26
sep
Seneste opdatering: 26/9-15 kl. 0245
169 kommentarer - Tryk for at kommentere!
Copyright Julia Caesar och Snaphanen. Citera gärna delar av texten men iaktta gott bloggskick och länka till Snaphanen!

BILDCOLLAGE MUSLIMSKT HÖSTMODE 2015
Bilden: Höstmodet i H & M:s och Åhléns’ reklamkampanjer.

Kvinnoförtryck som mode: det ska vara en hijab i höst. Nu går butikskedjorna Åhléns och Hennes & Mauritz ut med omfattande kampanjer för muslimskt kvinnoförtryck. Det vill säga: man propagerar inte rakt av för det kvinnoförtryck som är en av islams grundpelare. Man slår inte på trumman för sharia – ännu. Man nöjer sig med att “bara” kampanja för det muslimska kvinnoförtryckets viktigaste rekvisita, hijaben.

De båda butikskedjorna ägnar inte en sekunds eftertanke åt att man propagerar för en ideologi som går på tvärs med alla demokratiska värderingar och de fri- och rättigheter som svenska kvinnor har kämpat för i mer än hundra år.

En marknadschefs uppgift är att sälja sälja sälja

Så här dum-naivt kan man förklara hijabkampanjen om man heter Lina Söderqvist och är marknadschef för Åhléns:

“Åhléns är ett varuhus för alla och det vill vi visa i vår kollektion.”

En marknadschefs uppgift är att sälja sälja sälja. Precis vad som helst bara det genererar klirr i kassan. Mode är guld. Mode är lättförtjänta pengar för dem som positionerar sig rätt i en trendkänslig bransch. Kvinnor är beredda att lägga ner mycket stora delar av sin ekonomi på smink och kläder för att känna sig åtråvärda och behaga männen. Muslimska kvinnor är inget undantag, även om islams definition av “behaga” skiljer sig rätt avsevärt från den definition som tillämpas av flertalet västerländska kvinnor.

“Och de må kasta sin slöja över sin barm”

Det är koranen som definierar islams förhållningsregler för hur muslimska kvinnor ska klä sig och bete sig. Här är ett par exempel på islams klädkod:
Sura 33:59:

”O profet, säg till dina hustrur, dina döttrar och de rättrognas kvinnor, att de svepa sina kläder omkring sig! Detta är det bekvämaste sättet för dem att bliva igenkända, så att de ej förorättas; ja, Gud är överseende och barmhärtig.”

Sura 24:31:

”Säg ock till de rättrogna kvinnorna, att de behärska sina blickar och akta sin lem och ej visa sina behag undantagandes vad som alltid är synligt därav! Och de må kasta sin slöja över sin barm och ej visa sina behag annat än för sina män eller sina fäder eller sina mäns fäder eller sina söner eller sina mäns söner eller sina bröder eller sina bröders söner eller sina systrars söner eller sina kvinnor eller de slavar, över vilka de råda, eller sådana stackare till män, som ej hava något sinne därför, eller barn som ej förstå sig på kvinnors nakenhet.”

Mannen anses själv oförmögen att behärska sina drifter

Muslimska män klarar uppenbarligen inte att hålla brallorna uppe av egen kraft. Hela ansvaret för deras drifter läggs på kvinnan. Vi vet att mannens heder sitter mellan kvinnans ben. Men tydligen sitter den också i hennes hår eftersom hon inte får visa det. Mannen förväntas bli övermannad av obetvinglig lusta om ett kvinnligt hårstrå kommer i hans synfält.

Eftersom han själv är oförmögen att behärska sina drifter måste kvinnan packa in sig i heltäckande tält. En mycket kränkande syn på män som primitiva djur, kan tyckas. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om någon enda muslimsk man som har protesterat mot att bli sedd som en komplett sexgalning. 

Små flickor utspökade i hijab ända ned till knäna

Hijab på barnPå grund av massinvandringen har antalet muslimer i Sverige nu nått sådana nivåer att de har blivit en högintressant marknad att exploatera för butikskedjor med känsla för business. Men var går gränsen för H & M:s och Åhléns bidrag till islamiseringen av Sverige?

I den aktuella höstmodekampanjen riktar man sig till vuxna kvinnor. Men hur är det med kundgruppen minderåriga barn? Mängder av muslimska föräldrar i Sverige klär sina små flickor i hijab redan i grundskolans lägre stadier. Jag har själv sett somaliska 2-3-åringar utspökade i hijab som inte bara täcker huvudet utan hela den lilla kroppen ända ned till knäna – ett effektivt hinder för barns normala rörlighet i den åldern.

Heltäckande niqab från årskurs 8

I lilla jämtländska Strömsund har den invandrade uzbekiska kolonin totalt förändrat samhället. Uzbekerna bekänner sig till den mest extrema formen av islam, wahhabism, den form av islam som dominerar i Saudiarabien.

Från åttonde klass eller från att de får menstruation, det vill säga från 12-14-årsåldern, är de uzbekiska flickorna tvingade att gå omkring som svarta spöken i heltäckande niqab, med bara en liten springa för ögonen. Vilken lovande marknad skulle inte H & M och Åhléns kunna exploatera genom att driva reklamkampanjer för niqaber i stor skala, förslagsvis under rubriken “Ditt nya nordiska jag”?

Niqab-group-of-women

Ingen djupare analys av vad hijaben egentligen står för

I H&M:s reklamfilm för höstmodet visas den muslimska modellen Maria Hidrissi i en palestinamönstrad hijab. Trots att Hidrissi bara är med några sekunder i filmen förväntas hennes hijab och de botoxsvullna läpparna sätta tonen för kvinnliga muslimska kunder.

Åhléns ville inte vara sämre utan lanserade snabbt sin höstmodekampanj. På reklampelare överallt i svenska städer ses nu stora affischer med en hijabklädd kvinna med trånande blick under den gravt missvisande rubriken “Nordiska toner”. Att slöjan är politisk dynamit anade möjligen säljlobbyn på Åhléns när den brainstormade, men ingenting tyder på att den har tagit reda på vad den muslimska hijaben står för.

Komplett talibanutstyrsel

Även männen får sina behov tillgodosedda. Före detta fotbollsproffset David Beckham och komikern Kevin Hart ställer upp i en reklamvideo för H&M som “släpps” måndag den 28 september.  Vill man se ut som en äkta taliban och flickskolesprängare står H & M till tjänst med rätt outfit.

Eller varför inte ta steget fullt ut och klä dig som en äkta IS-krigare så att du får den rätta känslan för att våldta kvinnor och barn, ta sexslavar, bränna människor levande och kasta ut homosexuella från höga torn?

Höstmode 2

(Bilden är arrangerad och ej producerad av H & M).

Folkligt motstånd mot islamiseringen kan ignoreras

Modevärlden är snabb att uppfånga signaler om allt som går att sälja med mördande reklam. Åhléns och H & M:s höstmodekampanjer är tydliga exempel på att branschen inte gör sig besvär med att skaffa minsta kunskapsunderlag eller ta en etisk diskussion innan den brakar åstad med reklam för den totalitära våldsideologin islam.

För reklam för islam är vad det handlar om. Andelen muslimer i Sverige anses nu ha nått en sådan kritisk massa att ett folkligt motstånd från svenskarna mot islamiseringen av Sverige kan ignoreras.

Slöjan är en politisk handling

Men slöjan är inte ett stycke tyg vilket som helst. Slöjan är en politisk handling. Den är kvinnliga muslimers uniform i islams krig mot Väst och det demokratiska samhället. Den är en barriär mot integration, ett verktyg för muslimer att befästa sin segregation från icke-muslimer (“otrogna”). Omfångsrika tygtält är ett effektivt sätt att göra sig oanställningsbar på arbetsmarknaden och slippa arbeta.

Budskapen från beslöjade kvinnor

Det här är några av de budskap som kvinnor i slöja sänder till omvärlden:

• Jag underkastar mig islam som religion och totalitär politisk ideologi.

• Jag ingår i en kollektiv världsgemenskap, en ummah som styrs av islam och sharia.

• Jag underkänner demokrati.

• Jag anser att sharialagar är överordnade demokratiskt stiftade lagar.

•Homosexuella är orena och ska avrättas.

•Jag är mindre värd än mannen och är underordnad honom.

•Jag underkänner västerländsk livsstil men drar gärna nytta av det västerländska samhällets fördelar.

”Han får slå och våldta mig”

En beslöjad muslimsk kvinna kommunicerar också:

• Min sexualitet är inte min utan tillhör min man. Jag finns till för hans sexuella behov. Enligt koranen har han rätt att ha sex med mig när han vill. Om jag nekar har han rätt att slå mig. Hadith nr 61, mannens och fruns plikter, engelsk översättning från arabiskan, bok 1:

”Allahs sändebud sade: Närhelst en man kallar på sin fru för att ligga med henne och hon vägrar, och han sedan tillbringar hela natten med dåligt humör, fördömer änglarna henne tills hon går upp i gryningen.”

”Era hustrur är som en åker för er”

Hadith nr 54, mannens och fruns plikter:

”Era hustrur är som en åker för er, besök denna åker efter behag.”

Kvinnor i slöja signalerar också:

• Jag accepterar att ta hela ansvaret inte bara för min egen utan också för alla mäns sexualitet. Genom att gömma mig i metervis med tyg försöker jag låta bli att väcka deras oregerliga lustar. Om de ändå förgriper sig på mig så är skulden min.

