28
apr
Seneste opdatering: 30/4-10 kl. 0137
26 kommentarer - Tryk for at kommentere!

ForĂ„r i RosengĂ„rd. Nya brĂ€nder pĂ„ RosengĂ„rd. Nya upplopp: RosengĂ„rd brinner Ă„ter igen. Polis i beredskap efter kaos i RosengĂ„rd, Upplopp kan vara hĂ€mnd mot polisen, Mordbrand pĂ„ RosengĂ„rdsskolan, RosengĂ„rd spĂ€rrat – efter brandinferno, “Det Ă€r kaos. VĂ€rre Ă€n Beirut.” – SD tredje största parti bland Malmös gymnasieelever, er det nu “den danske syge,” eller fordi MalmĂž ser ud, som MalmĂž gĂžr ? Det har  selvfĂžlgelig intet med Danmark at gĂžre.

Svenske aviser har som bekendt ingen frisindet lĂŠser-debatkultur. Grib et par stykker, nĂ„r du kommer pĂ„ biblioteket. Ligesom adelen har gartnere til at passe deres haver, har den politiske adel en skov af “kolumnister” til at passe opinionen. Den markante demokratiske forskel mellem vore lande, kunne Politiken for eksempel interessere sig for, nĂŠste gang de skal kloge sig pĂ„ Sverige. Forleden ville en ven, der har et godt debatnavn i Danmark, skrive i svenske aviser. Da jeg havde problemer med at forklare ham forholdene, lovede jeg ham en tusindkroneseddel, hvis han sĂ„ meget som fik en kvittering pĂ„ sin mail. Det gjorde  han ikke. Det er derfor bĂ„de logisk og glĂŠdeligt, at svenske skribenter sĂžger sig mere og mere ud i blogosfĂŠren, til avisernes store ĂŠrgrelse, der tangerer raseri. I den retning er svenskerne ikke spor anderledes end danskerne. Velinformerede og velskrivende mennesker vil udtrykke sig frit. Havde de kunnet det fĂžr i tiden, og havde der vĂŠret en tillid og respekt for den folkelige stemme, villle mange problemer have vĂŠret sparet. Disse aviser har medvirket til at sikre Vesteuropas antagelig mest begivenhedslĂžse parlament i tre generationer (scroll lidt.) Det kĂžrte pĂ„ kuglelejer, hvad skulle folk blande sig for? Nu dukker rĂžsterne frem fra deres pĂ„tvungne skjulesteder, for at besigtige de selvforelskede klassers ĂždelĂŠggelser. De er som man ved, anseelige. Forude venter nogle smertelige Ă„r for alle parter, men hvis Reinfeldt gĂ„r hen og laver en “Gordon Brown” til september, kan det vĂŠre det gĂ„r lidt hurtigere.

Solen strĂ„lar och naturen med sina spĂ€da skott och vackra vĂ„rblommor lockar och pockar pĂ„ oss. Min man och jag (60+) bestĂ€mmer oss för att plocka fram vĂ„ra cyklar.FĂ€rden gĂ„r genom den vackra park vi bor vid,för att fortsĂ€tta in till centrum. DĂ€r skall vi parkera vĂ„ra cyklar, gĂ„ pĂ„ lite fönstershopping, köpa varsin mjukglass och sitta och studera folkhavet i det vackra vĂ€dret. Glömt Ă€r för en stund dom tvĂ„ rĂ„n jag inom en treĂ„rsperiod blivit utsatt för.Glömt Ă€r för en stund alla hemska nyheter om den grova kriminalitet som slĂ„r oss i ansiktet varje dag………Men jag skulle bryskt och snabbt vĂ€ckas ur den nostalgiska dröm jag befann mig i. INSÄNDARE: Är vĂ„rt Malmö borta för alltid?

