(Mobilvideos, men kan ses i 720 HD.) – Abel Azcona mødte i aftes bla. Bjørn Nørgaard og Lars Vilks på Østerbro i København. Azcona er søn af en spansk prostitueret og bortadopteret til en meget religiøs familie som syv-årig. Han er som sådan ikke den typiske velfærdskunstner, der har gået på et akademi og studeret kunstfilosofi. Han er drevet af nødvendighed og af sin barndom, der var præget af svigt, mishandling og misbrug.
Samtalen drejede sig hurtigt ind på politisk kunst, og ingen mente den havde nogen effekt overhovedet. Exit Dea Trier Mørch, Bjørn Afzelius, Mikael Wiehe og Carl Johan De Geer. Det nyttede ikke noget altsammen, og at stryge tidsånden med hårene som f.eks Elisabeth Ohlson Wallin, nytter aldrig noget. Det giver godt med legater og udstillinger, men det sikrer også øjeblikkelig forglemmelse, man når knapt nok at dø inden, men det er en ærlig sag at søge et komfortabelt liv i dette frem for et evigt i kunsthistorien. Hvem er Wallin? Tænkte det nok.
Kunsten bliver politisk ad omveje: Når den vækker postyr i det herskende åndskleresi via medierne. Derfra vandrer den videre til folks bevidsthed og derfra ændrer den måske verden. At Vilks og Westergaard er blevet ikoner i hel verden, var for det første ufrivilligt og for det andet ved hjælp af aktører, de ingen indflydelse havde på. Abel Azcona er helt afklaret med, at det eventuelle drab på ham er en del af hans kunstværk. “Jeg er ikke bange for at dø. Mit liv er så kompliceret allerede, én komplikation mere spiller ingen rolle.”
Jeg opdagede Abel Azcona for et halvt år siden og gjorde kommittéen opmærksom på ham, men jeg opdagede også Vilks i Nerikes Allehanda 19 august 2007, som Uwe Max mindede mig om. (Nu siger han, at det var før, jeg kan sgutte huske det.) Min fortid i kunsten er så lang, så jeg glemmer mine synder. Jeg talte med Nørgaard om gamle dage på Den Fri Udstilling, og vi sluttede at for tyve år siden, var gamle dage for os alle. Ejler Bille, Palle Nielsen, Svend Wiig Hansen, Richard Mortensen og navne, jeg har glemt nu, men som står i mine reoler og arkiver.
Vi undslipper ikke vores opvækst. For nylig sagde Jakob Holdt det eneste mindeværdige i de udsendelser, han havde med Søren Pind, som han fik sagt: Hans gamle mor, der ville have han skulle blive præst, sagde efter at hun havde set Amerikanske Billeder: “Så blev du alligevel præst, Jakob.”
Ja, det blev Jakob, han bevægede sig aldrig en tomme fra sit udspring, hvor meget han end bildte sig selv om omverdenen ind, at han havde revolteret. Abel Azcona derimod, er en oprører, en Fernando Arrabal, hvis problematiske afsæt har bragt ham et helt andet og mindre sentimentalt sted hen. Måske er det forskellen på mod og kujoneri, måske er det bare forskellen på en barndom i vestjysk tryghed, og en i kaos, ukærlighed og fortabthed.
Holdt ser uhjælpeligt verden fra præstegårdens idyl, som grunglæggende god hvis bare dens kritkere gav den lov. Azcona så at den var livsfarlig og svigefuld fra starten, og ville udfordre og undersøge det. Holdt tror, at tillid bygger bro over alle kløfter, Azcona lærte, at der ikke er noget humant og civilliseret, som ikke skal forsvares og generobres, og at hver generation skal være parat til at dø for sine goder, hvis de ikke skal mistes. Holdt afvæbner os, Azcona opruster os.
Koranen der spises, er Kåre Bluitgens kommenterede udgave. Det var den eneste han kunne få i københavnske butikker, og den var billig. Azcona har tidligere spist flere kapitler, men da måtte han til lægen bagefter. Jeg ved ikke om jeg overfortolker, det indtryk han gjorde på mig, men fotografiet hvor han spiser, har under mit indtryk fået et dunkelt-varmt skær af linolie og Goya over sig. Af nadver. (klik fotos f. helskærm)
LAPIDACION by Abel Azcona
[…] og det hele førte til, at han seksmåneder siden sad i Krudttønden på Østerbro og spiste en side af en koran. Hvad der kunne være sket allerede da, havde ingen af os fantasi til at forestille os, men det har […]
[…] Bjørn Nørgaard har vist sin støtte i Vilks komitteen, det var da den spanske kunstner Abel Azcona spiste en side af en koran i 2013. Men de fleste kunstnere hører man intet til, de hygger sig til fernisseirnger og dukker […]
Abel Azcona: Eating a Qur’an in Copenhagen « Snaphanen
[…] El artista navarro Abel Azcona recibe amenazas por un trabajo en el que ingiere páginas del Corán. Det er det, der står, selvom jeg ikke er nogen ørn til spansk. Jeg kan forstå på Lars Vilks, at der er sådan en lille inbyrdes konkurrence mellem hvem, der er finest i dødstrusselshierakiet. Lars Hedegaard avancerede jo noget på trusselstoppen 5 februar i år, da en formodet muslimsk pistolskytte ikke kunne ramme på en meters afstand. Jeg kan ikke lide folk, der brænder bøger, om det så er det ulæselige makværk Mein Kampf, men jeg mener, det er noget andet at… Read more »
[…] Lars Vilks og den spanske kunstner Abel Azcona i København den 4 juni 2013. (Abel Azcona: Eating a Qur’an in Copenhagen.) […]
[…] Abel Azcona: Eating a Qur’an in Copenhagen, Arts & Taboos – Abel Azcona and Lars Vilks, Abel Azcona: Jihad 191, Abel Azcona: Stening. […]
[…] Cleaning up immigration in Canada “Pauline Akbar! Marguerite Akbar! Josephine Akbar!” Abel Azcona: Eating a Qur’an in Copenhagen We Changed Our Lives En ikke-troendes forsvar for religion Seneste […]
Jeg har altid ment at koranen var en smule kaloriefattig. Beviset får man når man ser Abel Azcona`s statur 🙂
I øvrigt sjovt at se den gamle hesteslagter har fundet tilbage til provokationen, rødderne.
[…] 7. This has to be the crappiest halal restaurant in all of Denmark […]
Velbekomme – mange flotte foto!
Nuvel, alle kender Stan Getz, The Manhattan Transfer & Djavan!
Men (Steen) prøv lige at lytte til denne fede trommeslager!
(dejligt tørt hug – shuffle). Han kommer til tiden og swinger røven ud af bukserne!
http://www.youtube.com/watch?v=ZzRrXavUFmA
Lev Vel