“Istället skall man slå henne på armar och ben”

En “modern” uppfattning om hur mycket våld en muslimsk man får använda mot sin hustru är boken ”Woman in Islam”, skriven av Sheikh Muhammed Kamal Mustafa, imam i Spanien. Sheikh Muhammed ger här praktiska råd och anvisningar för kvinnomisshandel:

”Det är förbjudet att slå henne på kroppens känsligaste delar, som ansikte, bröst, mage och huvud. Istället skall man slå henne på armar och ben med ett spö som inte får vara för stelt utan smalt och lätt så att inga sår eller skärsår uppstår.”

Med andra ord: det är helt okej att misshandla kvinnor bara det inte blir några synliga skador.

“Småflickor åläggs ansvaret för mäns ohejdade begär”

Devin RexvidDevin Rexvid, doktorand i socialt arbete vid Umeå universitet, har i flera sammanhang protesterat mot den muslimska slöjan. Han har bland annat krävt förbud mot slöja på minderåriga flickor  och ser slöjan som ett uttryck för psykisk alienation hos muslimska män.

“Deras identitet formas i en ständig skräck för närstående kvinnors överskridande av hedersnormerna. En synlig hårslinga eller en bit blottad hud är exempel på kvinnans vanhedrande beteende. Hennes kropp måste därför kontrolleras och bestraffas.”

“Identitetsmässigt stör slöjan flickans jag-utveckling och ruinerar hennes självbild. Hon ser på sin kropp som en defekt sådan, en farlig kropp, en källa till smuts, en kropp som måste döljas. Vad gäller tillskriven identitet innebär slöjan en objektifiering och en sexualisering av småflickors kroppar. De åläggs ansvaret för mäns ohejdade begär.”

“Slöjan en fana för ett islamistiskt projekt”

“Oavsett enskilda slöjbärares intentioner förblir slöjan en fana för ett islamistiskt projekt där religion har företräde framför staten, och mäns rätt att bestämma över kvinnors kroppar kommer före kvinnors rätt till den egna kroppen” skriver Devin Rexvid. 

Slöjan i modereklam blir, menar han, en normalisering av kvinnoförtryck och ett hån mot dem som tvingas bära den mot sin egen vilja.

“Modeföretagen har ett socialt ansvar. De ska absolut inte vara med och normalisera ett så kontroversiellt plagg som slöjan. Det blir att acceptera kvinnoförtryck i det offentliga rummet” säger han.

Finsk kurator: “Undvik utmanande klädsel”

I Finland uppmanar en kurator på folkhögskolan Pohjois-Savon de kvinnliga eleverna att undvika utmanande klädsel som shorts och urringade överdelar och låta bli att visa bar hud. Istället ska de täcka sig mer. Detta på grund av det kraftigt ökande antalet muslimska asylsökande män som nu väller in i landet, rapporterar norska Verdens Gang. 

“Man behöver inte stora urringningar. Det är inte mycket begärt att man tar på sig en blus som är något högre i halsen eller bär en scarf runt halsen” säger (den kvinnliga) kuratorn.

Så långt har det alltså gått. Landets befolkning ska i sitt eget land låta sig dikteras av muslimska invandrares forntida kvinnosyn.

Våldtäkter på kvinnor och barn på asylcentra

I spåren av den massinvandring som domineras av muslimska män ökar nu antalet våldtäkter på kvinnor i invandringsländerna. Från asylboenden i Tyskland rapporterar socialarbetarorganisationer att ett växande antal kvinnor, unga flickor och barn våldtas, blir sexuellt antastade och tvingade till prostitution av manliga asylsökande.

Många av våldtäkterna äger rum på samkönade asylförläggningar, där männen utgör en stor majoritet, och kvinnor tvingas dela rum och toalett med dem på grund av platsbrist. Samtidigt våldtas ett ökande antal tyska kvinnor i större och mindre städer av asylsökande från Afrika, Asien och Mellanöstern. Många av brotten tystas ner och bagatelliseras av tyska myndigheter och nationella media “för att inte ge näring åt motstånd mot invandring”.

Vågar inte gå på toaletten nattetid

“Kvinnor berättar att både de själva och barn våldtas eller utsätts för sexuella övergrepp. För att försöka skydda sig sover många kvinnor påbyltade i utomhuskläder. De berättar också att de inte vågar använda toaletten nattetid på grund av risken för våldtäkt eller rån på vägen dit. Även i fullt dagsljus är passagen genom lägret en skrämmande situation för många kvinnor” skriver fyra socialarbetarorganisationer och kvinnorättsgrupper i ett brev till ledarna för de politiska partierna i det regionala parlamentet i den tyska delstaten Hesse.

I Sören Kerns artikel på Gatestone Institute rapporteras om en lång rad exempel på övergrepp mot kvinnor.

“Många kvinnor har förstärkt kvinnoförtryckande strukturer”

Devin Rexvid pekar på att slöjproblematiken är mer komplex än att handla om att vissa kvinnor säger sig bära slöja frivilligt:

“Egen vilja och självständighet som flera slöjbärare lägger fram som argument kan många gånger legitimera och dölja förtryckande strukturer. Det är ingen hemlighet att många kvinnor genom historien har varit med och förstärkt kvinnoförtryckande strukturer.”

Borgerliga kvinnor stred mot kvinnlig rösträtt

Devin Rexvid har rätt. Kvinnor kan vara de värsta kvinnoförtryckarna. När kvinnlig rösträtt drevs fram i Sverige i början av 1900-talet protesterade framför allt borgerliga kvinnor mot reformen. Deras viktigaste argument var att det offentliga livet var mannens revir, medan kvinnans plats var inom hemmets väggar.

Det var kvinnan som skulle sköta om och hålla samman familjen och uppfostra barnen till goda medborgare. Om en kvinna splittrade sig genom att också delta i politiken skulle hon försumma man och barn. I värsta fall kunde familjen – och i förlängningen hela samhället – gå mot sin upplösning, befarade borgerliga kvinnor, som Annie Åkerhielm. 

Anna Söderblom, hustru till den blivande ärkebiskopen Nathan Söderblom, kallade till antirösträttsmöte i Uppsala 1912. En kunglig proposition om rösträtt och valbarhet för kvinnor hade just lagts, och detta, menade hon, måste kvinnorna sätta stopp för.

Kvinnor driver könsstympningen vidare

Internationellt är det väl känt att det främst är kvinnor som ansvarar för att den plågsamma, farliga och handikappande seden med kvinnlig könsstympning lever vidare. Fler än två miljoner flickor i åldrarna 4-11 år könsstympas varje år, enligt Unicef. Traditionen går i arv från mormor till mor, från mor till dotter.

“På många håll i Afrika och Mellanöstern utförs ingreppet av outbildade traditionella barnmorskor, äldre kvinnor i byn eller barberare. Ofta används smutsiga instrument som knivar, glasskärvor eller rakblad. Ingreppet genomförs vanligtvis utan bedövning. Det medför långsiktiga fysiska och känslomässiga komplikationer. Svår smärta, stress, infektioner och psykiska problem kan uppstå efter ingreppet, liksom kraftiga blödningar, infertilitet och död.”

“Kvinnans sexualliv blir också ofta mycket smärtsamt och svårt. Trots de stora farorna för hälsan ses könsstympning som ett sätt att göra könsorganen “rena och vackra” och att omvandla flickan till “en riktig kvinna” skriver Unicef.

Främst i ledet för islamiseringen går PK-politikerna

Sveriges anpassning till hederskultur och islam går hisnande snabbt. Främst i ledet för islamiseringen går som vanligt – påhejade av lakejerna i journalistkåren – de politiskt korrekta politikerna, som inte tvekar en sekund att hänga på sig en hijab om de förväntar sig få positiv publicitet av att spöka ut sig i låtsad solidaritet med muslimska kvinnor.

collage_hijab

Bilden: Åsa Romson (mp), Gudrun Schyman (Fi), Veronica Palm (s).
Bilan Osman var en av de extrema aktivister på den yttersta vänsterkanten som drog igång det hysteriska “hijabuppropet” 2013.  Hon välkomnar nu Åhléns hijabkampanj.

“För den generation som bär slöja och som växer upp i dag så är det väldigt viktigt att de känner sig representerade i modeindustrin” säger hon. 

Våra förmödrar skulle rotera i sina gravar

Våra förmödrar som i början av 1900-talet kämpade för rösträtt och andra fri- och rättigheter skulle rotera i sina gravar om de såg vad som pågår i Sverige ett sekel senare. De skulle se ett land där befolkningen låter sig trängas undan av högröstade särintressen, där vi rullar ut röda mattan för islam och låter oss intalas att islam är “fredens och kärlekens religion” istället för våldets och förtryckets ideologi. Ett land där vi motståndslöst ger upp vårt territorium, vårt mentala luftrum, vår yttrandefrihet och våra övriga medborgerliga fri- och rättigheter, en efter en.

“Första steget mot ett mer muslimskt Europa”

I Danmark, där luften är friskare och det mentala luftrummet är avsevärt större än i Sverige, får historikern och författaren Mikael Jalving i en intervju i Politiken  frågan on han är rädd för att Danmark ska bli en islamisk stat?

Han svarar ja. “Europa blir utan tvivel mer muslimskt, om utvecklingen fortsätter som hittills.”