“Du gamla, du fria” anno 1890

Den ĂŠldste optagede version af sangen fundet i Danmark pĂ„ Statsbiblioteket i Århus. Og for at gĂžre ondt vĂŠrre for svenskerne, er sangen sunget af en dansker.Han hedder August Stitz. Vi troede oprindeligt, at han var fra Sverige, men vi har fundet ud af, at han var dansk. Og han endte som guldsmed. Indspilningen er en af de tidligste lydoptagelser i verden. Optagelsen af “Du gamla, du fria” stammer fra 1890’erne og en del af samlingen “Ruben-valserne”. Gottfried Ruben var en dansk generalkonsul, der vendte hjem fra verdensudstillingen i Paris med en af verdens fĂžrste lydoptagere – en sĂ„kaldt fonograf. Danmark ejer svensk nationalsang, hĂžr den, ikke i stereo…..

Abdulaziz Khasar Jebi, Fahd Maziad Massad, Abdullah Maayuf Al-Badri og Husseni Maayus Al-Badri: Hyg jer i Irak

Dagens uden sammenligning bedste nyhed (LFPC).

HÞjesteret fastslÄr, at fire irakere skal udvises efter en gruppevoldtÊgt af en 14-Ärig pige. Abdulaziz Khasar Jebi, 18, Fahd Maziad Massad, 19, Abdullah Maayuf Al-Badri, 21, og Husseni Maayus Al-Badri, 23 Är blev dÞmt for voldtÊgten i bÄde byret og landsret.

Men mens byretten gav dem betingede udvisninger sammen med fĂŠngselsstraffene, valgte landsretten at udvise de fire for bestandigt. Dommen blev anket til HĂžjesteret, som altsĂ„ var enig med landsretten. Men ikke nok med det. HĂžjesteret valgte ogsĂ„ at skĂŠrpe fĂŠngselsstraffene. […] VoldtĂŠgtsdĂžmte irakere skal rejse. (August 2009: Voldsom tumult i retssalen i Kolding efter at dommen var afsagt. VoldtĂŠgtsdĂžmt anmeldt for dĂždstrusler.)

»Vi fÞler ingen trang til at skrive om Muhammed«

Af Sapphos medarbejder

NĂ„r danske forfattere ikke udviser samme lyst til at skrive kritisk om islamiske dogmer som om kristne ditto, er det ikke fordi, de er bange. Slet ikke. Det handler om kunstens rolle som forlĂžber for debatten og om kunstnerisk originalitet.

(fra venstre: Kurt Westergaards gallerist Erik Guldager, Johannes Riis, Gyldendal, Mogens Rukov, Emmet Feigenberg, Det. Kgl. Teater, Lotte Garbers, Dansk Forfatterforening og Uwe Max Jensen – klik f. helstr.)

”Vi vil ikke skrive om Muhammed, hvis vi ikke fĂžler trang til det – og lige nu er det altsĂ„ ikke det, der fylder forfatternes sind. Desuden vil det vĂŠre kunstnerisk uoriginalt, nu hvor emnet er sĂ„ fortĂŠrsket,” sagde Lotte Garbers, Formand for Dansk Forfatterforening.

Ordene faldt under en debat i Trykkefrihedsselskabet i Vartov mandag den 26. april, hvor danske kunstneres eventuelle selvcensur var pĂ„ dagsordenen. Det store spĂžrgsmĂ„l var, om danske kunstnere havde ”lĂŠrt lektien” af Muhammed-tegner, Kurt Westergaards skĂŠbne og derfor undlader en kunstnerisk behandling af visse emner – eller om der simpelthen findes andre gode grunde til den hĂžjlydte tavshed.

Meget delte meninger

Debatpanelet delte sig i to lejre. LitterÊr direktÞr pÄ Gyldendal, Johannes Riis, stÞttede sammen med Det kongelige Teaters skuespilchef, Emmet Feigenberg, synspunktet om, at selvcensuren ikke er udbredt.

VrÞvl, lÞd det fra panelets Þvrige deltagere, der bestod af manuskriptforfatter Mogens Rukov, galleriejer Erik Guldager, og journalist og billedkunstner Uwe Max Jensen. IfÞlge de tre er spÞrgsmÄlet ikke, om der findes en udbredt selvcensur eller ej. SpÞrgsmÄlet er snarere, hvor meget censuren vil gribe om sig i fremtiden, og hvad det vil fÄ af konsekvenser for det danske samfund.

