17
jun
Seneste opdatering: 19/6-09 kl. 0010
22 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Diana West is a nationally syndicated American journalist, pundit and author. She writes commentary for the Newspaper Enterprise Association and occasionally writes op-ed pieces for the Washington Times, where she worked until 2002. She is the author of the non fiction book The Death of the Grown Up. Diana West.net: Copenhagen: Free Speech Central

B√łde: 178.000 kroner for “bagvaskelse af religion”

FP√Ė politikeren Susanne Winthers appel mislykkedes. Hun skal nu betale 24.000 euro i b√łde, for bl.a. at have kaldt profeten Muhammed p√¶dofil. Hun havde i kommunalvalget i Graz i 2008, blandt andet kaldt Muhammed “en p√¶dofil i vors tids betydning af ordet” og Koranen for “skrevet i et epileptisk anfald” * Hertil kommer, at hun talte om en “tsunami af indvandring”. Derfor blev hun i januar 2009 id√łmt b√łde og 3 m√•neders betinget f√¶ngsel for ” bagvaskelse af og ringeagt for religi√łs l√¶re.” Die Presse, Snaphanens overs√¶ttelse

*Vi håber Henrik Nordbrandt læser med, inden han næste gang kalder Koranen for Muhammeds psykose. Det har  han ikke råd til mere.

Jacob Mchangama og elefanten i rummet

Jeg overvejede f√łrst at betegne Jacob¬†Mchangama¬†som den t√¶nkende mands Omar Marzouk, men noget af argumentationen i hans klumme er desv√¶rre det rene nonsens. Dette har to mulige implikationer: Enten af¬†Mchangama¬†ikke t√¶nker sig ret grundigt om inden han skriver, eller ogs√• at dette netop er hvad han g√łr. Begge scenarier har foruroligende konsekvenser. Vi har l√¶nge m√•ttet leve med den kendsgerning at journalisters abstraktionsevne ikke r√¶kker til at skelne mellem islam og muslimer, mellem trossystem og troende, men her har jurist¬†Mchangama¬†malet sig op i det samme hj√łrne med Erasmus Montanus-logik:

[…] Der hvor Wilders g√•r galt, er hans deterministiske syn p√• islam, samt en manglende erkendelse af, at billedet er langt mere broget end det dommedagsscenarie, som Wilders maler. Wilders anerkender, at der findes en stor gruppe fredelige og lovlydige muslimer. Men netop derfor giver det ingen mening at tale om, at der kun findes √©n slags islam, for s√• ville den fredelige gruppe af muslimer jo ikke eksistere.

Et andet sted hvor Mchangama¬†og journalisternes abstraktionsevne kommer til kort, er manglende evne til at anskue grupper af mennesker dynamisk: Hvis s√•-og-s√• mange muslimer her og nu (angiveligt, for juristen n√¶vner ikke taqiyya og kitman) har demokratiske v√¶rdier, s√• er dette i sig selv beroligende. Der mangler variablerne tid og antal – hvis antallet af muslimer for√łges, og disse f√łlger velkendte m√łnstre med at klumpe sig i parallelsamfund, s√• underg√•r samfundet som helhed en kedelig udvikling, hvor livsvilk√•rene for (og med tiden ogs√• antallet af) ikke-muslimer forringes. I disse enklaver vil islamiske tr√¶k blive mere dominerende.¬†Mchangama¬†burde kigge p√• historisk empiri, men det g√łr han ikke. Tyrkiet har i dag omkring 1% ikke-muslimer; for 100 √•r siden omkring 20%. Det han kalder “en kritisk masse af muslimer” er reelt¬†Mchangama¬†der tr√¶kker veksler p√• fremtiden.

Er der f.eks. grund til at tro, at danske muslimer √łnsker at indf√łre Sharia i Danmark? CEPOS’ unders√łgelser viser, at kun 11 % √łnsker en s√•dan udvikling. Flertallet af danske muslimer opfatter √•benbart ikke islam p√• den m√•de, som Wilders mener, er den eneste mulige. Dog viser samme unders√łgelse, at 50 % af danske muslimer √łnsker at kriminalisere b√łger og film, der angriber religion, mens 37 % er i mod. Det er bekymrende h√łje tal, som dog viser, at der er en kritisk masse af muslimer, som ikke g√•r ind for forbud mod kritik af religion.

