt form for pÄklÊdning falder ind under begrebet ytring og ikke snarere mÄ kaldes en handling.
For det andet â hvis man for argumentets skyld antager, at en burka er en ytring, sĂ„ mĂ„ enhver anden form for pĂ„klĂŠdning eller mangel pĂ„ pĂ„klĂŠdning ogsĂ„ kaldes en ytring. SĂ„ mĂ„ det ogsĂ„ vĂŠre en ytring at gĂ„ toplĂžs op og ned ad StrĂžget en varm sommerdag â og det er tilmed en meget smukkere ytring end at gĂ„ med burka. Skal retten til nĂžgenhed ogsĂ„ beskyttes under henvisning til ytringsfriheden, og hvis ikke, hvorfor sĂ„ ikke?
Det mÄ ogsÄ vÊre en ytring, nÄr rockere gÄr med rygmÊrker og demonstranter med maske, men det er mig bekendt forbudt. Det ville pÄ samme mÄde vÊre en ytring, hvis uniformerede nazister marcherede rundt med stÞvler, skrÄrem og armbind. Er det der, vi skal ende?
For det tredje â hvis burkaen eller hijaben i det hele taget er en ytring, hvis ytring er det sĂ„? Er det den kvindes ytring, der gĂ„r med burkaen, eller er kvindens burka en ytring af den mand eller den imam, der har fĂ„et hende til at gĂ„ med den?
Det sidste vil jeg gerne udbygge: Jeg havde for nogle Är tilbage en samtale med personalechefen i en stÞrre supermarkedskÊde, der ikke tillod det kvindelige personale at gÄ med islamisk signalpÄklÊdning. Sagen var nemlig den, sagde han, at han havde flere kvindelige muslimske ansatte, der Þnskede at slippe for at gÄ indpakket, og som havde kunnet modstÄ presset fra deres fÊdre ved at henvise til, at de ikke kunne beholde deres job, hvis de gik med tÞrklÊde. Hvis han nu tillod andre muslimske kvinder at gÞre det, ville disse piger miste deres begrundelse og blive tvunget til at ifÞre sig en pÄklÊdning, som de ikke Þnskede.
SĂ„ jeg spĂžrger igen, hvis ytringsfrihed er det, man vil beskytte? Ved man overhovedet, hvis ytring, der er tale om? Og er man villig til at fratage nogen deres ytringsfrihed, fordi andre krĂŠver deres?
Det er meget komplicerede spÞrgsmÄl. Vi plejer at kalde den slags for dilemmaer, dvs. problemer, som ikke har nogen helt tilfredsstillende lÞsning.
Hvad er sĂ„ Trykkefrihedsselskabets rolle i forhold til sĂ„danne dilemmaer? Det er at holde et rum Ă„bent, sĂ„dan at alle synspunkter, alle oplysninger, alle argumenter kan komme pĂ„ bordet og blive hĂžrt. SĂ„dan opfatter vi vores rolle â og her er jeg sikker pĂ„, at jeg taler for alle medlemmer.
Og sÄdan har jeg ogsÄ set vores opgave, siden vi grundlagde Selskabet tilbage i efterÄret 2004. Vi har haft til opgave at Äbne rum for synspunkter, der hidtil havde svÊrt ved at komme til udtryk, og at holde dette rum Äbent.
Der hvor de grimme ting ikke mĂ„ siges, fordi det er forbudt, eller fordi det stĂžder an mod den gode tone, bliver hele det offentlige liv forlĂžjet og falsk. Man vil sĂ„ stĂ„ tilbage med en sĂ„kaldt “offentlig mening”, som er den mening, man vover at udtrykke offentligt. Den offentlige mening er det, som man kan lĂŠse i aviserne, som dronningen og statsministeren udtrykker i deres nytĂ„rstaler, som doceres i skolen og pĂ„ universitetet, som enhver vil udtrykke, nĂ„r han stĂ„r foran en journalist med en mikrofon. Men hvis folks ikke tĂžr komme frem med deres egentlige meninger, deres egentlige bekymringer, deres egentlige anliggende â alt det, som de siger til ĂŠgtefĂŠllen, nĂ„r ingen hĂžre det, eller som fulde folk kan finde pĂ„ at udtrykke i et upĂ„agtet Ăžjeblik â fordi de stĂžder an mod den offentlige mening, sĂ„ vil der opstĂ„ et skel mellem en politisk korrekt facade, der sĂžges opretholdt gennem straffeloven, internationale konventioner, meningsintimidering, trusler om at blive slĂ„et ihjel eller miste sin karriere â og pĂ„ den anden side de egentlige meninger, der rĂžrer sig blandt folk.
TÊnk pÄ den nylige afstemning om minaretforbudet i Schweiz. Iagttagerne var helt sikre pÄ, at forslaget ville falde, for det sagde folk, nÄr de blev spurgt. Og sÄ blev det alligevel vedtaget med betydelig majoritet, fordi folk Äbenbart ikke havde turdet sige, hvad de mente.