Han associerar till den franske författaren Michel Houellebecq, som i sin senaste roman, “Soumission”,  låter en muslim bli president i Frankrike:

“Detta scenario är faktiskt det mest sannolika. Vi talar inte om inbördeskrig precis här och nu. Före inbördeskriget kommer något annat, ett interregnum, där politiska grupper mer eller mindre tillfälligt har ett intresse av att samarbeta med ett moderat islamiskt parti. Och det är första steget mot ett mer muslimskt Europa.”

Tidligere kronikker af samme forfatter

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Peter Buch

    Jeg blev overfaldet alvorligt, dog ikke livsfarligt, i 1975 i Safi i Marokko. Kvinderne der bar tørklæder, det gør jeg ser noget traumatisk på denne beklædningsdel stadig væk, og vel til jeg er herfra.
    Kvinder i tørklæder tænker jeg når jeg skuer dem, fra byen, området landet hvor jeg blev overfaldet, det er udelukkende negativ i min bevidsthed.

    • Armadillo

      Jeg var i det land i nogle måneder 74-75, Casablanca, Rabat, Marrakech, plus lidt andre byer.
      Det var ikke nogen ‘charter’ rejse og jeg boede bland de lokale og har med haft mine episoder.
      Siger bare; disse mennesker har problemer.

  • MollyM

    Man græmmes! Men fint – så ved man, at man ALDRIG mere skal sætte sine ben i H & M. Hvornår ender dette vanvid? Når hele Norden er islamiseret?

  • Pingback: Kvinnoförtryck som mode - Señor H()

  • Pingback: islamiseringen i sverige | Levande Tro - By the Spirit()

  • ramonafransson

    Stort tack Julia! Och jag säger som jag sagt hela tiden angående de förbannade religiösa tygsjoken! Jag kommer aldrig förlåta de ansvariga politikerna för att de förstörde ett så fint land som Sverige! ALDRIG!

    • Det gäller att vi får tillbaka vårt gamla Sverige.

      • ramonafransson

        Hej Conny’ Tyvärr så har jag inte något hopp om det längre. Det har redan gått för långt och det kommer bli sämre, sämre …

        • Morbia

          Det är så groteskt hemskt – jag gråter!

        • Lenn

          Kan I ikke snart samles til store og ofte demonstrationer foran jeres elendige regering? Store bannere med “Ud med muslimerne”, “stop importen af jihadister til Sverige”, “Löfven! Du ødelægger Sverige!” osv. Jeg er totalt for demoer, og jeg råber op om det gang på gang, men der er heller ikke nogen i DK, der tør eller gider, og jeg vil jo ikke stå der helt alene… Pegida-demo og SIAD-demo er okay, men de slår ikke på det altafgørende: at få stoppet AL muslimsk indvandring! Når man demonstrerer mod indskrænkning af ytringsfriheden og mod islamiseringen af DK, så siger det ikke de uvidende danskere meget, og problemet er jo i bund og grund, at vi overhovedet importerer disse voldsorgastiske analfabeter til vore lande. Gjorde vi ikke det, så havde vi ikke problemer med voldsghettoer, hvor politiet næsten ikke kan komme, vi havde ikke problemer med det evindelige brok og den store fare for terrorisme osv, så i bund og grund skal landene til at stoppe indvandringen og smide de, der truer Vesten og ytringsfriheden, UD! Ligesom afviste asylansøgere bare skal smides ud samme dag, de bliver afvist; så kunne den danske politibetjent, som i går blev dolket af en MUSLIM (medierne forsøger desperat at kalde ham ‘radikaliseret’, men han er jo altså blot muslim, og derfor ikke overraskende voldelig overfor kuffar!), have undgået de måske invaliderende knivstik, han fik.

    • Linuskatt

      Tygsjoken blir nog kvar här eftersom de svenska bidragen till oduglingar är bäst i världen. Det känns fint att vara bäst på något…

    • sekularbo

      Apropå de “förbannade religiösa tygsjoken”, så finns det kvinnor med slöja (nämndemän) som är med och utfärdar domar i våra tingsrätter. Jag är nämndeman, så jag vet. Så långt har normaliseringen av slöjan gått! Politiska och religiösa symboler ska inte få finnas synligt i klädseln hos de som sitter i en dömande nämnd/jury.

  • invandrare1957

    Tack för en mycket bra krönika som beskriver vansinnet i Sverige. Globalisternas vansinne. Lyssnade på FN målen få bort världsfattigdomen på modernt sätt. Vad är modernt sätt att göra hela världen lika fattig inte höja den rumänske bilbyggarens månadslön på knappt 4000 kr utan sänka Volvoarbetaren till den rumänske. Allt är bara politik. Från HM o Åhléns som måste anpassa sig efter den nya världsordningen till det globala kulturlösa samhället där Sverige går bräschen som vanligt när det gäller dumhet. Man kan undra varför har inte våra politiker någon stolthet eller känsla. Är dom så känslokalla så dom bara ser Sverige som pengar. Och har sålt ut sig till Bilderberg som till och med godkänner vår statsminister. Man blir lite orolig är det därför SD har samtal med företagarna Sveriges överhet som styr allt. Ska Åkesson anpassa sig så han kan bli statsminister och vansinnet kan fortsätta.

    • Kolla Agenda 21-30. Det som händer är ingen slump.

    • SimonWWWWW

      Sluta försöka urskulda våra politiker genom att lägga skulden på någon Bilderbergsgrupp.
      Sluta försöka mörka islamisering av Sverige genom att prata om rumänska löner!

      • Hade vi haft riktigt bra politiker så hade vi haft ett bra Sverige idag.

        • Ulimus 10

          Och hade vi sluppit majoriteten av svenska folket som röstat på förrädarna hade det varit bra.

      • invandrare1957

        Urskulda. Inse för fan vem Reinfeldt sålde ut Sverige till. Hur lätt är det att bli av med dom sen. När bara en person typ Georg Soros har tillräkligt med pengar för att sänka Sveriges ekonomi och då finns det några hundra till sådana. Det handlar inte om att urskulda utan om att inse sanningen. Först o främst ut ur EU. Sen kämpa.

        • Ebba

          Det började redan på Palmes tid

      • invandrare1957

        Glömde tidigare en åkare på orten med ganska många bilar. Fick påtryckningar från sin förening att han borde nog börja fundera på att ta in utländska chaufförer. För att bli mer konkurenskraftig. För mig är det ett tecken på att vi är på väg mot rumänska löner. Varför ska man dölja det obehagliga. Alla företag som har städfirmor istället för egna städare där det görs en upphandling var tredje år. Vad handlar det om få in billigare arbetskraft. Vad blir det då outbildade invandrare. Vart är vi på väg.

  • GOvSx

    Norge er desverre også på vei i samme retning. Personlih mener jeg venstrevridde medier og journalister er de største forbryterne – også her lyver de for folket, legger følelsmessig press på de få fornuftige politikerne vi har. Stempler mennesker som er kritiske som onde og hjerteløse. Vel, dere kjenner til det.

    Hijaben og selv Niqab er av media framstilt til å være en frivillig sak. Viktig for selvidentiteten osv osv. Knapt ett ord om den faktiske symbolske verdien som underkastelse mv som blir beskrevet her. Sender lenke til kvinnene i min familie. Takk.

    • lars olsson

      Du har opplystemuslimer.no men ja er enig i det du sier

    • TookTheRedPill

      man kan faktiskt undra om det någonsin historiskt förekommit att folkslag och hela nationer fullständigt lämnat över sin kultur, sin flagga, sitt territorium, sin bestämmanderätt och sin frihet för att lägga sig ner och bara dö inför en.totalitär våldsideoligi. Allt för att för en kort sekund känna sig goda och duktiga när deras mediaetablissemang och politiska regim sagt att de måste det.

      Det känns samtidigt både så oerhört korkat och ändlöst sorgligt.

      • GustavIII

        Inkafolket i Sydamerika?

        • strangen

          Dom underkastades av ett europeiskt folk med en överlägsen kultur i fråga om teknologi, militärteknik och organisation. Vi invaderas av ett folk med en kultur som i nästan allt är underlägsen vår västerländska. Men ändå så vinner dom (som det verkar). Varför? Vi har förlorat viljan till överlevnad – em grundförutsättning för all kultur

        • Militärt var dom nog underlägsna. Dock har dom byggt byggnadsverk som man fortfarande kan förstummas av. Våra byggnader i tegel och betong kommer stå högst hundra år om vi försvinner.

        • Skåning

          De gjorde faktiskt motstånd och framför allt blev de överrumplade av en liten, men tekniskt överlägsen armé. Så pass överrumplade att spanjorerna hann sända in tillräckliga förstärkningar. Incas befann sig på en relativt avancerad stenåldersnivå. För övrigt drog de sig tillbaka till Vilcabamba, valde en nya Inca och fortsatte motståndet därifrån. De sista Incan dog först 50 år senare, mördad av en spansk prisjägare.

      • latmask

        Det går alltså att förgöra ett folk med 50 års hjärntvätt. Folket blir helt förlamat och kan inte göra motstånd.

        • Ulimus 10

          Det tror inte jag på alla människor har en egen åsikt men att hålla fast vid den vågar inte majoriteten av svenskarna därför att de är falska och fega.
          Ingen har förgjort svenskarna med hjärntvätt det är en stor lögn.
          De kan göra motstånd när det gäller deras egna medmänniskor då är fegisarna på alerten.
          Tror du verkligen på det du skriver själv???

        • latmask

          Innan jag tror något annat vill jag se bevis på det. Hjärntvätten har legat strax under varseblivningströskeln men blivit allt synligare på senare år.

