3
jul
Seneste opdatering: 18/11-16 kl. 2032
49 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Selvom jeg kun var 22 da Glistrup bragede  ind på scenen, kunne  jeg godt se der  var noget uhjælpeligt  infantilt ved ham. Han var vokset skævt. Noget var overudviklet,  det meste andet underudviklet.  Han faldt  udenfor det psykologiske normalspektrum. Det  underlige var, at så mange ikke  kunne se det og stadig ikke kan, men det siger nok mest om folks  dømmeskraft i al almindelighed.

Når det i EB hedder “‘Glistrup var en stor politiker’, må jeg le råt og hjerteløst. Glistrup savnede  stort  set enhver  af de  kvaliteter, der er nødvendige for bare at være en almindelig rugbrøds-politiker. Han havde hverken fornemmelse for samarbejde, det politiske spil eller følelse  for hvad der  rørte sig i befolkningen. Derfor savnede han også enhver kvalitet, en populist må have.

Når man nu er  et juridisk geni, men ellers  håbløs på alle  andre områder – han kunne ikke køre bil, trods  kørekort,  ikke koge et æg uden at det brændte på, at han ikke kunne ramme én ren tone i en sang, han var sindbilledet på en personlighed blottet  for gehør, – så peger  det hen imod at han var en højtfungerende autist, altså  Aspergers  Syndrom, hvad der ikke er noget degraderende  i.

Man kan være et udmærket  menneske for det, det var Albert Einstein også. Men så sandt som politik handler  om det almene, så var det omtrent det sidste Glistrup skulle have  kastet sig over. Kun er karriere som operasanger kunne vel mislykkes mere eklatant for ham, så falsk som han sang. Glistrup ville ikke det han kunne, og kunne  ikke det han ville.

Han må i enestående  grad have  manglet  personer i sin nærhed, der kunne  beskytte  ham mod sig selv og forhindre ham i at lægge  sit liv, sin forretning, sit parti øde med megalomane fantasier om egne  evner. Hvis han overhovedet kunne  beskyttes.  Han var ikke nogen “modig mand”, for han manglede  tvivlens og frygtens nådegave, og hvis han overhovedet var martyr,  var han det som et offer for sig selv.  Men kedelig, det var han  ikke, og det er, hvad de fleste politikere er.

Hvordan  nogle kunne “hade og afsky” ham, er mig ubegribeligt. Hvordan kan man hade et forvokset barn, der er en fange af sin skæbne ? Søren Krarup, der mødte ham flere gange, kalder ham ‘elskelig.’  Set udefra  var Glistrup snarere en tragisk figur, en hjælpeløs Don Quijote. Han bekæmpede staten, og staten vandt naturligvis.

Det sidste man kan spørge sig er: Glistrup var med til at sætte gang i kritikken af indvandringen, men jeg hælder til, at han satte den igang på den forkerte fod og skadede sagen mere  end han gavnede den. En mand der  udtaler sig sådan her, er givetvis  ikke den bedste at spille på hold med:

– Självklart är jag rasist. Det är alla goda danskar. Antingen är man rasist eller också är man landsförrädare, sa han då. (Berlingske 1999 via Expressen)

En ønskemodstander for enhver anstændighed. Når Politiken skriver “Mogens Glistrup blev en af de politikere, der har haft størst betydning for den politiske udvikling“, er det skudt helt ved siden af. Farverig og indflydelsesrig er ikke det samme.

Han greb netop ikke sit øjeblik, fordi han ikke kunne, han formøblede alt og mere til,  og det er  altså ikke  nok for eftertiden at Glistrup  lærte Kjærsgaard lektien om, hvordan politik ikke skal drives.

Glistrup forblev en kuriøs parentes. Han kom selv til at sørge for det, det stod i kortene fra begyndelsen.  (Der er  masser af nekrologer at læse, de er behørigt  venlige og ordentlige, som de jo også bør være. Dette er jo ikke en avis, så den er lidt anderledes.)

Hvordan gik det så med “integrationen” i Värnamo ?

