10
sep
Seneste opdatering: 11/9-13 kl. 1605
16 kommentarer - Tryk for at kommentere!

så er det det ikke. Genpostering. Hvorfor ? Fordi vi skal høre Matthew Fischer igen. Det er hvad der sker, når man…nja, det kan sgu’ være lige meget. Glem det. Jeg er hjemme på landlov.

Nu hørte jeg det igen akkompagnerende i Michael Palins Hammeshøi film. Bachs præludium no.1 fra Das Wohlptemperierte Klavier. Det er måske fortærsket, men ikke den værste vilje kan slide på det, og for mig var det kærlighed ved første møde. Det var i 1967, hvor den er lagt ind som citat i mellemstykket i Procol Harums “Repent Walpurgis” min. 2:28. En omvej til Bach, men ét sted skal nybegynderen hægte sig på Bach.

Organisten Matthew Fisher brugte mange klassiske referencer, blandt andet Vidor. Orkestrets verdensberømte A Whiter Shade of Pale er også båret oppe af Fishers orgel og kærlighed til Bach. Hele sangen er bygget over barokkens vandrende basso continou, men den låner mere fra andre end Bach og fra noget så (da)nutidigt som Percy Sledges “When a man loves a woman.”

Den surreelle tekst har været genstand for utallige (over) fortolkninger, måske handler den om kønsakten i en drøm, men der var ikke en stor musiker i tiden, der ikke var fascineret af den. Det der drog alle fra Beatles til Hendrix var, at de ikke forstod, hvad de hørte, og de forstod ikke, at det var engelske arbejderdrenge fra Croyden, der havde udtænkt det. Det var ikke grader og eksaminer, det var instinkt og følelse for at sætte sig udenfor tiden. Den passede ikke ind nogen steder.

Der er en dejlig version af den her fra London 2003, hvor Matthew Fisher er tilbage i orkestret igen. Han er fuld af referencer, “In an English Country Garden” minut 3:48. Han klokkelignende orgellyd er sangen, Gary Brooker er bare den, der skal aflevere dens anden gåde – teksten.

Måske er Bach og Fisher meget enklere end de er dybe, eller rettere musikalsk fromme på hver deres måde. Das Wohtemperierte Klavier er på en gang komponeret for at unge musikere kunne lære sig at spille en ret enkel musik, samtidigt med, at den blev en af den klassiske musiks mest indflydelsesrige værker i eftertiden. Og Fishers enkle, vandrende bas og rene Hammondlyd, der rejser en katedral der forbinder 1967 med 1600 tallet, er måske bare et basin man skal lade sig synke ned i og acceptere for pålydende.

Den er nummer 57 på listen over alle tiders bedste popmelodier. og får Phil Spectors ekkorum til at lyde prætentiøse. Alle kan høre det, uden at kende hverken ham, Bach eller Vidor. Det indlysende behøver ingen forklaring. Hvis du er i tvivl om, at det er kærlighed, så er det det ikke.

47 år efter lever den stadig i et rum ved siden af tiden, og den aktualiserer min gamle, ugengældte kærlighed til England. Der er noget, som er større end os selv, og noget musik, der er større end dens musikere. Der er tekster, der er større end deres forfattere. Det dragende er, at ingen ‘forstår’ den.

Jeg er 16 år igen og forelsket i tolderens datter på Østerbrogade, inde i gården oppe på 5 sal, hvor vi havde vores kærlighed for os selv. Det forstod jeg heller ikke, naturligvis. Kærligheden er større end vi, der i nådige øjeblikke nyder godt af den.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Bitten-Kirsti Nielsen

    Bachs præludium er bare honning for øregangene. Fint, enkelt og næsten meditativt i sit rolige forløb. Procol Harum kradser mere op i nerverne, synes jeg.