  • Landsmannen

    2000-talet: Man får vara nöjd med det lille, apropå gluggen i det svarta tältet. I Tyskland har man på skolor rekommenderat flickor att inte klä sig för utmanande då detta inte accepteras av muslimerna. Vi nordbor ska alltså integrera oss till muhammedanernas världssyn och inte tvärtom? Det är så det fungerar idag och för att travestera en populär tv-serie:
    Black is the new black.

    • Det har man även rekommenderat i vissa finska skolor.

  • Talibananas

    Ja, “tygtälten” är vandrande, tickande ambassader för islam. Öar som ökar i antal och slutligen bildar ett klyvande massiv och en ny förstenad kontinent; en öken sedan välståndet, tilliten och demokratin dött ut.

  • Søren Petersen

    rapport fra dsb tog fra Jylland til Kbh tidlig lørdag eftermiddag, nu ved Høje Taastrup – hele toget er fuldt at arabere/nordafrikanere – så der er flere på vej hinsidan… – stærke og sunde unge månd…,

  • Pingback: Julia Caesar: Het politieke signaal van de hidjab | E.J. Bron()

  • Gabrovitcs

    Jag mår illa när jag ser småflickor mest somaliska på 5-6 år med hijab och tänker på .att de vid nästa semester i Somalia skall genomlida könsstympningen.

    • sekularbo

      Sant, somaliska småflickor som bär slöja får mig att må illa. Lika illa mår jag av att nämndemän i våra tingsrätter uppträder med slöja. Så långt har normaliseringen av slöjan gått att domstolarna utan eftertanke, låter detta ske. Som nämndeman i tingsrätten förundras jag över hur utbildade jurister (domare och notarier) som annars är jätteduktiga på att försvara vårt demokratiska och sekulära styrelseskick, tittar bort eller blundar helt. Bara en tidsfråga när någon burka/niqabklädd kvinna är med och dömer i våra domstolar?

    • Det värsta jag har sett var en cirka ettåring som satt beslöjad i barnvagnen, i Malmö förstås.

    • Ulimus 10

      Varför accepterar du det då om du mår så illa???

  • Hans Joachim Mogensen

    Tyskland: Mandlige asylsøgere urinerer på kvinder
    https://www.180grader.dk/Udland/tyskland-mandlige-asylsgere-urinerer-p -kvinder

  • curlingstaten

    H&M s ställningstagande kan bara betyda en sak;
    De bedömer att Sverige inom kort kommer att ha Sharialagar och islamiserats helt och hållet.
    Detta är ett sätt att jämna marken för framtida försäljning, tro inget annat.

    Jag har köpt mitt sista plagg på H&M !!!

  • Det sprider sig! Islamiseringen, som inte finns och som inte pågår, enligt journalister och politiker (=etablissemanget). Man häpnar över vilka krafter de ger vika för i sin blåögda naivitet. Detta är frukten av en urusel skolgång och en obefintlig historiekunskap, en historiekunskap som dessutom inte berättar sanningen bakom slagen mot muslimerna, hur Karl Martell räddade Europa osv.

    Nu får vi lida för okunskapen och femininiseringen av samhället, där alla är lika goa och snälla och det inte finns några onda. Jo, Sverigedemokrater, förstås, men inga andra på jorden är dumma och elaka eller har svarta baktankar. Jo, Sverige är verkligen fredsskadat. Verkligen. Det ger rysningar när man tänker på barnens och barnbarnens framtid. Kalla kårar!

    Tack för att du gör oss uppmärksamma på denna smygande acceptans för förtrycket, Julia! Vi får aldrig låta oss avtrubbas. Vi måste stå upp för vad kvinnosakskvinnorna kämpade för innan “feministerna” kapade kvinnorörelsen och nu bidrar till att störta framgångarna ned i mörkret igen.

    Förresten bör alla läsa K-O Arnstbergs blogg Mörkläggning. Hans senaste inlägg vittnar, genom insidesinformation inifrån regeringskansliet, att politikerna har örnkoll på vad invandringen kostar, men har splittrat upp kostnaderna på olika departement för att kollra bort oss invånare och skattebetalare. Det är också något att få kalla kårar av!

    • Varfor60

      Man har lyckats få 500 miljarder i skuld att “försvinna” från debatten om statsskulden. Kommunernas upplåning ligger i en ekonomisk förening kallat Kommuninvest. Så på toppen av de 1400 miljarder i statsskuld ska man addera 500 miljarder till. http://kommuninvest.se/

    • Rita_B

      Menar du blogginlägget Mörkrets Hjärta?

    • Snaphane

      Cavatus, otroligt bra skrivit, precis i min anda. Längesedan jag såg dina kommentarer.
      Ja, nu plundrar regeringen de sista ladorna, men sen då när även dessa är tomma…..?
      Är fritidshusen nästa steg. Då måste svensken vakna, eller …?

    • Morbia

      Ja – Arnstbergs blogg “Invandring och mörkläggning”. Hans senaste krönika där med titeln “Mörkrets hjärta” är en fullständigt fasansfull skildring av maktens sjuka, rent psykopatiska agenda. Känner sorg, vrede, rädsla i en enda röra och önskar bara att allt vore en mardröm som det gick att vakna upp ur.

  • Sam Vete

    För lång artikel, jag klarar inte att ta in så mycket vansinne på en gång utan att bli tokig…

    • Svergistan numera…..

    • Lenn

      hehe! Forstår dig godt! Jeg sidder og tænker på, hvor skønne mine barndomsår i 70’erne og 80’erne var… Jeg havde aldrig hørt om islam, og jeg havde aldrig set hverken en neger eller en muslim derude på det dejlige jyske bøh-land. Hvor var det vidunderligt, og jeg må bare erkende, at de dage aldrig kommer igen for danske børn. Trygheden, hvor man kunne forlade huset uden at låse døren.. samhørigheden med de andre i det lille landsbysamfund, hjælpsomheden, nul-kriminaliteten, missionshuset og den smukke, oldgamle kirke, hvor en stor del af landsbyen samledes osv. Der var ingen krav om moskéer, særbehandling i skolen, halal og hvad ellers, de psykopatiske og krævende muslimer nu forsøger at proppe ned over os! Det var en tid med fred og idyl og samhørighedsfølelse. Den tid er nu forbi, og i stedet har vi fået ekstrem kriminalitet, vold i gaderne, krav om alskens ørkentilhørende skikke og kutymer, splid mellem danskere, undergravning af vores velfærdssamfund osv osv. Det gamle Danmark er ikke mer’….

      • sekularbo

        Situationen i Danmark är svår. Situationen i Sverige är katastrofal. Sverige är bortom all räddning. I Danmark ljusnar det dock ändå.

        • MollyM

          Det vil jeg give dig ret i. Jeg skal aldrig mere til Malmö, f.eks. Alene at skulle bytte tog på
          Centralstationen, som efterhånden ligner en markedsplads i Mellemøsten, er ubehageligt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan der er inde i selve byen.

          Stakkels gode, gamle Sverige – og stakkels Danmark – hvordan kunne det dog gå så galt? Jeg håber, at de ansvarlige engang vil blive stillet til ansvar for deres gernnger!

        • sekularbo

          Det är med stor sorg och vrede jag ser mitt älskade Sverige förvandlas från ett av världens bästa länder, till vilket skitland som helst.

        • MollyM

          Jeg er fuldstændig enig – mine følelser omkring hele dette cirkus er også vrede og sorg. Måske er sorgen faktisk den mest påtrængende. “Nogen” har bestemt ( dog uden at spørge folket!) at Norden skulle være mangekulturel, sikkert uden at forstå hvad dette ville indebære. Fra at have været homogene folk er vi nu blevet dybt polariserede, splittede, segregerede – i splid med os selv og hinanden. Foruden naturligvis fattigere … Velfærdsstaten er under afvikling, vore samfund er blevet grimmere og rod, kaos og snavs hersker mange steder. For bare 30 år siden ville jeg aldrig, selv ikke i et mareridt, kunne have forestillet mig, at det ville gå så galt.

        • sekularbo

          År 1975 beslutade Sveriges Riksdag att landet skulle bli mångkulterellt.
          Intentionen var den bästa och lovvärd.
          Vårt lands minoriteter skulle få lagstadgade rättigheter att behålla sin särart och att bli en självklar del av nationen.
          På den tiden bestod Sveriges minoriteter av judar, romer , samer och tornedalsfinnar. Det var dessa folkgrupper, det då handlade om.
          Ingen vettig människa kunde då föreställa sig att, vår nation skulle utsättas för en muslimsk invandring som nu sker och har skett under de senaste trettioåren.

          Till dig MollyM vill jag säga, tur att du är dansk.
          I Danmark har ni alla fall en media som vill diskutera problemen.
          I Sverige är det nattsvart på det området.
          Här dras rasistkortet direkt, om du har avvikande mening om invandring och integration.
          Därför återkommer jag med vad jag sa inledningsvis.
          Situationen för Danmark är svår. Situationen för Sverige är katastrofal.
          Älskar Sverige och det betydligt friskare Danmark.

        • MollyM

          Tak for det fine svar. Det er klart, at mindretal som samer o.l. skal og bør have præcist samme rettigheder som resten af befolknngen. Jeg tror ikke engang det ligefrem er en lovmæssig beslutning her i DK, er man dansk statsborger er man dansk, med alle de dertil knyttede rettigheder. – sådan ER det bare! F.eks. har danske jøder bare levet som en helt naturlig del af det danske samfund – og de fleste har forøvrigt været en meget agtet gruppe, som i den grad har været værdifuld for det danske samfund. De har aldrig promoveret sig selv og deres religion. De blender fint ind i det omgivende samfund (til forskel fra muslimerne.) Som du siger, så har ingen vel kunnet forudse denne masseinvasion af folk fra en helt anden kulturkreds, som nærmest med det samme opnår de samme (og flere!) rettigheder, som vi og vore forfædre har kæmpet og arbejdet for i flere hundrede år. Det er klart, at det føles intimiderende og uretfærdigt!

