15
maj
Seneste opdatering: 16/5-13 kl. 0706
26 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Indspilning i fuld skærm 15-05-2013 233515

Se her, 58 minutter (kan ikke indlejres). Det kan journalistpartiet ikke lide, s√¶rligt ikke de f√łrende i afskaffelsen af Sverige, Aftonbladet, men dette er kun starten p√• deres fald. De kommer til at falde meget dybere. Janne Josefsson vil overleve alle de politiske eftersnakkere og landsbyfilosoffer, der har kaldt sig journalister. Josefsson derimod m√• leve med, at det bliver brugt mod ham, at systemkritiske blogs h√¶drer ham. Men, You Ain’t Seen Nothing Yet, Sverige.

Ta inn hele skjermen 16.05.2013 070737

Det korte perspektiv er skam over Janne, det lange er at han bliver husket l√¶nge efter at alle andre er glemt. Ingen er s√• d√łd, som en journalist, der d√łde ig√•r, s√¶rligt ikke en svensk. De er kanonf√łde i historiens m√łllehjul – undertegnede ogs√•, selvf√łlgelig, men jeg er ikke betalt af nogen for at moderere mig. Jeg er kun bundet af mine egne naturlige begr√¶nsninger og min samvittighed. Janne Josefsson derimod, han satser hele puljen hver gang. Han har evnerne til at v√¶re ikke s√• lidt skarpere, som f.eks. SUN.TV i Canada, men ikke i Sverige. D√©r g√•r en skarp gr√¶nse, og public service er en af grundene.

Indspilning i fuld skærm 15-05-2013 234408

Landssvigerne p√• Aftonbladet er naturligvis g√•et til voldsomt modangreb efter udsendelsen anf√łrt af √Ösa Linderborg og Ois√≠n Cantwell. Sverige er p√• vej ud i et krigsligenede sk√¶nderi – ‘dem og os – pressen og befolkningen: Uppdrag granskning mynnade ut i – ingenting, Vilka v√§rderingar har ni kring m√•ngkultur och invandring, Uppdrag Granskning?, Fikabordet p√• Sveriges Television.
Islam og det pæne selskab

af Tim Pallis

:

Tim Pallis knytter an til Torben S Hansens kommentar Retorik fra et sidespor her på bloggen 2 maj.

Jacob Feldt misbruger et kendt H.C. Andersen citat i sin kronik “Han har jo ikke noget t√łj p√•” i Information den 27. marts 2013. Han vil gerne g√łre indtryk af sin store videnskabelighed, men ender som apologet for Martin Krasniks politiske revolverjournalistik. Det var et karaktermord af format, en duel der skulle vindes med en v√¶rdipolitisk tilsvining af Lars Hedegaard, som skulle fremstilles som uvederh√¶ftig historiker.

Jacob Feldt overdriver, n√•r han igen og igen h√¶vder, at “den s√•kaldte “islamkritik”…har haft uhindret og relativt ukritisk adgang til medierne i mere end 10 √•r”. Hvorfor tror han egentlig, at de fleste islamkritikere blogger anonymt i stedet for at skrive i medierne? Fordi de ikke kan komme igennem i pressen og selvf√łlgelig ikke bryder sig om at blive beskyldt for racisme og eventuelt udsat vold fra anti-fascister og muslimer.

Islamkritik er ikke “s√•kaldt “islamkritik””. Det er kritik af islam – ikke kritik af muslimer. Denne kritik bygger ikke p√• tro, men p√• solid historisk viden. Det lader ikke til at historikeren Jacob Feldt har gjort sit historisk videnskabelige hjemmearbejde godt nok. Det har historikeren Lars Hedegaard derimod. Men Jacob Feldt har dog forst√•et noget om islamkritik, selv om han s√¶tter “islamkritik” i anf√łrseltegn. Det g√łr han nok, for at vi skal tro, at islamkritikken ikke er en reel kritik, men en religi√łs tro.

JF har ganske ret i, at islamkritik betegner kritik af islam som religion, filosofi, politik og livsform. Der er også rigtigt, at disse kritikere ser islam som en fascisme, der truer demokratiet, friheden og nationen. Og endnu en rigtig iagttagelse er, at islamkritik også er et fællesskab, som udfolder sig på blogs, i Trykkefrihedsselskabet, i nationalkonservative kredse og i Dansk Folkeparti.

Jeg er ogs√• ganske enig med JF, n√•r han tilf√łjer, at islamkritik er et v√¶rkt√łj og et v√•ben, og at det virker som spydspids for kritik af medierne, politikerne, universiteterne, multikulturalismen, eliten og de r√łde. Ja, med i bagagen t√¶nker en islamkritiker p√• nationen, kristendommen, kulturen og demokratiet – ikke som et kontraktligt f√¶llesskab (et m√¶rkeligt udtryk), men som et historisk-kulturelt f√¶llesskab. For at meddele l√¶serne sin holdning til et s√•dan f√¶llesskab, kalder JF det for sentimentalt. S√• kan vi skimte hans politiske position.

Det er ikke rigtigt, at multikultur er en del af pakken for det yderste venstre og islamkritik for det yderste h√łjre. Multikulturalismens tilh√¶ngere r√¶kker nemlig langt ind hos de borgerlige og i erhvervslivet, og Lars Hedegaard er stadig tilh√¶nger af marxismens historiske materialisme. Der findes adskillelige gamle trotskister og marxister blandt islamkritikere, og Dansk Folkepartis √łkonomiske politik ligger til venstre for Socialdemokratiet. Hvem er det yderste h√łjre i dagens politik? V√¶rdipolitikken er ikke venstre- eller h√łjre orienteret.

