23
apr
Seneste opdatering: 11/11-12 kl. 1256
29 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Gumlösa Kyrka är den äldsta daterade tegelbyggnaden i Norden *. Man vet exact när den invigdes 26 oktober 1192, i närvaro av ärkebiskop Absalon i Lund, ärkebiskop Erik av Nidaros , nuvaranda Trondheim samt biskop Stenar i Växjö. Genom renheten i sin stil och sine väl bibehållna ursprungliga anordningar kunde den betraktas som typisk i sitt slag. Kyrkan har härjats av brand två gångar. Först den 9 februar 1612, då Gustaf II Adolf härjade här och brända hela byn, för att få tag på snapphanarna. Andra gången den 24 mars 1904, då man tröskade säd på Sinclairsholm, då även gårdens ekonomibyggnader bran ner. [..]
Kyrkan har en fin gammal dopfunt som även den är från 1100-talet och huggen av Tove Stenmästare. Bland alla ornament på funten står också TOVEGIRI= Tove gjorde mig. [..]
Till kyrkans 700-års-minne 1891 utgaf rektorn C.O.Arcadius i Växjö en broschyr om kyrkan och dess historia. Han slutade med följande önskan: “Måtte kommande släkten akta denna minnesvård af forntids fromhet och urgammal konst, som oaktadt vidriga öden genom menighetens vördnad bevarats till våra dagar och måtte det genom gudomlig tillskyndelse upptända ljuset få lysa genom dess murar, till dess den dag randas, då de såsom allt människoverk störta.” (Uddrag af Tillbakablick på Gumlösabygden, 1992.) (* Flere kilder fortæller, at Sct Bendts Kirke i Ringsted, klosterkirken i Sorø er dateret til 1160-70 og Bjernede rundkirke er tidligere, ligesom Søborg Slot.)Gumlösa kyrka, UNESCO:s lista över oersättliga världsarv


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?


oskar

Posted: 23 april 2011 - 20:19 - Svar

Vi får hoppas Reinfeldt och Borg läser denna artikel.
Jag tror att dom skulle behöva bättra på sina kunskaper om det barbariska landet

    Morten - - -

    Posted: 24 april 2011 - 08:03 - Svar

    @ oskar

    Men det gør de ikke. Vær vis på det. De læser slet ikke, hvad “sådan nogen” som “os” skriver. Og hvad mere er: De sætter en ære i det!

    Til gengæld læser vi, hvad de skriver. Og det sætter vi en ære i. – Sådan er menneskene så forskellige …

    – – –

Bjovulf

Posted: 24 april 2011 - 07:29 - Svar

Nu kan svenskerne få lov til at betale for muslimernes moskéer for at undgå saudiarabisk indflydelse 😀

Mon ikke vi så kommer til at se en masse nye krav om moskéer på hvert andet gadehjørne?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/minister-oppnar-for-statsstod_611286 9.svd

Minister öppnar för statsstöd

23 april 2011 kl 19:58, uppdaterad: 23 april 2011 kl 20:53

En saudisk prins är beredd att investera hundratals miljoner i en ny moské i Tensta, och Saudiarabiens ambassad har deltagit i planeringen.

– Problemen med finansiering från tvivelaktiga länder har blivit tydligare, säger civilminister Stefan Attefall (KD), som nu kan tänka sig att återinföra det statliga stödet till religiösa byggnader.

Planerna för en sluttande skogsdunge intill E18 är storslagna. Här vill en religiös stiftelse bygga en pampig moské i andalusisk [!!!] stil.

Moskén både välkomnas och väcker motstånd bland boende i Tensta. Kritiken rör främst principen att acceptera gåvor från ett land som saknar demokratiska rättigheter, där kvinnor inte får röra sig fritt och där en mycket strikt tolkning av islam gäller.

– Folk har ringt och uttryckt oro för att den fundamentalistiska wahabismen ska få genomslag i Tensta, och att de inte vill gå till den nya moskén, säger Renoir Danyar på Stadsbyggnadskontoret som godkänt [!!!]
mosképlanerna.

Civilminister Stefan Attefall (KD) med ansvar för religiösa samfund, tycker att det är oroväckande [!!!] att ännu en svensk moské blir ekonomiskt beroende av ett land där finansiär, stat och religion inte går att skilja åt.

– Den här stiftelsen i Tensta tar nu på sig ett stort ansvar att undanröja misstankar om hur verksamheten och läran ska bedrivas, och undanröja den oro för inblandning som på goda grunder finns [!!!], säger han.