Vi har i Trykkefrihedsselskabet aldrig strÞet om os med flommede hensigtserklÊringer og svulstige bekendelser til en abstrakt ytringsfrihed. Ytringsfriheden forsvares ikke med festtaler. Ytringsfriheden forsvares ved at insistere pÄ retten til at ytre sig frit.
Det har altid â selv under de vĂŠrste diktaturer â vĂŠret tilladt at sige det, som magthaverne og den pĂŠne offentlige mening kunne acceptere. Ytringsfriheden bestĂ„r i retten til, som George Orwell, har udtrykt det, at sige det, som folk ikke vil hĂžre.
SÄ er det blevet os revet i nÊsen, at vi i Det Internationale Trykkefrihedsselskab, som er noget andet end det danske, har bedt den hollandske politiker Geert Wilders om at indtrÊde i det rÄdgivende rÄd.
Det er for galt, mener Mchangama og Stjernfelt, for Wilders gÄr ind for et Koran-forbud i Holland og har sagt grimme ting om opfÞrelse af moskeer.
Lad mig for gud ved hvilken gang tage den med Koran-forbudet. Det har vi udtrykkeligt taget afstand fra bÄde i det danske og det internationale selskab. Vi er modstandere af ethvert bogforbud. Det Internationale Trykkefrihedsselskab havde oven i kÞbet udpeget mig til at diskutere sagen med Wilders for at fÄ ham til at Êndre mening, men han ville ikke.
Hans argument â som ogsĂ„ har vĂŠret fremfĂžrt her i landet gentagne gange â var, at det hollandske parlament tilbage i 70’erne â under venstreflĂžjens hĂžjlydte jubel â havde forbudt “Mein Kampf”. Hvorfor skal man sĂ„ ikke ogsĂ„ forbyde Koranen, som er mindst lige sĂ„ bloddryppende?
Det logiske svar ville selvfĂžlgelig vĂŠre, at sĂ„ skulle man â eller sĂ„ skulle vi â opfordre den hollandske regering til at ophĂŠve forbudet mod Mein Kampf. Det har vi ikke gjort. Vi har heller ikke opfordret Tyskland og Ăstrig til at ophĂŠve forbudet mod Holocaust-benĂŠgtelse, selv om vi sandelig er modstandere af, at et sĂ„dant forbud skal indfĂžres herhjemme.
Men kan nogen forstille sig, hvilken jubel det ville vĂŠkke pĂ„ landets avisredaktioner, hvis vi gik i brechen for retten til at udgive “Mein Kampf” og til at benĂŠgte Holocaust? Jeg kan selv lave overskrifterne.
Og hvorfor ligger det ikke inden for Wilders’ ret til ytringsfrihed at vĂŠre modstander af moskebyggeri i Holland, nĂ„r erfaringerne viser, at imamer kan sige lige, hvad der falder dem ind, uden at nogen kummer et hĂ„r pĂ„ deres hoved. Inklusive, at vantro og frafaldne skal slĂ„s ihjel, at homoseksuelle skal have vĂŠltet en mur ned over sig, at jĂžder skal sĂžmmes op pĂ„ et brĂŠt, sĂ„ de kan forblĂžde pĂ„ tre dage. Og nĂ„r den tidligere hollandske justitsminister kunne udtale, at den dag, der bliver flertal for sharia, sĂ„ skal den naturligvis indfĂžres. Han mener altsĂ„, at man skal kunne bruge demokratiet til at afskaffe demokratiet.
Disse besynderlige tilstande har ikke fÄet den danske regering til at kappe forbindelserne til den hollandske.
SĂ„ mĂ„ det ogsĂ„ vĂŠre tilladt for Wilders at sige, hvad han mener â sĂŠrligt da han mig bekendt aldrig har taget til orde for vold eller udemokratiske metoder. TFS har i Ăžvrigt ikke udtrykt nogen mening om opfĂžrelse af moskeer i Danmark. Jeg har udtrykt den mening â eller det fremgĂ„r af noget jeg har skrevet â at jeg synes det er en skidt ide, at tillade den iranske revolutionsgarde at opfĂžre en stormoske i det kĂžbenhavnske nordvestkvarter. Det er de samme krĂŠfter, der stĂ„r for overfaldene pĂ„ frihedshungrende iranere hjemme i Teheran. SĂ„ mĂ„ jeg vel ogsĂ„ have lov til inden for ytringsfrihedens rammer at skrive, at jeg synes det er en dĂ„rlig ide, at Revolutionsgarden nu skal have en kaserne og kommandocentral midt i KĂžbenhavn.
I Þvrigt sidder Wilders ikke i det internationale Trykkefrihedsselskabs rÄdgivende rÄd pÄ grund af hans meninger, men fordi han er truet pÄ livet, for noget han har sagt. Vi Þnsker at udtrykke vores solidaritet med ham, fordi han er forfulgt. Og sÄ mener vi, at han kan vÊre til nytte for os, fordi han om nogen har erfaringer med at leve under dÞdstrusler.