          Men – man kan vel undre sig over, at der ikke er flere, der tænker som vi. Indimellem får jeg svære overvejelser …. er det mig, der har fel? Og dog, jeg ved jo inderst inde, at det er og bliver en tragedie med denne masseindvandring. Vore midler er ikke uudtømmelige – og vore lande har dog også blot den størrelse, de nu engang har! Jo, jo, Sverige er da større end DK – men hvor mange vil bo på toppen af Kebnekaise? – jeg frygter, at det ender galt – rigtig galt!

          Også jeg elsker både Danmark og Sverige – lad mig bare inkludere resten af Norden også. Men, jeg for sværere og sværere ved at genkende vore respektive lande. Deraf min interesse og bekymring for sagen.

        • sekularbo

          Kära MollyM, vi blir bara fler och fler som tänker som du och jag. Skillnaden mellan våra båda länder är att är att i Danmark, kan kan man i avisen och på offentlig plats se annonser typ,: “Kommer du till Danmark ska du arbeta och försörja dig själv”. Någon sådant är inte möjligt i Sverige. Jag gillar också våra övriga nordiska länder. Inkluderat Island som jag besökte 2013,

      • Inte heller finns det gamla Sverige, Tyskland, Österrike, Frankrike, Holland …

      • MollyM

        Det er præcis det billede, jeg også har af Danmark. I “gamle” dage var Danmark nok et af de tryggeste lande i verden. Som teenager kunne jeg cykle hjem gennem København midt om natten uden at være bekymret, nu tør jeg dårligt bevæge mig ud efter mørkets frembrud. Og det er såmænd galt nok ved højlys dag. En veninde af mig fik frarøvet de penge, hun netop have hævet fra en automat. Behøver jeg sige, hvem de to røvere var?!

        Visse kvarterer her i Kbh. har længe været no-go zones, også for helt almindelige mennesker. Af vanvare fik jeg mig engang forvildet ind i det berygtede Tingbjerg – skræmmende og truende sted.

        På den lokale genbrugsplads ser man ofte suspekte personer stå og gennemrode det hele – og slutte seancen af med at urinere bag containerne. Man tør dårligt gå der hen efterhånden.

        Indvandrerne fylder meget i gadebilledet – og det er jo netop mængden, der gør hele forskellen. Visse kvarterer fremtræder ikke mere som danske. Shawarma og kebab butikker dukker op over alt – med grim skiltning og elendig hygiejne. Læste netop i går, at ved kontroller fra myndighederne, blev der igen og igen fundet svinske butikker med mere eller mindre fordærvet mad. Jeg fatter ikke, at disse butikker overhovedet har nogen kunder. Nørrebrogade kunne såmænd godt ligge i mellemøsten, der er ikke meget dansk over den mere.

        Kbh. er også fuld af tiggere nu, trods et flere hundrede årigt forbud mod dette. Så ja, du har ret – gamle trygge Danmark er væk … og jeg frygter for ALTID

        • Lenn

          Ja, jeg har arbejdet i Tingbjerg ghettoen, da jeg læste og samtidigt kørte som hjemmehjælper derude. Der bor en del handicappede og forhutlede danskere der, nogle er bundet til en kørestol, og en syg kvinde fortalte, at hendes 15-årige søn var blevet banket og frarøvet sine penge ved højlys dag. Det er næsten 10 år siden, og det er jo kun blevet værre. Forestil jer lige at være handicappet og bo derude.. Det var meget, meget frustrerede danskere, jeg mødte, og jeg bliver så vred over, at de elendige skrankepaver – i særdeleshed Enhedslisten (FATTER IKKE, at folk er så dumme at stemme på dém!) – igen og igen, senest i dag, ævler løs om hjælp til ‘flygtninge’, uanset hvad det koster!! Det sagde hun nærmest direkte i dag, Skipper-tøsen! Hvad med at lukke grænserne, smide alle voldelige og ekstremistiske muslimer ud, og begynde at tale om, hvad landet kan gøre for de mange arbejdsløse DANSKERE, de handicappede (der er blevet skåret meget ned på pleje til handicappede børn, ved jeg), de ældre; kort sagt alle dem, der ikke brokker sig, men blot sidder og har det vanskeligt.
          Det samme kan helt sikkert siges om Sverige, for også der går de elendige politikere op i at lefle for de farlige muslimer! De burde knægtes, muslimerne, og de burde aldrig have haft én moske i DK eller have haft lov til at indføre halal for hele nationen! (Jeg bliver så sur, at jeg bliver nødt til at gå ind og ta’ en smøg nu….. )

        • MollyM

          Jamen, jeg er fuldstændig enig med dig – det er bare SÅ frustrerende! Og jeg kan for min død ikke fatte, at man stadigt er i mindretal m.h.t. indvandrer-skepsis. Vi (Vesteuropa) er i fuld gang med at ødelægge vores nationalstater og det går hurtigt! Jeg tænker ofte, at hvis viljen til at forsvare sit land mod disse massers indtrængen ikke er større, ja, så fortjener vi ikke at beholde det. Det er mere end bedrøveligt, at man skal tåle de politisk retfærdiges selvfedme. Jeg kunne brække mig, da man blev præsentet for alle disse tosser, der transporterede migranterne til Sverige (undskyld Sverige!) i egne biler og så bagefter lagde billeder af deres heltedåd ud på nettet! Og så vovede de at sammenligne deres “hjælp” med dengang i oktober 1943, da gode danskere hjalp deres landsmænd, jøderne, til Sverige. Skamløst og forstemmende er det!

        • sekularbo

          Intressant det säger om tiggare. Jag trodde Danmark var befriat från dem i och med det tiggeriförtbud som råder i Danmark till skillnad från Sverige.

        • MollyM

          Ja, desværre ser vi også tiggere i gadebilledet her, selvom det er forbudt. Men slet ikke så mange, som i Sverige. Og heller ikke mange mennesker giver noget til disse tiggere, vi ved jo, at det bare fastholder dem i tiggeriet. Sørgeligt, at tiggeri (hovedsageligt af rumænere) skulle blive en følge af “den frie bevægelighed” – det var vel ikke meningen? Eller hur?

          I Tyskland, på hovedgaden i en storby, mødte jeg engang en (rumænsk, tror jeg) tigger, med to krykkestokke, foroverbøjet og haltende. Da jeg et par timer senere vendte hjem ad den samme rute, stod den “handicappede” ved en gadebar og fik sig en øl! Stokkene have han smidt og var mirakuløst blevet helbredt for sit handicap. Jeg måtte le … 😉

  • VIDSTIGE

    Det stockar sig i bröstet ..Får bara fram: BEKÄMPA ISLAM!!

    • utlandssvensk

      Lysande parafras!

    • glufsen

      Lysande analys!

  • Breidablikk

    Aldri har vel kvinneundertrykkelsen vært sterkere og mer omfattende enn i vår tid, og det omfavnet endog av de samme som kjempet for kvinnens frigjøring!

  • Lenn

    Jeg har bare 2 ord: BOYKOT H&M!

    • VIDSTIGE

      Jag har bara en tanke: BEKÄMPA ISLAM!

      • Lenn

        Ja, jeg har naturligvis også den tanke, men den måde, jeg gerne vil bekæmpe muhammedanerne på, den er ikke helt lovlig i DK … endnu…

  • Tack Julia, du skriver alltid klokt, sakligt och realistiskt, vilket tyvärr inte uppskattas av dem som borde ta till sig dina krönikor. Vi går en skrämmande framtid till mötes.

  • Tur att vi är kristna i Sverige.

    • sekularbo

      Hur menar du?
      Sverige är det mest avkristnade landet i hela världen.

      • VIDSTIGE

        Vi lever med den andliga kristerliga antika tradditionen som vi delar med övriga Europa med vidhängande människosyn och värdegrund. Vi står så att säga i det avseendet på samma kulturella plattform som binder europeerna samman. Vi är däremot inte aktivt andliga av oss, De flesta Svenskar döps i kyrkan, konfirmeras, gifter sig, eller besöker kyrkan i samband med vissa högtider. Vi låter också våra anhöriga jordfästas på de kristna kyrkogårdarna.

        • Precis. Och när nu muslimer ska begravas på en kyrkogård i Österrike, så kräver det att jorden byts ut, det ska även ha skett i Tyskland.

        • VIDSTIGE

          Exakt. De har också börjat ställas krav på egna muslimsska kyrkogårdar i Sverige. De vill inte ens finnas i vår närhet efter döden. Rimmar dåligt med det genomtjatatde “Allas Lika Värde”.

        • men mycket väl med “vi och dom”.

        • sussebassa

          “Allas Lika Værde”…
          Har det vel aldrig varit i Sverige, som er fullt opp med baroner/slottsherrer…

        • Niels Henriksen

          Allahs Lika Värde 😉

        • Maja Dacke

          Många är idag dessutom S-märkta … …

        • Påminner lite om Stephen King. Nu har vi fått även No-go Dead Zones eller Jurtjyrkogårdar om man så vill.