USA og Canada tr√¶kkes frem. Canada, hvor drakonisk hate speech-lovgivning og standretter m√• holde illusionen sammen, og hvor derboende muslimer planlagde at bes√¶tte parlamentet og halshugge premierministeren. USA der er langt efter europ√¶iske erfaringer, men hvor hver dag nu byder p√• helt andre nyheder end dem¬†Mchangama¬†postulerer: Man charged with trying to bring knife onto plane at TIA; West Covina Muslim man jailed after spies infiltrate mosque; Saudi funded hate literature that has been found in the majority of mosques in America; Islamic advocacy and “civil rights” groups, in particular the Council on American Islamic Relations, which: Was named an un-indicted co-conspirator in the Holy Land Foundation’s Hamas funding case. Ja, dette var blot nogle l√łsrevne eksempler (mange flere her), men det er mere end Mchangamas tomme postulat.

Wilders teori tager heller ikke h√łjde for, at muslimer i Canada og USA klarer sig ganske anderledes bedre end mange muslimer i Europa. […]

Her er en udfordring: Kan Jacob Mchangama pege p√• bare √©n mosk√© hvor “muslimer … undervises i fred og med respekt for andres rettigheder”, dvs. at de f. eks. l√¶rer at homoseksuelle og j√łder er ligev√¶rdige borgere, og at islam altid kun skal v√¶re en religion p√• lige fod med andre. Kan du,¬†Mchangama¬†?

Men mosk√©er og skoler, hvor muslimer ud√łver deres religion eller undervises i fred og med respekt for andres rettigheder, er og skal naturligvis v√¶re beskyttet af religionsfriheden. […]

Erasmus Montanus vender tilbage:

At der – som Wilders n√¶vnede – er en r√¶kke muslimske lande, hvor kirker bliver revet ned eller n√¶gtet opf√łrt, er et ufatteligt ringe argument for at indf√łre samme tilstande i Vesten. Skal vi s√• ogs√• indf√łre tortur og √¶resdrab? […]

Her er en anden udfordring til Mchangama:¬†Hvordan skelner du mellem “islam” og “islamisme” i virkelighedens verden? Vil du som jurist g√• ind for proaktivt at n√¶gte frascreenede “islamister” adgang til Danmark? Vil din tilgang kunne medf√łre, at Geert Wilders, Ayaan Hirsi Ali og Kurt Westergaard kan g√• frit p√• gaden igen, uden beskyttelse?¬†Mchangama¬†f√łlger samme m√łnster som medierne refleksm√¶ssigt g√łr: Isol√©r Wilders s√• han fremst√•r som en rabiat loony, i stedet for at p√•pege at han siger det samme som Ayaan Hirsi Ali og Wafa Sultan. Det var lige elefanten i rummet der blev overset igen.

Wilders tiltag er kontraproduktive, hvis man √łnsker yderligere at forankre demokratiske v√¶rdier blandt muslimske indvandrere. N√•r der rent faktisk findes et flertal af muslimer, der tager afstand fra Sharia og st√łtter demokratiet, er det absurd at n√¶gte en skelnen mellem islam og islamisme.

Her er s√• et sp√łrgsm√•l til l√¶serne: ¬†Mchangamas¬†familie stammer fra Komorerne, der er 98% sunnimuslimsk. Er Mchangama troligt uvidende om den rettroenhed der udstikkes af f. eks. Al-Azhar i Cairo, eller tror han helt bl√•√łjet at institutioner som denne har fingeren i jorden og lytter til ummaens vilje? (LFPC)

Islam kan naturligvis ikke have noget liv uden tilh√¶ngere og de hedder muslimer. Det er muslimers holdninger og handlinger, der bestemmer i hvilken retning islam skal tr√¶kkes. […]I modstrid med vestlige ideer

Komorerne: “Muslimsk” eller “islamistisk”, Mchangama?