De tre var langt fra optimistiske og henviste til en undersĂžgelse foretaget af Ugebrevet A4 i januar 2010. Af den fremgik det, at knap halvdelen af de adspurgte forfattere, billedkunstnere, galleriejere og museumsledere mente, at ytringsfriheden var truet i Danmark. Hver ottende havde til og med droppet projekter af frygt for konsekvenserne. Frygten for at krĂŠnke etniske og religiĂžse fĂžlelser fyldte mest blandt forklaringerne.
Siden da har danske kunstnere og forfatterforeninger kritiseret undersĂžgelsen for at vĂŠre misvisende.

Mere censur, tak

I den forbindelse sagde litterÊr direktÞr pÄ Gyldendal, Johannes Riis:

”Der har altid vĂŠret selvcensur. Men summen af selvcensur har aldrig vĂŠret mindre, end den er i dag. Jeg har ikke indtryk af, at der er nogen, der lĂŠgger bĂ„nd pĂ„ sig selv.”

Gyldendal-direktÞren efterlyste tvÊrtimod mere selvcensur som det middel, der skal fÄ det multikulturelle samfund til at fungere gnidningsfrit.

”Verden er blevet en landsby, og vi mĂ„ lĂŠre at leve sammen i stedet for at hugge hovederne af hinanden. Vi skal lĂŠre, at der er nogle emner, vi kan diskutere med nogle og ikke med andre.”

Heller ikke Emmet Feigenberg fra Det Kongelige Teater sÄ nogen tegn pÄ trusler mod den kunstneriske frihed. Eventuel tilbageholdenhed i forhold til visse emner tolkede han som udtryk for takt og hÞflighed.

Det har sin pris

Takt og hĂžflighed var imidlertid ikke det, der kendetegnede de mange mails og telefonopkald, som galleriejer Erik Guldager modtog efter at have udstillet Kurt Westergaards muhammedtegning. TvĂŠrtimod var der tale om dĂždstrusler og andet af samme skuffe.

PÄstanden om, at repressalier af den kaliber ikke skulle fÄ en og anden kunstner til at tÊnke sig om en ekstra gang, var ubegribelig for Erik Guldager, der nu har fÄet Politiets Efterretningstjeneste som fast samarbejdspartner.

”De har sat seks kameraer op i min indkĂžrsel, og kommer forbi flere gange om dagen. NĂ„r jeg skal nogen steder, foregĂ„r det i noget, der ligner en pansret mandskabsvogn. Det har sin pris at lĂŠgge sig ud med islam, og selvfĂžlgelig underkaster mange kunstnere sig selvcensur. De er panisk angste,” sagde galleriejeren, der desuden har oprettet en hjemmeside under overskriften ”Kunstnere mod selvcensur”.

I begyndelsen var der stor opbakning til initiativet, fortalte han. I dag har sĂžlle fire personer ladet sig anfĂžre med navns nĂŠvnelse.

Vanvittigt

PÄstanden om, at der ikke findes selvcensur blandt danske kunstnere fik ogsÄ journalist og billedkunstner Uwe Max Jensen til at undre sig hÞjlydt.

”Det er fuldstĂŠndig vanvittigt at bestride. Det er jo helt Ă„benlyst,” sagde han med henvisning til den gennemfĂžrte undersĂžgelse. ”Men hvis man ikke bryder sig om budskabet, sĂ„ er det budbringeren, man gĂ„r efter.”

Uwe Max Jensen konstaterede, at det ikke lÊngere blot er myndighederne, der sÊtter dagsordenen i Danmark, men at en relativt lille gruppe muslimer har formÄet at intimidere hele samfundet.