Det lader til, at JF har en rigtig god forst√•else af islamkritikken. Den “indbefatter alternative medier, uddannelsesinstitutioner og alternative netv√¶rk. Denne moduddannelse varetages i dag af blogs, b√łger, interviews og netv√¶rk som f.eks. Trykkefrihedsselskabet. Det skyldes, at de store medier, uddannelsesinstitutioner og netv√¶rk er “dhimmificerede” (ikke-muslimer, der underkaster sig Islams overherred√łmme, red.), “islamificerede” eller underlagt en relativistisk multikulti-holdningstvang….Derfor kan institutionerne ikke stoles p√•, og islamkritikerne m√• derfor stole p√• den viden, som freml√¶gges i egne cirkler”. Det er nemlig helt rigtigt.

Men s√• tilf√łjer JF den uhyrlige v√¶rdipolitiske p√•stand, at denne viden ikke kan verificeres eller gives epistemologisk effekt af anerkendte institutioner eller forskere. Professor J√łrgen B√¶k Simonsen ved K√łbenhavns Universitets Institut for Tv√¶rkulturelle og Regionale Studier vil sikkert give ham ret. Og det vil John L. Esposito sikkert ogs√•. Han er professor i religion og internationale anliggender og islamiske studier ved Georgetown University. Han er ogs√• grundl√¶ggende direkt√łr af den saudiske prins Al-Waleed Bin Talal Center for Muslim-Christian Understanding i Walsh School of Foreign Service. De saudiske oliepenge skal sikkert anvendes politisk korrekt og ikke- islamofobisk.

Jacob Feldts viden om moderne islamforskning og nyere koranforskning m√• v√¶re minimal og helt igennem politisk korrekt. Her er et citat fra Torben Mark Pedersen og Lone N√łrgaards artikel: Svar til Krasnik: Islamkritikkens substantielle sammenbrud i R√¶son 04.05.2013

“For en s√•dan udl√¶gning af jihad-doktrinen henvises til Rudolph Peters autoritative Jihad i klassisk og moderne islam (2004), til Bernard Lewis‚Äô The Crisis of Islam (2003) og til Majid Khadduris War and Peace in the Law of Islam (1955). Det h√¶vdes ofte, at islams tekster ikke er mere krigeriske end kristendommens. Det er forkert. Tina Magaard, ph.d. i tekstanalyse og interkulturel kommunikation, har sammenlignet 10 religioners grundtekster, og hendes konklusion er, at ‚ÄúIslams tekster opfordrer i langt h√łjere grad end andre religioners grundtekster til terror og kamp‚ÄĚ. Og: ‚ÄĚTeksterne i islam adskiller sig klart fra de √łvrige religioners tekster ved i h√łjere grad at opfordre til vold og aggression over for anderledes troende. Der findes ogs√• direkte opfordringer til terror.‚ÄĚ Det samme dokumenterer Raymond Ibrahim i Are Judaism and Christianity as Violent as Islam?.”

Der er mange andre kendte historikere og islamforskere, som var og er islamkritiske f.eks. Frants Buhl, Johannes Pedersen, Jes Asmussen, Mehdi Mozaffari, Farhad Khoshokhavar, Kim M√łller, Bat Ye’or, Robert Spencer, Patricia Crone, Ignaz Goldzifer, Ibn Warraq, Hans Jansen, G√ľnter L√ľling, Christoph Luxenberg, Ali Sina, Sam Solomon, Andrew Bostom, Daniel Pipes, Wafa Sultan, Mark Steyn, Robert Redeker, Patrick Sookhdeo, Melanie Phillips, Douglas Murray, Bruce Bawer, Amir Taheri, Henryk Broder, Hege Storhaug, Hans Rustad, Thilo Sarazzin og mange andre, som alle b√•de kan verificere og give epistemologisk dokumentation for islams indbyggede aggression mod anderledes t√¶nkende samt en mission om at dominere verden religi√łst og politisk.

Islam er netop en aggressiv politisk-religi√łs ideologi, som fors√łger at overtage ikke kun Vesten, men resten af verden. Hvorfor kender Jacob Feldt og Martin Krasnik ikke disse forskeres arbejder, n√•r de udtrykker sig i medierne? Fordi de blot vil promovere sig selv i et v√¶rdipolitiske opg√łr.

Det er jo ikke rigtigt, at disse historikere, islamforskere og islamkritiske forskere ikke har en “officiel akademisk anerkendelse”. Men en s√•dan officiel akademisk anerkendelse fra et universitetsinstitut, som enten f√•r penge fra Saudiarabien eller huser forskere, som i den grad er forsumpede i postmarxistisk eller poststrukturalistisk eller kulturradikal historieskrivning med blandt andet Columbia University professoren Edward Said som vismand og guru, giver jeg ikke meget for.

P√• den anden side er det med en “officiel akademisk anerkendelse” en speget sag. Den mest betydelige anerkendelse, man kan f√•, er vel at blive medlem af Videnskabernes Selskab. Jeg kender flere professorer, som aldrig i deres liv blev medlemmer af dette gode selskab og var meget skuffede over det. Men det kr√¶vede, at man ogs√• var gode venner med formanden og hans kreds. Det her g√•r tilbage i forrige √•rhundrede – jeg ved ikke om det stadig holder. Men sig mig lige, Jacob Feldt, betyder det ikke noget, hvem der sidder og anerkender hvem. Der er jo altid nogen, som bliver holdt ude af personlige eller politiske √•rsager. Det er naivt at tro anderledes.

Edward Said er som Torben Snarup Hansen så rigtigt siger en svindler. Edward Said (1935-2003) var palæstinensinsk-amerikansk litteratur teoretiker og professor i engelsk og sammenlignende litteratur ved Columbia University. Hans kendskab til islam var ikke stor. Han var også en populær intellektuel og grundlægger af den kritiske teori på det post-kolonialistiske område. Det vil sige han stod på skuldrene af Frankfurterskolens politisk korrekte kulturmarxisme.