(Smålandsk by, 18.400 indbyggere). Ikke noget videre, som man kan se. Der  søges kommunale  penge til dette :

Var elfte kommuninvånare i Värnamo kommun är från Bosnien. Många av dem börjar bli gamla och det är lätt att de blir isolerade. För att bryta isoleringen vill bosniska föreningen öppna dagcentral och en vårdavdelning med bosnisk personal. Fler än 600 bosnier i Värnamo är över 65 år……..Föreningen vill skapa en slags dagcentral för äldre. Redan idag finns ett bibliotek med 450 böcker på bosniska, filmer osv. Men målet är framförallt att träffas och prata…..Men bosniska föreningen anser också att det finns behov av en vårdavdelning med 12 – 16 platser, där personalen ska vara bosnisk. Det ska också serveras bosnisk mat, för det är svårt för äldre att äta ordentligt om inte maten är välbekant säger Sead Maslan. Nu vill de ha projektbidrag för att komma igång, för bosniska föreningen är redo.  SR.SE

Kort sagt – det gik stort set slet ikke. SR påstår at “de har glemt deres svenske sprog”. Det lyder ganske lidt troværdigt. Måske dette var en idé ? Ditt islamiska vårdföretag. I den pakistanske enklave  i København, er “integrationen” heller ikke imponerende.  Selvudråbte talspersoner som Bashy Qureshi og Rushy Rashid  skammer sig, men når der  alene i Punjab forekommer 1000 sådanne mord om året (Amnesty), så må det jo ske  med  visse mellemrum, så de skulle egentlig skamme sig hele tiden. Det ses at de  nugældende  hårde danske  straffe for barbariet, har fået deres landsmænd til at lægge drabene ud i entreprise i hjemlandet.  Det er dog altid  noget, at det ikke myrderiet  foregår i relativ uforstyrrethed, som fra svenske  altane .  En pakistansk taxa-chauffør demonstrerer, at det eneste danske ved  ham, er hans pas:

De fleste af chaufførerne kommer fra det samme område i Pakistan, som svigerfamilien til den dræbte. En fortæller, at den myrdede Tahira Tabassums mand også kører taxa, men at de ikke har set ham et stykke tid.  Chaufførerne taler om ‘dem’ og ‘os’.  – Når I ikke vil afskaffe jeres ytringsfrihed, så skal vi vel heller ikke afskaffe vores love, siger én. EB 2.7.2008

“The civilization that forever dodges maturity will never live to a ripe old age”

Diana West afdækker sammenhænge mellem fænomener der vel taget hver for sig er velkendte hos de kulturkritikere vi her, såvel som andre blogs med samme udgangspunkt, gerne refererer til. Måske hendes budskab er for kompromisløst for de fleste af os; jeg vil gerne tilstå at høre til dem der altid har sat en dyd i at “define[ ] [myself] by an eternally youthful pliance and infinite openness”, og det er ikke noget man sådan kaster af sig i en fremskreden alder. Spørgsmålet er vel, om ikke netop “openness” er det som f. eks. forhærdede kulturradikale selv har brug for, når de nu er stivnet i rigid selvgodhed og dyrkelse af kønne idealer? (West skelner dog nok her mellem at søge målrettet tilbage til gamle dyder, kontra flagrende søgen efter nye kicks og impulser.) I den grå virkelighed må man således selv prøve at navigere mellem afvisning at værdirelativismen, samtidig med at man stadig kobler af med rockmusik og generel åbenhed for nye impulser. Fremragende øjenåbnende interview, som bør læses i sin helhed. Her kun nogle uddrag (LFPC):

(foto: Diana West i København, juni 2008, © Snaphanen)

When a civilization defines itself by an eternally youthful pliance and infinite openness – just as its citizens define their personal lives, not at all coincidentally – it’s difficult to determine what, if anything, that same civilization can be definitively closed to. In this real culture war, the stakes are much higher than they used to be: that is, we’re not just discussing whether Rigoberta Menchu has a place in the canon alongside (or instead of) John Milton; we’re talking about whether Islamic law (sharia) has a place alongside (or instead of) Western law. Having caved on Rigoberta Menchu et al, it shouldn’t be surprising that we are also caving on sharia. I am hoping the latent grown-up in us all can put a stop to this. […]