        • sekularbo

          Kulturellt är vi en kristen nation. Det är sant. Men – troende kristna är vi inte längre. För att bekänna sig som troende kristen måste man bejaka trosbekännelsen.
          Och den är det väl få idag som står upp för?

  • frejja

    Om ett antal kvinnliga muslimeri Sverige bär slöja kan de väl lika bra köpa en snygg sådan på Åhlens eller H&M.
    Hur någon kan ha något emot det förstår jag inte. Det kan väl bli ett första steg till en modernare och mer västerländsk klädsel.

    • Brummelisa

      Det första steget till en västerländsk klädsel är att slopa hucklet helt och hållet om man är intresserad av att bli en del av vårt samhälle.

      • frejja

        Det är bättre om de får ta det ett steg i taget, tror jag och att det kommer inifrån dem själva. Det är en gammal tradition som kan få ta sin tid att lämna
        .Men det måste vara lättare i ett land som Sverige som inte har några moralpoliser.

        • VIDSTIGE

          “Det är en gammal tradition som kan få ta sin tid att lämna” Jaha!!??
          För Zigenarna har det nu gått ca: 500 år i Sverige .. Har de blivit en del av Sverige och lämnat sina vida kjolar?
          Vad muslimerna beträffar tror jag inte ens 5000 år räcker. De hatar oss och våra samhällen.

        • frejja

          Att bära långa kjolar är väl inget ovanligt hos alla slags kvinnor och i alla tider. På vissa finare tillställningar uppmanas man att ha lång kjol i den inbjudan som skickats ut.
          Många romer har inte långa kjolar, de man lägger mest märke till är väl de finska romernas klädsel. Som ju är riktigt snygg.

          Jag har aldrig någonsin upplevt att en muslim har hatat mig, tvärtom.

        • ollipolli_2

          I vilken bubbla lever du ?

        • VIDSTIGE

          Jaha Muslimerrna ålskar oss!!??. .Det förklarar ju varför vi på muslim.se för en tid sedan kunde läsa att: ”Muslimer får inte bli vänner med ickemuslimer. Det är förbjudet attb hjälpa ickemuslimer, att bli vän med dem och tycka om dem, eller att bli
          medlemmar i deras samhällen samt gå med i deras partier. Deltagande i allmänna
          val är bara acceptabelt när det ligger i Islams intresse. Att delta i svenska
          traditioner är förstås “inte tillåtet”. Att sjunga med i Nu tändas tusen
          juleljus vid Lucia innebär ”otvivelaktigt att man utesluts ifrån islam” etc.
          etc ..Detta var några av budskapen på den ambitiösa webbsajten muslim.se som syftar till att på ett enkelt sätt presentera Islam för unga muslimer.

          Verksamheten har fått statliga bidrag för att fostra ungdomar demokratiskt,
          arbeta för jämställdhet och motverka rasism. Bl.a reagerade Per Gudmundsson på
          detta genom en artikel i SvD.

          http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ge-inga-bidrag-till-hatet_6315534 .svd

        • frejja

          Då bör man snarast se till att denna verksamhets statliga bidrag dras in, eftersom den tycks sprida helt fel budskap..

          Men vad som en gång skrevs i Koranen och som en del väljer att tro att de måste rätta sig efter. så kan ingen tvinga en muslim att tycka illa om svenskar. Vilket de flesta muslimer naturligtvis inte gör

          Och det kan inga texter eller fundamentalister göra något åt.

        • Niels Henriksen

          Därför att du säger det? Kanske borda du nångång komma ut i verkligheten från din skyddade bostad? 😉

          Eller ta en tit på hur det går för sig i moskéer i England via dold kamera –
          tror du verkligen det är stor skillnad i förhållande till vad som händer Sverige?

          Channel 4 Dispatches:

          “Undercover Mosque” (2007)

          http://vimeo.com/19598947

          “Undercover Mosque – The Return” (2008)

          http://www.metacafe.com/watch/4798670/dispatches_undercover_mosque_the _return/

          “Britain’s Islamic Republic” (2010)

          http://www.metacafe.com/watch/yt-E8vxc2yqyMs/dispatches_britains_islam ic_republic_1_of_5/
          ( 5 afsnit á ca. 10 min )

          “Lessons in Hate and Violence” (2011)

          http://www.liveleak.com/view?i=826_1297870709
          (4 afsnit á ca. 12 min)

        • frejja

          Nej, jag vill inte bli fullproppad med antimuslimsk propaganda för att jag råkar tycka att en muslimsk kvinna lika bra kan ta tillfället i akt att bära en modernare slöja om hon nu vill det.

          Jag förstår fortfarande inte varför vi Sverige ska ha så ont av det när det finns så mycket viktigare saker att engagera sig i.

          Klimatet som ett exempel. Den dag stora delen av vår planet blivit obeboelig lär det bli flyktingströmmar av sådan storlek som vi aldrig sett tidigare.

        • Niels Henriksen

          Ja, då är decenniers PK-propaganda och hjärntvättfrån svenska medier och självgoda profstyckare förståss mycket bättre 😉

          Ha, klimatet kan ju vara fullständigt likgyldigt, om din kultur och nation har blitt förstört av krävanda, kriminella och fanatiska muslimer länga innan, att klimatet för alvar blir ett seriöst hot. Det blir INGET tillbaks för er PK-naivister att vara goda i, om det får förtsätta så här.

          Dessa programm är för övrigt INTE antimuslimsk propaganda, men är gjort av en anerkännt britisk TV-kanal med dold kamera för att få sanningen fram om vad som verkligen går för sig även i mainstream-moskéerna i England (!). Men du kan ju
          kanske ta en tit för dig själv och höra hur vansinnigt och intolerant många muslimer tyckar och tänker – och vad de anser ska komma att hända i England i framtiden, när de får mera makt, och vilka roller de då har tilltänkt judar, bögar, kvinnor og kristna ska få.

          Ja, och 75 % av dem är inte ens flyktningar öht. ( har bott i andra länder i många år ) – och många kommer inte från de länder, som de påstår sig att vara ifrån. Du blir hjärntvättat av de svenska PK-medier värja enda dag – kanske är det dags att vakna upp nu? 😉

        • frejja

          Mig är det inte så lätt att utsätta för hjärntvätt för jag föredrar att tänka själv och håller inte med om allt som skrivs i svenska tidningar.
          Inte heller allt som skrivs på Avpixlat för det är ju i stort sett artiklar tagna från mainstreammedia (som det tydligen ska heta numera?)
          och som därefter blivit mer eller mindre förvanskade så att rätt kommentarer ska infinna sig.
          Menar du att alla muslimer i Sverige skulle vara krävande, kriminella och fanatiska, det är verkligen att generalisera. Jag tror att de flesta är vanliga hyggliga människor som vem som helst.
          J
          ag är kritisk till att Sverige tar emot fler invandrare än vad landet har resurser till , men har för den skull inget emot muslimer.

        • Sanningskommision

          Har du frågat någon av alla IS-supportrar i Göteborg? Gå in på NK och fråga vakterna där! De tillhör IS.

        • Maja Dacke

          Och … … ..?

        • Sanningskommision

          Möjligheten finns att de kan vara lite hatiska mot frejja. Man vet aldrig.

    • MollyM

      Fatter du slet ikke symboliken i dette?!

      • frejja

        Jag har inget emot att människor bär slöja, kippa, kors eller något annat och fattar inte hur folk kan hänga upp sig på sådant.

        • MollyM

          Nej, det forstår så, at du ikke har – og just det er det tragiske. Tak for kaffe!!

        • Hans J

          Jag håller helt med dig här. Personligen har jag alltid haft svårt med uniformer. Det kan vara bruna skortor som meddelar tillhörande nazi-klubben eller vad det nu kan vara. Klädsel som meddelar klubtillhörighet är i mitt tycke en styggelse.

        • MollyM

          Tak skal du have. Som jer ser muslimske kvinders beklædning, er det en trodsig demonstration af, at de føler sig overlegent anderledes en resten af os danskere. De VIL altså skille sig ud fra den øvrige befolkning! Desuden synes jeg, at det er ganske nedladende over for muslimske mænd, at man mener, at det at vise dem sit hår og resten af kroppen, iklædt ganske normale vestlige klæder, opildner dem til at kaste sig frådende over dem. SÅ uimodståelige er de altså ikke …

        • Niels Henriksen

          Problemet er bare, at de aldrig har lært at styre sig, for det behøver de nemlig ikke ( med støtte i koranen ), når bare det er urene vantro og især deres kvinder, det går ud over. De er nærmest genetisk programmeret til deres anstrengende opførsel – over mange generationer – 60+ ! plus hvad der foregik af udbredt fætter-kusine indavl og dyrkelse af tilbagestående klannormer forud for islams opståen – og kan og vil derfor overhovedet ikke fatte, at de gør noget som helst forkert.

          Det er også derfor de altid giver den i rollen som de egentlige ofre og aldrig vil tilstå, erkende og fortryde deres uheldige handlinger og forbrydelser, uanset hvad de så har bedrevet. De tror rent faktisk selv på det – bogstaveligt talt – eller de fortrænger det fuldstændigt. Samvittighed og taknemmelighed er helt ukendte størrelser for de fleste
          muslimske mænd, og respekt er kun noget de selv har krav på fra de vantro – aldrig nogensinde den anden vej!