Edward Saids popularitet i alle humanistiske universitetsmilj√łer i Verden er et godt eksempel p√• den politisk korrekte kulturmarxisme lange march gennem institutionerne. Det har nu v√¶ret s√•dan i mange √•r og er det stadig, at man slipper ikke igennem sit studium p√• K√łbenhavns Universitet og andre universiteter i verden uden at tage Saids hovedv√¶rk “Orientalism” fra 1978 meget alvorligt. Jacob Feldt er netop en af de universitetsuddannede, som har h√łstet gavn af Edward Saids bes√¶ttelse af alle orientalske studier – selv det tibetanske studie om jeg m√• be¬ī.

Jacob Feldt tror i sin politiske naivitet, at islamkritikken p√• grund af Martin Krasniks interview og “mordet” p√• Lars Hedegaard nu blot viser sig at v√¶re en flirt, som er slut. Han ironiserer over, at der overhovedet har v√¶ret mulighed for, “at der er noget r√•ddenskab i det autoriserede, velmenende, venstreorienterede videnssystem”.

JF har ingen “fantasi til at forestille sig, at de journalistiske superstars tror, at islam har planlagt en overtagelse af verdensherred√łmmet gennem indvandring el lign.” JF formulerer sig polemisk – men det drejer sig ikke om en planlagt sammensv√¶rgelse, men om indholdet af islams hijra eller emigration og naturlige udbredelse overalt i verden. Ulama eller de l√¶rde muslimer ved godt hvad al-hijra betyder, men det ved JF¬† ikke.

Der er selvf√łlgelig ingen islamkritikere, der p√•st√•r, at der findes en muslimsk masterplan for magtovertagelse. Islamkritikerne gengiver blot, hvad muslimer l√¶rde, sheiker, muftier og imamer har sagt og stadig siger. De tager dem blot p√• ordet – andet ville nemlig v√¶re konspirativt, og s√• ville Krasnik f√łrst have noget at komme efter.

Morani ya Simba skrev den femte maj 2013 f√łlgende p√• Snaphanen:

‚ÄĚI 1980 publicerede ‚ÄĚThe Islamic Council of Europe‚ÄĚ en bog med titlen Muslim Communities in Non-Muslim States, som netop giver anvisninger p√•, hvordan muslimer skal leve i Vesten. De detaljerede og faseinddelte instruktioner til minoritetsmuslimer kan koges ned til f√łlgende: I skal samle jer og organisere jer med det form√•l at etablere et levedygtigt muslimsk f√¶llesskab baseret p√• islam (l√¶s: sharia). Det er pligten for hver eneste muslim. I skal oprette moskeer, kulturcentre og islamiske skoler. Naturligvis skal piger og kvinder v√¶re if√łrt hijab. I skal for enhver pris undg√• at blive assimileret i majoritetsbefolkningen. For at undg√• assimilation skal I gruppere jer geografisk og danne omr√•der med s√• h√łj en muslimsk koncentration som muligt, og I skal stille religi√łse (l√¶s: politiske) s√¶rkrav.‚ÄĚ

Jeg henviser til: M. Ali Kettani ‚ÄúThe Problems of Muslim Minorities and their Solutions‚ÄĚ in Muslim Communities in Non-Muslim States, London: Islamic Council of Europe, 1980, pp.96-105. Der kan ogs√• henvises til Patrick Sookhdeos artikel: The Islamization of Europe¬† 11. august 2005.

Thomas More har for 5 √•r siden skrevet en artikel p√• Kristlig Dagblads Religion.dk med titlen T√łrkl√¶det betyder noget. Den omhandler blandt andet den fam√łse Mekka-erkl√¶ring, som Krasnik s√łgte kilden til. Den er s√• glimrende formuleret, at jeg her tillader mig at gengive den i sin helhed:

“Traditionen i islam var helt op til anden verdenskrigs afslutning den, at de retsl√¶rde engang i Middelalderen havde udstedt en fatwa, der generelt frar√•dede muslimer som enkeltpersoner, at bes√łge eller bos√¶tte sig i barbarenes (de vantros) lande med mindre der var tale om et √¶rinde af s√¶rlig vigtighed for islam.

Den afg√łrende √¶ndring i holdningen til muslimers bos√¶ttelse i is√¶r Europa kom i k√łlvandet p√• OPECs olie-jihad (olieboycot) i 1973.

EF etablerede det √•r p√• initiativ af Frankrig den Euro-Arabiske dialog – EAD – for at fremme samarbejdet med de arabiske stater i Nordafrika og Mellem√łsten. EF accepterede krav om, at anerkende og arbejde for at fremme det pal√¶stinensiske folks legitime rettigheder og i udenrigspolitikken l√¶gge afstand til Israel og USA.

Europas begyndende islamisering fandt sted som led i de aftaler der blev indg√•et mellem EF/EU i de f√łlgende √•r, hvor muslimer blev givet en fortrinsstilling frem for alle andre emigrant grupper. Dermed blev grunden lagt til de voldsomme demografiske og politiske forandringer Unionen nu st√•r til halsen i med den eskalerende og accelererende islamisering af Europa.

Allerede i l√łbet af 1970-erne synes den opfattelse at have bredt sig blandt islamiske t√¶nkere og beslutningstagere, at man gennem √¶ndringer i de vestlige landes befolkningssammens√¶tning kunne opn√• det, som man ikke l√¶nge kunne opn√• gennem traditionel jihad. I stedet baserede man islamiseringen p√• udvandring og opbygning af uintegrerede muslimske parallelsamfund i Vesten – den nye form for tilsl√łret jihad.