  • Bjovulf

    Version fra DK med fuldt orkester og kor:

    Procol Harum A Whiter Shade of Pale, live in Denmark 2006

    http://www.youtube.com/watch?v=Qn5K4qZaALI

    Version med alle fire vers (!)
    http://www.youtube.com/watch?v=PYBqv3NIqho

    Bach – Cantata ‘Ich steh’ mit einem Fuss im Grabe’ BWV 156 (1 /2)
    http://www.youtube.com/watch?v=tK1oE_aefmY

  • Svend Andersen

    Matthew Fisher er tilbage i orkestret igen. … Hans klokkelignende orgellyd er sangen, Gary Brooker er bare den, der skal aflevere dens anden gåde – teksten.

    Steen, dén følsomme bemærkning rammer lige i hjertet, og for mig vækker den minder om en anden sådan “kærlighed ved første møde” – John Coltrane’s My Favorite Things indspillet i London 1961 for Atlantic Records, kun ét take, intet at tilføje eller gøre bedre: http://www.youtube.com/watch?v=qWG2dsXV5HI

    Også her er det McCoy Tyner’s inciterende blokakkorder på pianoet, som gør stykket til en fantastisk oplevelse. Coltrane’s solo sætter blot Tyner’s eminente piano i relief. Jeg skal ikke kunne sige, om det kan lignes med en moderne udgave af barokkens vandrende bas, for mig går associationerne snarere til den klassiske indiske musik’s modale strukturer – et tema der også optog Coltrane i de år.

    Indspilningen af My Favorite Things markerer på en måde også, at Coltrane til fulde har modnet og mestrer sine “sheets of sound” – et lidt akavet udtryk, som i min bevidsthed altid bliver til “shades of sound” … det lyder li’som lidt mere harmonisk, men måske er det blot jeg, som er lidt musikalsk farveblind.

  • Anonym

    Lidt om musik uddannelse.
    Grundliggende består musik af tre
    begreber/elementer.

    A). Det rytmiske.
    B). Det harmoniske.
    C). Det melodiske.

    Disse tre dele, er alle lige vittige for at få
    musikken til, at fungere rigtig.
    En god musiker øver disse tre discipliner
    igennem hele livet – bevidst som ubevidst.
    Jeg har venner, der er stærke i det rytmiske
    men til gengæld ikke er så stærke i det
    melodiske eller omvendt.
    Men de fleste af mine venner er professionelle
    musiker og de behersker naturligvis alle tre
    discipliner.

    Lad os starte med, at se på det rytmiske:
    Øv dig i at tælle (klappe) 3/4 2/4 4/4 6/8 7/8 etc. etc.
    indtil du har en god fysisk fornemmelse af hvor slaget ligger.
    Husk også at øve mellem slagene dvs. og.
    Eks. 1 og 2 og 3 og 4 og 1 og 2 og 3 og 4
    eller en vals: 1 og så 2 og så 3 og så 4.
    Og så fremdeles. Brug gerne metronom eller
    rytmemaskine. Husk: skift tempo!

    Det næste trin er det harmoniske dvs. harmonilære.
    Øv dig i at synge alle trin i en dur og mol skala.
    Forsæt derefter med, at synge alle trin i en dur 7
    og en mol 7 arkord forsæt derefter med at synge
    alle trin i en dur 6 og en mol 6 arkord og så
    fremdelles i alle tolv tonearter. Brug gerne stemme “maskiner;;
    også når du synger – hver gang du rammer tonen “rent,, vil
    stemmemaskinen “flash,, og fortælle dig hvilken tone du synger
    – rent forstås,,,,.
    Øv gerne dine skalaer sammen med et instrument
    evt. guitar eller piano, det vil styrke din tone fornemmelse
    og præcision.
    Gør dig bevidst om hvad tonerne hedder
    dette er meget vigtig for dine musik studier.
    Hvis vi tager en A dur 7 (stor, lille, kvart) og en A mol 7 (lille, stor, kvart) arkord eller skala vil se, at 7 er tonen G.
    Altså en hel tone under prim/tonika også
    kaldet grundtonen (A).
    Gør dig også bevidst om hvor du har din
    ters og kvint dvs. det tredje og femte trin
    i skalaen.