[ Hmm, gad vide hvor længe han får lov at forsætte som minister – dette er jo ren HMF 😀 Men hvis man virkelige mener det fra officielt hold, hvorfor F. i H. lukker man så folk ind landet, som går ind for denne (sande) ekstreme version af islam? ]

Nils Dacke

Posted: 24 april 2011 - 08:22 - Svar

Oskars kommentar och bilderna av kyrkan, som visar på en framstående arkitektur, startade några tanketrådar hos mig. För det första bör naturligtvis detta kulturarv bevaras. För det andra är det nog ett fåfängt hopp att de nämnda herrarna skulle ta del av artikeln. De är säkert alltför upptagna av sin egen förmätna förtråfflighet för att ta till sig av högtstående gammal svensk kultur.

Sedan flög tanken längre tillbaka, til Vendeltid (cirka år 550-800) http://sv.wikipedia.org/wiki/Vendeltiden. Även om fynd av en framstående skriftkultur från den tiden är begränsade, utgör de fysiska fynden bevis på en framstående hantverkskultur. Fynden visar även på en omfattande handel över haven. Det måste ha varit under denna tid som den skeppsbyggnadsteknik utvecklades som något hundratal år senare skulle föra vikingarna vida kring i världen.

Vendeltiden råkar delvis sammanfalla med Muhammeds levnad (ca 570-632). Sedan dess har vi utvecklat en humanistisk kultur grundad på respekt för mänskliga rättigheter. Islam står kvar och stampar på samma barbariska beduinkultur. Vi har inget behov av att influeras av det barbariet.

    Bjovulf

    Posted: 24 april 2011 - 10:07 - Svar

    Ja, nu påstår “Halal” Philips endda / även, at det var araberne, der lærte os at tætne vikingeskibene 😀 –
    åbenbart øste og øste vi så for fuld kraft hele vejen til Spanien samt England, Irland, Norge etc.,
    før vi mødte disse enestående genier 😉

    Det var dog fantastisk – den hjelm på den linkede side ligner ganske rigtigt den berømte Sutton Hoo hjelm meget.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sutton_Hoo

    Og man mener jo, at denne kongeslægt i East Anglia stammede fra Sverige – eller rettere “Götaland “.

    “Sam Newton draws together the Sutton Hoo and Beowulf links with the Raedwald identification, and using genealogical data argues that the Wuffing dynasty derived from the Geatish [!!!] Wulfing house mentioned in Beowulf and the poem Widsith. Possibly the oral materials from which Beowulf was assembled belonged to East Anglian royal tradition, and they and the ship-burial took shape together as heroic restatements of migration-age origins.[150]”

      Robin Shadowes

      Posted: 24 april 2011 - 10:52 - Svar

      Ni danskar åkte ju mest västerut medan svenskjävlarna mest drog österut. Så kanske mohammedanerna hjälpte dom svenska vikingarna att täta båtarna trots allt? Även 700 år efter vikingatiden så var ju Karl XII i dom där trakterna. Det måste tydligen finnas en speciell gen i svenskarna som får dem att älska mohammedaner. Vad ska man annars där borta att göra? LOL!

        Bjovulf

        Posted: 24 april 2011 - 11:14 -

        Nja, jeg tror nu, der var en del fra det sydlige Sverige, som også drog mod vest –
        jeg mener, at der er en del runesten fra det område, som indikerer det.
        ( og altså også FØR den egentlige Vikingetid (!!!), som disse fund tydeligt indikerer.
        Der var åbenbart allerede en længere tradition for at tage derover – noget som
        vikingerne bare fortsatte med og vel nærmest mente, at de havde en hævdvunden ret til! )

        Og mon ikke de var tæt knyttet til stammefællerne på den vestlige side af sundet?
        Vi fik jo fx. god hjælp af göten / geaten Beowulf allerede omkring år 500 😀 – og
        danerne kom sandsynligvis oprindeligt fra Sydsverige, inden herulerne blev drevet ud
        af Sjælland.

        I dette værk opremses også alle mulige typer daner – ringdaner, sødaner, syddaner (Angler? Saxere? –
        historien foregår nemlig før deres udvandring til Engand ), spyddaner etc. – , så muligvis har geaterne
        også været en del af denne gruppe. Dette ville forklare deres velvillige assistance, og hvorfor prinsen
        Beowulf var sendt op til dem.

        Men i dag er det så desværre /tyvärr danerne, der må/ får stå göterna/ svenskerna bi ( hjälpa )
        mod det frygtlige uhyre (PK-heten), som har besat og hærger deres land.