I √łvrigt var en s√•dan strategi udtryk for en begavet udnyttelse af det faktum, at muslimske lande ikke kunne br√łdf√łde deres egne eksplosivt voksende befolkninger. Ved nu at opmuntre til udvandring, og gennem aftalerne med EF/EU sikre positiv s√¶rbehandling, kunne den islamsiske verdens generelt uduelige magthavere bortlede en del af den hjemlige utilfredshed og i stedet kanalisere den ind i en opposition mod de vantro i Europa.

Tanken om Dar al-Islams og udflyttersamfundenes f√¶lles mission fik en autoritativ udformning under det tredje islamiske topm√łde i Mekka i januar 1981. Den mundede ud i den s√•kaldte Mekka-erkl√¶ring – en forsigtigt formuleret understregning af sammenh√¶ngen mellem Dar al-Islam og udflytterkolonierne og deres f√¶lles mission.

Det er interessant, at mens deltagerne i den danske og vestlige islamdebat til stadighed anmodes om at huske på, at muslimer er meget forskellige og derfor ikke må slås over een kam, så foretager de op imod 40 statschefer, der har underskrevet erkklæringen ingen sådanne sondringer:

“Alle muslimer, selv om de taler forskellige sprog, har forskellig hudfarve, bor forskellige steder og adskiller sig fra hinanden p√• andre m√•der, udg√łr een eneste nation, knyttet sammen af en f√¶lles tro … idet de p√•tager sig een (f√¶lles) opgave over hele verden.”

De fleste af erkl√¶ringernes udfald er rettet imod Israel – mod hvem underskriverne lover “jihad med alle de midler der st√•r til vor r√•dighed, for at befri vore besatte territorier …, forsvare vore rettigheder og eliminere den uretf√¶rdighed, der er ud√łvet mod vores nation.”

Men efter islamisk opfattelse er også f.eks. Spanien, Portugal, Sicilien og det meste af Balkan besat territorium Рfordi disse områder engang har været en del af Dar al-Islam og således efter islamisk opfattelse ikke må overgå til vantro styre.

Den deklaration om “Hellig Jihad”, som blev vedtaget p√• det islamiske topm√łde i Mekka 25-28. januar 1981, omtales sj√¶ldent i vestlig presse. Den henviser til islams glorv√¶rdige traditioner og handler ikke blot om at redde “Al-Quds al-Sharif”, (Jerusalem) men om at sikre tilbagetr√¶kning fra alle besatte arabiske territorier. En pligt som ogs√• omfatter de muslimer der lever i de vantros lande. I denne formulering ligger selvf√łlgelig ogs√• det afgr√¶nsningsproblem jeg har omtalt ovenfor, samt at efter traditionel muslimsk opfattelse tilh√łrer hele verden islam som ejendom sk√¶nket dem af Allah, hvorfor alle de omr√•der som bebos af vantro opfattes som midlertidigt besatte omr√•der, som det er en pligt for muslimer at erobre og bringe under islamisk myndighedsomr√•de.

Jeg citerer nedenfor hele erklæringen om hellig krig i den engelske version af teksten:

“Decided: To declare holy jihad, as the duty of every Muslim, man or woman, ordained by the Shariah and glorious traditions of Islam.

To call upon all Muslims, living inside or outside Islamic countries, to discharge this duty contributing each according to his capacity in the cause of Allah Almighty, Islamic brotherhood, and righteousness.

To specify that Islamic states, in declaring holy jihad to save Al-Quds al-Sharif, in support of the Palestinian people, and to secure withdrawal from the occupied Arab territories, wish to explain to the world that Holy Jihad is an islamic concept which may nnot be misinterpreted orr misconstrued, and that the practical measures to put it into effect would be in accordance with that concept and by incessant consultations among Islamic states.”

Den Islamiske Deklaration (bosnisk: Islamska deklaracija) blev skrevet af den bostniske president Alija Izetbegovińá. Den blev oprindelig publiseret i 1969‚Äď70, og genudgivet i 1990 i Sarajevo. Den omhandler Izetbegovics syn p√• Islam og modernisering. Her siges det:

‚ÄĚDer kan ikke blive tale om nogen fred eller sameksistens mellem Islam og ikke-islamiske sociale og politiske institutioner. Den islamiske bev√¶gelse skal og kan tage magten, s√• snart den er moralsk og antalsm√¶ssigt st√¶rk nok til det, ikke blot for at √łdel√¶gge den ikke-islamiske magt, men ogs√• for at bygge en ny islamisk magt op i stedet.‚ÄĚ

Den tyrkiske præsident Erdogan har sagt noget lignende:

‚ÄúMosk√©erne er vores kaserner, minareterne er vores spyd/harpun, kuplerne er vores skjold, troende muslimer er vores soldater‚Ķ koranen er vore grundlov, t√łrkl√¶de er vores fane‚Ķ‚ÄĚ

‚ÄúFor os er demokrati ikke et m√•l, men et hj√¶lpemiddel. Vi er tilknyttet til demokrati, indtil vi n√•r m√•let. Det er for os ligesom et S-tog, n√•r vi kommer frem til vores station, s√• hopper vi af.‚ÄĚ

‚ÄúMan kan ikke b√•de v√¶re muslim og verdslig, det er to mods√¶tninger ligesom magneters modpoler, der aldrig kan v√¶re sammen.‚ÄĚ

‚ÄúVores reference er islam, vores eneste m√•l er islamisk stat.‚ÄĚ

Det muslimske Broderskabs leder Mohamed Akram har 1991 sagt f√łlgende:

“The Muslim Brotherhood must understand that their work in America is a kind of grand Jihad in eliminating and destroying the Western civilization from within and ‘sabotaging’ its miserable house by their hands and the hands of the believers so that it is eliminated and Allah’s religion is made victorious over all other religions.” — Mohamed Akram, “An Explanatory Memorandum on the General Strategic Goal for the Group in North America,” May 22, 1991, Government Exhibit 003-0085, U.S. vs. HLF, et al. P. 7 (21).