Et af de temaer, der ligger mig meget pÄ sinde, er islam. Jeg ville Þnske, at det ikke var sÄdan, for jeg kan udmÊrket tÊnke mig mere oplÞftende emner at bruge min tid pÄ. Hvis jeg kunne bestemme historiens gang, ville jeg hellere samle pÄ frimÊrker, lÊse om riddere og jomfruer i middelalderen eller om farefulde sÞrejser til fjerne egne. Jeg er sikker pÄ, at andre i Selskabet har det pÄ samme mÄde.
Men sÄdan er kortene ikke delt ud. I hvert fald ikke sÄdan, som jeg betragter verden af i dag.
Som jeg har sagt ved en tidligere lejlighed: Hvad skulle man mene om en forfatter eller intellektuel i trediverne, der ikke brugte i hvert fald halvdelen af sin tid pĂ„ nazismen? Og hvor god en samfundsanalytiker ville man have vĂŠret, hvis man under Den Kolde Krig havde undladt at beskĂŠftige sig med den realeksisterende socialisme, som den fandtes i Ăstblokken og blandt denne bloks stĂžtter her i Vesten?
Og hvad skal man i dag mene om en forening til forsvar for ytringsfriheden, der ikke prioriterer kampen mod ytringsfrihedens farligste og mest nĂŠrvĂŠrende fjender?
MĂ„ jeg minde om Trykkefrihedsselskabets genesis?
Vi udspringer direkte af den modtagelse, som Helle Merete Brix, Torben Hansen og min bog “I krigens Hus” fik, da den udkom i 2003. Mainstream-pressen gjorde stort set alt, hvad den kunne, for at dĂŠmonisere forfatterne og fĂ„ os fjernet fra det gode debatselskab. Det holdt pĂ„ i mĂ„nedsvis, og havde vi ikke startet Trykkefrihedsselskabet, kunne sagen have udviklet sig til et lĂŠrestykke for andre ubekvemme skribenter og debattĂžrer: SelvfĂžlgelig har I jeres ytringsfrihed, men hvis I har jeres gode omdĂžmme og jeres karriere kĂŠr, sĂ„ er der altsĂ„ visse sager, I gĂžr bedst i at holde jer fra.
Det var slet ikke sÄdan, at pressen ikke skrev om islam og den muslimske indvandring. Det gjorde den hver dag. Blot var der visse oplysninger og visse synspunkter, som man helst ikke ville se.
Jeg kan huske, da jeg som Groft sagt-skribent pÄ Berlingske Tidende modtog jeg ved snart ikke hvilken advarsel om, at nu ville man ikke hÞre mere om disse betÊndte emner. Samme dag bragte avisens fÞrste sektion ni hele sider med forskellige historier om islam, imamer, muslimer, islamisk terror o.lign. Det var jeg ubehÞvlet nok til at pÄpege over for min redaktÞr, som blot blev endnu mere rasende.
I det hele taget er det min opfattelse, at vi i Trykkefrihedsselskabet ikke har beskĂŠftiget os vĂŠsentligt mere med islam og dermed forbundne fĂŠnomener, end pressen har gjort.
NÄr nogle har forsÞgt at sprede det indtryk, at islam er det eneste, der interesserer os, beror det imidlertid pÄ en meget selektiv udvÊlgelse af, hvad vi har foretaget os.
Selskabet og vore to sĂžsteraktiviteter, webtidsskriftet Sappho og Trykkefrihedsselskabets Bibliotek, har afholdt adskillige andre arrangementer, der slet ikke eller ikke primĂŠrt har drejet sig om profetens efterladenskaber.
Nogle af dem har vÊret blandt de dyreste og mest arbejdskrÊvende, vi har bundet an med. Lad mig blot nÊvne vore store internationale konferencer om ytringsfriheden i henholdsvis Kina og Putins Rusland. Tilsammen fik de besÞg af én journalist, selv om vi havde slÄet disse heldagskonferencer stort op og hentet spÊndende indledere ind fra alle verdenshjÞrner. Men nÄr vi siger det mindste kvÊk om noget, der har med islam at gÞre, stÄr journalisterne pÄ spring. Vi mÄ konkludere, at pressen er mindst lige sÄ interesseret i fÊnomenet islam, som vi er. Bare pÄ en anden mÄde.
Til slut vil jeg sige, at TFS har gennemlevet mange storme, siden vi satte skibet i sÞen for godt fem Är siden. Vi har overlevet og er kommet styrket ud af hver eneste. Det tror jeg ogsÄ vil ske denne gang.
Nogle fÄ er gÄet, mange nye er kommet til, medlemsmÊssigt stÄr vi stÊrkere end nogen sinde.
Og hvad angÄr omtale, kan vi ikke klage.