    Om firklange: De fleste akkorder, er bygget
    over en fireklang dvs. fire toner plus en 6,7,9,11 eller 13.
    Diatonisk firklange og dertil hørende pentaton skala dvs.
    femtoneskala uden halvtoner.
    Hvis man bygger en firklang på hver af C- durskalaens toner,
    opstår disse 7 akkorder:
    Cmaj7 (jonisk) – Dmol7 (dorisk) – Emol7 (frygisk) – Fmaj7 (lydisk) – G7 (mixolydiske) – Amol7 (æolisk) – Hø-(mol7b5)(loknisk).

    Det sidste trin, er teoretisk set det mest kompliceret
    og det handler kort sagt om korte og lange noder
    – hurtige og langsomme noder.
    Hvis man er sanger eller blæser handler det også
    om vejrtræknings teknik.

    Når disse tre discipliner er på plads
    kan man så begynde, at arbejde med
    “feeling,, og timeing,,,
    Det kan være lidt svært, at beskrive hvad, der
    menes med disse begreber, men kort sagt
    handler det om, at lægge noden “på – før eller efter
    slaget, men det handler også om, at kunne slappe af
    mens man synger eller spiller, samtidig med, at man koncentrer sig om at spille rigtig – men det kommer med årerne.

    Miles Davis sagde en gang: ” Jeg stiller to krav til
    musikken – det skal swinge og det skal stemme,,,.
    Der er ikke noget så træls, som hvis man spiller en tune, der
    stemmer men ikke swinger eller omvendt!

    Vær meget forpasselig med, at dit/jeres instrumenter
    stemmer korrekt indbyrdes og pas på med at løbe
    eller hænge – rytmisk for så swinger det ikke.
    Til sidst handler det om, at læse og skrive musik.
    Det giver dig adgang til, at studerer musikken i dybeste
    forstand dvs. skalaer,akkorder og partiture og det er en
    stor fornøjelse!
    P.S: Der findes to vidunderlige skalaer af kosmisk oprindelse, som syntes at begynder på bunden af det dybeste hav og ender langt ude i Solsystemet. Det er som om de ikke har
    nogen begyndelse og dermed ikke nogen ende – det er et meget
    mærkeligt fænomen (…).
    Den første skala er kendt, som “8 tone skalaen eller nærmer
    betegenet hel tone skalaen dvs. hvert trin i skalaen er en hel tone!
    Der er altså ingen halv toner i skalaen, men den har en vidunderlig klang.
    Den anden skala har samme oprindelse!
    Den har hverken hoved eller hale: ters skalaen
    dvs. 3+3+3+3+3+3+3+3+3+ ud i det uendelige ,,,,,.
    ( man bør være forsigtig når man anvender disse
    skalaer dvs. man skal jo ud igen og hjem til tonika!
    Man skulle jo, gerne vende tørskoet hjem.

    For mig er musik en medicin, der kan nydes igennem
    hele livet!
    Husk: musik bør altid være glæde og fornøjelse
    både for dem, der spiller musikken og dem, der lytter
    til musikken.

    ” Uden blues ville der ikke være nogen jazz
    – og jazz uden blues, er ikke rigtig jazz,,,.
    Citat: ” Miles Davis.

    Do, re, mi, fa ,,,,,,,,,,,,,,,,

    God fornøjelse.

    Musik uddannelse 2.

    Pythagoras blev født på Samos.
    Man ved ikke meget om hvornår han levede eller detaljer
    fra hans liv. Han siges at have levet omkring 532 fvt. under
    Polykrates tyranni. Byen Samos var konkurrent til Milet
    og de andre byer på fastlandet, som var faldet som bytte for de invaderende
    persere efter at de havde indtaget Sardes i 544 fvt.
    Skibe fra Samos pløjende Middelhavet på kryds og tværs.

    Polykrates var en tid lang nær forbundsfælle med Amasis, konge af Ægypten.
    Det er uden tvivl anledningen til historien om, at Pythagoras rejste
    til Ægypten og at hans matematiske kundskaber stammer derfra.
    ( hvilket ikke er usandsynlig idet Ægypten var en højt udviklet videnskabs stat).
    Han forlod i alt fald Samos, fordi han ikke kunne udholde Polykrates undertrykkelse
    af befolkningen.
    Han slog sig ned i Kroton en græsk koloni i Syditalien, hvor han indrettede sit
    “samfund,,. Han levede i Kroton i tyve år, indtil 510 fvt.
    Efter en revolte imod skolen trak han sig tilbage til Metapontion, hvor han forblev til sin død.