Jacob Feldt og Martin Krasnik har ikke gjort umage for at s√¶tte sig lidt ind i disse deklarationer f√łr de kastede sig over islamkritikerne. Det er rigtig d√•rlig journalistarbejde og ogs√• pinligt for Information. JF h√¶vder derimod, at Hedegaard og co. “har f√•et oceaner af spalteplads til ‚Äôanmeldelser‚Äô af forskeres b√łger, trods det, at det i princippet er imod oplysnings- og fornuftstanken og intet har med kritik at g√łre”, fordi “Lars Hedegaard selv er langt ude af et fornufts- og oplysningsstridigt spor”.

Det lader til at Jacob Feldt er af den politiske overbevisning, at Lars Hedegaards historiske kildekritik er for ekstrem i forhold til den ytringsfrihed som moderne oplysning og fornuft tillader. Har de kulturradikale og venstreorienterede patent herpå? Det var dog et arrogant synspunkt.

Dern√¶st falder JF over islamforskeren og bloggeren Kim M√łller, som han kalder en alternativ ekspert, og han har minsandten s√• stor en indsigt i Kim M√łllers arbejde, at han kalder det et dilletantisk historiespeciale, som blev omformet til en martyrpublikation, Vejen til Damaskus, udgivet i Trykkefrihedsselskabets bibliotek. Det var ikke p√¶nt sagt og ganske urimeligt. Det er kedeligt at JF ikke begrunder sin nedg√łring, men han er m√•ske blot et ekko af andre og har slet ikke l√¶st Vejen til Damaskus, som vi andre jo har l√¶st med gl√¶de.

Det er godt at vi har Torben Snarup Hansen til at s√¶tte tingene lidt p√• plads. Han skriver f√łlgende i Retorik fra et sidespor p√• Snaphanen:

“Bed√łmmelsen skyldtes, at M√łller fastholdt forskningstraditionen i stedet for at foretage en indf√łlende antropologisk unders√łgelse af individuelle muslimer og dermed levere bagatellisering af islamiseringens voldelige konsekvenser… Den slags skaber nemlig ‚Äúfalske mods√¶tninger‚ÄĚ mellem ‚Äúos og dem. Dette nye paradigme pr√łver Feldt at skjule med snak om ‚Äúkilder‚ÄĚ og henvisninger til universitetsansattes ‚Äúautorisering‚ÄĚ og ‚Äúanerkendelse‚ÄĚ.

Det Kim M√łller kritiserer er, at den moderne islamforskning ikke benytter historisk kildekritiske, lingvistiske og etymologiske metoder l√¶ngere. De politisk korrekte Frankfurterskole forskere bruger et nyt paradigme hentet fra den kritiske teori og antropologiens kulturrelativisme. Det g√•r ud p√•, at man ikke l√¶ngere g√•r til kildeskrifterne, men er mikrofonholder for alle mulige muslimers begr√¶nsede forst√•else af, hvad islam er. Der er ikke l√¶ngere noget der hedder islam – kun gadens tolkninger.

Sandheden er, at der faktisk findes en meget √©ntydig religion ved navn islam, som hviler p√• trilogien Koranen, Siraen og haditherne. Det, der kommer ud af det, er shariaens religi√łse og politiske regler for menneskelivet. Enhver muslim, som ikke selv kan gennemskue hele denne codex, m√•, selvom han er nok s√• meget muslimsk liberalisk, p√• et eller andet tidspunkt sp√łrge de l√¶rde, ulama, om hvordan han skal forholde sig, og s√• f√•r han besked efter bogen.

Jacob Feldt mener fejlagtigt, at islamkritikken er blevet behandlet ukritisk i medierne, og jubler over at Krasnik endelig gjorde det til dum og doven journalistik at give islamkritikerne fri spalteplads – alts√• ned med ytringsfriheden. Der er heldigvis en lille flok islamkritiske debat√łrer, som stadig kan komme igennem til pressen. Denne flok er Tordenskjolds soldater, og de vil blive ved med at f√• lidt spalteplads en tid endnu indtil FN eller EU lukker ned for ytringsfriheden p√• grund af et pres fra de, som i islamkritik kun ser racisme og islamafobi.

Jacob Feldt er meget glad for de akademiske autoriteter, hvem de så end er, og han beskylder medierne for at sætte islamkritikerne op mod disse autoriteter. Det kalder han for en relativisme baseret på en sandheds- og autoritetskritik eller en mærkelig form for demokratisering.

Han sammenligner nu islamkritikken med forskellige konspirationsteorier som f.eks., at det var Mossad, som spr√¶ngte World Trade Center i luften. Det er √•benbart derfor JF kalder sin artikel Han har jo ikke noget t√łj p√•. At g√łre islamkritik til en konspirationsteori er en frygtelig misforst√•else og underkendelse af seri√łse islamforskeres solide historiske analyser. Et s√•dant argument plejer man kun h√łre fra de aller mest bigotte og ortodokse imamer og sheiker.

Han kritiserer nu medierne for at ligestille disse konspirationsteorier med den etablerede videnskab. Det mener han er en eliminering af vort vidensyn og en underminering af universitetet. T√¶nk at det skulle komme fra en forsker p√• RUC – et forsvar for autoriteter og de etablerede. Var det ikke en del af ungdomsopr√łret og skabelsen af RUC at bek√¶mpe autoriteterne og de etablerede og erstatte dem med egne politisk korrekte forskere?

Demokratiseringen er alts√• g√•et for vidt, hvis man giver islamkritikerne lidt spalteplads. Det, at der er en smule ytringsfrihed i medierne, bliver i JF optik til, at viden reduceres til retorik og politik, videnskab til “en position” og kildekritikkens d√łd. Det er jo den omvendte verden, fordi autoriteten B√¶k Simonsen netop har reduceret islamforskningen til en antropologisk position og til retorik og politik p√• bekostning af kildekritikkens d√łd.