Jeg er derfor bange for, at jeg mÄ skuffe de skribenter, der pÄ det seneste har forkyndt, at Trykkefrihedsselskabet er i oplÞsning. De mÄ nok hellere spare deres resterende krudt til en anden god gang. Vi fortsÊtter. Sappho.dk
Om trykkefrihedsselskabet: Troels Heeger og SĂžren Villemoes er blevet citeret for at hĂŠvde, at selskabets legitimitet kun bliver forringet, sĂ„ lĂŠnge den klynger sig til illusionen om politisk neutralitet. Hvad er det for en fordrukken argumentation. SĂ„ vidt jeg har forstĂ„et, er Trykkefrihedsselskabet ikke neutralt og skal heller ikke vĂŠre det. PEN er neutral, statisk og i praksis vĂŠrdilĂžs, fordi formĂ„let falder i med tapetet. Derfor var man nĂždt til at afvise historikeren, Lars Hedegaard, der ikke var acceptabel, da han jo tog stilling pĂ„ en dynamisk og altsĂ„ ukorrekt mĂ„de. Det var en historisk beslutning, som straks affĂždte en… Read more »
Til Mea Culpa. Du rĂžrer ved grundprĂŠmissen. Guds (vor Guds) modstander er Satan – den faldne engel. Satan betyder modstander. Det er en ĂŠldgammel diskussion mellem beduinen og bonden. Teknikken er den samme simple i dag som dengang. Min far er stĂŠrkere end din far. Ja, men min far er politibetjent. OG: hvis to drenge slĂ„s i skolegĂ„rden kan man altid diskutere, hvem der begyndte, hvis ingen sĂ„, hvordan det hele startede. Islam prĂžver i et vĂŠk at producere ‘byttere’ for sine mĂ„l i den hensigt, at smed bliver rettet for bager. Det gĂŠlder pĂ„ NĂžrrebro, i skolegĂ„rden, mellem Israel… Read more »
Til Mette. Du er hurtig. Artiklen er ikke lĂŠngere kun pĂ„ nettet, men pĂ„ forsiden af papirudgaven i dag. Det er en mĂŠgtig tilfredsstillelse – for mig i hvert fald, at pressen pĂ„ det seneste endelig er begyndt at pĂ„tage sig ansvaret for sine indlysende medieforpligtelser pĂ„ gammeldags, trovĂŠrdig mĂ„de – den vigtige folkelige oplysning baseret pĂ„ facts om en af de farligst og vedvarende samfundstrusler siden trediverne. Hvis JP og andre dagblade kan fastholde at konverterer Kurt Westergaards fremragende og helt nĂždvendige illustration af problemkomplekset nu med reelle oplysninger og afdĂŠkning i bredde og dybde af alt det, undergrunden… Read more »
SĂ„ mĂ„ det ogsĂ„ vĂŠre en ytring at gĂ„ toplĂžs op og ned ad StrĂžget en varm sommerdag â og det er tilmed en meget smukkere ytring end at gĂ„ med burka.
Klap lige hesten, Hedegaard. Det er jo et frit land, sÄ du har lov at mene hvad du vil, men helt Êrligt: Jette Gottlieb. Burka eller toplÞs? En Êstetisk no-brainer skulle jeg mene.
Er det en bestemt ĂŠstetik der skal styre frihedsbegrebet?
Det ville glĂŠde mig pragtfuldt at se Gottlieb som toplĂžs i en god sags tjeneste. đ
Smag og behag. Personligt tror jeg hellere, jeg vil konvertere og flytte til Iran end at se Jette Gottlieb toplĂžs.
NĂ„ – nu kom dagbladet med en ny motoon:
http://gfx.dagbladet.no/labrador/981/981309/9813093/jpg/active/320x.jpg
Tegningen bruges i denne kommentar:
http://www.dagbladet.no/2010/01/07/magasinet/ytringsfrihet/karikatur09/9809306/
http://jp.dk/indland/article1940424.ece
Mea Culpa. Satan eller Lucifer, som han ogsĂ„ kaldes, omtales tit som en falden engel. Wikipedia beretter om forskellige roller pĂ„ forskellige tidspunkter, og at det er Satans opgave at sĂŠtte menneskene pĂ„ prĂžve for at afprĂžve dem. At noget ondt lurer pĂ„ os og krĂŠver vores opmĂŠrksomhed i flere henseender end tidligere er vel gĂ„et op for de fleste danskere pĂ„ nuvĂŠrende tidspunkt. LĂŠs fx om de seneste uhyggelige men ikke uventede undersĂžgelsesresultater, der netop er lagt ud pĂ„ nettet: “INTEGRATION STOPPER IKKE EKSTREMISTER Der findes unge muslimer i Danmark, som siger, at de med vold vil forsvare islam… Read more »
Off topic: om islam Der er ikke noget i vejen med religion og det at vĂŠre troende, men derimod med, at nogle mennesker begĂ„r ondskab i deres guds navn, som mange muslimer gĂžr. Vores vestlige verden bygger pĂ„ kristendommen, og den skal man ikke smide ud med badevandet. Jeg tror pĂ„, at den eneste mĂ„de vi her i Vesten kan vinde over islam, er ved at blive stĂŠrke og stĂŠrkere i vores tro, det sĂ„ vĂŠre sig de fleste andre religioner end islam, eller en tro pĂ„ sig etc. Jeg opfatter islam som en satankult, og dem som tror pĂ„… Read more »
De vestlige vĂŠrdier bygger ganske vist pĂ„ kristendommen, men vi ville aldrig vĂŠre nĂ„et sĂ„ langt som vi er i dag, hvis vi ikke havde taget de nĂždvendige opgĂžr med den kristne kirke. Hvis vi havde vĂŠret lige sĂ„ “stĂŠrke” i vores tro og taget den lige sĂ„ bogstaveligt som det er tilfĂŠldet i muslimske lande, sĂ„ ville vi i dag vĂŠre lige sĂ„ tilbagestĂ„ende og primitive. Tag den computer, som vi alle sidder ved nĂ„r vi lĂŠser Snaphanen. Hvis det havde stĂ„et til den katolske kirke tilbage i middelalderen, sĂ„ ville videnskaben aldrig have fĂ„et lov til at udvikle… Read more »
Ăkseterroristen var en af vennerne. Man forstĂ„r, at de kulturradikale ser pĂ„ ham med sympati.