    Hvordan det ellers hænger sammen, opdagede Pythagoras de enkle numeriske forhold
    mellem det vi kalder musik- intervaller. En stemt streng vil lyde en oktav højere, hvis dens længde halveres. Hvis længden reduceres til tre fjerdedele, får vi på ligende vis en kvart; hvis den reduceres
    til to tredjedele får vi en kvint. En kvart og en kvint udgøre tilsammen én oktav, dvs.
    4/3 + 3/2 = 2/1. Disse intervaller svarer altså til forholdene i den harmoniske række
    2: 4/3 :1. = hermed blev de første noder skabt!

    Jeg har blot demonstreret, at musik
    i dybeste forstand – teknisk set er avanceret
    matematik, hvilket de fleste mennesker ikke tænker
    over, og det er da heller ikke meningen.
    Musik skal først og fremmest være en glæde og fornøjelse
    både for dem, der spiller musikken og dem der lytter!

    Hvor mærkeligt det end måtte lyde for de fleste
    mennesker så findes, der kun tolv toner.
    Man har måske lige hørt 101 stryger, og synes, at man har
    hørt i tusindvis af toner, og dog er det de selv samme tolv toner, der
    går igen (bytter plads).
    Det er altså de selv samme tolv toner, som tilsammen
    danner grundlaget for alt musik – om det er klassisk
    jazz, rock eller pop, gør ingen forskel.
    Hermed skulle der være kastet lidt lys over
    kompleksiteten.

    P.S: Jeg har brugt mange år på musik analyse – ikke
    fordi man bliver en bedre musiker af dét – og dog?
    – man bliver bedre til, at forstå, hvad musik handler om!

    • LarsS

      Det var faktisk rigtig interessant at læse om!

      • Anonym

        P.S: Øve tid: Brug mindst to timer om dagen gerne tre
        eller flere.
        Brug også tid til, at spille frit dvs. at lege med tonerne
        – at improvisere og eksperimentere med dit instrument
        Fx. Flageolet også kaldet overtone etc.etc.
        Jeg har i alt beskedenhed skrevet en lille bog “100 opens,, som kort fortalt handler om, hvordan en guitarist kan spille 100 akkorder (også de avancerede) – hvor to, tre eller fire strenge er åben.
        Disse akkorder kan tilbyde karreterstisk “sustain,,.
        Man bør endvidere udvikle sin slags teknik dvs.
        den hånd, der slår akkorden an – her finder man utallige
        muligheder,,,,,,,,,,,,

  • Bjovulf

    Et andet berømt eksempel på lån fra klassisk musik i rock & “pop” 😉

    Originalversionen af Paul Simon’s vidunderlige “American Tune” –
    med den meget poetiske og tankevækkende tekst.

    http://www.youtube.com/watch?v=3LREboaF0iQ

    http://en.wikipedia.org/wiki/American_Tune

    Bach Matthew Passion Chorale Settings – O Haupt voll Blut und Wunden
    http://www.youtube.com/watch?v=MY-aowxVXfI

    Men Bach “lånte” selv det smukke hovedtema her: 😉

    Mein G’mueth ist mir verwirret – Hans Leo Hassler ( Tysk med ammerrrikannsk accent 😀 )
    http://www.youtube.com/watch?v=bO_ZiRJUStE

  • Bjovulf

    Det knager en del i fugerne blandt PK-“eliten” I Sverige nu 😉

    Det er åbenbart mere vigtigt for salonkommunisten Mikael Wiehe at “slås” for terrormistænkte
    egypteres menneskerettigheder end for sikkerheden i Sverige og Vesten. Spørgsmålet er jo
    så bare, om de to halalfætre nogensinde ville være villige til at gøre det samme for MWs rettigheder?