Dern√¶st kommer Jacob Feldt til Krasniks judashandling. Krasnik stiller Lars Hedegaard forskellige, som han siger “reelt kritiske sp√łrgsm√•l”. Jeg kalder det ikke kritisk journalistik, men revolverjournalistik, for LH fik ikke tid til at svare f√łr der kom et nyt angreb. Desuden var sp√łrgsm√•lene formuleret p√• en s√•dan m√•de, at de n√¶sten var umulige at svare p√•:

Hvad er kilderne kilder til? Er der overhovedet en sammenhæng mellem dine påstande og dit belæg? Hvilken sammenhæng blev kilden til i, hvad vil den, og hvad er den repræsentant for?

Jeg kan godt forst√•, at Lars Hedegaard t√łvede. Hvorefter der kom en nyt umuligt sp√łrgsm√•l. Tilsidst kom Martin Krasnik s√• med sit eget svar p√• sp√łrgsm√•lene, som blandt andet var baseret p√• l√łgnen om Serge Trifkovic som krigsforbryder og den uhyrlige p√•stand, at bogen I krigens hus var en konspirationsteori i stil med Sions vises protokoller. Er det videnskab Jacob Feldt?

Tilsidst fyrer Jacob Feldt en ordentlig beskidt mundfuld af:

“Faktum er, at p√• klassiske universit√¶re, historievidenskabelige pr√¶misser er Hedegaard, Helle Merete Brix, Torben Hansen og Kim M√łller (for at n√¶vne et par hovedpersoner) tvivlsomme historikere. Et vigtigt aspekt af den perverterede parallelitet mellem islamkritik og videnskab er etableringen af falske mods√¶tninger… islamkritikken er bare ikke kritik. Hedegaard er ikke kritisk; han er troende.”

Det er kedeligt at Jacob Feldt ligesom har opbrugt kvoten “troende”, fordi jeg godt kunne t√¶nke mig, at bruge den mod ham selv. Grunden er, at jeg betragter de tre omtalte islamkritikerne som de reelle historikere, som holder vor historievidenskab i √¶re. Islamkritikken er f√łrst lige p√• vej – det er pionerarbejde, og jeg h√•ber p√•, at de nuv√¶rende etablerede historikere og religionshistorikere en dag vil f√• r√łde √łre af skam.

Tidligere artikler af Tim Pallis: Det politisk korrekte har rod i Frankfurterskolen, Islam og den rationelle fornuft

* Tim Pallis har uddannet sig selv med lidt hj√¶lp af japanske zen mestre. Han har skrevet et par b√łger om zen buddhisme og mange artikler i ind og udenlandske tidsskrifter. I mere end 30 √•r var han ansat p√• Det kgl. Bibliotek og var medstifter af Zen Buddhistisk Forening. Han var i bestyrelsen af Dansk Japansk Selskab og medlem af Buddhistisk Forums tidsskriftudvalg. I 1970 traf han sin japanske kone p√• verdensudstillingen i Osaka. Siden har han j√¶vnligt haft sin gang i Japan og har boet i Kyoto det meste af tiden. Tim Pallis har praktiseret zen i flere forskellige templer og g√łr det stadig. Han er ikke en zen l√¶rer i traditionel forstand, men fors√łger gennem sit forfatterskab og som foredragsholder at formidle en introduktion til zen, zen √¶stetik og sammenlignende mystik.

0 0 vote
Article Rating


Don√©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

26 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] forfatter: Islam og den rationelle fornuft, Det politisk korrekte har rod i Frankfurterskolen, Islam og det p√¶ne selskab, Krasnik er en […]

Bergfast
Bergfast
7 years ago

Det √§r intressant med buddismen, men d√§r saknas just en ‚Äď person- i gudsdyrkandet, (f√∂rutom d√• Buddha sj√§lv),‚Ķ..vilket g√∂r buddismen lite ‚Äď tom ‚Äď , (samtidigt som den just verkar vilja g√∂ra just ‚Äď tomheten ‚Äď till ideal?). Men n√§r man bet√§nker att m√§nniskan √§r en varelse med just ett ‚Äď jag ‚Äď , allts√• ett ‚Äď psykiskt sj√§lvmedvetande ‚Äď , och som g√§rna identifierar sig sj√§lv som ‚Äď jag ‚Äď , samt g√§rna ocks√• tilltalar andra m√§nniskor som ‚Äď personer ‚Äď , som ett ‚Äď du ‚Äď , (och som inte √§r ‚Äď tomma ‚Äď, eller medvetsl√∂sa ‚Äď ting… Read more »

Allan Hansen
Allan Hansen
7 years ago

Stude snak nu ogs√• med Hubbard hvad bliver det n√¶ste. Du er til grin. Newton og Einstein var begge natur filosoffer idet de begge filosofrede over hvordan naturen hang sammen! “Det, der er uforst√•eligt” sagde Einstein,”er, at verden er forst√•lig” hvilket er et bevis p√•, at mysteriet ikke er fremmed for den √¶gte videnskabelige √•nd. Den kosmiske religion. I det kosmiske monosekund er mennesket kun et lille og ubetydelige dyr. ‚ÄĚDet evigt ubegribelig ved verden er dens begribelighed‚ÄĚ skrev Einstein i 1936. En undren over, at s√•danne fjolser som os kan begribe det store under og tumle verden i sin… Read more »

