3
sep
Seneste opdatering: 3/5-14 kl. 0255
12 kommentarer - Tryk for at kommentere!

BBC Michael Palin and the Mystery of Wilhelm Hammershoi,

“There is obviously something going on, but you dont know, what is is.”

Der er en reklame i starten, klik tilbage til minut 00:00. En meddigtende, vederkvægende – er man forstået med det ord ? – BBC dokumentar, hvor Palin går i Vilhelm Hammershøis fodspor i England, Holland og Danmark. Se den! Et dejligt portræt af Danmark, en helt særlig maler og min barndoms Christianshavn.

Michael Palin, kendt fra Monty Python og de mange rejseprogrammer, er også en stor kunstelsker. Palin har i mange år været fascineret af den danske maler Vilhelm Hammershøi (1864-1916) og hans drømmende, melankolske billedunivers. De fleste af Hammershøis billeder er enten mennesketomme interiører eller interiører med en enkelt, sortklædt kvindeskikkelse, der ses bagfra. Palin tager på en rejse, der fører ham fra London over Holland til Danmark, hvor han i København, Helsingør og Kalundborg forsøger at lære den danske maler og hans tid bedre at kende. I København taler Palin bl.a. med Christopher Bo Bramsen, som er grandnevø til Alfred Bramsen, der både var samler af Hammershøis værker og fungerede som hans mæcen, og med Erik Steffensen, der er professor på Kunstakademiet.Michael Palin på sporet af Hammershøi.

Vilhelm Hammershøi: When Michael Palin saw the light, BBC Michael Palin and the Mystery of Hammershoi, Sun 29 Jun 2008. Jeg tog for nogle år siden hans Strandgade billede som foto.Strandgade 30. Den Fri Udstilling, J.F. Willumsens bygning. Hammershøi var med til at grundlægge kunstnersammenslutningen Den Fri Udstilling sammen med bla. Johan Rohde og J.F. Willumsen.

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

12 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] hørte jeg det igen akkompagnerende i Hammeshøi filmen. Bachs præludium no.1 fra Das Wohlptemperierte Klavier. Det er måske fortærsket, men ikke den […]

trackback

[…] hørte jeg det igen akkompagneredne i Hammeshøi filmen. Backs præludium no.1 fra Das Wohlptemperierte Klavier. Det er måske fortærsket, men for mig var […]

morten olesen
morten olesen
11 years ago

@Maria Jeg gir’ dig ret i at hans stilleben – med og uden mennesker – har noget klaustrofobisk over sig. Men som sagt, vemod og længsel er hans kendetegn. Jeg er også til det umiddelbart livsbekræftende – noget Hundertwassser eller Klee, hvis det skulle hænge på min egen væg…..
Men ikke desto mindre er Hammershøi nu altså stadig en stor maler 🙂

Maria
Maria
11 years ago
Reply to  morten olesen

Morten Olesen.

Ja, Hammershøi var en stor maler, der efterlod os en dyrebar arv.

I øvrigt hænger jeg på den brogede ko under det blomstrende kirsebærtræ, som gennem tiderne har givet anledning til flere opgør i min familie. Mine søskende ville ikke betale arveafgiften, og de vidste, at jeg er hende, der hæger om familieklenodierne. Snu, som de er. 🙂 Der er en postkortagtig middelalderkirke i baggrunden, men hvad gør man ikke for slægtens videreførelse.

Maria
Maria
11 years ago

Så længe jeg kan huske, har jeg betragtet Hammershøi ’s billeder som hørende til cremen af cremen, men jeg har aldrig ønsket at eje et af dem. Fordi det ville erobre hele rummet og dominere det på sin egen selvudslettende måde. Ligesom Ida. Billederne giver mig åndenød. ”Skønhedens gru” eller en grusom skønhed, det er hvad jeg ser i mange af dem. Benhård perfektion, stilstand drænet for spontanitet, glæde, livskraft, livsmod, livsduelighed. Uforløst længsel. Jeg kommer til at længes efter Richard Mortensens skæve vinkler, Matisse’s munterhed og farver og let gang på jorden. Ikke efter det, der råber ud af… Read more »

morten olesen
morten olesen
11 years ago

Hans landsskabsbilleder er helt klart de mest sigende og levende. Tydeligvis foretrak han at male dem – men der har nok heller ikke været afsætning her. Alle malere maler i sidste ende sig selv, uanset hvem eller hvad de måtte male, vil jeg for god ordens skyld lige pointere. Han var en ægte kunstner. Dem har vi ikke mange af herhjemme i dag.

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Hammershøj! – Det glæder mig, at du har blik for ham, Steen. Når andre malere søger at gengive et menneskes særlige personlighed, vælger de lidt for indlysende ansigtets udtryksfuldhed som virkemiddel. Man får gratis en hel del foræret på den måde. Dog ikke Hammershøj. Hammershøj er ikke indlysende, men langt mere subtil i sit valg. Med sine stuer som ramme beretter han om sit forhold til hende på en måde, der fylder hele rummet. Med stor ømhed vælger han at beskrive sin sortklædte hustru på vej gennem deres gråhvide stuer – man kan ikke se ham, men det er tydeligt,… Read more »

vederso
vederso
11 years ago

Great!

morten olesen
morten olesen
11 years ago

Begejstring smitter – og Hammershøi er ensomhedens, vemodets og længslens maler. Kort sagt: han skildrer menneskets lod. Minder mig faktisk lidt om en pastelversion af Vermeer med sine portrætter, om end modellen ofte sidder/står med ryggen til.

PK
PK
11 years ago

Har lige på TV2 set denne vidunderlige PERLE.
Fra Ægypten. Der stod: Tørklæder tilladt på TV.

Og så var der en kvinde med tørklæde.

12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x