Google er vores ven. Put et par ord ind i s√łgningen, og ud v√¶lter skidtet om Jacob Mchangamas oprindelsesland (LFPC):

Comoros has seen 19 attempted coups since 1975. A new constitution guaranteeing religious freedom was adopted in 2001, and in May 2006, an Iranian-trained Sunni Muslim cleric, Ahmed Abdallah Sambi, was elected president. Islam dominates the country’s politics.

Category: Restricted Nation
Religion: Muslim 98.07%, Christian 0.84%
Ideology: Islam
Head of State: President Ahmed Abdallah Sambi

Persecution against Christians generally takes the form of social discrimination. The fewer than 300 national Christians are forbidden to proselytize and there are no official churches for Comorian people. In 1999, two Christians were imprisoned for possessing copies of the JESUS film. In June 2006, four men were sentenced to prison for their faith. Police beat them and tried to get them to renounce Christianity. Christians are forbidden to witness in public. In some areas, local authorities limit the practice of Christianity. There are two Catholic churches and one Protestant church, but only non-citizens may use the buildings. Restricted Nation: Comoros

Christians on the predominantly Muslim islands of Pemba and the Comoros archipelago are beaten, detained and banished for their faith, according to church leaders who travel regularly to the Indian Ocean isles off the east coast of Africa. These violations of religious freedom, the church leaders said, threaten the survival of Christianity on Pemba and the Comoros, with fewer than 300 Christians in a combined population of 1.1 million people. Pemba, with about 300,000 people, is part of Tanzania, while the Union of the Comoros is a nation unto itself of about 800,000. […] Comoros: Christians Oppressed on Indian Ocean Islands

According to the International Religious Freedom Report 2002, there are about 300 Christians living in Comoros, and they account for less than 1 per cent of the population (7 Oct. 2002, Sect. I). The country’s official religion is Islam (Country Reports 2002 31 Mar. 2003, Sect. 2.c). While the December 2001 constitution guarantees freedom of religion, the authorities infringe on this provision and restrict the rights of Christians (International Religious Freedom Report 2002 7 Oct. 2002, Introduction). In practice, the Comoran government encourages the practice of Islam only (ibid., Sect. II). Local and religious authorities on Anjouan harassed Christians in 2002 by banning them from attending community events and banning Christian burials in local cemeteries (ibid.). About 50 Christians were reportedly detained by the Anjouanais authorities between 1999 and 2000 (ibid.).

Societal discrimination against Christians is widespread in Comoros (ibid., Introduction). International Christian Concern stated that the perception of Christians in Comoros is “extremely negative” (Apr. 2002). According to the International Religious Freedom Report 2002,

Christians face insults and threats of violence from members of their communities. Christians have been harassed by mobs in front of mosques and called in for questioning by religious authorities. In some instances, families have forced Christian family members out of their homes or threatened them with a loss of financial support. Some Christians have had their Bibles taken by family members. Local government officials, religious authorities, and family members have attempted to force Christians to attend services at mosques against their will (7 Oct. 2002, Sect. III). […] Comoros: Update to COM31329.F of 5 March 1999 on the situation of Christians

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

22 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] – The Freedom Party (PVV) of anti-immigrant leader Geert Wilders moved three seats ahead of its rivals in a new Dutch election poll on Sunday, as support for the Christian Democrats (CDA) of Prime Minister Jan Peter Balkenende continued to slip.Wilders three seats ahead of rivals in Dutch poll, Wilders stormer frem i ny m√•ling. (Diana ¬†West i K√łbenhavn, 2009.) […]

HelgeD-H
HelgeD-H
11 years ago

En Gang Snaphane Altid Snaphane, har man sagt A m√• man ogs√• sige B. Ogs√• selv om det vi er oppe imod virker overv√¶ldende og knusende. Jeg h√•ber betydningen af ordet “snaphane” p√• s√łnderjysk g√łres til skamme. Jeg har i en relativ sen alder f√•et mig en k√¶reste ūüôā Hun vil tage fusen p√• mig hvis hun ogs√• skrev kommentar til Snaphanen ūüėÄ Hvad er der dog blevet af Johansen ? hun skriver ikke mere hertil. -Det var en af Snaphanens juveler i kommentatorm√¶ssig henseende. Og er det rigtigt, at en terror-varet√¶gtsf√¶ngslet muslim har f√•et 500.000 Kr. i erstatning, som… Read more »

Thomas Bolding Hansen
11 years ago

Flashplayer 10?