Bergfast
Bergfast
7 years ago
Reply to  Allan Hansen

Det √§r intressant med buddismen, men d√§r saknas just en ‚Äď person- i gudsdyrkandet, (f√∂rutom d√• Buddha sj√§lv),‚Ķ..vilket g√∂r buddismen lite ‚Äď tom ‚Äď , (samtidigt som den just verkar vilja g√∂ra just ‚Äď tomheten ‚Äď till ideal?). Men n√§r man bet√§nker att m√§nniskan √§r en varelse med just ett ‚Äď jag ‚Äď , allts√• ett ‚Äď psykiskt sj√§lvmedvetande ‚Äď , och som g√§rna identifierar sig sj√§lv som ‚Äď jag ‚Äď , samt g√§rna ocks√• tilltalar andra m√§nniskor som ‚Äď personer ‚Äď , som ett ‚Äď du ‚Äď , (och som inte √§r ‚Äď tomma ‚Äď, eller medvetsl√∂sa ‚Äď ting… Read more »

Morani ya Simba
Morani ya Simba
7 years ago

Tim, ved ikke om du er bekendt med den her artikel. Den virker til at bekr√¶fte dine positioner s√• ville lige n√¶vne den. Godt arbejde (som s√¶dvanligt ūüôā )
http://www.meforum.org/2159/are-judaism-and-christianity-as-violent-as-islam

Allan Hansen
Allan Hansen
7 years ago

Tak for linket.

Lev Vel.

Morani ya Simba
Morani ya Simba
7 years ago
Reply to  Allan Hansen

Jo tak og i lige m√•de. Jeg er lidt nedtrykt p√• Danmarks og Europas vegne pt.. ūüôā

Morani ya Simba
Morani ya Simba
7 years ago

P.S. tak for referencen. Jeg citerede kun artiklen i R√¶son s√• √¶ren for at have udgravet information om den bog tilkommer bestemt ikke mig. Den ville i√łvrigt v√¶re sp√¶ndende l√¶sning. De seneste dages historier (om sex slaver i et tilsyneladende magtesl√łst britisk samfund, at spise indvolde, trusler mod debatt√łrer og andre) giver mig en deprimerende fornemmelse af at civilisationens fjender er ved at st√• st√¶rkere, midt i Danmark og Europa, end jeg kunne have forestillet mig for bare et √•r siden. Historien er bestemt kommet tilbage til Europa. Og vi er dens leget√łj…

Tim Pallis
Tim Pallis
7 years ago

Tak for linket til Raymond Ibrahim. Jeg skulle have taget ham med på listen. Han er en af de store kendere af både islam og kristendommen. Han er selv kopter mener jeg. Jeg har ikke læst den artikel endnu. Glæder mig!

Allan Hansen
Allan Hansen
7 years ago

Islam er en modbydelig sygdom! Buddha er natur og k√¶rlighed. Naturligk√¶rlighed til naturen Albert Einstein har udtrykt sig s√•ledes. ” Et menneske er en del af et hele, som vi kalder ¬īuniverset, en del som er begr√¶nset af tid og rum. Det oplever sig selv, sine tanker og f√łlelser, som noget der er adskilt fra resten – en slags optisk bedrag i bevidstheden. Denne vildfarelse er en slags f√¶ngsel for os, der begr√¶nser os til personlige f√łlelser og hengivenhed over for nogle f√• personer, der st√•r os n√¶r. Vores opgave m√• v√¶re at befri os fra dette f√¶ngsel ved at… Read more »

Axel
Axel
7 years ago
Reply to  Allan Hansen

Hvad ang√•r religion, taler hverken Buddha eller Einstein med st√łrre autoritet end Maren i K√¶ret.

Allan Hansen
Allan Hansen
7 years ago
Reply to  Axel

Tåbe!!
Buddha og Einstein er ikke religi√łse.
Tillykke med din nye “dug,, Maren i k√¶ret (…).

E = mc2
dvs. Alt er relativt.

Lev Vel.

Axel
Axel
7 years ago
Reply to  Allan Hansen

Tåben i denne tråd kan du finde med et spejl.

Einstein brugte sit halve liv på at gentage, at han hverken var relativist eller ateist.

Masse/energi-relationen handler om masse og energi, hverken mere eller mindre. “Alt er relativt” er indlysende nonsens, en logisk selvmodsigelse.

Og for min skyld kan vi godt kalde Buddha for lommefilosof. Det var L. Ron Hubbard ogs√•. N√•r buddhisme, ateisme og scientology i disse √•r udg√łr vejen til Hollywoods jobmarked, er det netop fordi de – med rette – anses for vatposer, der ikke kan udfordre magthavernes dominans.

Varmt Konservativ (kr)
Varmt Konservativ (kr)
7 years ago

Uppdrag Granskning: “Sverige er p√• vej ud i et krigsligenede sk√¶nderi ‚Äď ‚Äėdem og os ‚Äď pressen og befolkningen” Ja, det √§r som sommaren 1939 igen, men det √§r inte pressen (eller politikerna) och befolkningen. Det √§r Baader-Meinhof-ligan mot befolkningen. Oavsett om det handlar om journalister, forskare eller politiker, s√• k√§nns de igen p√• att de inte l√•ter sig p√•verkas av n√•gra som helst nya fakta. Att MB och Al Qaida √§r p√• v√§g att ta √∂ver hela Nordafrika r√∂r dem inte i ryggen. Det f√•r inga som helst effekter p√• “flykting”-politiken, “integrations”-politiken eller svensk s√§kerhetspolitik. Att syrierna bokstavligen b√∂rjar… Read more »