Consider the overarching conception of “freedom” itself. The entry on freedom, or hurriyya, in the Encyclopedia of Islam describes a state of divine enthrallment that bears no resemblance to current Western understandings of freedom as predicated on the workings of the individual conscience. But multicultural “we,” rigorously trained to see all peoples and all cultures and all religions as ultimately wired in precisely the same way, persist in overlooking such distinctions. We instead regard our kind of “freedom” as being one-size-fits-all “universal” freedom – universally valued and universally desired. Then we scratch our heads when large swaths of the monocultural Muslim world regard it as an ineluctably Western (if not infidel) threat to Islam. Frankly, I don’t think that convincing Islam otherwise is where our security interests will be met, or even can be met. Me, I would like to see us get out of the high-end democratization business to concentrate more specifically on warding off Islamization in the West and jihadist terror via a “war on jihadism.” […]

I would describe PC life in a multiculti world as being marked in part by self-censorship based in fear – fear of professional failure, opprobrium or social ostracism. I would also describe this same self-censorship as a form of childishness. During one lecture on The Death of the Grown-Up, I took a question from a man who wondered, in a rather agitated way, if I were actually saying that multiculturalism is juvenile. I hadn’t phrased things that way, but, on quick reflection, I told him that, yes, that was indeed what I was saying. The fact is, buying into multiculturalism – the outlook that sees all cultures as being of equal value (except the West, which is essentially vile) – requires us to repress our faculties of logic, and this in itself is an infantilizing act. I mean, it’s patently illogical to accept and teach our children the notion that a culture that has brought liberty and penicillin to the masses is of no greater value than others that haven’t. In accepting the multicultural worldview, we deceive ourselves into inhabiting a world of pretend where certain truths are out of bounds and remain unspoken – even verboten. […]

For death-of-the-grownup purposes, one aspect of dhimmitude has particular resonance, or, perhaps, non-resonance; and that is the silence of dhimmitude regarding Islam. Among dhimmi populations, it is the silence of an insecure, fearful, self-censoring society. In the West, it is also the silence of the post-adult, identity-less society, the one that never quite grows up into itself. And the similarities between the two are alarming. […]

We have nothing to lose. It should now be clear that the civilization that forever dodges maturity will never live to a ripe old age. We’re All Children Now? An adolescent culture

Wilders: “Bananrepublikken Jordan”

Hvornår kommer den civiliserede del af verden med klare, umisforståelige udmeldinger om at de selvfølgelig ikke vil udlevere Geert Wilders til skueproces hos barbarerne? (LFPC)

Preliminaries for a criminal court case in Jordan against a Dutch MP are no reason for the Dutch government to summon the Jordanian ambassador. The MP, Freedom Party leader Geert Wilders, had requested this following reports that Jordan is preparing a possible court case against him because of his anti-Islam film Fitna.

Dutch Foreign Minister Maxime Verhagen does not intend to summon the Jordanian ambassador. For his part, Mr Wilders thinks it “horrendous” that Jordan wants to prosecute him. As far as he’s concerned, this only goes to show “how undemocratic the banana republic of Jordan is.” Jordan to prosecute Dutch MP over anti-Islam film

USA: En renæssance for orientalismen?

Skulle jeg formulere dette i mere infantile termer (jfr. Diana West) kunne man måske kalde den amerikanske Association for the Study of the Middle East and Africa (ASMEA) for “Orientalism strikes back” eller “Revenge of the orientalists”. De amerikanske læreanstalter er som måske bekendt hærget af sammenslutningen MESA, Middle East Studies Association, der bedriver massiv islamapologi, i hvert fald i John Espositos tilfælde med milliondonationer fra Saudi Arabien. På Uriasposten kan man lige nu læse et referat fra P1 Horisont, hvor den danske nestor udi islam Jørgen Bæk Simonsen citeres for bl. a.:

Kim Bildsøe Lassen, P1: Jørgen Bæk Simonsen. Man vil jo måske også kunne hævde, at palæstinenserne selv er ude om det. De har valgt en regering, eller en gruppe til at lede dem, som åbent bekender sig til terrorisme. Er det ikke bare et vilkår når man nu tager et så… konfrontatorisk valg.