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

Hej Emeritus, De Vimeo videor kan godt v√¶re lidt kr√¶vende at afspille uden hak, hvis du ikke har en relativt ny PC og en rimeligt god internetforbindelse. Det g√¶lder i hvert fald ofte for min temmelig bedagede PC. Du kan evt. ogs√• pr√łve at tildele den p√•g√¶ldende browser-process flere processorressourcer ved at kalde Windows Task Manager (Job oversigt ?) frem ved at trykke p√• “Ctrl” + “Alt” + “Del”- tasterne samtidigt – i den n√¶vnte r√¶kkekf√łlge. H√łjreklilk s√• p√• den browserproces, som indeholder videoen ( du kan sandsynligvis se, at den kr√¶ver mest processor-tid, hvis du har flere browservinduer k√łrende… Read more »

Charles Martel
Charles Martel
11 years ago

Jeg har ogs√• problemer med videoene. Ingenting kommer opp. Jeg kj√łrer Firefox p√• Ubuntu Linux og har ingen problemer med videoene p√• YouTube.

Emeritus
Emeritus
11 years ago

Er det kun mig, der har s√• store problemer med videoklippene fra Vimeo, at samtlige bliver helt uforst√•elige pga. kraftigt wowende ekko? – Video-delen best√•r af tilf√¶ldigt opdukkende stills. Det har ikke noget at g√łre med Snaphanens hjemmeside, for jeg har pr√łvet Vimeos egen hjemmeside, og det g√łr ingen forskel.

Med venlig hilsen

Det lyder som om din Flash Player ikke er helt opdateret

http://www.adobe.com/software/flash/about/

har du samme problem med You Tube osv. ? Steen

JensH
JensH
11 years ago

Og nu vi taler om Eurabis, s√• er der tegn p√• at det kan blive en ‘varm’ sommer i Paris’ forst√¶der: “Paris: Increasing tensions between immigrant youth and police Community activists in Villiers-le-Bel suburb of Paris, where riots broke out in 2007, are sounding the alarm. Over the past month there have been severe clashes every weekend between the local youths and police.” En af ‘aktivisterne’ udtaler om politiet: “One of the group’s leaders says that the police come in in a guerilla mode. They show up dressed like Robocop, as if they’re entering an occupied area.” “occupied area”, Jamen,… Read more »

JensH
JensH
11 years ago

@Ulla Lauridsen

“Det er ufatteligt s√łrgeligt, hvis de ikke VIL l√¶re af vores erfaringer”

Glam disse ‘die hard liberals’. De er lige s√• virkeligheds-resistente som venstref√¶√łejn her i landet. Men jeg tror nu nok Amerikanerne generalt vil tage Europas ‘erfaringer’ med muslimsk masse-indvandring ad notam efterh√•nden som det gamle komtinent ryger l√¶ngere og l√¶ngere ud ad slisken mht. vold, kriminalitet og social uro.

Enkefru Madsen
Enkefru Madsen
11 years ago

Susanne Winthers har ikke sagt noget der er forkert. Jeg h√•ber FP√Ė hj√¶lper hende med b√łden. Forkastelig dom.

Per N
Per N
11 years ago

Tak Tak k√¶re LFPC, jeg har det sidste √•rstid ventet p√• at der var nogle der kunne debonke bemeldte herre, jeg fors√łgte nogle gange p√• Punditokraterne men fik aldrig respons, jeg fors√łgte ogs√• at stille sp√łrgsm√•l til Niels Westy, som dog har nogle rigtig gode indl√¶g, men igen ingen svar, jeg m√•tte konkludere at liberalisterne lever et andet liv en jeg g√łr, de bygger luftkasteller ud af liberal tanke gods.