HH
HH
7 years ago

Det √§r min best√§mda uppfattning att Sverige verkligen skiljer sig fr√•n andra l√§nder – t ex Danmark, Norge och Finland. Svensken tycks f√∂dd in i ett konsensusskap som jag sj√§lv hade mycket stora sv√•righeter med under uppv√§xt, studier och arbete. Vi har f√•tt l√§ra oss att det fria ordet √§r en av demokratiens grundstenar. Ja, vi var faktiskt f√∂rst i Europa med tryckfriheten i v√•r grundlag. Tack vare Hiertas kamp – och som han fick k√§mpa! – blev tryckfriheten ett faktum. Men r√§cker det? Den h√∂ga svansf√∂ringen till trots hos Aag√•rd och andra vill jag komma med en p√•minnelse, om… Read more »

Bergfast
Bergfast
7 years ago

Ang√•ende ‚ĶIslam og det p√¶ne selskab af Tim Pallis Det √§r √§nd√• ganska m√§rkligt, att efter alla de citat och uttalanden som h√§nsvisas till i texten av kritik mot islam, och uppr√§kningen av alla k√§nda kritiker, professor eller liknande, som uttalar kritik mot islam, att det samtidigt verkar anses som att ‚Äď v√§stv√§rlden ‚Äď , och kanske framf√∂r allt de europeiska nationerna, inte sj√§lva √§r ansvariga, eller skyldiga det allra minsta, f√∂r att √∂ver huvud taget bedriva en invandringspolitik, med hj√§lp fr√§mst kanske av just en ‚Äď hj√§lpsam – massmediek√•r, √§nd√• faktiskt alldeles sj√§lva , genom att r√∂sta som de… Read more »

Nils
Nils
7 years ago

En elendig og latterlig figur som den talentl√łse Martin Aag√•rd kan man kaste sig over p√• statsfjantsyn og ofre, men den problematik, der behandles findes jo i hvert eneste journalisthjerte og sidder i v√¶ggene i ethvert medieetablissement. Alle elsker Janne Josefsson, men hvor dybt g√•r kritikken egentlig. Gnuflokken bisser for at udskille et par svage individer til rovdyrene, s√• de kan have lidt fred mens der √¶des.

Poul H√łjlund
Poul H√łjlund
7 years ago

Et spændende og uhyggeligt indblik i det, som jeg kan forstå, er den svenske virkelighed.

Egentlig og ved n√¶rmere eftertanke virker det s√¶rt bekendt. Jeg fornemmer en lige linje tilbage til afholdsbev√¶gelserne og den undertrykkende moralske ford√łmmelse i de landsbysamfund, som Sverige b√¶rer i sin genmasse.

M√•ske er Sverige blot en forst√łrret og forstyrret landsby, hvor journalisterne har p√•taget sig rollen som de ford√łmmende sladderk√¶llinger og den rette morals vogtere.

Stakkels Sverige.

Eyvind Dk
Eyvind Dk
7 years ago

At det blev en somalisk indvandrerjournalist, der trak bukserne ned på SR-journalisterne var ikke så lidt overraskende!

Bjovulf
Bjovulf
7 years ago
Reply to  Eyvind Dk

Somme vil jo mene, at de slet ikke har noget t√łj p√• overhovedet ūüėČ

Elefanten
Elefanten
7 years ago

Vil man √łge sin viden om islam, kan man g√• til de grundl√¶ggende skrifter. Koranen, hadidt og de islamiske lovskoler. Man kan ogs√• studere nutidens islamiske magthavere og standspersoner. Diktaturet i Iran, det muslimske broderskab i √Ügypten og i Gaza, Erdogan i Tyrkiet, Hizbollah og herskerne i Saudi som eksempler. Alternativt kunne man studere det herboende muslimers religi√łse fejringer, som de sammenligner med den danske jul. Koranens tilblivelse. Erobringen af Mekka; et r√łvertogt, der i vore dage ville blive klassificeret som terror. Desuden fejrer muslimerne en mand, der ville sl√• sin egen s√łn ihjel for at t√¶kkes Allah. Man kunne… Read more »

Anonymous
Anonymous
7 years ago

Herlig udsendelse, n√łd den og specielt udstillingen af t√•ben Martin Aagaard: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab

Tiden n√¶rmer sig, hvor selv svenske journalister m√• erkende at DDR¬īs model omkring social engineering af mennesker til robotter, snart ikke l√¶ngere virker i Sverige.

Som Steen ganske rigtig konstaterer: http://www.youtube.com/watch?v=7miRCLeFSJo

LarsS
LarsS
7 years ago
Reply to  steen

(Jeg glemte at s√¶tte pseudonym p√• ovenfor!) Du har helt ret, Steen, det er et sp√łrgsm√•l om at tyde kodesproget. Selv var jeg adm. direkt√łr for et datterselskab af et stort svensk b√łrsnoteret selskab i mere end 10 √•r. Mine sk√łnne kolleger fra Norge, Finland, Tyskland og England m.v. og jeg sad ofte om aftenen i baren efter konferencer og vred os i frustration og G&T over vores egen uform√•en overfor den ulidelige, svenske, politiske korrekthed. En dag fik jeg nok, gad ikke mere idiotien (der sker noget n√•r man passerer de 50 ūüôā og skred fra millionl√łnnen og den… Read more »

HH
HH
7 years ago

Jag har precis sett Uppdrag granskning och det √§r bara att konstatera att Janne Josefsson satt str√•lkastarljuset p√• m√∂rklagd information, halvl√∂gner och halvsanningar och den h√∂ga svansf√∂ring som k√§nnetecknar svenska journalister i allm√§nhet. Jag har ju varit journalist sj√§lv och sett och vet, men det √§r l√§ngesen och jag l√§mnade n√•gonting jag s√• sm√•ningom uppfattade som r√§dsla och masstyckeri. Ingenting i min smak. Och n√§r 1968-v√§nstern b√∂rjade orera var jag redan ute i kulisserna och fick lugna mig f√∂r att inte f√• blodst√∂rtning. Det √§r de h√§r ja-s√§garna som tycker och t√§nker. De vill bara se i en riktning och… Read more »