Ăksemanden var ansat hos Dansk RĂžde Kors http://ekstrabladet.dk/112/article1279320.ece
Her er hele linket:
http://jp.dk/morgenavisen/meninger/article1938752.ece?ncc=1
Ha..ha..det humor đ
SÄ kan vi jo begynde og tÊnke lidt over, hvor mange flere tydelige signaler der skal til, jeg mener natkjole og grÞn nytÄrs hat, fÞr PET opdager de stÄr overfor en ekstremist ?
“Reino: Vist skal I vĂŠre kritiske, men da ikke over for mĂ„slimer. Det mĂ„ du forstĂ„. Vi mĂ„slimer bliver let fortĂžrnede, og sĂ„ er vi vant til, at alle bliver bange. Linda: Ja, men de tider er altsĂ„ forbi.” đ LOL Blitz: Sangstjerne vaklede pĂ„ scenen – igen! epn.dk: “Verdens bedste job” havde Ă©n mangel Politik: Hjort lukker kassen for kommuner Kriminalitet: 14 tiltalt for rĂžveri til 62 millioner guide.dk: Microsoft prĂŠsenterede tablet-pc’en epn.dk: TDC skal af med 133 folk guide.dk: CES: Del oplevelserne med vennerne guide.dk: FDM: Pletter i rustgarantier Film: Avatar sĂŠtter ulovlig rekord Ny viden: Egypterne: TĂŠnk… Read more »
NÄ, for sÞren, det mÄ du altsÄ undskylde Steen. LOL var det sidste, der skulle have vÊret med.
“LINDA LIPGLOSS fra TV Avisen har vĂŠret pĂ„ intensivt kursus i den for TV Avisens medarbejdere sjĂŠldne kunst at stille kritiske og oven i kĂžbet opfĂžlgende spĂžrgsmĂ„l. Nyhedschefen har udset sig den dansktalende imam Abdul Wahid Pedersen som forsĂžgsperson for denne nye, banebrydende journalistik. Linda Lipgloss: Reino fra Djursland, den norske organisation Liberale Muslimer ? Reino: Vil du ikke godt holde op med at kalde mig Reino fra Djursland. Det hed jeg engang, men det hedder jeg ikke mere, og der er mange gode grunde til, at jeg gerne vil lĂŠgge fortiden bag mig. Linda Lipgloss: Ok, Reino Pedersen, jeg… Read more »
@Egtvedpigen
Har du lĂŠst lĂŠser-kommentarerne til den artikel om Home Office’s ‘benĂŠgt virkeligheden’ kampagne?? Her er en god en fra en Tony Gee, London:
“Doctors should stop talking about illness, Fireman about fire dangers, car mechanics about dangerous cars, builders about dangerous buildings, plumbers about leaks etc etc – the wonderful make believe world of New Labour.”
Tak for tippet. Det er uhyggeligt, hvad de finder pÄ derovre. Med den stigende arbejdslÞshed fÄr briterne bedre tid til at tÊnke over deres lands tilstand. Hvis regeringen ikke snart gÞr noget, sÄ vil dele af folket gÞre det for dem, er jeg bange for.
Nyt fra England:
Police officers ordered by Home Office: ‘Don’t talk about crime – it upsets people’
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1241274/Police-officers-ordered-Home-Office-Dont-talk-crime–upsets-people.html
MÄske er The Ministry of Truth alligevel godt klar over at England snart kan ende i regulÊr borgerkrig. Der kommer flere og flere videoer pÄ Youtube, der opfordrer til selvtÊgt og revolution.
Nu hvor den engelske befolkning har set at facebook-kampagnen imod Islam4UK lynhurtig fik 500,000+ sympatisÞrer, begynder folket nok at fÄ forstÄelse for egen styrke. Det kan meget let gÄ helt galt og komme til at ÞdelÊgge uskyldige menneskers liv, tror jeg.