        • MollyM

          De to kulturer, den kristne og islam, er så forskellige, at det er en simpelt umulighed, at de nogensinde skulle kunne leve fredeligt sammen. Jeg har fornylig slidt mig gennem Koranen (ville med egne øjne se, hvad der rent faktisk stod) og iflg. den bør muslimer slet ikke leve sammen med os. Og hvis de alligevel gør det, skal de foragte os og bekæmpe os. Og udslette os, hvorend vi er – så, hvordan skulle denne sammensmeltning kunne ske? Tror man det, er man blåøjet

        • Lenn

          Da må du lære dig lidt om islam. Det handler ikke bare om kvindeundertrykkelse, men at de signalerer, at de er bedre end os vestlige kvinder, os ‘horer’, og at dé ikke må voldtas, men at vi gerne må iflg. islam. Det handler om det samme element hos nazismen: overherredømmet! Det er ekstremt alvorligt, faktisk, og om vi ikke får stoppet indvandringen, da vil vi se en eskalering i antallet af burkaer og abayaher i det offentlige rum. Ønsker du et samfund, hvor din datter en dag skal tvinges til at bære det, evt. fordi hun føler sig udsat og utryg uden, eller fordi der simpelthen er så mange, der bærer det i et område, at det er for ‘unormalt’ ikke at bære det.
          I spørgsmålet om islam, som er undertrykkende og gerne dræber andre af en anden tro eller religion, da er det simpelthen IKKE en option at være neutral og ‘forstående’ og sige, at alt er lige godt. Det er det IKKE! Hvis du vil se en del af de billeder og historier, som ingen tv-medier bringer, så vil jeg anbefale, at du dagligt frekventerer ikke blot denne side, men også thereligionofpeace.com og shoebat.com.

  • SjukaSverige

    Muslimer hör inte hemma i väst! De lever fortfarande på 600 talet. Muslimer hatar väst och vår kultur, varför ska vi då släppa in dem i EU? Det finns 57 muslimska länder sök asyl där! Muslimer ska ta hand om muslimer, kristna ska ta hand om kristna! Svenska kvinnor vakna för annars kommer ni snart att få leva som på 600 talet! För varje muslim Sverige tar in, ju mer islamiserat kommer det bli!

  • Max Payne

    Jag vet inte vad det är med oss som folk. Att vi ska skära ner på våra rättigheter, för att bredda islams “rättigheter”… Att vi ska förminska oss för att ge dem mer utrymme..? Varför? Varför ska vi offra oss, för att en grupp med gapiga, oförskämda, otrevliga, otacksamma muslimer ska “känna sig hemma”? Om de flyr, borde de väl vara tacksamma för att få komma hit? Och om de inte är tacksamma, utan istället ständigt krävande, då flyr de inte, de invaderar. Och vi accepterar det?

    Så deras kvinnor ska bära slöja. Så de ska äta halalmat. Så de ska ha moskéer. Så de ska ha shariadomstolar. Så de ska ha egna områden där de bestämmer. Så vi ska acceptera detta? Varför ska vi det? Det är ju vårt land, eller hur? Ska de komma hit, ska väl de anpassa sig till oss, inte tvärtom?

    Nej, det är hög tid att vi börjar ställa krav. Ska de komma hit, ska de också acceptera våra seder och bruk. Våra kvinnor ska få leva fritt och tryggt, inte behöva svepa in sig i stora sjok av tyg. Ingen tvingar dem att äta fläsk, men vill de ha kött på bordet, ska det vara traditionellt slaktat kött där djuret slapp lida. Moskéer och minareter? Det är ingen svensk tradition. Vill de leva som muslimer, får de väl göra det i ett muslimskt land, eller konvertera. Och för att assimileras, får de bo i svenska områden, bland svenskar, och lära sig våra seder och bruk, att hålla reda på saken innanför byxorna. Kan vi, så kan de också – om de vill.

    Likaså det här med bidrag… Bidrag, bidrag, bidrag… “Ge oss bidrag”, det är för bidragen de kommer. Men det ska vara rejält tilltagna bidrag, så de kan leva gott. Varför jobba, om man får bidrag? Sätt bidragen till ett minimum, och uppmuntra till att börja jobba. Reinfeldt själv har ju sagt att det ska löna sig att arbeta, varför ska det inte gälla alla?

    Så, jag hoppas verkligen att vi snart reser oss ur skammen. Reser oss och borstar av oss denna usla feghet. Står rakryggade och säger “NEJ”. Nej till alla deras krav, vägrar att gå med på dem. För det är ju ändå till oss de kommer, och då ska de också banne mig lära sig att leva efter våra regler, vi ska inte inskränka dessa, för att de ska få leva efter sina. Inte om de kommer till oss.

    • sekularbo

      All integrationspolitik är dömd misslyckas hur än man försöker. I alla fall när det gäller muslimer..Ska vi ha invandring, måste Sverige ändra grundlagen och stryka ” Sverige är ett multikulturellt land”. Folk som väljer att komma hit, har bara att välja mellan att assimileras eller att återvända hem igen.

    • Vi visste

      Låter ju bra att de skall iaktta våra lagar och regler. Men om dom inte gör det? Vad gör vi då? Vi kan inte göra nånting Max utan ett fungerande försvar. Detta är Reinfeldts största brott mot sitt eget land – nedmonteringen av försvarsmakten.

      • Ulimus 10

        Nej det största brottet var ändringarna i grundlagen till arabernas och muslimernas fördel.

    • Ulimus 10

      Det svenska köttberget är gråsossar allihop så de reser sig inte.

  • Not2lateihope

    Tack Julia! Det är lätt att förstå att dina texter skapar panik hos PK-folket. Sanningar har alltid varit svårt för förnekarna! Men trägen vinner! Tack!

  • pn

    Allt detta för att Ica och HM och dylika ska få sälja mer och öka omsättningen !

    • Niels Henriksen

      Man får ju hoppas att det blir en mycket kortsiktig gevinst för dom – att de kommer
      att förlora många svenska kunder på detta knäfall för islam.

      Kanske har dessa firmaer gjort räkningen upp utan värt? 😉

  • FantomenSthlm

    Nja, inte en riktigt lika bra krönika som föregående veckor även om den givetvis är läsvärd. Företag måste trots allt ägna sig åt det som de är till för, i det här fallet försäljning. Företag bör aldrig ta politisk ställning. Om nu det finns en marknad för muslimska kläder så är det så. Skjut inte budbäraren om man så vill. Betydligt allvarligare är annan muslimsk påverkan som utanförskap, stenkastning, sharialagar etc etc.

  • Leif Malmoehouse

    Enligt dessa tre vidskepliga kvinnor utgår all makt från profeten Muhammed.

  • Lunk N Tuss

    Jag tror på allvar att muslimskinspirerade plagg kommer att bli högsta mode i Sverige. Många kvinnor kommer att uppleva sig som lite spännande och exotiska med en muslim light outfit. Stora skägg kommer också att bli modernt på män. (Eller har inte det redan börjat)?

  • Pingback: Snaphanen | angelicaplacet()

  • Tack Julia. Kommer skicka email till alla jag känner. Måste spridas.

  • Jarla

    Veronica Palm ser så j*a BLÅST ut! Tittar ut genom stugfönstrets spetsgardiner…

    • VIDSTIGE

      87% röstade på sjuklövern i det senaste valet. Hur många blåsta Svenskar blir det?

  • H.E.Bolla

    Makteliten behöver en fortfarande konflikt. Det är en klassisk metod när man vill segregera folket.
    Minoriteterna är nödvandiga just därför.
    För makteliten det viktigaste är att det inte finns en stark majoritet,. Om våra länder eventuellt blir rikgtigt muslimländer, på denna moment makteliten behöver en annan konflikt. Kanske emellan shiiter/sunnimuslimer etc.
    Har ni sett under de senaste decennierna en maktelit utanför Israel som hade en interesse att hjälpa majoriteten? Nej, inte i den västländska världen.
    I Kina, Japan, Korea, det är så, men inte i våra länder. Det är den största skillnaden. Makeliten kämpar emot en stark majoritet därför att endast en stark majoritet kan kämpa makteliten. Om vi kan inte kämpa för vår majoritet, det kommer en annan majoritet och den börjar igen. Israel är den enda skillnaden, där makteliten kämpar för majoriteten.

  • Jean Valjean

    Julia Caesar är en föregångare och har sett hur det svenska samhället chanserat mer och mer de senaste 5 åren. Det sorgliga är att svenska politikers och journalisters förnekelse av verkligheten.

    Nu i elfte timman vänder en del mer eller mindre framstående personer kappan efter vinden och inser realiteterna.http://avpixlat.info/2015/09/26/s-debattor-varnar-for-att -villor-kan-beslagtas-for-att-omvandlas-till-asylboenden/

    (Ett av mina inlägg från Avpixlat nedan )

    Inget nytt men bra att Johan Westerholm åter påminner om krav som svenska politiker vill påföra svensk befolkning.

    Redan 2012 skrev Julia Caesar en artikel om att förslag till expropriation av svenskarnas fritidsfastigheter och egna hem var under utredning.

    Hade redan då fler insett faran kanske vi hade kunnat undvika dagens extrema invandring. I alla fall att det funnits begränsningar som fått den svenska befolkningen att inse att politikerna strävat efter att socialisera privat egendom.

    Äras den som äras börhttp://snaphanen.dk/2015/03/30/nu-ryker-aven-fritidshusen/
    .

  • Leif Nilsson

    Ett stort TACK Julia. Du är ett verkligt ljus i mörkret!