Jørgen Bæk Simonsen: Ej, jeg mener måske, at det er en lidt hoven tilgang, at have til virkeligheden. Mig bekendt, er det rigtigt, at der er nogle lande, og der er også nogle institutioner, der definerer Hamas’ opgør med israel som udtryk for terror og terror-handlinger… Det som Hamas gik til valg på i januar 2006, det var jo et løfte om at bringe en bedre hverdag frem… og så må vi jo stille os selv det spørgsmål, om folk har lov til at vælge dem de mener bedst varetager de interesser vælgerne hver især har. Jørgen Bæk Simonsen: Terrorisme er et problem, “for Hamas”

I USA er der i det mindste et alternativ under opbygning, den nævnte ASMEA:

Creamer: There is a feeling among many who study the Middle East and issues concerning the region that there was not a truly open academic society for them to participate in prior to the creation of ASMEA. As ASMEA Chairman Bernard Lewis said during his keynote speech at the inaugural conference, Middle East studies are “beset by difficulties.” During Professor Lewis’s keynote, he cited “the clash of disciplines and lack of mutual recognition between them,” as well as “the deadly hand of political correctness,” as the major difficulties facing those who participate in Middle East studies. To that end, Professor Lewis concluded his keynote by saying, “I hope this organization will make a significant contribution to changing that.” That is certainly a founding goal of ASMEA. Truth About Islam in Academia?

Selv om vi også herhjemme har forskere der ikke følger den slagne, apologetiske og ikke-essentialistiske tilgang, bl. a. Tina Magaard og Mehdi Mozaffari, kunne man kun ønske sig en lignende sammenslutning på tværs af de danske akademiske institutioner (LFPC).

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

49 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
olesiggaardandersen
olesiggaardandersen
7 years ago

Jeg tror, jeg lægger Snaphanen lidt på is.

trackback

[…] mener ligesom jeg skrev i 2008, at “Glistrup gjorde Danmark en bjørnetjeneste,” han forsinkede en rationel debat om […]

trackback

[…] den kloge omtale af Enoch Powell min. 31. som også kan applikeres på Gistrup i Danmark. Jeg skrev noget lignende, da Glistrup døde i 2008, selvom Powell var på et noget højere politisk plan. Glistrup blev […]

trackback
10 years ago

[…] Jeg har det jo lidt vanskeligt med ham, som jeg også skrev i Glistrup 1926-2008 […]

trackback

[…] skrev noget lignende, da Glistrup døde. Fra første sekund jeg så ham tone frem på skærmen i 1973, mente jeg han var en omend godartet […]

trackback

[…] der læste hvad jeg skrev, da Glistrup døde (scroll lidt), ved jeg havde et ambivalent forhold til ham, at jeg aldrig har stemt på ham og at […]

trackback

[…] den. At se den igen i dag, er dog at få en slags historisk mening i det hele. – (Vi skrev en nekrolog over Glistrup i 2008, det var ikke alle der forstod den i den ånd den var skrevet. Scroll […]

Casper | Borgerlig bums

Udmærket mindeord (eller hvad man skal kalde det) – som jeg først har læst nu. Der er ikke noget nedsættende i at bedømme om andre har aspergers syndrom eller ADHD. Det er jo intet negativt i sig selv. Jeg har selv problemer fordi jeg ikke passer ind i leverpostejen. Jeg tror i øvrigt at Glistrups grund til at gå ind i politik – netop på det tidspunkt – var at jorden var begyndt at brænde under ham. Skattesagen truede. Så er parlamentarisk immunitet jo en løsning. Han afslørede sin nulskatteprocent i januar 1971, blev folketingskandidat for de konservative, men underkendt… Read more »

trackback

[…] Jeg skrev om Glistrup da han døde. Det fik jeg mange stryg for. DEt har ikke  kostet mig et sekunds søvn. […]

