28
aug
Seneste opdatering: 25/4-14 kl. 1821
15 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Uwe Max Jensen på besøg i Jens Jørgen Thorsens forladte hus uden for Örkelljunga i Skåne. (Alle fotos © Snaphanen)

Jens Jørgen Thorsens og min fælles historie går langt tilbage. I december 1984 malede Jens Jørgen Thorsen et murmaleri af Jesus med stiv pik på facaden af Cafe Graffiti i Aalborg . Motivet var en gentagelse af den Jesus-figur, som Thorsen tidligere samme år havde præsenteret på en mur på Birkerød Station. Et maleri, der vakte voldsom opstandelse og fik trafikminister Arne Melchior til at gå ind i sagen og kræve maleriet fjernet til trods for, at DSB selv havde stillet stationsvæggen til rådighed for den lokale kunstforening, der havde inviteret Jens Jørgen Thorsen. Selvom Thorsens maleri i Aalborg formelt set var en kopi, blev det alligevel en skandalesucces, hvor establishmentet reagerede akkurat så rigidt som i Birkerød.

Jeg var i 1984 en dreng, boede i Nørresundby (600 meter fra Aalborg på den anden side af Limfjorden), og som mange andre nordjyder var jeg en tur omkring C.W. Obels Plads for at se Thorsens værk. Få uger senere blev jeg inddraget mere direkte i begivenhederne vedrørende Jens Jørgen Thorsens Jesus.

I Aalborg haglede kritikken ned over Thorsens “svineri”. Min far, der ikke var synderligt kunstinteresseret, skrev i et læserbrev i den lokale avis Aalborg Stiftstidende (den nuværende Nordjyske, red.), at Thorsen havde sin kunstneriske frihed og sin ytringsfrihed uagtet, hvad andre måtte mene om kunstnerens brug af disse. Det faldt ikke i god jord. Vi modtog i dagene efter læserbrevets offentliggørelse en række anonyme telefonopkald, og episoden kulminerede, da vores postkasse blev sprængt i luften med en fyrværkeribombe.

Den ødelagte postkasse blev indgangen til en livslang interesse for Thorsen. I 2008 skrev jeg hovedopgave på Danmarks Journalisthøjskole om Jens Jørgen Thorsens Jesus-maleri i Aalborg, og tidligere samme år havde jeg i forbindelse med en anden større opgave opsporet Jens Jørgen Thorsens næsten glemte, ødelagte maleri af Muhammed og Salman Rushdie. I forbindelse med dette arbejde fik jeg en voldsom lyst til at besøge Thorsens forladte hus i Floalt i Sverige – den sagnomspundne sølvpapirshytte. Benævnt således fordi Thorsens hus angiveligt var beklædt med sølvpapir indvendigt.

I 2010 besøgte jeg Drakabygget og Lis Zwick – havfruemorderen Jørgen Nash ’s enke. Herefter var det planen at tage videre til Floalt og Sølvpapirshytten. Det viste sig ikke at være så nemt som først antaget at nå frem til Jens Jørgen Thorsens hus. Vi kunne ikke finde Floalt, og rejsens klimaks udeblev. Sommeren 2012 var vi igen i Sverige. Efter et besøg hos den svenske kunstner Lars Vilks var Floalt og Sølvpapirshytten igen på rejseprogrammet. Det var ikke nemt at finde, men efter forespørgsler hos en landhandel, og det, der mest mindede om en skånsk udgave af amerikanske hillbillies, nåede rejseholdet frem til Floalt og Thorsens hus.

Huset har stået tomt siden Thorsens død i 2000. Jens Jørgen Thorsen eksekverede i skattesnyd, og huset var også en del af dette cirkus. Efter kunstnerens død kom det frem, at huset ikke var ejet af Thorsen, men af en (fikitiv) fond, som den dag i dag ejer huset, og en bitter arvestrid i kølvandet på kunstnerens død betød, at Thorsens unge enke Hanne Lykke Christensen måtte fraflytte sit og Thorsens fælles hjem. Som en udløber af arvestriden blev huset aflåst og har stået tomt siden.

I dag er Sølvpapirshytten overgivet til naturen, som langsomt men sikkert æder sig ind på det tidligere kunstnerhjem. Bierne i husets vægge er flyttet ind i huset, hvor de sværmer forvirrede rundt, indtil de falder døde om, fordi der ikke er noget at spise. Det var det syn, der mødte en mindre delegation fra Danmark, da vi fik adgang til Jens Jørgen Thorsens forladte hus.