“Danes fail to perceive the fact that they have developed a society deeply suspicious of religion.” Wrong. Hendes problem er nok at hun ikke er i stand til at lĂŠse det danske, Ă„bne og demokratiske samfund. Hun kan ikke se, at, i et Ă„bent, pluralistisk og demokratisk samfund skal religiĂžse fĂžlelser, tanker og meninger og handlinger ikke rangeres hĂžjere end andre fĂžlelser, tanker, meninger og handlinger. Det er en udemokratisk og feudal tankegang at sĂŠtte religiĂžse meninger og handlinger hĂžjere end alle andre i et demokratisk samfund. Det kan religionstilhĂŠngere gĂžre i hjemmet og i religiĂžse huse og i sit… Read more »
Og sĂ„ er der halal-serveringen. Det er ikke bare udemokratisk at tvinge alle vantro til at overholde sharialoven. Det er fascisme. Danmark er et land, hvor myndighederne forhindrer danske bĂžrn og unge i at spise deres mad. Enten accepterer de de fremmedes madkultur eller ogsĂ„ mĂ„ de undvĂŠre. Jeg tilgiver det aldrig. Jeg vil for tid og evighed huske, hvad prĂŠcis denne del af de fremmede har gjort imod os. Hver gang jeg Ă„bner mit kĂžleskab. Hver gang jeg kĂžber ind. Hver gang jeg spiser. SĂ„ husker jeg. Den daglige islamiske racisme. OksekĂždet, Kylingerne. Maden i skoler, kantiner, institutiner. Jeg… Read more »
Du behĂžver heller ikke at tilgive. Det er til gengĂŠld rigtig godt hvis du fortsat bruger dine gode evner til at tĂŠnke og skrive – pĂ„ at fĂ„ lavet halal regler i offentlige institutioner om. đ For danske, demokratiske og verdslige borgere skal naturligvis ikke have religiĂžse madregler trukket ned over hovedet. SĂ„dan som det desvĂŠrre forekommer i KĂžbenhavn – og pĂ„ flere folkeskoler rundt omkring i Danmark. TFS bliver heldigvis ogsĂ„ ved med at kritisere burka – og hijab i offentlige institutioner, kan jeg lĂŠse pĂ„ selskabets hjemmeside. Hedegaard og TFS har fat i den lange ende. Og det… Read more »
-> Alle og enhver! Det er blevet sĂ„ populĂŠrt at undskylde pĂ„ andres vegne, sĂ„ lad mig straks – som journalist siden 1977 – undskylde over for samtlige lĂŠsere af denne blog, at en kvinde, der pĂ„ min gamle journalisthĂžjskole underviser kommende mediefolk kan give udtryk for sĂ„ vanvittige synspunkter. Jeg savner for en gangs skyld ord. Heldigvis gĂŠlder det ikke The Guardians faste lĂŠsere, der har ristet damemennesket over en sagte ild; man kan altsĂ„ trampe selv det, der pĂ„ svare til det engelske Politiken-segment sĂ„ meget over tĂŠerne, at de vĂ„gner op. Jeg tror, det er det med… Read more »
Vi takker đ , men skidt da, da der jo er gĂ„et inflation i krav om kollektive undskyldninger for alt mellem himmel og jord.
Haha. Det er go’ humor. đ
Tak,tak og atter tak polinos, det glÊder mig, at der trods alt findes én fornuftig journalist her i landet, der ikke bare smider hÄndklÊdet i ringen men ogsÄ alle andre tilkÊmpede kvinderettigheder overbord, kun for at kaste sig fladt pÄ maven og krybe for volds idelogien iSLAM.
DesvĂŠrre ser det ud til at krybende fjolser som nansy helt har glemt journalistens fornemmeste pligt, at sĂžge sandheden og ikke krybe ind under stenene i lĂŠ for muhammedanernes vrede.
Trist udvikling.
Det er slet ikke nok, Polinos đ
Du skal ned pÄ dine grÊdende knÊ, og du skal mene det!!!
@Bjovulf
Jeg sad og lĂŠste kommentarerne til NGHs underlĂždige indlĂŠg i Gurdian, og fĂ„r fĂ„r virkelig verbale ĂžretĂŠver. Og sĂ„ af Gurdians lĂŠsere!! Jeg tĂžr slet ikke tĂŠnke pĂ„ de ‘verbale tĂŠrsk’ NGH havde fĂ„et hvis indlĂŠgget var kommet i Daily Mail. Men mĂ„ske endnu et tegn pĂ„, at Briterne er begyndt at vĂ„gne op.
Interessant at lĂŠse kommentarerne til NGHs indlĂŠg i The Guardian.
Der er ikke mange – vist slet ingen? – , der er villige til at stĂžtte hendes
frelste, verdensfjerne synspunkter – end ikke i The Guardian !!!