Axel

Posted: 24 april 2011 - 09:07 - Svar

@oskar:

Gumløse kirke er dansk, bygget af danskere i Danmark.

Det “ursvenska barbariet” viser sig i, at svenskerne har tyvstjålet den.

    PBr.

    Posted: 24 april 2011 - 10:25 - Svar

    Ja man vil fra svensk side så gerne beskæftige sig med feks. et fiktivt begreb som en “palæstinensisk stat” men glemmer glad og gerne den svenske erobring,tvangs “forsvenskning” og fortsatte besættelse af øst danmark.

    Bjovulf

    Posted: 24 april 2011 - 10:53 - Svar

    Ja, den slags navne – -løse (/ -lösa ) – finder man ikke i resten af Sverige,
    men mange af dem er blevet forsvensket nu.

    Man kan dog undre sig over, at Kristanstad fik lov til at beholde sit navn.

    Robin Shadowes

    Posted: 24 april 2011 - 10:59 - Svar

    Freden i Roskilde var en stor tragedi. Önskar jag hade haft en DeLorean med flux capacitor så att jag kunnat resa tillbaka till 1658 och omintetgöra det där förbaskade fredsavtalet en gång för alla. Då hade aldrig Rosengård ens funnits idag och Malmö hade varit en dansk by precis som den var menad att vara. Jimmie Åkesson hade då varit dansk idag så sannolikt hade inte Sverigedemokraterna funnits om det så vore. Men det hade ju varit Sveriges problem. Å andra sidan så hade ju förstås Carl Bildt också varit dansk. LOL!

      Bjovulf

      Posted: 24 april 2011 - 11:16 - Svar

      Ja, skynna på – flux! 😀

      Bjovulf

      Posted: 24 april 2011 - 11:19 - Svar

      Vi havde naturligvis solgt Carl Inbildt til slave / eunuk i et muslimsk harem 😉

        Robin Shadowes

        Posted: 24 april 2011 - 13:41 -

        Det hade jag verkligen inte haft något emot. När det gäller den mannen så passar väl inget bättre än ett citat av Edmund Blackadder: Your head is as empty as a eunuch’s underpants! Han måste vara släkt med Baldrick? LOL!

        Naivtive

        Posted: 24 april 2011 - 20:48 -

        Ännu bättre hade varit att delat ut kondomer till papporna Palme, Westerberg, Bildt och Sweinfeldt….

        Bjovulf

        Posted: 25 april 2011 - 03:35 -

        En af mine Blackadder-favoritter:

        http://www.youtube.com/watch?v=8M00OxlUjno

        “To you Baldrick the renaissance was just something that happened to other people, wasn’t it?” 😀

        ( hmmmm, to Baldrick … and to certain other people, I might ADD 😉 )

        Robin Shadowes

        Posted: 25 april 2011 - 09:40 -

        Min favoritomgång av alla fyra serierna. Den hade dom absolut bäst skrivna avsnitten. Alla avsnitten var helsköna. Avsnittet som heter Beer är en verklig höjdare, så även det om världsomseglingen med kaptenen utan ben som inte kunde segla alls eller när Edmund var skyldig en biskop en massa pengar och hotades med bråd död om han inte snabbt betalade tillbaka. Läste på om serien så sent som förra året på Wikipedia och upptäckte att det finns ett ursprungligt pilotavsnitt som aldrig har visats bara för att Rowan Atkinson inte vill ge sin tillåtelse. Problemet är att den utspelar sig i samma tidsepok som andra omgången medan första serien utspelar sig på 1400-talet. Men även att det är delvis andra skådespelare. T ex spelades Baldrick av en helt annan skådespelare. Annars är Tony Robinson den enda förutom Rowan som varit med i samtliga avsnitt och omgångar och special-avsnitt. Fast dom kunde dock släppa avsnittet som bonus-material i en framtida komplett dvd-utgåva.

        Bjovulf

        Posted: 25 april 2011 - 12:03 -

        @ Robin

        Ja, just precis – men tycker ändå, att de var fantastiska på värja sitt sätt allihop.

        Jo, jeg har faktisk set pilotafsnittet, och det fungerar inte als! – bara lite roligt så där.
        Baldrick är helt fel “casted”, och andra av skådaspelarna har inte funnit sina karaktärar
        än. Men många ut av elementerna från pilotepisoden ble sedan använd i en senare episod
        md stor success – en av de första, mins inte titlen. Och nej, den utspelar seg faktisk också på
        1400-tallet! Otroligt, att det kan vara så stor skillnad.