Sølvpapirshytten viste sig hurtigt slet ikke at være en sølvpapirshytte. For væggene er ikke beklædt med sølvpapir, men med den sølvagtige indmad fra Tetra-kartoner. I Thorsens arbejdsværelse lå kunstkataloger side om side med originalmanuskripter til Stille dage i Clichy og Jesus vender tilbage. På et bord lå Thorsens leopardbukser (model: Bonnén) og kunstnerens karakteristiske kasket og kedeldragt.

Snaphanen tog nogle billeder for at dokumentere dette stykke kulturarv, der langsomt men sikkert nedbrydes på den anden side af Sundet.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Eyvind Dk

    Har i ikke reddet det? Før “gravrøvere” gør det?

    • Ork, de har været der for l æ n g e siden. Thorsens kone sagde: Gå bare derhen, døren er nok åben. Herude på landet kan sådan noget ikke få lov at stå længe.”

      Og døren var åben. Selvom der lå en stor stak af manuskripter til Stille Dage i Clichy (foto 4 fra neden), som jeg så for mange, mange år siden, og som fristede mig efter en souvenir, er det under min værdighed at stjæle fra en død mand. Jeg tog kun billederne. Jeg kan konstatere og tyvene, som havde været der, ikke var interesserede i hans fremragende bogsamling eller andre ting af kunsthistorisk værdi. Det havde jeg nu heller ikke troet om folk der nedlader sig til at stjæle.

  • Bjovulf

    Stopper de radigales idioti da aldrig?!?!

    http://www.bt.dk/politik/radikal-ungdom-vil-lovliggoere-flerkoneri

    Radikal Ungdom vil lovliggøre flerkoneri
    Af
    Tirsdag den 28. august 2012, 23:14

    Mens De Radikales forslag om forældremyndighed til fire voksne stadig er til diskussion, går radikale ungdomspolitikere skridtet videre.

    Ifølge Radikal Ungdom skal ægteskaber med tre eller flere partnere – bigami og polygami – lovliggøres i Danmark, lyder det fra landsformand Ditte Søndergaard. Det skriver Kristeligt Dagblad.

    – Radikal Ungdom går ind for at tillade bigami. Mennesker skal have lov til at indgå i de familieformer, de ønsker. Om det så er ægteskab mellem mand og kvinde, to mænd eller måske en kvinde og to mænd. Mangfoldige familiemønstre er ønskværdige, siger hun.

    ….

    Hvem mon det er til ære for?
    Skal man også kunne gifte sig med sin hund eller sin cykel?

    • det er et parti af skabsmasochister, der ikke synes de har fået tæsk nok de sidste syv dage:

      De Radikale løser problemer, ingen anede eksisterede (og skaber problemer vi kunne have undgået)

      “Åh, klask mig hårdere i min Radikale røv”. Jeg har luret de studiner og præstedøtre .

      De skal nok få klask, men der er så mange, der gør det så godt, jeg behøver ikke.

      Bortset fra det: Enhver kan blive gift, kunsten er mere at være det – og fire koner, Vorherre bevar mig vel. Det vil gøre det muligt for muslimske mænd, at få de her 20-25 muslimske børn, men det er vel lige hvad præstedøtrene er ude efter.

      • Bjovulf

        😀

    • Nå ja, det havde jeg da slet ikke tænkt på.

      Hvis nu en kvinde har lyst til, at gifte sig med to eller tre…

      Nu spør’ jeg så bare. Hvorfor må man ikke gifte sig med sin hund???

      • Henrik

        Ja men – hvordan kunne det ske? De unge radikale har glemt at foreslå et Nikah mut‘ah – altså et korttidsægteskab, så man kan knalde uden at blive stenet.

        Rent ud sagt; De radikale er nogle skabsracister, som diskriminerer shiaer.

    • Henrik

      Jeg ville skam gerne kunne gifte mig med min hund. Men den er altså bøsse…

      http://www.youtube.com/watch?v=rjDtdiw2PsM

      • Bjovulf

        :D:D:D

        Er det en g(r)ay hound? 😉

        • Maria

          Deer Hound, Bjovulf

          🙂

        • Bjovulf

          Nåh, sådan 😉

        • Maria

          Nej! 🙂

  • Pingback: Sølvpapirhytten - DENFRI()

  • Pingback: Psykiater vil købe Firoozeh Bazrafkan’s bodystocking « Snaphanen()

  • Pingback: Jensen, Nash og Den Lille Havfrue, 50 år « Snaphanen()