    Næppe! De troede bare – og sikkert ikke helt uden grund – , at Sverige var et bekvemte “safe house” for
    Al Queda folk og lignende nmuslimske fanatikere med akut asylbehov, som hader og foragter alt ved vestlige
    normer, værdier, omgangsformer og love.

    Myrdede Anna Lindh anklages før mindedag

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2091267.ece

    ‘Hun manglede mod’: Mikael Wiehe vil ikke have sin sang med ved tiåret for drabet på den svenske minister

    I sidste måned nægtede den dansk-svenske troubadour Mikael Wiehe mindefonden lov til at bruge hans tekst ’En sång til modet’ under mødet.

    Det sker, fordi Anna Lindh i sin tid som udenrigsminister underskrev hemmelige udvisningspapirer på to terror-mistænkte egyptere, Ahmed Agzia og Mohammed Alzeri, som USA krævede udleveret.

    De to mænd blev i december 2001 sat på et CIA-fly i Stockholm, fløjet til Egypten, fængslet og udsat for tortur, afslørede en svensk tv-dokumentar flere år senere.

  • Anonym

    Bach – Jazz.
    Gode musiker – så det swinger!

    http://www.youtube.com/watch?v=hZ9qWpa2rIg

  • odd. s.

    Minder mig om ‘gamle dage’.

    Da jeg var meget ung i 1975-78 lærte jeg at spillle orgel.

    Hold da op hvor var det nemt at spille ‘A Whiter Shade of Pale’ efter at jeg havde terpet Bachs ‘Air’ i 4 måneder! Ja det var den gang, men jeg kan da stadig (nogenlunde) spille efter noder…

  • smølfen

    Hvor er det dejligt med musik ind i mellem de dårlige (påkrævet) nyheder, er særlig glad for din jj cale post.

  • HH

    Ja, inget slår Bach! Jag läste en gång om en engelsman som med sin fiol strövade omkring i Andalusien. Han stötte på ett samhälle med många gitanos och spelade litet Bach för dem. De lyssnade med stora öron och sa sen med handklappningar: “Ay, det där var verkligen flamenca!”

    Med gitarren på knäet tog jag mig en gång igenom några av Bach lättare stycken som ett barnbarn spelat på piano. Jag kunde naturligtvis inte spela basstämman, men melodistämman kunde jag dra mig igenom. Det som framförallt slog mig när det gäller denne store mästare är – enkelheten! Bara en väsentlig sänkning av en not ger alltsammans en karaktär som man inte tror är möjlig. Enkelt så som ett geni förmedlar det.

    Tack Bach!

  • Anonym

    Den gode Eric Johnson demonstrer guitar teknik
    af verdens klasse!
    Hvis man lytter godt efter kan man høre, at
    temaet er en fuga, som han har tyv stålet fra
    Bach! Det tager lang tid, at nå den teknik, som
    Johnson behersker! Se også hans “Master class,,
    i guitar teknik.

    http://www.youtube.com/watch?v=15eu7ar5EKM

  • HH

    Varmt tack Anonymous och andra för denna verkligt intressanta analys. Jag hade turen att växa upp när Sveriges radio bara hade en kanal. Varje dag kom någonting som hette “Grammofon-timmen”. Där spelades både klassiskt och lättare musik. Varje dag hade en omvänd tonräcka – alltså klassiskt först och lättare sen och nästa dag det omvända. Jag tror att det var det som omedvetet förde mig in i den klassiska musiken. Ett “lärande” utan pekpinnar tills den dag kom då jag började välja själv.

    Musik är som bra konst – det behövs ingen översättning. Örat och ögat bestämmer själv. Men därmed har jag inte sagt någonting om litteratur. Lyckligtvis kan jag några andra språk och där kommer man givetvis omedelbart in på andra scener. Ett tips: Christian Morgenstern, en tysk lyriker som dog relativt ung, strax före Första världskriget. Han är fullkomligt oefterhärmlig! Några översättningar finns av Sebastian Lybeck, men själv har jag hittat hans “Gesammelte Werke” – 600 sidor! Jag måste helt enkelt ha min tyska ordbok i handen… Ett stycke varje dag.