“ReligiĂžs satire er pĂ„ vej ud af mainstream-kulturen, fordi vi ligger under for magtens sprog. I 2008 stod aviserne skulder ved skulder. Men nu er engagementet vĂŠk. Politiken undskylder, Jyllands-Posten sender Kurt Westergaard pĂ„ ufrivillig ferie, og den svenske Muhammed-tegner, Lars Vilks, fĂ„r stort set ingen stĂžtte. Problemet er, at vi har accepteret volden som middel i debatten, og det fĂ„r efter min mening fremtiden til at se meget dyster ud.” Sappho.

Mogens Rukov: “Hvis lĂžverne kunne tale, ville vi ikke kunne forstĂ„ dem”

Uwe Max Jensen: “Vi ligger under for magtens sprog”

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

26 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Vivi Andersen
Vivi Andersen
13 years ago

Peter Andersen

Forkert stillet spÞrgsmÄl.

NĂŠe du, det drejer sig om hvad muslimer / islam vil med OS !

Nielsen
Nielsen
13 years ago

Hvad fanden i helvede skal vi med de muslimer? Hvorfor er de ikke blevet tilbagevist forlÊngst? Vore politikere har meget at stÄ til ansvar for. Muslimer har INTET at gÞre her.

Peter Andersen
13 years ago
Reply to  Nielsen

Hvad vi skal med dem? Hmm… tĂŠnke, tĂŠnke…

Ole Burde
Ole Burde
13 years ago

Hvorfor er det legitimt for feks. en forfatter at opfoere sig som en kujon ?
Alle ved jo hvad den egentlige aarsag til den selektive tavshed er , men alligevel er det helt aceptabelt for gode borgere ,veltilpassede gruppemenesker at flygte fra ethvert personligt fareelement .
Er det ikke det man “normalt” vil kalde “ansvarlig opfoersel” ?
Dvs. at gemme sig bag ansvaret for familjen.
Muslimerne har muhammad som rolemodel.,brutal , barbarisk og udspekuleret.
Hvad eller hvem er VORES rollemodel……?

Maaske en kvindelig udgave af Julemanden ?

Nielsen
Nielsen
13 years ago
Reply to  Ole Burde

Du har ganske ret. Det kan dog vĂŠre svĂŠrt at fremfĂžre sine synspunkter i en fjendtlig flok.

Robin Shadowes
Robin Shadowes
13 years ago

FĂ„r vĂ€l gratulera till utvisningsdomarna av dom fyra arab-krĂ€ken. Fast nu gissar jag pĂ„ att det blir mer Danmarks-bask i svensk fulmedia…

HelgeD-H
HelgeD-H
13 years ago

Jeg er spÊndt pÄ om de fire irakiske voldtÊgtsmÊnd fra Vorbasse marked virkelig bliver udvist !!
Jeg vil se det fĂžr jeg tror det, og at det ikke bare er tom snak med udvisning for grove forbrydelser i Danmark.
Jeg har set sÄ mange gange fÞr, at de udvisningsdÞmte kan anke og fÄ opholdstilladelse af humanitÊre grunde.
De udvisningsdĂžmte fortjener at fĂ„ tatoveret et Kains-mĂŠrke pĂ„ sig, som f.eks. R.U. (RĂŒckkehr UnerwĂŒnscht)
pÄ arabisk. Og sÄ forekommer det som om at det er bagateliseret at det var en 14-Ärig pige som blev udsat
for en grov gruppevoldtĂŠgt.

LFPC
13 years ago
Reply to  HelgeD-H

Vi sĂ„ jo med den parallelle sag omkring drabet pĂ„ italieneren at der blev gjort forsĂžg pĂ„ at skabe sympati om de to tyrkere – var det ikke BjĂžrn Elmquist i sin egenskab af forsvarer? Husker ikke om der var flere. Der var ogsĂ„ demonstrationen udenfor retten hvor en iraker havde voldtaget en 15-Ă„rig blev dĂžmt til udvisning. Der er givetvis folk der ogsĂ„ vil sympatisere med de fire fra Vorbassesagen.