Lisbeth
Lisbeth
16 years ago

Jeg er jo kun ganske ung, og har ikke studeret Glistrup. Hvad jeg ved om ham, der finder jeg ham dog ikke autistisk. Måske en kende forvirret nu og da (med hensyn til det Mette skrev om da han pakkede kufferten), men geniale mennesker skal vel være en smule forvirrede. Jeg mener at vide, at han havde de højeste karaktere da han gik ud af skolen på Bornholm, vist nok kun overgået af sin datter (ken ikke huske det helt) Jeg ville heller ikke betegne mig som autist, men må indrømme, at det med at være forvirret er noget de… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
16 years ago

Denne blog der nok er anderledes end aviserne handler om…
Tak for svaret Steen!

AN
AN
16 years ago

– Glistrup er en helt, i den gammeldags forstand. Forrest og alene.

Åse Clausen Bjerg
16 years ago

Glistrup
Citeret fra DEN UKORREKTE VÆGAVIS

Det er sgu deprimerende. Hvor er det dog billigt at falde over ham nu, hvor han lige er død, han og hans familie har lidt ubeskriveligt, så kan man vel i det mindste holde sin kæft, hvis man ikke har noget pænt at sige.
Du må gerne citere mig, hvis du synes.

Vibe

AN
AN
16 years ago

Hvad er der blevet af det gamle ord “En ener”? Er det en hædersbetegnelse eller er det et skældsord? Glistrup var en ener. Han var ikke noget flokmenneske, og hvad er der galt i det? Er der ikke også brug for nogle (få) enere i politik? Mange politikere i øvrigt ligner jo en jævn masse, der ikke bryder sig om at skille sig ud fra de andre. Nå Weekendavisen skriver: “Ligesom det blev en tvungen dyd for Venstre og Konservative at afsværge det, som var en selvbærende anklage op gennem det meste af tre årtier: »Det er jo den rene… Read more »

Johansen
Johansen
16 years ago

Crass Børsting Racisme som i den udvandede nye form. Hetz mod en hel gruppe mennesker med f. eks. en bestemt tro. Glistrup ville have alle muhammedanere ud, uanset om det var kulturmulimer eller fanatiske, udemokratiske kalifattilhængere. Han skelnede ikke mellem de forskellige individer. At de var muslimer var nok til en enkeltbillet ud af landet. Det er nok mere korrekt at kalde ham udpræget anti-muhammedansk! Jeg giver ham skam ret mht. repatrieringstanken. Den bør gælde for alle ikke-danske statsborgere, som er medlem af antidemokratiske bevægelser (f. eks. Hitz-ut-Tahrir) eller første gang ved kriminalitet, som giver en straf på over 1/2… Read more »

Crass Børsting
16 years ago

Interessant diskussion, og Glistrup, der personligt var meget fordomsfri og modtagelig for hug, ville have moret sig over, at der blev udvekslet meninger hen over kistelåget.

Til Johansen: Hvor er racismen i Glistrups budskaber? Anti-muhammedanisme, anti-indvandring, yes, men racisme?

Knute
16 years ago

Glistrup er stadig aktuel!

Snaphanen Steen synes Glistrup var naiv, og det passer jo. Naiviteten var ligefrem nödvendig for at ligesom barnet i HC Andersens eventyr kunne sige at kejseren ikke har noget på.

Johansen
Johansen
16 years ago

Jeg har det meget blandet med Glistrup. Jeg tager klokkeklar afstand fra hans racistiske udmeldinger, da racisme i min optik er menneskelig dumhed og kun lige når amøbestadiet. Racisme er komplet uacceptabelt! Det jeg anerkender ham for, er at han har fået råbt vagt i gevær – om den muslimske indvandrings fatale konsekvenser for Danmark – så højt, at INGEN i Danmark har kunnet undgå at høre det. Man var nødt til at forholde sig til hans udtalelser og selve budskabet. Glistrups synspunkter vedr. den muslimske masseindvandring blev ofte serveret i en frastødende og racistisk retorik. Kan man imidlertid skære… Read more »

Tobias
Tobias
16 years ago

Glistrups udtryk muhamedanere synes i øvrigt at have fået en renæssance.