Ulla Lauridsen
Ulla Lauridsen
11 years ago

A propos Amerika. Jeg har fors√łgt at f√• folk i tale p√• venstreorienterede amerikanske blogs for at advare dem om, at det kan g√• fra skidt til v√¶rre, hvis de ignorerer islam, mens de bek√¶mper kristen fundamentalistisk intolerance. Men de VIL ikke h√łre. Mine indl√¶g bliver bare slettet. Det er ufatteligt s√łrgeligt, hvis de ikke VIL l√¶re af vores erfaringer.

Anon-2200
Anon-2200
11 years ago

Virkelig god post. Men det er ogs√• meget uhyggeligt. Han kan n√¶sten ikke skrive de ting han g√łr i god tro. S√• det betyder vel i al v√¶sentlighed at CEPOS chef jurist ikke mener at vestligkultur er den bedste kultur… eller er det at g√• for langt?

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
11 years ago

À propos islams dualisme og de vantros frygt og uvidenhed anbefales Glazovs interview med Bill Warner (febr. 2007):http://www.frontpagemag.com/readArticle.aspx?ARTID=297

Matti från Finland
Matti från Finland
11 years ago

***Dog viser samme unders√łgelse, at 50 % af danske muslimer √łnsker at kriminalisere b√łger og film, der angriber religion*** Det har funnits ett antal unders√∂kningar kring muslimernas attityder , och varje g√•ng PC tolkar dessa som om att det saknas underlag f√∂r pararellsamh√§lle eller icke-muslimernas framtida f√∂rtryck. Allt detta √§r nonsens l√•t oss t√§nka om hur svaren till f√∂ljande fr√•gor b√∂r>/b> vara : 1. Sp√∂ar du din fru ? -> svaret m√•ste vara 99-100 % nej 2. Anv√§nder du heroin ? -> svaret m√•ste vara 99-100 % nej 3. K√∂r du rattfull ? -> svaret m√•ste vara 99-100 % nej.… Read more »

Janne
Janne
11 years ago

“Dog viser samme unders√łgelse, at 50 % af danske muslimer √łnsker at kriminalisere b√łger og film, der angriber religion,”

Trist eksempel p√• religi√łs intolerance, envejskommunikation og ikke-dialog. N√•r det forholder sig s√•dan, hvorfor skal danske skoler, arbejdspladser, uddannelsessteder, hospitaler, r√•dhuse, h√łjskoler osv. s√• indrette sig efter koran dogmer? Det er ikke udtryk for mangfoldighed, men det modsatte: ensretning.

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
11 years ago

Hovedet med de to ansigter er en passende metafor. Der findes virkelig mange muslimer, der dyrker deres religion p√• linje med fromme kristne, j√łder eller hinduer. Denne gruppe t√¶nker is√¶r p√• “frelse” (adgang til et paradis efter d√łden) og p√• at tilrettel√¶gge en livsform med b√łn og andre ritualer. Den fandtes og findes stadig i eksempelvis Iran og √Ügypten, og da disse troende afviser politik og i bredere forstand “aktivisme”, betegnes de i religionsforskningens tradition som kvietiester – de stilf√¶rdige. Wilders erkender indirekte, at en s√•dan kvietisme ogs√• findes blandt muslimer i Vesten, men da han konstant bliver konfronteret med… Read more »

Bjovulf
Bjovulf
11 years ago

Kvanteislamisk ? ūüôā

N√łrskov
N√łrskov
11 years ago

Det kr√¶ver ikke s√• meget plads at anskueligg√łre, hvorfor Machangama er galt afmarcheret. Det kan g√łres med f√łlgende eksempel: Tyske soldater var en del af hverdagen i Danmark under bes√¶ttelsen. Mange danskeres erfaring var, at de aldeles ikke var √©n stor flok “onde nazister”. Tv√¶rtimod. Mange tyskere udm√¶rkede sig ved at v√¶re rare, b√łrnevenlige mennesker, som folk nu er flest i denne verden. G√•et p√• klingen var mange, uden for referat, sikkert ogs√• inderligt modstandere af Hitlers fremf√¶rd og menneskesyn. Men det √¶ndrer ikke p√•, at de tyske soldater var her som repr√¶sentanter for nazismen, det √¶ndrer ikke p√•, at… Read more »