Peter Andersen
13 years ago
Reply to  LFPC

Ja lad os hÄbe vi er ved at vÊre ovre de afskyelige start-vanskeligheder, sÄ hjemsendelserne kan begynde at kÞre glat igennem!

Liva
Liva
13 years ago

”Verden er blevet en landsby, og vi mĂ„ lĂŠre at leve sammen i stedet for at hugge hovederne af hinanden. Vi skal lĂŠre, at der er nogle emner, vi kan diskutere med nogle og ikke med andre.”

Netop fordi vi skal kunne lĂŠre at leve sammen, skal vi kunne tegne hvad vi vil og tale om alt – debattere ALT.

Liva
Liva
13 years ago

NĂ„r jeg ser og lĂŠser om de raske gutter og gutinder i Trykkefrihedsselskabet der sĂžrger for nĂždvendig fĂždselshjĂŠlp til alle de mange mennesker i Vesten – og de endnu flere i ikke-vestlige lande, der ikke kan klare at der tegnes profeter, sĂ„ mĂ„ jeg trĂŠkke lidt pĂ„ smilebĂ„ndet. TĂŠnk at tegne fĂždselshjĂŠlp nu er nĂždvendigt i Vesten. Men det er det tilsyneladende. I et stĂžrre perspektiv, sĂ„ siger det da noget om multikultur og globaliserings ideologiens fallit – at engang gjorde Vesten det muligt at rejse til mĂ„nen – nu kan Vesten ikke finde ud af sin egen kultur mere.… Read more »

Liva
Liva
13 years ago
Reply to  Liva

Danmark har heldigvis gjort det fĂžr – og det er tilsyneladende nĂždvendigt at gĂžre det igen. Engang var det nĂždvendigt at en nĂžgen kvinde gik en tur med et kors i BĂžrsens lokaler. http://www.ulk.dk/dynamic/knowledgebank/image_10_1532.jpg Nu ser det ud til at det er meget nĂždvendigt at en nĂžgen kvinde med et halvmĂ„ne symbol eller et profet foto gĂ„r en tur pĂ„ den store scene pĂ„ Det Kongelige Teater og pĂ„ Gyldendal. Det kongelige Teater og Gyldendal er vor tids BĂžrsen, nĂ„r det gĂŠlder manglende ytringsfrihed – er de ikke? Det er helt rigtigt det bl.a. Uwe Max gĂžr – gĂ„r i… Read more »

Liva
Liva
13 years ago
Reply to  Liva

Engang rĂžg kunstnere – bl.a. den engang progressive Rifbjerg – hash pĂ„ kulturministeriets trappe – i dag ville det vĂŠre lige sĂ„ stĂždende for de (skin)hellige og smĂ„borgerlige teater- og litteraturfolk, hvis en flok kunstnere – eller det tĂžr eller vil kunstnere ikke i dag – satte sig og drak en Ăžl eller spiste bacon og rĂžg en cigaret pĂ„ Gyldendal og pĂ„ Det Kongelige Teater.

PeterK
PeterK
13 years ago
Reply to  Liva

Ja, det kunne jo vĂŠre interssant at se hvad der ville ske, hvis et par bikinibabes dukkede op i Ă„bningstiden reserveret til kvinder – lĂŠs muslimske kvinder – i den kommunale svĂžmmehal. Det vil vĂŠre svĂŠrt at anfĂŠgte at de er kvinder, og det vil udstille hykleriet for Ă„bent tĂŠppe.

En ting skal man kreditere venstreflÞjen for: De er suverÊne til at arrangere den slags, og de kan pÄ rekordtid klistre hele landet til med plakater og mÞder i den lokale bypark.

Liva
Liva
13 years ago

Apropos at nogle kunstnere/forfattere ikke fĂžler trang til at skrive om den sĂ„kaldte profet muhammed, sĂ„ har en del kunstnere da netop skrevet en del om de mennesker, der har tilladt sig at kritisere – sĂ„gar at tegne – den sĂ„kaldte profet muhammed. SĂ„ indirekte har flere kunstnere haft temmelig travlt med at skrive om den sĂ„kaldte profet. Kunstnere tager del i muhammed-debatten. Det er ogsĂ„ at skrive om kalorius.