En renæssance, der må siges at være belæg for, da reaktionerne på Muhammed-tegningerne synes at understrege, at der er sket en glidning fra Allah til sendebudet Muhammed.

Der er ikke noget teologisk belæg i koranen for dyrkelsen af Muhammed, da Muhammed bare er et sendebud. Men dyrkelsen af Muhammed synes at indikere, at mange muslimer netop ikke er muslimer, men rent faktisk muhamedanere.

Tobias
Tobias
16 years ago

Glistrup har måske også haft betydning på den led, at Dansk Folkeparti på baggrund af erfaringerne i Fremskridtspartiet har erkendt, hvad de skulle undgå, hvis de ville have indflydelse. Fremskridtspartiet har helt tydeligt eksemplificeret, at et parti ikke kan tåle at rumme ret mange landsbytosser og excentrikere, hvis det samtidig ønsker indflydelse og decideret politisk magt. Set i retrospekt er jeg samtidig bange for, at Glistrup muligvis endda har skadet sagen med mange af sine udtalelser. At føre politik handler ikke kun om, som Glistrup i mange tilfælde gjorde det, at sige sandheden. Politik handler i sin essens om at… Read more »

Åse Clausen Bjerg
16 years ago

For mig at se, er det dig, der har for snævre rammer til at kunne rumme Glistrup. Din “nekrolog” over Glistrup er under bæltestedet. Du kan mene om Glistrup, hvad du vil, men en så nedsættende og hånlig artikel om en mand, der er død, hører ikke hjemme i almindelig takt og tone.
Derudover angriber du de medkombattanter, der har kunne se Glistrups storhed.Det tjener intet formål og skaber kun splid i egne rækker.

vibe
vibe
16 years ago

De negative bemærkninger om Glistrup som “autist” m.v. forekommer højst upassende lige efter hans bortgang. Og måske man skulle overlade den slags diagnosticering til fagfolk, for så vidt som sådanne findes. Ellers bør man holde mund!

Peter Buch
Peter Buch
16 years ago

Tak for de mange tilbud om argumentationskurser- og forløb!
Samt de gode henvisninger til litteratur og mennesker der fulgte med i nogle af dem.

Janne
Janne
16 years ago

Johansen “Vedkommende var sådan set lydhør men sagde, at de ikke var nok til at holde opsyn, og at der også var danskere, som ikke vaskede sig. Sådan – en lille hverdagshistorie.” Hvor latterligt et svar. Som om du kun sagde det fordi det var en bestemt slags mennesker. (Iøvrigt er man vel dansker uanset hvordan man går klædt eller ser ud) Det er faktisk diskriminerende det svar den ansatte gav dig. Personalet skulle tage imod kritik, uanset hvem de uhygiejniske personer er og se at få strammet op på sløseriet. Moderen til de to piger er i øvrigt en… Read more »

Peter Buch
Peter Buch
16 years ago

“…Han havde hverken fornemmelse for samarbejde, det politiske spil eller følelse for hvad der rørte sig i befolkningen…”. At argumentere for opmærksomhed med hensyn til indvandring og de konsekvenser procedurer på området har medført og fremtidigt kan få, og muligheden for samfunds drift uden store og voksende offentligt finansierede midler er vist at give udtryk for noget der mindst siden indfødsrettens indførsel 1776 og debatten ved indførsel af personskat ( præcist årstal for sidste mangler PB) rørte og rører sig i befolkningen- ellers må jeg få et kursus mere udi argumentationens kunst! At hverken få eller mange har kunnet formindske… Read more »

whodares
whodares
16 years ago

Tja jeg må tilstå at jeg fandt denne “nekrolog” uanstændig, det er muligt at man ikke brød sig om ham ellers hans politiske opførsel, men ingen kan tage fra ham at HAN og HAN alene satte skub i indvandringsdebaten hvor alle andre stod som forskræmte mus og delede vores land ud til hele den 3 verden. Man kan heller ikke tage fra ham at HAN og HAN alene satte hele det danske skattesystem under gevaldigt pres, og for hvad ja ikke egen vindings skyld for så havde han bare behøvet at holde sin kæft. I mine øjne har han sat… Read more »