    Stöd Facebookgruppen Nej till normaliseringen av slöjan – https://www.facebook.com/groups/1044994252197452/, vars syfte är att mobilisera kraft för att organisera och genomföra en protestaktion mot Åhléns och H&Ms reklamkampanjer för hijab.

  • Pingback: Julia Caesars söndagskrönika - Viskningar och rop()

  • amanski

    Det skulle vara intressant att göra ett bildgalerie(foton) på människor från muhammedanska länder under perioden 1950 till 1990. Även en del av 90-talet borde vara möjligt. Om jag har förstått rätt så skulle man se väldigt få kvinnor med slöja på dessa bilder. Det var troligtvis endast en del äldre kvinnnor som hade så att säga en sjal på huvudet. Att det skulle vara en gamla religiös tradition stämmer inte som jag har förstått det. Hijab, Burka, etc är endast en uniform att visa sin överlägsenhet och makt (går att läsa i Koranen) pss sätt som i 30-talets Tyskland där män gick omkring i uniformer med döskalle i mössan och satte skräck i de icke “rättroende“. De muhammedanska kvinnorna utnyttjas av de muhammedanska männen för detta för de vet att vi i västvärlden behandlar kvinnor med respekt.

  • sussebassa

    Alle disse ekstreme kultumarxistiske kvinnene må gjerne kle seg som de vil for meg, faktisk em fordel så slipper man å se deres hemske ansikter, spesielt Grudruns…gir noen og enhver mareritt,,,heksa midt i blinken.
    På det generelle er det praktisk med skaut i blåsig vær, men det skal være frivillig.
    Burka derimot skremmer vannet av meg, og om jeg ser et slikt telt på min side av veien går jeg bevisst over den andre siden…
    Man vet Aldrig hvem og hva som skjuler seg under nå når landet blir fullt opp med flere IS terrorister skjult imellom lyxflyktningene.
    Klart store kjeder gjør dette for å tjene mere penger, potensielle nye kunder.

    • Maja Dacke

      Ja, under varje burka kan lätt ett skjutvapen döljas, liksom om det är en kvinna eller man som bär det… tills det är dags … … En huvudduk däremot ger signaler.

      • sussebassa

        Kommer ihåg en historie( sikkert flere) ifra Norge hvor burkakledde ble tatt med mycket stålna saker gjemt under..faktisk en tv…så varfor inte våpen.

        • Maja Dacke

          Jag har sett videor på nätet med ‘de storkjolade’ som kånkar på kylskåp och ölbackar … Men detta med kalashnikovs under svarta tält har ju redan förekommit – jag minns bara inte var jag såg det.

  • Pingback: Bojkottsidan – Här får du veta vilka företag man bör bojkotta och varför man ska göra det. | Asylkaos()

  • Niels Henriksen

    Nogle S-politikere i Sverige er nu langsomt begyndt at vågne op – kun 30 – 40 år for sent 😉

    S-politiker i Emmaboda: ”Vi ger bort vårt land gratis till islam”

    http://www.exponerat.net/s-politiker-i-emmaboda-vi-ger-bort-vart-land- gratis-till-islam/

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=6264326

  • Niels Henriksen

    Dagens gode grin / skratt 😉

    Jan Helin – Den officiella sången om en politiskt korrekt redaktör

    https://www.youtube.com/watch?v=P7SmD7-42M0

  • olimpia

    Horrrrribla horor – dessa 3.

  • Linuskatt

    Det är lite sorgligt att vi 30- och 40-talister har givit upp och börjar säga “Tur att man är så här gammal och slipper se när Metallgutten slutligen tar kål på fosterlandet.” Jag minns med saknad mitt sextital, före Palme.

    • Maja Dacke

      Vi skulle faktiskt behöva en Stålmannen här och nu men … …

    • Ulimus 10

      De flesta som röstat för Sverige och svenskarnas undergång är gråsossar och tillika pensionärer.

  • Steffen Richter Nielsen

    Hvorfor går Gudrun Schyman dog ikke i niqab?
    Det ville da klæde hende!

  • helga123

    Boikott hm, folkens.

  • tornuggleman

    Snälla Julia . Låt oss ha överseende med detta. Låt inte oss svenska MÄN behöva beskåda ytterligare importerade hemskheter ! Var tacksam och uppmana till Hijab. Då slipper vi se annat än dessa sjok på gatorna. Det som återfinns under paltorna bör förbli deras egna hemligheter utom när ID-koll krävs .
    Huh !

    Kvinnor/flickor är så korkade att de ännu inte begripit att muslimerna ser bara kroppsdelar som ett tecken för gratis sex .
    Vi är i Europas muslimska stat där vi nu lärt oss leva med kvinnoförtryck, hedersmord, tvångsgifte, polygami (även om falska papper säger något annat). Vi har TVÅ harem i huset bredvid .
    Som vanligt är det en njutning att läsa denna begåvade journalists krönikor .
    DU fortsätter vara Julia för mig. Tack för modet att fortsätta.

  • eurozone

    Det kanske är dags att gå hela vägen om man nu ska införa förtryckande klädesplagg och inför speciella kläder beroende på religionstillhörighet.

    http://www.maskeradkammaren.se/herr/1404-orange-fangdrakt-maskeraddrak t.html

  • Olav Ødegaard

    Men – det må da være mulig å gjøre om på en situasjon der en liten flokk ekstreme politiker har storimportert bidragsmottakere fra mellanøsten og Afrika, efter som tiden går.
    Velferden må bygges om, kanskje avvikles temporärt. Da flytter vel många tilbake till øknen de kom fra.
    Var ju velferden Reinfeldt den grusomme ville til livs, nogot han lyckades med.

  • Snaphane

    H&M och Åhlens har gått över “the red line”. – Frågan är nu vad blir nästa steg ?
    När skall godhetsidioterna vakna i detta dårhus till land. När etniska svenskar blir mindre än 50% av befolkningen är det för sent. Prognosen för några år sedan var år 2030 men med dagens invällarnivåer (1000st/dag) så blir det mycket tidigare. Landet gå åt helvete med expressfart.
    – Vakna för helvete innan det är för sent !

  • NYR

    17000 som fått avslag på asyl i Sverige och polisen har inga resurser att avhysa dessa

  • chainmail

    Bojkotta H&M och Åhléns! Det är det enda medlet mot förräderiet mot den nation i vilken de fått möjlighet att etablera sig. ‘Hit them where it hurts’ dvs i kassan…

  • NYR

    Löfven en f.d. Svetsare, som var för dum för att vara svetsare, skickar Sverige till New York

  • Ebba

    Det är ju dags att börja bojkotta H&M och Åhlens fler får gärna fylla på med avigt inställda företag så man kan få en lista att gå efter.

  • Pensionstagare

    Vi hade en lag mot politiska uniformer. SFS 1947:164. Det skulle hindra brunskjortorna att marschera i Sverige. Lagen upphävdes genom SFS 2002:333. Nu är det dags med en lag mot religiösa uniformer på allmän plats. Bort med all sådan religiös uniformering som har till syfte att visa vilken trosbekännelse man tillhör. Det är en privatsak som inte skall demonstreras om på allmän plats. Vi skall inte ha vare sig prästkragar, Frälsningsarmeuniformer, hijab, nicab eller burka eller andra symbolplagg ute i civilsamhället. Vill man ha undantag för viss ceremoni skall det sökas demonstrationstillstånd. För visst är det demonstration att med signalplagg visa sin religionstillhörighet.

  • Kim

    Jag ser inget större problem i traditionen med att skyla håret och klä sig propert (ifall man inte söker efter objektifiering=är ung kvinna..) Svenska folkdräkter följer ju samma princip, och kvinnor skylde håret i Norden för inte så länge sedan.

    Att det motverkar assimilation, är väl inte nödvändigtvis dåligt, heller. Den “demokrati” vi har idag är väl sådär lagom mycket att försvara ?

  • Stockman11

    Bojkottar fullständigt dessa två butikskedjor från och med idag.

  • Stockman11

    Dessa svenska extremfeminister borde lägga sig ner i mitten av Öresundsbron, eller på ön Lesbos, och inte tillåta en enda muslim att komma till Sverige/Europa. I stället sitter de tysta och öppnar de mun så pratar de om “det svenska vita patriarkatet”.

  • Tack för ännu en tänkvärd krönika! Jag har satt ihop en musikvideo som kommentar på den senaste tidens händelser, inklusive vad media gjorde mot dig: https://www.youtube.com/watch?v=d_nteMkXpFI

    • Julia Caesar

      Varmt tack för den, Blippblopporkestern!

  • sekularbo

    Så långt har normaliseringen av slöjan gått, att i dömande församlingar i våra tingsrätter ser man då och då slöjbeklädnad hos en del nämndemän. För mig betyder slöjan samma som Julia ovan beskriver, därför borde det vara uteslutet att detta kan fortgå. Rättens ledamöter skall inte på något vis i sin klädsel signalera politisk eller religiös tillhörighet.

  • Jan 65

    Tack för lektionen Julia!

    Nu har man lite mer fakta att använda i striden mot islamvurmarna.

    Väldigt vass penna du har.

    Hoppas att huggen biter ordentligt.

    Ser redan fram emot nästa krönika.

    Trevlig helg!

  • Tina

    Det är inte politikerna som bestämmer längre, de är tjänstemän numera, det finns en dold makt, snart en världsregering och Bilderberggruppen. Krigen i Mellanöstern är planerande, massinvandringen likaså, men självklart måste man agera mot det som känns fel. Vi har varit för snälla och aldrig ställt krav i Sverige.