SĂ„ ser det sgu sort ud, lille NGH đ
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/belief/2010/jan/04/prejudiced-danes-kurt-westergaard-cartoons#start-of-comments
Jeg kan ikke se Nancy Graham Holm pÄ journalisthÞjskolens aktuelle liste over medarbejdere, jeg tror indtil andet viser sig hun har vÊret ansat pÄ stedet, og nu ikke arbejder der mere:
http://www.journalisthojskolen.dk/kontakt/medarbejdere.html
http://www.update.dk/CFJE/Links.nsf/Personbeskrivelser/personID/NG000152
Tak for det Bjovulf!
Men hvorfor systemet er sat sÄdan op hun ikke ses pÄ det andet link, det fatter jeg ikke.
He he, det forstĂ„r jeg egentligt godt…
JensH Nej, en del socialdemokrater har tilsyneladende intet lĂŠrt.. Hvad sĂ„? Hvad bliver det nĂŠste? Skal vore demokratiske, frie og vestlige politikere sĂ„ ogsĂ„ bukke og skrabe og ringe til Sudan og undskylde at homoseksualitet er lovligt i Danmark? Undskylde hvis det stĂžder islamiske landes religiĂžse fĂžlelser? Og hvad bliver det nĂŠste som danske/vestlige politikere skal undskylde for i islamiske lande? At kvinder har stemmeret? At vi har fri abort? At kvinder vover at vĂŠre synlige og hĂžrbare i gadebilledet og pĂ„ job og i politik? At vi har en vestlig kultur? At kvinder er pĂ„ arbejdsmarkedet? At danske og… Read more »
VĂŠr dere sikker pĂ„ at dette eventyrlige tĂžvet har blitt lagt merke til andre steder i verden. Her er for eksempel Ophelia Benson ( den meget skarpe bloggen Butterflies and wheels). NGH i kursiv —————————————————————-Beginquote A commentator at Comment is Free explains about the axe-attack on Kurt Westergaard the other day. It was the latest in a string of attempted attacks that can be traced directly to the offence caused by Westergaard’s cartoons for Danish newspaper Jyllands-Posten in 2005. Unbelievable, isn’t it? A guy with an axe broke into Westergaard’s house and made an earnest effort to chop him up… Read more »
Lidt Off Topic: Berlingske m.fl. meddeler: “KĂžbenhavns overborgmester, Frank Jensen, har ansat byens afgĂ„ende chefpolitiinspektĂžr pĂ„ grund af hans »erfaringer, kompetencer og vindende personlighed«.” Per Larsen har uden tvivl gjort en god, livslang indsats i politiet, men han har et hĂŠngeparti: Hans rolle som operativ leder i PET under Blekingegadebande-sagen. I mandags sĂ„ man i TV2 navngivne gamle kriminalbetjente oplyse flere ting, som jeg mener er nye. Den vigtigste: I 1980, efter bortfĂžrelsen af bankdirektĂžren i Glostrup, foretog politiet en hemmelig ransagning af en af medlemmernes lejlighed og fandt et kort med bankdirektĂžrens og bankens adresse indtegnet. Dette burde vĂŠre… Read more »
Ja, den sag stinker, hÄber hver en sten bliver vendt! i denne Blekinge sag, der noget rÄdent.
Det skulle ikke undre mig, at pamperen frank jensen, mÄske skylder sin lyserÞde bon-kammerat per pinky larsen en tjensete, hvem ved ?
Danskerne er jo sĂ„ tillidsfulde sĂ„ tillidsfulde, og meget har fungeret som EbberĂžd bank. HĂžjesteret er heller ikke, hvad hĂžjesteret har vĂŠret. Den 11. september var der 300 ansatte i PET, hvor Birgitte Stampe var Ăžverste boss. Den gang var der, sĂ„ vidt jeg husker, ikke en eneste arabisk kyndig ansat i PET. Hvor dum har man lov til at vĂŠre? Mange af vi andre var da for lĂŠngst klar over, hvilken vej vinden blĂŠste, men ikke PET, nej slet ikke PET. Jeg linker til en beretning, der tyder pĂ„, at det faglige niveau var lavt, og at der var… Read more »
Hvor dum har man lov at vĂŠre? Ja, det kunne vi sĂ„ passende spĂžrge statsministeren om. Jeg er til stadighed forblĂžffet over, at Ole Sohn konstant fĂ„r en vis legemsdel pĂ„ komedie for sin holmgang med Honecker, mens lille Lars fra GrĂŠsted kan stille sig op med en AK47 og et par proto-talibanere – uden at det Ă„benbart fĂ„r konsekvenser.
Helt ĂŠrligt var DDR en langt mindre trussel mod Danmark end islam. indes i hvert fald ikke noget ophidset medlem af venskabsforeningen Danmark-DDR, som forsĂžgte at hamre Bo Bojesens dĂžr ind med en Ăžkse.
Det kan der vĂŠre noget om, men vi var jo venner med afghanerne, fordi vi var fjender med russerne.
Til trods for Ole Espersen, Ole Sohn og alle de andre oleboler og kommunister sĂ„som Ritt var vi jo ikke venner med DDR. Ikke sĂ„’en rigtigt da, selv om mange var, og det var de gode, som vi andre kaldte nyttige idioter.