JensH
JensH
16 years ago

@Mette

“Hun har aldrig lagt skjul på, at han var hendes oprindelige inspiration. Ligeledes ville Norge næppe have haft Fremskrittspartiet og dermed et indvandringskritisk oppositionsparti.”

Helt enig. Selvfølgelig har Mogens Glistrup også sat sig nogle mere varige politiske spor. Der er i alle nekrologer idag en alt for stor tendens til udelukkende at se på, at han aldrig omsatte sine 28 mandater fra 1973-valget til indflydelse på den praktiske dag-til-dag politik på Christiansborg. Men det vel meget typisk for det indspiste danske parnas af politikere, journalister og kommentatorer, at de ikke kan se ud over Christansborgs tykke mure.

Mette
Mette
16 years ago

Ja, det luner Olsen, og jeg beklager mine slåfejl. Det gik hurtigt og var en spontan indskydelse. Jeg så ikke tv i går, og jeg har endnu ikke læst nogle af dagens nekrologer bortset fra Steens. Glistrups inflydelse ude og hjemme kan imidlertid ikke forbigås i stilhed. Jeg har altid betragtet ham med en hel del humor og som et fænomen, der skulle måles med en særlig målestok. Men alvorligt talt ville et politisk talent som Pia Kjærsgaard med alt, hvad deraf er fulgt, næppe have udfoldet sig uden Glistrup. Hun har aldrig lagt skjul på, at han var hendes… Read more »

J, Olsen
16 years ago

Tak for yderst velskrevne indlæg fra Steen og Mette om den kære Glistrup. Hvor er det en fornøjelse at nyde det danske sprog fra Jeres side, og hvor kan mange nuancer dog udtrykkes kærligt og med megen humor. Flot!

Mette
Mette
16 years ago

Steen. Vi er jo helt enige i, at der ikke er noget nedgørende i det, du skriver, og jeg har prøvet at eksemplificere det lidt mere i mit indlæg og med vilje nævnt en anden højt respekteret og lynende begavet person, der havde fået den højeste pris indenfor sit fag, men som også manglede denne sociale fornemmelse i den daglige omgang med andre mennesker, der var så karakteristisk for Glistrup. Han bankede trods alt en stor virksomhed op, men om den beskæftigede sign med andet end skattecirkus, ved jeg ikke.

JensH
JensH
16 years ago

@Johansen “Håber at I bærer over med, at indlægget var lidt langt?!” Denne lille hverdagshostorie fra Danmark anno 2008 absolut læsværdig, og selvfølgelig ikke for lang. Denne lille hverdagshændelse summerer det stadigt stigende problem med muslimerne og deres særstatus ganske godt op. Specielt bed jeg mærke til, at denne bademester overhovedet ikke turde gøre noget ved sagen. Typisk konfliktsky Dansker, som givetvis også er bange for at blive kaldt ‘rascist’. Så hellere tåbelige bortforklaringer om, at ‘vi har ikke nok folk nok’ eller ‘der er også Danskere der som ikke vasker sig’. Nu er det ganske vist en 3-4 år… Read more »

Mette
Mette
16 years ago

Steen bruger ordet “elskelig”, og det var netop det, jeg sad og tænkte på, da jeg læste hans nekrolog over Glistrup, som jeg er enig i. Bortset fra at jeg altid er forsigtig med diagnoser og helst udelader dem. Det var åbenbart, at noget var fuldstændig skævvredet i Glistrups liv, og at det skyldtes hans psyke, dette er han bedst tjent med, at vi er klar over og ser fordomsfrit på. Det er også den eneste vej til at få en vis forståelse for og af Glistrups personlighed. Jeg har mødt ikke så få af disse meget højt og ensidigt… Read more »