        ( Sjök på goggle, torrents, eMule etc. – kanske även YouTube nu ? – och du ska hitta … 😀 )

        Hmm, försökar att minnas, vad Beer är för en episod – det borda ju verkligen gå att minnas
        en episod med det namnet 😉

        Bjovulf

        Posted: 25 april 2011 - 12:08 -

        Aha!

        http://www.youtube.com/watch?v=oDheM6XgkWA

        http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Adder_%28pilot_episode%29

        Men du hade rätt om tiden – det var bara inhållet och jokes’ena, som
        också fanns i en av de första riktiga episoderna.

        Robin Shadowes

        Posted: 25 april 2011 - 12:24 -

        Vad kul att du har sett det där avsnittet men om det är som du säger så är det tydligen ingen större förlust. Fast om dom någon gång planerar att släppa en dvd-box med alla avsnitt så hade den ändå passat in som bonus-material. På andra plats kommer tredje omgången och på fjärde den sista som utspelar sig under WWI. Den första omgången är okej men ingen favorit. Blackadder är för dum och Baldrick för smart. Beer är det avsnittet där han slår vad med Melchett om att han kan supa honom under bordet. Så han ordnar fest hemma hos sig. Problemet är bara att han samtidigt får besök av sina puritanska släktingar, dom som har kors på sig överallt.

        http://smotri.com/video/view/?id=v11765150118#favorite

        Bjovulf

        Posted: 25 april 2011 - 12:32 -

        Åh, ja naturligtvis – DOH!

        En ren perle – jag skrattade så mycket och länga, att jeg fick ontt i magen.

        Men jag tyckar faktisk, att det är det, som är så fantastisk bra –
        at det inte är helt samma karakterar. Man får nya facetter värja
        gång – variationer över det samme grundtema.

        Kanske det skulla ha varit interessant med en serie, som utspelar
        seg under korstogen? 😀 Eller kanske en främtidsserie i et islamiserat GB? 😉

        Robin Shadowes

        Posted: 25 april 2011 - 23:06 -

        LOL! Edmund som en framtida Iznogoud och Baldrick som Brah at-Hamed-liknande karaktärer. Såg det pilotavsnittet på den däe ryska kanalen och det var inte alls särskilt bra. Temat med den där skotten vävdes in i ett avsnitt senare i första omgången och funkade mycket bättre där. Dessutom var den förste Baldrick inte mycket att hänga i julgranen.

Bjovulf

Posted: 25 april 2011 - 03:29 - Svar

Kulturbe(k)rigelsen af DK skrider planmæssigt fremad 🙁

http://www.bt.dk/krimi/to-saaret-i-kaempe-slagsmaal-paa-bakken

Mindst 30 i kamp – to ramt af knivstik:
To såret i kæmpe-slagsmål på Bakken

JAN LAURIDTSEN – Søndag den 24. april 2011, 19:13

Nordsjællands Politi forsøger netop nu at adskille to store grupperinger, der er røget i totterne på hinanden på Dyrehavsbakken. To personer har fået stiksår. [ Det fremgår andre steder, at der – naturligvis – er tale om indvandrergrupper / -bander, og at der åbenbart har været optræk til ballade i flere uger ]

    PBr.

    Posted: 25 april 2011 - 08:05 - Svar

    Hvis man er kommet på Bakken gennem mange år ,er det jo en udvikling der ikke kan komme bag på nogen (måske folk som de radikale men de kommer vel næppe sådanne steder).
    Det er efterhånden blevet et af hovedstadens mere populære udflugtsmål for repræsentanter for fredens relgion med deraf følgende behov for markering af “ret” til området og på længere sigt, kamp om lukrative forretninger,dvs. overtagelse af danske restauratører og teltholderes forretninger, kort sagt, Bakkens langsigtede kulturberigelse er begyndt.

    Robin Shadowes

    Posted: 25 april 2011 - 09:28 - Svar

    Måste vara MENA-folk som varit igång. Turisterna kommer välja Tivoli istället och så blir Bakken ett renodlat MENA-tillhåll och om några år en no-go zone för kuffar.

Mette

Posted: 25 april 2011 - 21:41 - Svar

Hvor er den kirke dog smukt proportioneret.

Gravstenen, som er muret fast udvendig, er – så vidt jeg kan se – fra 1500-tallet og ligner de mange adelige gravsten, vi har fra den tid i danske kirker. Døbefonten er også interessant, men den ligner f.eks. ikke de jyske fra romansk tid, der blev hugget i granit, og hvor løver pudsigt nok er et meget almindeligt motiv.

Leave a Comment