Det er jo ogsÄ lidt tankevÊkkende, at lige prÊcist ganske fÄ dage efter Per Larsen forlader Politiet og gÄr pÄ pension og ikke mere har noget professionelt i klemme, har han ikke noget imod den nÊrmere undersÞgelse han ellers altid har afvist.
Mette – billedet blev taget i 1988. PĂ„ det tidspunkt havde Zia indfĂžrt Sharia i Pakistan, financierede jihadierne i Kashmir, mujahedinerne henrettede lystigt skolelĂŠrere i Afghanistan, alle vidste at wahabierne financierede gildet og at det muslimske broderskab – der fĂ„ Ă„r forinden havde myrdet Sadat – sad i Peshawar. Der er – i min optik – INGEN undskyldning for det LĂžkke, RĂžjel og Viggo Fischer lavede i Afghanistan Det var langt mere landsskadelig virksomhed end nogen kommunist nogensinde var i nĂŠrheden af. (Og sĂ„ taler jeg ikke en gang om SchlĂŒter-regeringens venlige og diskrete uddelen af danske pas til visse… Read more »
Victor. Jeg nÊrer ikke tvivl om, at mange danskere har gjort idiotiske ting, men man har jo lov at blive klogere, og det er Lars LÞkke vel trods alt blevet. Jeg synes, at det er mere tvivlsomt med sÄdan en som Ritt.
I 1988 var jeg slet ikke begyndt at interessere mig for politik og vidste kun lidt om, hvad der foregik i Asien. NĂ„r jeg ville have besked, spurgte jeg min mand. đ
Er Rittt blevet fotograferet i en uniform fra NVA, den Ăžsttyske hĂŠr? Helt alvoligt: Jeg savner altsĂ„ noget, der bare ligner selvkritik blandt dem, som stĂžttede de afghanske fanatikere i 80erne og 90erne. De vidste udmĂŠrket, hvad det var for nogle fanatiske svin de havde med at gĂžre, de vidste, at de, lidt lige som i Disney-striben om Troldmandens LĂŠrling, ikke havde ret meget kontrol over den kost, de satte til at hente vand. Men de hĂ„bede – og det var game planen – at de kunne sprede jihad til Sovjet-imperiets blĂžde bug. Og de gjorde sig ikke den minimale… Read more »
SelvfĂžlgelig vidste PET besked, de har bare gjort deres job. Deres job er ikke at fange terrorister, men at overvĂ„ge dem. At arrestere en aktiv terrorcelle er noget af det dummeste man kan gĂžre, for sĂ„ gĂ„r alle de smĂ„ fisk, bombemĂŠndene under jorden og dukker op et sted, hvor man IKKE har check pĂ„ dem. TvĂŠrt imod skal man diskret hjĂŠlpe dem, for det lokker de smĂ„ fisk til, sĂ„ man kan fĂ„ styr pĂ„ dem, og sĂ„ konkurrenten, de terrorceller man ikke har opdaget, mister fodsoldater. Jan Guillou sagde engang at et medlem af en revolutionĂŠr gruppe der… Read more »
Ja,ja, man tager sig jo til hovedet! Uvidenhed og dyb, afgrundsdyb dumhed! Som da en TV2knuz-journalist mindst tre gange i samme indslag om aspergers- syndrom sagde “asparges”-syndrom. EfterfĂžlgende blev indslaget af samme dum-dum-kanal brugt i et indslag omkring nytĂ„r sammen med andre tĂ„be-kommentarer fra journalister, hvor man gensĂ„ Ă„rets TV2knuz-“bommerter”. Som om det skulle vĂŠre morsomt, altsĂ„ lige bortset for journalister, der ĂŠder svampe og er pĂ„ lykkepiller. Pinligt, pinligt, pinligt! Er det virkelig sĂ„ svĂŠrt at fĂ„ kvalificeret undervisningskrĂŠfter og afdelingsledere til journalisthĂžjskolen. OK, det kan vĂŠre Fru Nancy er afdelingsleder pĂ„ afdelingen for udlevering af toiletpapir til trĂŠngende… Read more »
Norske politikere:
Trykk karikaturtegningene!
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3452453.ece
Liva henviste vist igĂ„r til denne artikel i JP.dk. IfĂžlge denne skullw socialdemokratiske kulturordfĂžrer Mogens “Tilskud” Jensen have udtalt til radio-avsien onsdag , at den Danske regering “straks skulle at tage kontakt til regeringen i Sudan og forklare, hvorfor og hvordan det da sĂ„ sandelig ikke var filmselskabet Zentropas eller filminstruktĂžrens (Susanne Bier, red) hensigt at fornĂŠrme islam, profeten eller hvem der nu mĂ„tte finde anledning til at blive fortĂžrnet.
http://jp.dk/opinion/jpmener/article1938128.ece
Socialdemokraterne har INTET lĂŠrt.