Liva
Liva
13 years ago

Godt sagt, Peter Andersen.

Liva
Liva
13 years ago

Rigtig godt og fuldstĂŠndig fortjent at de fire voldtĂŠgtsforbrydere bliver udvist af Danmark!

PeterK
PeterK
13 years ago
Reply to  Liva

Ja, men hvorfor hulen skal vi forsĂžrge dem i fĂŠngsel i Ă„revis fĂžrst? Domsafsigelse, og et sdalatfad til lufthavnen hvor et af forsvarets fly stĂ„r klar med startede motorer og derefter take-off. Landsrettens afgĂžrelse i Kolding foregik som sĂŠdvanligt. Efter domsafsigelsen smed de tiltaltes familier rundt med mĂžblerne, og en af mĂŠndene smed resolut jakken og var pĂ„ vej op mod dommerne som lige skulle have et par slĂ„ende argumenter. Der blev naturligvis rĂ„bt luder og lorteland i det sĂŠdvanlige blomstrende, men lidt indskrĂŠnkede, sprogbrug. Problemet er at mange af gerningsmĂŠndende er dybt uforstĂ„ende overfor at de har begĂ„et en… Read more »

JensH
JensH
13 years ago

“Dagens uden sammenligning bedste nyhed”

Jeg kunne ikke vĂŠre mere enig. Jeg kender overhovedet pigen eller hendes familie, men denne sag er for mig nĂŠrmest blevet ‘symbolet’ pĂ„ muslimske mĂŠnds hĂŠrgen i Europa, og hvad voldtĂŠgter angĂ„r mĂ„ man vel efterhĂ„nden betegne det som ren krigsfĂžrelse mod de EuropĂŠiske kvinder.

Victor
Victor
13 years ago

Danskerne bliver bare mere og mere fremmedfjendske: Nu er det gĂ„et ud over fire, nĂŠste, sageslĂžse irakere. De skal udvises – bare fordi de tog til et rkĂŠmmermarked i Vorbasse:

http://jp.dk/indland/krimi/article2053104.ece

morlille
morlille
13 years ago
Reply to  Victor

Heldigvis har vi nogle rigtig barmhjertige dommere, der Ăžjensynligt ikke har syntes, at de tre hallalslagtere fra Bygmeservej, KBH skal sendes hjem til noget, der er dem fuldkomment fremmed : den visse dĂžd, forfĂžlgelse, tortur og ingen familie.

Nielsen
Nielsen
13 years ago
Reply to  Victor

Vi er bare skeptiske. Er der noget galt i det?

Vagn Henning
Vagn Henning
13 years ago

Selvom Lotte Garbers’ ord klinger noget hult i mine Ăžrer, og langt fra fortĂŠller hele sandheden, sĂ„ synes jeg slet ikke det er dumt at Ăžve selvkritik fĂžr man kritiserer andre…

Tim Pallis
Tim Pallis
13 years ago

Ja Peter Andersen, det er sÄ sandt som det er sagt.

Peter Andersen
13 years ago

Med hensyn til muslimernes krĂŠnkede fĂžlelser, ifb. Muhammed-tegningerne, er det da utroligt, at ingen endnu har ulejliget sig med, at sĂŠtte spĂžrgsmĂ„l ved om det overhovedet drejer sig om krĂŠnkelser. Det viser sig jo, at muslimerne efterhĂ„nden bliver mere og mere krĂŠnkede over mindre og mindre ting efterhĂ„nden som Ă„rene gĂ„r. Derimod handler det om, at sĂŠtte sig i respekt overfor de vantro. Og til det formĂ„l har man altsĂ„ brug for, at fĂ„ spillet nogle kort i hĂŠnderne. Et sĂ„dant kort var Muhammed-tegningerne. Havde de ikke vĂŠret der ville man have brugt noget andet. Alligevel drejer diskussionen hele tiden… Read more »

26
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x