LFPC
16 years ago

Måske er Glistrups fortjeneste ikke som politiker, men hvad angår udlændingepolitikken mere som et brækjern eller en bulldozer der tvinger påtrængende emner ind i den offentlige debat. På det tidspunkt hvor han slog sine tøjler om “muhamedanere” var det jo noget helt uhørt, og ‘pæne’ mennesker som undertegnede gøs og tog rituelt afstand fra alt hvad han sagde. Men dengang var det netop kun landsbytosserne der turde sige disse ting, og husker jeg ret, var det først med Ekstra Bladets kampagne (1997?) “Godhedens Pris”, at de ubehagelige kendsgerninger kom ud i mainstream. Spørgsmålet er så, om Glistrup og meningsfæller skadede… Read more »

Johansen
Johansen
16 years ago

JensH “Sverige är verkligen “särbehandlingens” land!” Jeg kan så tilføje, til vores svenske fætter, at det er Danmark også! En lille historie fra dagens Danmark: I går var jeg i friluftsbad med mine sønner. Jeg har givet dem nøje instruktioner i, hvordan man skal vaske sig i henhold til hygiejnereglementet, INDEN man tager badetøj på og entrerer poolområdet. Jeg skønner, at de er blevet lidt for store til at slæbe med ind i kvindeomklædningen, så jeg kan af gode grunde ikke holde “justits” med deres badning i herreomklædningen. I kvindeomklædningen lagde jeg med det samme mærke til skiltene om tilbud… Read more »

JensH
JensH
16 years ago

@Johansen “Når man bor i Sverige og skal på plejehjem, så bliver det selvfølgelig på et svensk plejehjem” Enig. Men jeg var lige inde på den Svenske blog Steen lagde et link til, og en Svensker havde følgende kommentar til historien om det etnisk rene og kuffar-fri plejehjem i Värnamo kommun: “Varför inte låta dessa krakar resa hem igen, utan de ska tvingas att vara kvar i ett land de förmodligen aldrig trivts i, ett land där de inte kan tala med folk i, och som serverar mat de inte känner igen. Hur många av dessa flydde från kriget, och… Read more »

Johansen
Johansen
16 years ago

Hvis folk ønsker et bosnisk dagcenter/plejehjem, har de deres frie valg til at rejse til Bosnien og få opfyldt deres behov.
Særkrav om bestemt etnisk plejepersonale tangerer apartheid.

Når man bor i Sverige og skal på plejehjem, så bliver det selvfølgelig på et svensk plejehjem.

Crass Børsting
16 years ago

De er hård ved Glistrup, hr. Snaphane! Udmærket, at nekrologer og mindeord ikke kun er sød lyrik, men det skulle vel med, at Glistrup var talsmand for folkelige oprør mod brandbeskatning og senere mod ukontrolleret indvandring. Han er blevet kaldt psykopat, og her bliver han kaldt autist. Folk, der har truffet ham, hæftede sig ved, at han var en venlig og munter mand, og at han havde et harmonisk og stabilt familieliv. Han var hverken diplomat eller nogen dreven politisk ræv, men dette skal vel skrives på pluskontoen. Øjentjenere og manipulatorer har vi så rigelige mængder af, Glistrup fandtes kun… Read more »

JensH
JensH
16 years ago

Jeg håber du følger op på historien om dette Bosnieske plejehjem -renset for alle andre nationaliteter- i Värnamo kommun. Det er jo simpelthen et udtryk for den totale segration i Sverige.

Tobias
Tobias
16 years ago

Jeg så tv-portrættet af Glistrup i går (på DR2).

De ting, han sagde, og som han i nogle tilfælde blev idømt fængselsstraffe for at sige, forekommer i dag i mange tilfælde indlysende rigtige, selvom de fleste nok ville formulere sig med flere forbehold, end Glistrup valgte.

Tobias
Tobias
16 years ago

Glimrende nekrolog over Glistrup.

Den bedste jeg har læst.

Men han var muligvis en stor tænker?

49
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x